Omröstning: sliter spelandet på din kropp?

Robot
Omröstning: sliter spelandet på din kropp?

Blåsor, förhårdnader och stela leder - trots att gamepads och möss blir skönare gaming inte skadefritt.


Medlem
Omröstning: sliter spelandet på din kropp?

Viktuppgång borde finnas som alternativ


signatur
Medlem

Gamla sportspel till NES, som t ex Track & Field, var inte nådiga mot tummarna.

Medlem

Jag skulle inte vilja säga att just spelandet sliter på min kropp men stillasittande över huvudtaget. Jag sitter på tåget, jag sitter på jobbet, jag sitter hemma.

Hade jag haft en mer aktiv fritid eller jobbat med något mer fysiskt krävande kanske jag inte skulle bli lika stel men att säga att just spelandet gör mig stel är nog fel.

Medlem

För mig handlar det istället om huvudvärk, torra ögon och utmattning. Beror på att jag spelar högintensiva spel. Matcher mot andra spelare. Man sitter konstant spänd framför skärmen, utan att tänka på det. Det tär på kroppen har jag märkt. ^^

Medlem

Efter 10 år av gaming i samma kontorsstol så kan ni ju föreställa er skicket på den, och hur man mår i kroppen efter ett par timmars gaming.

Medlem
Skrivet av Leffe-Bengan:

Efter 10 år av gaming i samma kontorsstol så kan ni ju föreställa er skicket på den, och hur man mår i kroppen efter ett par timmars gaming.

Oj . Kanske dags att kliva upp en stund?

Medlem
Skrivet av cm0s:

Gamla sportspel till NES, som t ex Track & Field, var inte nådiga mot tummarna.

Kompisar till mig använde en tesked i det spelet men det tyckte jag var fusk så tummen fick lida
Minns när jag spelade Life Force till NES, var helt skakis efteråt för att det krävde så mycket koncentration och fokus.

Medlem
Medlem
Skrivet av brandefors:

Jag skulle inte vilja säga att just spelandet sliter på min kropp men stillasittande över huvudtaget. Jag sitter på tåget, jag sitter på jobbet, jag sitter hemma.

Hade jag haft en mer aktiv fritid eller jobbat med något mer fysiskt krävande kanske jag inte skulle bli lika stel men att säga att just spelandet gör mig stel är nog fel.

Samma här. Som det är nu försöker jag vara så fysiskt aktiv som möjligt för att kunna sitta och spela några timmar då och då utan värk och och stela leder.

Ni borde kanske haft en fråga till, dels om spelandet sliter på kroppen men även ålder är av intresse. för tio år sedan hade jag inte ont men de senaste 3-4 åren har det eskalerat (är 42 nu).


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

phi
Medlem

Torra ögon är väl det enda som jag har känt av de sista åren. Man börjar ju bli gammal.

Medlem

Får ont i ryggen och musarm om jag inte rör på mig. Det märktes av väl när jag fick ny medicin och inte fick träna på en månad som en konsekvens.

Medlem

Om något så vore det konstanta sittandet som gett mig en förjävla dålig hållning, men ingen smärta som har med spelandet i sig att göra.

Letar fler spel som jag kan lira med en kontroll numera, så jag kan stå upp och inte bara sitter hela tiden av den anledningen.

Medlem

Viktuppgång och ryggproblem är två issues!

Medlem

Smärta - Nej.

Jag rör mig en del trots mitt spelintresse eftersom jag har hund så ryggen har jag aldrig fått ont i av spelande. Och dessutom har jag en stol som passar mig så jag känner inte att jag anstränger ryggen fel när jag sitter. Men jag märker att jag blir lite stel i fingrarna om jag sitter länge med fingrarna på WASD, med enformiga rörelser. Jag tror aldrig jag haft musarm, trots många timmar dagligen framför datorn både på jobbet och hemma.

Medlem

När jag spelade wow som mest, dvs ett par timmar varje dag så kändes det faktiskt lite i hanldleden och vänster armbåge som oftast vilade mot bordet, men numera när man inte spelar fullt så mycket känner jag inte av nått längre

Medlem

Musarm och "gamnacke" här. Men jobbar på det. Gymmet och löparspåret får sin beskärda del också

Medlem
Skrivet av demagog:
Skrivet av brandefors:

Jag skulle inte vilja säga att just spelandet sliter på min kropp men stillasittande över huvudtaget. Jag sitter på tåget, jag sitter på jobbet, jag sitter hemma.

Hade jag haft en mer aktiv fritid eller jobbat med något mer fysiskt krävande kanske jag inte skulle bli lika stel men att säga att just spelandet gör mig stel är nog fel.

Samma här. Som det är nu försöker jag vara så fysiskt aktiv som möjligt för att kunna sitta och spela några timmar då och då utan värk och och stela leder.

Ni borde kanske haft en fråga till, dels om spelandet sliter på kroppen men även ålder är av intresse. för tio år sedan hade jag inte ont men de senaste 3-4 åren har det eskalerat (är 42 nu).

Nu är jag dock bara 36 år ung! Men har de senaste 6 åren fått problem av mitt stillasittande. Sitter ner 8h på arbetet och sedan om man vill spela något hemma så blir det mer stillasittande.

Man tycker att kroppen borde ha anpassat sig då jag fick min första dator när jag var 6år.

Medlem

Hade lite problem med ryggen efter en arbetsrelaterad skada. Kunde inte sitta och spela hela dagarna längre utan att bli stel och få ont. Men sedan jag började med yoga så har det gått över helt. För att inte tala om hur mycket vigare och piggare jag känner mig, yoga är fantastiskt.


signatur

// Bacon <3

Medlem
Skrivet av Davwve:

Viktuppgång borde finnas som alternativ

Jag förstår att du delvis skämtar men viktuppgång får du på grund av maten/godiset du äter, inte på grund av din aktivitetsnivå. Du kan banta dig pinnsmal medan du sitter och spelar Quake hela dagarna om du så skulle vilja.

KoP
Medlem

Man får ju se till att ta regelbundna pauser och stretcha lite och inte sitta i 10 timmar i sträck. Sunt förnuft.

Medlem

har suttit still i timtal i över 10 år, har dock bara spelat pc i 3 år, så jag fick reda på hur man kunde förebygga nervskador, musarm och all sådan skit i god tid


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av Davwve:

Viktuppgång borde finnas som alternativ

Haha...

Testa det här: spela bara när kroppen återhämtar sig efter träning. Har du ingen sliten kropp på grund av träning = inget spelande.

Funkar klockrent för mig i alla fall. Träningen fixade även ryggen (jag hade rejäla ryggproblem), kan sitta hur länge som helst numera tack vare starkare rygg.

Mvh från en fd tjockis.

sitter jag med ett total war spel 10 timmar i streck så får jag extrem huvudvärk nästa dag .. känns 10 gånger värre än värsta bakfyllan ..
samma sak med skyrim .. och swtor .. men inte märkt av den effekten med så många andra spel.

Medlem

Ryggen och nacke har jag börjat få problem med, men den största boven är jobbet. Dock så hjälper väl inte spelandet om man säger så..


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Ryggen och lite nacke för mig men det beror nog mest på att jag är en latmask och inte tränar.

Medlem

Ont i ögonen borde finnas som alternativ.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Jag har haft problemet om jag sitter länga framför dator i många dagar så börjar det rycka i mitt ena öga, väldigt irriterande. Brukar ske när man har längre ledigheter.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Om man dessutom är reumatiker?

Medlem

brukar få ont i ögonen/torra ögon om jag sitter för länge. Har även upptäckt att jag har ett svagt monotont ljud i öronen när jag stänger av datorn och suttit för länge, typ tinnitus men försvinner efter en natts sömn.

12
Skriv svar