Dayz-skaparen Dean Hall: "Jag både älskar och hatar early access"

Robot
Dayz-skaparen Dean Hall: "Jag både älskar och hatar early access"
Medlem
Dayz-skaparen Dean Hall: "Jag både älskar och hatar early access"

Han älskar nog mynten han fått tack vare early access

Medlem

Alltså varför fortsätter man ge han uppmärksamhet som att han vore en kompetent utvecklare med något viktigt att säga?

Han kom på ett bra koncept och släppte en mod med väldigt mycket potential men väldigt lite annat, inte ens när han blir uppbackad av originalspelets studio lyckas dom leverera någonting inom en vettig tidsram, sedan överger han skeppet för att börja på något nytt...

kom tillbaka när han faktiskt levererat något vettigt!

Medlem

Dean Hall och Peter Molyneux har en hel del gemensamt. Båda är visionärer som gärna använder sig utav stora ord och breda begrepp, men sällan levererar det de kläcker ur sig.

Skillnaden är att Peter Molyneux faktiskt har varit med och släppt färdiga spel.

Inaktiv

Jag gillar alla nya "bygga" spel som kommit på early access som Medieval Engineers, Space Engineers, även Spintires, DayZ, RUST, The Forest, The District... mm


signatur

i7-4770K @4.3GHz, 16GB RAM, 120GB SSD + 5TB, GTX 780 3GB VRAM, 24" 144Hz 3D, Win8.1 PRO

Medlem

Jag undrar om det är avundsjuka eller bara en konstant grinighet som får så många att fullkomligt bortse från fakta.


signatur

"When there is no more room in hell, the dead will walk the earth."

Medlem
Skrivet av Deli:

Alltså varför fortsätter man ge han uppmärksamhet som att han vore en kompetent utvecklare med något viktigt att säga?

Han kom på ett bra koncept och släppte en mod med väldigt mycket potential men väldigt lite annat, inte ens när han blir uppbackad av originalspelets studio lyckas dom leverera någonting inom en vettig tidsram, sedan överger han skeppet för att börja på något nytt...

kom tillbaka när han faktiskt levererat något vettigt!

Det är ingen brist på folk som älskade DayZ och hade skitkul i spelet trots att det bara var en mod, visst dalade det när standalone kom på tal men det är tråkigt hur snabbt folk glömmer hur mycket han tillförde spelvärlden innan dess.

Det de miljontals DayZ-älskarna är förbannade över är ju att de aldrig fick mer av det goda, du verkar inte riktigt vara medveten om vilket enormt genomslag både DayZ och Dean Hall hade på spelvärlden det första halvåret efter att modden släpptes.

Medlem

Är inte lika tveksam själv när det gäller Dean Hall.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Deli:

Alltså varför fortsätter man ge han uppmärksamhet som att han vore en kompetent utvecklare med något viktigt att säga?

Han kom på ett bra koncept och släppte en mod med väldigt mycket potential men väldigt lite annat, inte ens när han blir uppbackad av originalspelets studio lyckas dom leverera någonting inom en vettig tidsram, sedan överger han skeppet för att börja på något nytt...

kom tillbaka när han faktiskt levererat något vettigt!

Det är ingen brist på folk som älskade DayZ och hade skitkul i spelet trots att det bara var en mod, visst dalade det när standalone kom på tal men det är tråkigt hur snabbt folk glömmer hur mycket han tillförde spelvärlden innan dess.

Det de miljontals DayZ-älskarna är förbannade över är ju att de aldrig fick mer av det goda, du verkar inte riktigt vara medveten om vilket enormt genomslag både DayZ och Dean Hall hade på spelvärlden det första halvåret efter att modden släpptes.

Jag är fullt medveten om det, utan honom skulle vi inte se spel som H1Z1 och alla andra spel inom kategorin, men det förändrar inte att allt han tog till bordet var ett koncept och sedan har han inte lyckats prestera ett skit på x antal år.

Han gjorde en extremt simpel mod från början... och ja sen blev det inget mer, det spelar ingen roll hur många som spelade hans mod när det inte fanns annat att välja på, det gör honom inte till en bra utvecklare.

Medlem

Dean Hall Fuck you

Medlem

Litar inte på snubben längre


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Deli:

Alltså varför fortsätter man ge han uppmärksamhet som att han vore en kompetent utvecklare med något viktigt att säga?

Han kom på ett bra koncept och släppte en mod med väldigt mycket potential men väldigt lite annat, inte ens när han blir uppbackad av originalspelets studio lyckas dom leverera någonting inom en vettig tidsram, sedan överger han skeppet för att börja på något nytt...

kom tillbaka när han faktiskt levererat något vettigt!

Problemet är att precis som många andra spel så har Day Z hamnat i crowdfunding fällan i att ju mer pengar det drar in desto större blir kraven från spelarbasen, och det är löjligt enkelt att det snöbollar bortom kontroll och att förväntningarna blir orimligt stora. Dean Hall var inte direkt en veteran med gott om erfarenhet när det spårade som det gjorde, och att han tappade kontroll över sitt eget projekt är inte konstigt överhuvudtaget.

Det finns ingenting som heter "vettig tidsram" när det här händer. Projektet spårade ur kontroll, långt bortom vad han kan klara av att göra själv. Uppenbarligen har skalan spårat så hårt ur kontroll att det är extremt svårt oavsett vem det är som försöker.

Det här är inte kärnfysik att lista ut direkt. På samma sätt som Notch blivit utbränd och handlingsförlamad av hur Minecraft spårade ur hans kontroll så oerhört fort så har Dean Hall uppenbarligen bränt ut sig genom att försöka leverera ett projekt med så extremt stora förväntningar på sig att det sprängt sig själv.

Det är oerfarenheten och bristen på ett större och stabilt team som varit med från grunden och varit på samma våglängd. Det är jättelätt att vara efterklok, men för guds skull försök att ha lite perspektiv på helhetsbilden samtidigt. Situationen är olycklig, och nu på efterhand är det tydligt hur oundviklig den här situationen varit sedan Dag 1, och det är ett fundamentalt problem crowdfunding till att börja med.

Det här kommer hända fler utvecklare fler gånger de kommande åren med, och det är oundvikligt eftersom problemet är intrinsikalt för mekanismerna bakom crowdfunding till att börja med och hur nytt det är. Fansen dumpar pengar och ställer orimliga krav, och i helhetsbilden har utvecklarna inte listat ut hur det här balanseras på ett bra sätt, tex när det kommer till frågan om när för mycket pengar blir för mycket pengar.

Medlem

Spårat ur kontroll och övergivna projekt? Snacka om att göra något av ingenting. Har det varit en snårig resa hittills genom utvecklingen? Ja. Men det är väl inget lustigt när det gäller spelbranschen. Saker blir framskjutna och allt som lovas hålls inte. Dean Hall lämnade teamet för att han redan har gjort DayZ en gång och ville arbeta med något nytt. Han hjälpte till att få maskineriet i rullning och det är allt. Vad jag vet så är han mer av en idéspruta än en programmerare eller designer. Utvecklarna har varit rätt öppna med om att det kommer att dröja flera år innan spelet är klart. Vad är det att bli så upprörd över?


signatur

"When there is no more room in hell, the dead will walk the earth."

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Deli:

Alltså varför fortsätter man ge han uppmärksamhet som att han vore en kompetent utvecklare med något viktigt att säga?

Han kom på ett bra koncept och släppte en mod med väldigt mycket potential men väldigt lite annat, inte ens när han blir uppbackad av originalspelets studio lyckas dom leverera någonting inom en vettig tidsram, sedan överger han skeppet för att börja på något nytt...

kom tillbaka när han faktiskt levererat något vettigt!

Problemet är att precis som många andra spel så har Day Z hamnat i crowdfunding fällan i att ju mer pengar det drar in desto större blir kraven från spelarbasen, och det är löjligt enkelt att det snöbollar bortom kontroll och att förväntningarna blir orimligt stora. Dean Hall var inte direkt en veteran med gott om erfarenhet när det spårade som det gjorde, och att han tappade kontroll över sitt eget projekt är inte konstigt överhuvudtaget.

Det finns ingenting som heter "vettig tidsram" när det här händer. Projektet spårade ur kontroll, långt bortom vad han kan klara av att göra själv. Uppenbarligen har skalan spårat så hårt ur kontroll att det är extremt svårt oavsett vem det är som försöker.

Det här är inte kärnfysik att lista ut direkt. På samma sätt som Notch blivit utbränd och handlingsförlamad av hur Minecraft spårade ur hans kontroll så oerhört fort så har Dean Hall uppenbarligen bränt ut sig genom att försöka leverera ett projekt med så extremt stora förväntningar på sig att det sprängt sig själv.

Det är oerfarenheten och bristen på ett större och stabilt team som varit med från grunden och varit på samma våglängd. Det är jättelätt att vara efterklok, men för guds skull försök att ha lite perspektiv på helhetsbilden samtidigt. Situationen är olycklig, och nu på efterhand är det tydligt hur oundviklig den här situationen varit sedan Dag 1, och det är ett fundamentalt problem crowdfunding till att börja med.

Det här kommer hända fler utvecklare fler gånger de kommande åren med, och det är oundvikligt eftersom problemet är intrinsikalt för mekanismerna bakom crowdfunding till att börja med och hur nytt det är. Fansen dumpar pengar och ställer orimliga krav, och i helhetsbilden har utvecklarna inte listat ut hur det här balanseras på ett bra sätt, tex när det kommer till frågan om när för mycket pengar blir för mycket pengar.

Jag förstår vad du säger, men jag köper inte ditt ursäktande åt han..

Dean Hall blev så utbränd av att leverera en stand alone version av spelet som han senare cashade in EA-$$$$$ att han slutade på BI för att börja utveckla ett MMO?

DayZ utvecklas så lite och långsamt att det handlar knappast om utbrändhet och orimliga crowdfundingmål, då spelet inte ens är crowdfunded. Jag hade förstått om det var orimliga mål som satte käppar i hjulet, men dom lyckas ju knappt leverera några större saker på väldigt lång tid.
Han satt dessutom med ett team som utvecklat originalspelet modden bygger på, så tror knappast problemet ligger där.

Dean Hall är en inkompetent tills hans bevisar motsatsen, annars är den rimliga slutsatsen att han hade jävligt tur för några år sedan och gjorde en enkel mod, drog in en hel del pengar via BI och EA och sket sedan i att slutföra det för han var mer intresserad av något annat.

Medlem
Skrivet av Deli:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Deli:

Alltså varför fortsätter man ge han uppmärksamhet som att han vore en kompetent utvecklare med något viktigt att säga?

Han kom på ett bra koncept och släppte en mod med väldigt mycket potential men väldigt lite annat, inte ens när han blir uppbackad av originalspelets studio lyckas dom leverera någonting inom en vettig tidsram, sedan överger han skeppet för att börja på något nytt...

kom tillbaka när han faktiskt levererat något vettigt!

Problemet är att precis som många andra spel så har Day Z hamnat i crowdfunding fällan i att ju mer pengar det drar in desto större blir kraven från spelarbasen, och det är löjligt enkelt att det snöbollar bortom kontroll och att förväntningarna blir orimligt stora. Dean Hall var inte direkt en veteran med gott om erfarenhet när det spårade som det gjorde, och att han tappade kontroll över sitt eget projekt är inte konstigt överhuvudtaget.

Det finns ingenting som heter "vettig tidsram" när det här händer. Projektet spårade ur kontroll, långt bortom vad han kan klara av att göra själv. Uppenbarligen har skalan spårat så hårt ur kontroll att det är extremt svårt oavsett vem det är som försöker.

Det här är inte kärnfysik att lista ut direkt. På samma sätt som Notch blivit utbränd och handlingsförlamad av hur Minecraft spårade ur hans kontroll så oerhört fort så har Dean Hall uppenbarligen bränt ut sig genom att försöka leverera ett projekt med så extremt stora förväntningar på sig att det sprängt sig själv.

Det är oerfarenheten och bristen på ett större och stabilt team som varit med från grunden och varit på samma våglängd. Det är jättelätt att vara efterklok, men för guds skull försök att ha lite perspektiv på helhetsbilden samtidigt. Situationen är olycklig, och nu på efterhand är det tydligt hur oundviklig den här situationen varit sedan Dag 1, och det är ett fundamentalt problem crowdfunding till att börja med.

Det här kommer hända fler utvecklare fler gånger de kommande åren med, och det är oundvikligt eftersom problemet är intrinsikalt för mekanismerna bakom crowdfunding till att börja med och hur nytt det är. Fansen dumpar pengar och ställer orimliga krav, och i helhetsbilden har utvecklarna inte listat ut hur det här balanseras på ett bra sätt, tex när det kommer till frågan om när för mycket pengar blir för mycket pengar.

Jag förstår vad du säger, men jag köper inte ditt ursäktande åt han..

Dean Hall blev så utbränd av att leverera en stand alone version av spelet som han senare cashade in EA-$$$$$ att han slutade på BI för att börja utveckla ett MMO?

DayZ utvecklas så lite och långsamt att det handlar knappast om utbrändhet och orimliga crowdfundingmål, då spelet inte ens är crowdfunded. Jag hade förstått om det var orimliga mål som satte käppar i hjulet, men dom lyckas ju knappt leverera några större saker på väldigt lång tid.
Han satt dessutom med ett team som utvecklat originalspelet modden bygger på, så tror knappast problemet ligger där.

Dean Hall är en inkompetent tills hans bevisar motsatsen, annars är den rimliga slutsatsen att han hade jävligt tur för några år sedan och gjorde en enkel mod, drog in en hel del pengar via BI och EA och sket sedan i att slutföra det för han var mer intresserad av något annat.

Jag menar inte nödvändigtvis att ursäkta honom, men jag tycker helt klart inte att all skit han får är hundra procent rättfärdigad.

Exempelvis så är han inte ansvarig för hur sakta spelet utvecklas i nuvarande stadiet då han inte är en del av projektet heller. Bohemia verkar inte lyckas speciellt mycket de heller.

Men man ska inte underskatta skalan av DayZ på papper jämfört med vad en individ klarar av att utveckla på kort tid, och Bohemia själva verkar inte klara av det speciellt bra de heller.

I nuläget är det inte Dean Hall som är misslyckandet i utvecklingsprocessen, då han lämnat det bakom sig och det nu utvecklas av ett riktigt team. Problemet ligger uppenbarligen inte hos Dean Hall eftersom även när han är ute ur bilden så går processen inte bra heller. Det är inte hans inkompetens som gör att spelet är bristande idag.

Jag antar att jag mindes fel om att det skulle vara crowdfunded, vilket inte är så konstigt eftersom early access släpptes för åtminstone 2 år sedan.

I frågan om att bli utbränd är det enkelt att lista ut vart det kommer från: en fundamental svaghet i early access i sig själv. Spelet har inte nått sin riktiga release än, och samtidigt som det inte är uteslutet Dean Halls fel så är det han som får all skit för det, och det tycks inte finnas någon rimlig standard för vad som spelarna och utvecklarna själva kan se som rimlig utvecklingstid och hur snabb processen ska gå.

DayZ har under en ganska lång tid befunnit sig i ett stadie där oavsett vad som händer så är ingen nöjd. Där kommer bristen på erfarenhet samt vad som förväntas av honom som ursprungligen ensam utvecklare in i bilden på riktigt.

Hela spelet är toxiskt, och jag kan inte klandra någon, oavsett vem, för att inte vilja röra utvecklingsprocessen med en tång längre, just på grund av hur snett allting gått redan som det är och hur det är fundamentalt omöjligt att göra spelarna nöjda vid det här laget.

Medlem

Man borde sluta marknadsföra spel som DayZ, som har varit i early acess i flera år. Man borde sluta marknadsföra dom flesta survivalspel i early access ölverhuvudtaget, när jag tänker på det, då fruktansvärt få blir klara. Någonsin.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Managor:

Man borde sluta marknadsföra spel som DayZ, som har varit i early acess i flera år. Man borde sluta marknadsföra dom flesta survivalspel i early access ölverhuvudtaget, när jag tänker på det, då fruktansvärt få blir klara. Någonsin.

+1. Riktig jävla sumpmark det där.

Medlem

Är det någon mer än jag som tycker att det är nåt som inte står rätt till när DayZ var 1:a på Steams försäljningslista jättelänge och nu är det ARK. Spelen är ju inte ens klara.

Jag gjorde misstaget (i mina ögon) att köpa Minecraft under alphan. Jag spelade det rätt mycket ett tag med min fru och lite kompisar tills vi tröttnade. Vi hade i och för sig rätt roligt ihop. Men så här i efterhand hade jag hellre spelat det nu, när saker och ting faktiskt funkar. Men nu är det för sent, för jag har redan tröttnat på det.

Jag tror att många som köpt DayZ och kanske ARK också kommer att känna likadant. När spelen väl släpps i "färdig" version, så har boomen gått över och folk tröttnat redan.

Medlem
Skrivet av drakon64:

Är det någon mer än jag som tycker att det är nåt som inte står rätt till när DayZ var 1:a på Steams försäljningslista jättelänge och nu är det ARK. Spelen är ju inte ens klara.

Jag gjorde misstaget (i mina ögon) att köpa Minecraft under alphan. Jag spelade det rätt mycket ett tag med min fru och lite kompisar tills vi tröttnade. Vi hade i och för sig rätt roligt ihop. Men så här i efterhand hade jag hellre spelat det nu, när saker och ting faktiskt funkar. Men nu är det för sent, för jag har redan tröttnat på det.

Jag tror att många som köpt DayZ och kanske ARK också kommer att känna likadant. När spelen väl släpps i "färdig" version, så har boomen gått över och folk tröttnat redan.

Jag föredrar alphan framför retail. Nu har jag iofs inte kört minecraft på flera år, men alphan var riktigt simpelt och kul.

Inaktiv
Skrivet av Xzander:

Dean Hall och Peter Molyneux har en hel del gemensamt. Båda är visionärer som gärna använder sig utav stora ord och breda begrepp, men sällan levererar det de kläcker ur sig.

Skillnaden är att Peter Molyneux faktiskt har varit med och släppt färdiga spel.

Haha, precis min tanke - sågad vid knäskålarna.

Inaktiv
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Deli:

Alltså varför fortsätter man ge han uppmärksamhet som att han vore en kompetent utvecklare med något viktigt att säga?

Han kom på ett bra koncept och släppte en mod med väldigt mycket potential men väldigt lite annat, inte ens när han blir uppbackad av originalspelets studio lyckas dom leverera någonting inom en vettig tidsram, sedan överger han skeppet för att börja på något nytt...

kom tillbaka när han faktiskt levererat något vettigt!

Problemet är att precis som många andra spel så har Day Z hamnat i crowdfunding fällan i att ju mer pengar det drar in desto större blir kraven från spelarbasen, och det är löjligt enkelt att det snöbollar bortom kontroll och att förväntningarna blir orimligt stora. Dean Hall var inte direkt en veteran med gott om erfarenhet när det spårade som det gjorde, och att han tappade kontroll över sitt eget projekt är inte konstigt överhuvudtaget.

Det finns ingenting som heter "vettig tidsram" när det här händer. Projektet spårade ur kontroll, långt bortom vad han kan klara av att göra själv. Uppenbarligen har skalan spårat så hårt ur kontroll att det är extremt svårt oavsett vem det är som försöker.

Det här är inte kärnfysik att lista ut direkt. På samma sätt som Notch blivit utbränd och handlingsförlamad av hur Minecraft spårade ur hans kontroll så oerhört fort så har Dean Hall uppenbarligen bränt ut sig genom att försöka leverera ett projekt med så extremt stora förväntningar på sig att det sprängt sig själv.

Det är oerfarenheten och bristen på ett större och stabilt team som varit med från grunden och varit på samma våglängd. Det är jättelätt att vara efterklok, men för guds skull försök att ha lite perspektiv på helhetsbilden samtidigt. Situationen är olycklig, och nu på efterhand är det tydligt hur oundviklig den här situationen varit sedan Dag 1, och det är ett fundamentalt problem crowdfunding till att börja med.

Det här kommer hända fler utvecklare fler gånger de kommande åren med, och det är oundvikligt eftersom problemet är intrinsikalt för mekanismerna bakom crowdfunding till att börja med och hur nytt det är. Fansen dumpar pengar och ställer orimliga krav, och i helhetsbilden har utvecklarna inte listat ut hur det här balanseras på ett bra sätt, tex när det kommer till frågan om när för mycket pengar blir för mycket pengar.

Fel.

Utvecklarna lovar saker om de får si- och så mycket pengar. När det är uppnått, sätter de ett nytt mål, om och om igen. Spelarna kräver ingenting, bara att de löften som lovats, uppfylls. Precis som man köper ett 'retail' spel, läser på baksidan vad det handlar om och vad det ska innehålla, så förväntar man sig (självklart) det.

Dean...var bara intresserad av pengarna och sitt ego inte att leverera vad han lovat.

jävla moddare som spelar viktig .skiter i han fullständigt

Medlem

Fan va ni bashar honom tycker dayz är helt underbart både modden och SA så många timmar man plöjt ner i det, känslan när man har en lång eldgivning i nån skitstad

1
Skriv svar