Minecraft får särskild version till Windows 10

Robot
Medlem
Minecraft får särskild version till Windows 10

Det måste komma nya mods med andra ord som passar den här W10 varianten som mest troligt inte körs på java.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

"Funktioner från det nya operativsystemet ska nyttjas i spelet",

"Craft, create, and explore online with up to seven friends playing Windows 10 Edition Beta, through local multiplayer or with your Xbox Live friends online."
"Multiple control schemes! Switch between controller, touch, and keyboard controls with little to no effort!

Krävs det verkligen Win10 för att kunna spela online samt byta kontroll? Vad är det jag missar?

Medlem
Skrivet av Rwaat:

Krävs det verkligen Win10 för att kunna spela online samt byta kontroll? Vad är det jag missar?

Microsoft köpte upp Minecraft för att kunna utnyttja det i en exklusiv version som enbart släpps för Windows 10 Store. Microsoft har en långsiktig plan på att få in så många som möjligt i sin egen Windows Store där de kan ta skatt på allt som säljs, precis som många andra lyckats med t.ex. Apple, Google och Steam.

Deras högsta önskan är att all försäljning av mjukvara till PC går via deras store. Det kommer inte ske, men de kommer använda alla metoder för att få över så mycket som möjligt.

Windows 10 gratis uppgradering är förstås också en del i denna taktik. Få in så många som möjligt och få dem att nappa på Windows Store.

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av Rwaat:

Krävs det verkligen Win10 för att kunna spela online samt byta kontroll? Vad är det jag missar?

Microsoft köpte upp Minecraft för att kunna utnyttja det i en exklusiv version som enbart släpps för Windows 10 Store. Microsoft har en långsiktig plan på att få in så många som möjligt i sin egen Windows Store där de kan ta skatt på allt som säljs, precis som många andra lyckats med t.ex. Apple, Google och Steam.

Deras högsta önskan är att all försäljning av mjukvara till PC går via deras store. Det kommer inte ske, men de kommer använda alla metoder för att få över så mycket som möjligt.

Windows 10 gratis uppgradering är förstås också en del i denna taktik. Få in så många som möjligt och få dem att nappa på Windows Store.

En gissning är ju att på detta viset delfinansiera Windows och sänka priset på själva OS:et. Ju fler som använder det desto mer Windows Store försäljning och så rullar det hjulet.

Medlem
Skrivet av Rwaat:

"unktioner"

Thihihi

Medlem

Ger man upp den nuvarande versionen?
För jag gissar att den versionen som blir windows 10 exclusiv minst har alla funktioner som redan finns i Minecraft ?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Dalthor-san:

En gissning är ju att på detta viset delfinansiera Windows och sänka priset på själva OS:et. Ju fler som använder det desto mer Windows Store försäljning och så rullar det hjulet.

Absolut. Microsoft har sagt att Windows 10 är den sista Windows-versionen. De kommer antagligen supporta det på samma sätt som Android med gratis uppgraderingar och dra in pengarna via sin store istället.

Enda jag har emot det är om Minecraft-versionen utanför Windows 10 blir "bortglömd" och inte får några mer innehållsuppdateringar.

Medlem

Men Windows 10 versionen är omskriven i C++ och mycket snabbare, testa att gå in i en Nether portal!
Hej då Java!

Medlem
Skrivet av roosenquist:

Men Windows 10 versionen är omskriven i C++ och mycket snabbare, testa att gå in i en Nether portal!
Hej då Java!

Det intressanta då är om kravet på "ram" tex sänks då. Har för mig att det krävs typ 50Mb per spelare.

Medlem
Skrivet av Rwaat:

"unktioner från det nya operativsystemet ska nyttjas i spelet",

"Craft, create, and explore online with up to seven friends playing Windows 10 Edition Beta, through local multiplayer or with your Xbox Live friends online."
"Multiple control schemes! Switch between controller, touch, and keyboard controls with little to no effort!

Krävs det verkligen Win10 för att kunna spela online samt byta kontroll? Vad är det jag missar?

directx 12

Medlem
Skrivet av roosenquist:

Men Windows 10 versionen är omskriven i C++ och mycket snabbare, testa att gå in i en Nether portal!
Hej då Java!

Aha, det måste vara den där speciella C++ versionen som enbart går att köra på Windows 10. För det har inte gjorts några andra spel i C++ på tidigare Windows väl?

Medlem

Ju längre bort från Java som det här spelet kommer desto bättre är det.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ger man upp den nuvarande versionen?
För jag gissar att den versionen som blir windows 10 exclusiv minst har alla funktioner som redan finns i Minecraft ?

Det som Windows 10 versionen kommer att sakna (misstänker jag) är att det inte kommer att gå att lira på moddade servrar, pga att det ska gå att spela med folk som kör pocket versionen.

Medlem

Slopas MOD-stödet så säger jag Hejdå Minecraft! Det är moddarna som gör Minecraft fantastiskt.

Medlem

Dom utvecklar ju även minecraft för Holo-lens, eller vad det nu heter =P

Medlem
Skrivet av Blackwolfe:
Skrivet av Molotov:

Ger man upp den nuvarande versionen?
För jag gissar att den versionen som blir windows 10 exclusiv minst har alla funktioner som redan finns i Minecraft ?

Det som Windows 10 versionen kommer att sakna (misstänker jag) är att det inte kommer att gå att lira på moddade servrar, pga att det ska gå att spela med folk som kör pocket versionen.

Då det är en av de absolut största försäljningsargumenten för Minecraft så tvivlar jag starkt på att de plockar bort det stödet. Men man vet aldrig, MS har trampat i klaveret förr.

Medlem

Hur har folk fått för sig att Windows 10 Edition på något sätt och vis kommer ersätta originalet? Det är ju bara Pocket Edition för Windows 10.

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av Rwaat:

Krävs det verkligen Win10 för att kunna spela online samt byta kontroll? Vad är det jag missar?

Microsoft köpte upp Minecraft för att kunna utnyttja det i en exklusiv version som enbart släpps för Windows 10 Store. Microsoft har en långsiktig plan på att få in så många som möjligt i sin egen Windows Store där de kan ta skatt på allt som säljs, precis som många andra lyckats med t.ex. Apple, Google och Steam.

Deras högsta önskan är att all försäljning av mjukvara till PC går via deras store. Det kommer inte ske, men de kommer använda alla metoder för att få över så mycket som möjligt.

Windows 10 gratis uppgradering är förstås också en del i denna taktik. Få in så många som möjligt och få dem att nappa på Windows Store.

Nej nej , det de vill är att alla devics skall köra Windows 10 överallt, och om spelet har stöd för Windows 10 på en device skall det fungera på ALLA devices du har hemma som kör just Windows 10.

Står ju där också, att du kan växla mellan devices och den kommer att känna av det själv och byter input osv.

ELF
Medlem
Skrivet av Pooslice:

Slopas MOD-stödet så säger jag Hejdå Minecraft! Det är moddarna som gör Minecraft fantastiskt.

Bara att fortsätta spela vanliga versionen.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

KoP
Medlem

Så.. crossplatform stöd emellan MC på pc och MC på Xbone i å med detta?

Medlem

Förstår inte vart de flesta i denna tråden har fått ifrån att mod-stödet skulle slopas? Om någonting finns det möjlighet att det får utökat stöd med XML och Lua?

Medlem

Alla nuvarande moddar är javabaserade och fungerar just för att Minecraft är javabaserat och att det går att komma åt och manipulera källkoden.
Ett C++-baserat Minecraft kommer att behöva ett mycket välutvecklat inbyggt moddstöd för att kunna göra samma saker som javamodellen klarar för i C++ blir källkoden och programmet stängda.

ELF
Medlem
Skrivet av Kiske:

Alla nuvarande moddar är javabaserade och fungerar just för att Minecraft är javabaserat och att det går att komma åt och manipulera källkoden.
Ett C++-baserat Minecraft kommer att behöva ett mycket välutvecklat inbyggt moddstöd för att kunna göra samma saker som javamodellen klarar för i C++ blir källkoden och programmet stängda.

Vem vet, de kanske pushar ut mod API:n i och med detta.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

1
Skriv svar