Problem med att använda psu utan moderkort

Medlem
Problem med att använda psu utan moderkort

Jag skulle vilja använda en gammal psu till att driva fyra datorfläktar. Dvs inget moderkort eller annat datorrelaterat, bara fläktarna. Jag har byglat atx-kontakten, så psun startar fristående, men den bryter sedan strömmen, startar, bryter strömmen osv... Detta gör den snabbare och snabbare ju fler fläktar jag ansluter, med fyra fläktar startar/stoppar den ca 2 ggr/s. Jag vill ju alltså att fläktarna ska vara igång hela tiden så länge psun är påslagen. Behöver en psu en viss belastning för att leverera 12V ut kontinuerligt? Finns någon vänlig själ på FZ som kan bistå med hjälp hur jag kan lösa problemet?


signatur

// P

Medlem

Kan vara så att det krävs belastning på 12v och 5v-linan. Vad har du för nätaggregat?


signatur

no remorse

Medlem

Tack för svar! Ett gammalt gammalt från en slaktad Dell... De har ju tydligen bestämt sig för att vägra följa alla anda tillverkares standards på atx-kontakten... Har inte prövat att belasta både 12V och 5V- linan, men finns det inget sätt att komma runt detta i så fall? Borde väl kunna användas för att bara driva på 12V...? Jäkligt irriterande.


signatur

// P

Medlem

Verkar skumt det borde gå utan belastning. Annars kan man ju använda en vanlig strömadapter som levererar den volten man behöver/vill ha.
Tar mindre plats också.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

1
Skriv svar