DRM info a la Steam

Medlem
DRM info a la Steam

Äntligen har någon tagit mod till sig och ärligt informerar kunderna om alla aspekter av den produkt de köper. På Steam står det nu klart och tydligt att t.e.x Crysis bara kan installeras fem ggr.
Problemet är bara att Steam inte säljer alla spel så mitt förslag är att man skulle börja medge den informationen även på FZ, om inte annat så för att vi som köper spelen ska kunna göra ett så välinformerat val som möjligt om vad det egentligen är vi köper.
Även om jag kan hålla med om att det inte är FZ:as roll som recensions site att ha åsikter om kopieringsskydd men det är min åsikt att det är minst lika avgörande för min upplevelse av spelet som grafik eller ljud om det visar sig att jag inte kan starta det alls, efter en tid.


signatur

"They`ve made a what out of it!?"

Medlem

Du borde kanske dela med dig av källorna om du vill att fz.se ska skriva om detta


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Tycker det låter som en bra idé.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem
Skrivet av Greger:

Du borde kanske dela med dig av källorna om du vill att fz.se ska skriva om detta

Källorna?
Ursäkta om jag är dum nu men jag menar att man skulle lägga till en rad i info om spelet, där det kunde stå t.e.x "Kopieringsskydd: Securom, max 5 installationer".


signatur

"They`ve made a what out of it!?"

Medlem
Skrivet av PigLift:
Skrivet av Greger:

Du borde kanske dela med dig av källorna om du vill att fz.se ska skriva om detta

Källorna?
Ursäkta om jag är dum nu men jag menar att man skulle lägga till en rad i info om spelet, där det kunde stå t.e.x "Kopieringsskydd: Securom, max 5 installationer".

Ja alltså, om dom ska skriva om hur speltillverkarna håller på med något sånt här så är det alltid en fördel att ha en källa på sitt påstående, vem som helst kan påstå något men det är när man har en källa som man kan börja på ta någon på allvar.

Så var har du läst om det här?
Länka (alltså visa källa)


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Redaktör

Utgivarna är sällan pigga på att redovisa vilka kopieringsskydd spelen har. Då och då ändras hur skydden fungerar (antalet aktiveringar och liknande, till exmepel [n=22092 för Bioshock]). Att lägga in aktuell information om skydden och hålla den uppdaterad blir ett hästjobb, varför jag inte ser det meningsfullt att lägga energi på. Vill man veta mer om skydden torde det vara enklast att kontakta utgivaren eller fråga i butiken innan man köper spelet.


signatur
Medlem

Greger>>

http://store.steampowered.com/app/20510/

Kolla till höger under Game Details.

Tompa>> Just på grund av att det är så svårt att få fram informationen skulle det vara önskvärt att FZ också hjälpte till. Dessutom är det väl inte så ofta som speltillverkare backar på kopieringsskydd?
Jag kan bara komma på två, Trackmania som tog bort Starforce och Bioshock.


signatur

"They`ve made a what out of it!?"

Medlem

Jag håller med "piggen" till 100% i den här frågan. Vi spelar ofta tillsammans och den här DRM-frågan kommer alltid upp när vi ska köpa nya spel...

Troligtvis kommer väl EA (Electronic Arts) köra den senaste SecuRom versionen (med onlineaktivering, onlinecheck var tionde dag och max tre eller fem installationer) på alla nya PC-titlar framöver.

Tråkigt att utvecklingen är sådan för jag ser det som en ren förolämpning när EA tvingar på betalande kunder sånt skräp i form av oönskad kod.

Dessutom skyller man på att folk skulle vara antingen pirater eller outbildade när någon höjer rösten! EA's CEO John Riccitiello recently spoke to Gamasutra about DRM
Angående protesterna på Amazon mot Spore: ??I'm guessing that half of them were pirates, and the other half were people caught up in something that they didn?t understand,? he says. ?If I?d had a chance to have a conversation with them, they?d have gotten it.?

Personligen tror jag att DRM-skydd av den typen skapar fler pirater än något tidigare "kopieringsskydd" har gjort.

DRM (Digital Restrictions Management):
- Förstör andrahandsmarknaden för PC-spel
- Förhindrar INTE piratkopiering av PC-spel

Varför envisas då utgivare som tex EA och Ubisoft med att använda sig av DRM?
Kan det vara så att de vill kunna presentera exakta användarsiffror och statistik för sina chefer på säljmötena?

// grumpy joe :\

Antikvitet

Diskussionen i den här tråden är väldigt splittrad, vissa av er pratar om DRM:s vara eller icke-vara, medan ursprungsfrågan var om vi kunde lägga till DRM-info i vår speldatabas. Svaret på den frågan är nej, Tompa gav vår syn på saken.

Tråden därför låst. Fortsätt gärna diskussionen om DRM i lämpligt forum.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

1
Skriv svar