Finska Lizard Squad-hackern slipper fängelse – döms att "bekämpa cyberbrottslighet"

Robot
Finska Lizard Squad-hackern slipper fängelse – döms att "bekämpa cyberbrottslighet"
Medlem
Finska Lizard Squad-hackern slipper fängelse – döms att "bekämpa cyberbrottslighet"

Vilket "straff".
dock var det vanligt förr att gamla hackers och it-sabotörer senare kom att jobba inom nått med datasäkerhet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vilket "straff".
dock var det vanligt förr att gamla hackers och it-sabotörer senare kom att jobba inom nått med datasäkerhet.

Dom får nog valet att göra det eller att ta fängelse. Vilket inte borde vara ett val tycker väl jag. Rakt in med dom små kräken bara.

Medlem
Skrivet av Ghan:
Skrivet av Molotov:

Vilket "straff".
dock var det vanligt förr att gamla hackers och it-sabotörer senare kom att jobba inom nått med datasäkerhet.

Dom får nog valet att göra det eller att ta fängelse. Vilket inte borde vara ett val tycker väl jag. Rakt in med dom små kräken bara.

samtidigt, om en 17åring kan göra så stor skada... hmh.. då finns det enorma brister i systemet

Medlem

Kanske något för framtiden! Om man åker på fortkörning, ta en bot eller inleda karriär som racerförare?

Medlem

Skulle sagt att det var ett milt straff om det nu inte vore för 17-åringen som våldtog 12-åringen för ett tag sedan.

Alla straff är hårda i jämförelse med vad det svinet fick

Medlem

Han borde få 2 års fängelse och sen i två år få bekämpa cyberskurkar.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Helvete vad hårda straff ni vill ha. Tycker det är löjligt att en 17 åring ens klarade av det. Antingen har de haft väldigt dålig säkerhet eller så är snubben jävligt skillad. Imponerande. Tycker inte hans straff var för lågt, han är ju trots allt mindre årig.

Håller dock med den andra snubben om att folk som våldtar borde få högre straff. Känns som "cyber" brottslingar får sjukt höga straff gentemot IRL brottslingar. De som blivit tagna för fildelning har ju fan fått böta miljoner på miljoner. Sen kan någon som misshandlat någon annan grovt få samhällstjänst i två veckor. Det är bara för det är stora företag bakom allt som cyber-brottslingar får så höga straff. Medans enskilda individer bryr sig inte staten om, de kan våldtas, misshandlas, rånas, mördas, osv. Inte fan ska de bry sig. Men om stora sony blir hackad av en 17 åring då helvete!

Medlem

Anser att det är rätt val - killen är 17, han är fortfarande väldigt ung och han har talang inom området. Skicka inte honom till fängelse, försök istället få honom på "vår" sida.

Det vore skillnad om det var mord eller våldtäkt då det inte är något vi kan eller vill använda oss utav på samma vis, men i detta fallet är det något som faktiskt kan användas till bra(för vem är väl frågan) saker.

Medlem

Välkänt inom IT-säkerhet att de största bolagen och underrättelsetjänsterna ofta vill anställa de som torskar hårdast... Du kan inte ha något bättre på ditt CV i den branchen än att du t.ex. hackat Boeing vid 16 års ålder.

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Ghan:
Skrivet av Molotov:

Vilket "straff".
dock var det vanligt förr att gamla hackers och it-sabotörer senare kom att jobba inom nått med datasäkerhet.

Dom får nog valet att göra det eller att ta fängelse. Vilket inte borde vara ett val tycker väl jag. Rakt in med dom små kräken bara.

samtidigt, om en 17åring kan göra så stor skada... hmh.. då finns det enorma brister i systemet

Saken är det finns inte enorma brister i systemet, utan att ni vuxna har underskattat oss unga länge. Du anar inte vilka lögner vi drar på er vuxna för att manipulera er. UNG MAKT VUXEN SLAKT!


signatur

Mother of God, GTA V is soon here!

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Ghan:
Skrivet av Molotov:

Vilket "straff".
dock var det vanligt förr att gamla hackers och it-sabotörer senare kom att jobba inom nått med datasäkerhet.

Dom får nog valet att göra det eller att ta fängelse. Vilket inte borde vara ett val tycker väl jag. Rakt in med dom små kräken bara.

samtidigt, om en 17åring kan göra så stor skada... hmh.. då finns det enorma brister i systemet

Så om jag får för mig att skada dig så är det ditt fel för att du har bristande självförsvar? Vet inte om jag get så mycket för den typen av argument.

Medlem
Skrivet av electric8:

Saken är det finns inte enorma brister i systemet, utan att ni vuxna har underskattat oss unga länge. Du anar inte vilka lögner vi drar på er vuxna för att manipulera er. UNG MAKT VUXEN SLAKT!

Kanske blev lite bitter när någon berättade att tomten är på låtsas?

Medlem
Skrivet av Nasder:

Kanske något för framtiden! Om man åker på fortkörning, ta en bot eller inleda karriär som racerförare?

Nja, snarare en karriär som trafikpolis.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vilket "straff".
dock var det vanligt förr att gamla hackers och it-sabotörer senare kom att jobba inom nått med datasäkerhet.

...och ännu längre tillbaka blev f d inbrottstjuvar låssmeder.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Ghan:
Skrivet av Molotov:

Vilket "straff".
dock var det vanligt förr att gamla hackers och it-sabotörer senare kom att jobba inom nått med datasäkerhet.

Dom får nog valet att göra det eller att ta fängelse. Vilket inte borde vara ett val tycker väl jag. Rakt in med dom små kräken bara.

samtidigt, om en 17åring kan göra så stor skada... hmh.. då finns det enorma brister i systemet

Så om jag får för mig att skada dig så är det ditt fel för att du har bristande självförsvar? Vet inte om jag get så mycket för den typen av argument.

Barnslig jämförelse.

Jämför hellre med att en 17åring gjorde ett bankrån och lyckades nästan komma undan istället.
Företag med flera tusen anställda kan inte ens hålla en liten sketen 17åring borta.

Medlem

Han heter väl nog Kivimäki och inte Kivimaki.


signatur

1700X | NH-D15 | GTX 1070 Ti Strix | 16GB DDR4 | 500GB SSD | 2TB HDD

Medlem
Skrivet av electric8:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Ghan:
Skrivet av Molotov:

Vilket "straff".
dock var det vanligt förr att gamla hackers och it-sabotörer senare kom att jobba inom nått med datasäkerhet.

Dom får nog valet att göra det eller att ta fängelse. Vilket inte borde vara ett val tycker väl jag. Rakt in med dom små kräken bara.

samtidigt, om en 17åring kan göra så stor skada... hmh.. då finns det enorma brister i systemet

Saken är det finns inte enorma brister i systemet, utan att ni vuxna har underskattat oss unga länge. Du anar inte vilka lögner vi drar på er vuxna för att manipulera er. UNG MAKT VUXEN SLAKT!

Du inser väl att alla har varit unga och kört med precis samma lögner, va?

Medlem

Typ som killen som hackade hela Hotmail, han fick ett val. Antingen fängelse samt böter, eller jobba åt Microsoft och göra deras system säkert mot "människor som han"

Medlem

Tragiskt. Cyberterrorism bör behandlas som terrorism. Favoritsidor som går ner i dagar/veckor, för att skitungar med ett gigantiskt ego får härja fritt.

Därtill bör man göra det straffbart att vara inkluderad i ett botnät. Företag bör ja gigantiska böter per dator "kapad" och privatpersoner kan lagföras de också men där får man väl se över vad det kan finnas för straffskala. Ens egen dumhet, slapphet och ignorans ska inte drabba andra människor.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Ghan:
Skrivet av Molotov:

Vilket "straff".
dock var det vanligt förr att gamla hackers och it-sabotörer senare kom att jobba inom nått med datasäkerhet.

Dom får nog valet att göra det eller att ta fängelse. Vilket inte borde vara ett val tycker väl jag. Rakt in med dom små kräken bara.

samtidigt, om en 17åring kan göra så stor skada... hmh.. då finns det enorma brister i systemet

Så om jag får för mig att skada dig så är det ditt fel för att du har bristande självförsvar? Vet inte om jag get så mycket för den typen av argument.

Barnslig jämförelse.

Jämför hellre med att en 17åring gjorde ett bankrån och lyckades nästan komma undan istället.
Företag med flera tusen anställda kan inte ens hålla en liten sketen 17åring borta.

Kanske var lite barnsligt skrivet till att börja med? Ifall någon är väldigt dedikerad till att göra något så kanske det inte är så lätt att skydda sig mot det. Det går inte att skydda sig mot "allt" var min poäng.

Medlem

Rätt tankegång är annars att det är fel att göra det även om man kan. Får man inte lära sig rätt och fel längre?


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Ender:

Kanske var lite barnsligt skrivet till att börja med? Ifall någon är väldigt dedikerad till att göra något så kanske det inte är så lätt att skydda sig mot det. Det går inte att skydda sig mot "allt" var min poäng.

Håller med dig till viss del, men samtidigt, ska personen i fråga ha hackat sedan han var 10 år gammal? antingen har de rejäla brister i systemet eller så är grabben otroligt begåvad.

Har för visso en bekant som hackade in sig i Swedbanks databas som 19åring.. gjorde ingen skada utan bara testade för sakens skull.

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Ender:

Kanske var lite barnsligt skrivet till att börja med? Ifall någon är väldigt dedikerad till att göra något så kanske det inte är så lätt att skydda sig mot det. Det går inte att skydda sig mot "allt" var min poäng.

Håller med dig till viss del, men samtidigt, ska personen i fråga ha hackat sedan han var 10 år gammal? antingen har de rejäla brister i systemet eller så är grabben otroligt begåvad.

Har för visso en bekant som hackade in sig i Swedbanks databas som 19åring.. gjorde ingen skada utan bara testade för sakens skull.

Finns väl gott om folk som är sjukt duktiga i tonåren. Visst förstår jag din poäng så klart, men det är ju tragiskt om man måste utgå ifrån att man ska skydda sig mot allt, eller hur? Antar att en finnig tonåring inte ser den verkliga skadan hen eventuellt ställer till med hemma bakom dataskärmen.

Medlem
Skrivet av Ender:

Finns väl gott om folk som är sjukt duktiga i tonåren. Visst förstår jag din poäng så klart, men det är ju tragiskt om man måste utgå ifrån att man ska skydda sig mot allt, eller hur? Antar att en finnig tonåring inte ser den verkliga skadan hen eventuellt ställer till med hemma bakom dataskärmen.

Du betalar en månadsavgift till PSN och Xbox Live, den månadsavgiften ska väl självklart gå till att motverka dataintrång?
Visst visst de hostar servrar, men de görs gratis på PC eller av tredjeparts, det skulle funka till konsol också

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Ender:

Finns väl gott om folk som är sjukt duktiga i tonåren. Visst förstår jag din poäng så klart, men det är ju tragiskt om man måste utgå ifrån att man ska skydda sig mot allt, eller hur? Antar att en finnig tonåring inte ser den verkliga skadan hen eventuellt ställer till med hemma bakom dataskärmen.

Du betalar en månadsavgift till PSN och Xbox Live, den månadsavgiften ska väl självklart gå till att motverka dataintrång?
Visst visst de hostar servrar, men de görs gratis på PC eller av tredjeparts, det skulle funka till konsol också

En del av summan borde såklart gå till det också, men det är ju inte direkt vad avgiften är till för...ett ställe där du kan lagra dina personuppgifter på ett säkert ställe. Att sådant här händer rätt sällan, i en värld full med idioter som 17-åringen tyder ju på att dem har ett hyfsat försvar iallafall. Samtidigt så existerar det ju tydligen inga (så gott som) 100% skydd heller.
I en perfekt värld skulle sådana inte heller behövas, varken digitalt eller "på riktigt", men nu funkar det ju tyvärr inte så.

Nåja, förstår som sagt vad du menar, men jag ser det inte som något jättekonstigt att en 17-åring klarar av något sådant. Är man (relativt) intelligent och dedikerad så kan man göra mycket även i den åldern.

Edit; sen kan jag ju även hålla med om att företagen kunde ge fan i att stoppa så mycket pengar i fickorna istället för att satsa på lite bättre datasäkerhet.

1
Skriv svar