Farten på nedladdningar

Medlem
Farten på nedladdningar

Är det bara jag som under dom senaste dagarna fått betydligt segare nedladdningar från arkivet? Tidigare har jag lätt legat runt 2,5mbps men nu orkar den knappt över 500k - och då har jag tur. I snitt ligger det runt 300.

Jag har provat att ladda hem vid olika tider på dygnet (allt ifrån förmiddag till eftermidda till kväll till 3-4 på morgonkvisten) men resultatet är alltid detsamma.

Har ni glömt att mata marsvinet som driver fiber-routern?


signatur
Antikvitet

Jag drog precis hem en fil i 3.5 MB/sek. Det är nog din lina som är slö. Filarkivet har haft ovanligt låg belastning på sistone.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Hm, allright. Får gräva lite i min ända (haha) då. Eller ringa och gapa på Comhem.


signatur
Antikvitet

Comhem.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

2,85MB/s med mitt Comhem så det lutar åt att det är nåt lokalt hos dig.


signatur
Medlem

Hmm... ok, jag ska prov-tanka nånting och se hur det är i afton.

Edit: Den segade sig upp till 900kbps men där tog det stopp.

Jag testade även från nvidia.com där jag brukar få fin fart och det gick lite bättre där. Den startade på strax över 2mbps men efter en tredjedel, typ, så började det dala för att sen stanna strax över 1mbps.

Jajja - det är inte hela världen hehe. Det kanske är nån sån tele-station som har buggat ur lite.


signatur
Inaktiv

har telia 8mb/s men jag får knappt 600kb/s

Redaktör

Flyer232:det är med all säkerhet din uppkoppling/leverantör det hänger på, alternativt din dator - ytterst, ytterst sällan är våra servrar så belastade att farten för gemene man blir lidande. Noterbart är också att om man inte är inloggad får man max 500 kb/s. För inloggade finns ingen gräns.


signatur
Medlem

FZ har nog det snabbaste filarkivet jag stött på någonsin, drog just hem en fil i 6-7.5 mb/s, finns ingenting att klaga på med det.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Inaktiv
Skrivet av Tompa:

Flyer232:det är med all säkerhet din uppkoppling/leverantör det hänger på, alternativt din dator - ytterst, ytterst sällan är våra servrar så belastade att farten för gemene man blir lidande. Noterbart är också att om man inte är inloggad får man max 500 kb/s. För inloggade finns ingen gräns.

ok tack, får ringa och klaga hos telia.
ska nog skaffa com hem istället.

Inaktiv

Har egentligen aldrig funnit filarkivet speciellt snabbt.
Har 24mbit från bbb och jag ligger sällan över 1Mbps. Ligger för närvarande på 450-600kbps när jag drar Colin DiRT Demo. Inga andra aktiva nätverks sessioner varken upp eller ner. Toppar 2.449mbps när jag drar från multipla källor så som torrents. Telestationen är synlig genom fönstret. Ingen övrig belastning på varken RAM, CPU eller HDD.

Säkert att allt är som det skall?

Antikvitet

Det är inte vårt filarkiv det är fel på, det är din routing. Jag har nog aldrig fått under 2 MB/s (dvs 16 Mbit/s) från vårt filarkiv, så länge jag varit inloggad.

Får du kass speed är det sannolikt din routing det är fel på, eller ditt nät. Har du 24 MBit tolkar jag det som att du har ADSL, och där är det bekant avståndet till stationen samt belastningen i området som avgör din hastighet. Din teoretiska maxhastighet är dessutom 3 MB/s, och det enbart om man bortser från enkapsulering och kontrolltrafik.

Jag skulle säga att får du över 2 MB/s så ska du vara kalasnöjd med din lina, för jag tror inte särskilt många ADSL-anslutningar grejar det.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Inaktiv

Kan mycket väl vara routingen som är problemet i detta fallet. Kontroll trafiken bör vara ovesäntlig i detta fall då det rör sig om en rak ström från en singel källa. Kan dock inte vara annat än nöjd med min lina i övrigt.

Antikvitet

Det är mer än separata kontrollpaket som utgör overhead-trafiken. Datan enkapsuleras i TCP eller UDP som enkapsuleras i IP som enkapsuleras i Ethernet. Varje lager lägger på sitt junk och normala MTU-värden gör att varje paket inte blir så jättestort.

Din angivna hastighet är för det första "upp till" och för det andra den teoretiska hastigheten över tråden, inte hastighet för själva datan.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Det skumma är att min fart har gått från att ligga precis på "cappen" av den kapacitet jag betalar för. Jag hade konstant runt 2,2-2,5mbps tidigare. Nu är det sällan över 1mbps.

Fast det är klart - det kan ju vara alla möjliga omständigheter i min ända som ställer till det. Kanske det har tillkommit en massa nya kunder som också kopplas till min station eller nåt.

Det är tur att jag inte är så särskilt stressad av mig hehe.


signatur
Medlem

Nu vet jag inte om du har testat det, eller ens om du har en: Har du en router kan du testa att starta om den - det gjorde stor skillnad för mig iaf.

Medlem

Tjallet är nära (eller hoss) er, punkt slut.
Har 100/100 lina från väggen som funkar bra/maxar annorstädes.
Fz brukar ge 2-3-(4?)MB/s, men nu bara 978kBs.

Eran lägre belastning beror antagligen just på denna sirap som vissa användare hamnar i här.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av Tobbe:

Tjallet är nära (eller hoss) er, punkt slut.
Har 100/100 lina från väggen som funkar bra/maxar annorstädes.
Fz brukar ge 2-3-(4?)MB/s, men nu bara 978kBs.

Eran lägre belastning beror antagligen just på denna sirap som vissa användare hamnar i här.

Seriöst, hur många gånger ska du skriva om det där inlägget?:p

Redaktör

Vi flyttade servrarna nyligen, det kan ha blivit nåt tjall efter det. Vår serverguru är på semester i ett par dagar, vi kikar på det så snart vi kan.


signatur
Medlem

Gillar att träna formulering. hehe. Sen gillar ja inte den fula redigerat texten.

Edit: Ska bättra mej.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av Tobbe:

Gillar att träna formulering. hehe. Sen gillar ja inte den fula redigerat texten.

Edit: Ska bättra mej.

Haha lugnt för min del - såg bara roligt ut när det var femte minut kom ett nytt nästan identiskt inlägg där den stora skillnaden var vilket ord som var fetstilat.;)

Medlem

Re: router. Testade att starta om hela kittet hemma men det bidde ingen nämnvärd skillnad. Men tack för tipset.


signatur
Medlem

Va lite morgontrög o glömde att förhandsgranska existerade oxo.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Jag toppar lätt torrentfiler(1,7mb/s) men jag ligger på mellan 786kb/s och 788kb/s här på fz. Har inte eran servertekniker kommit tillbaka än? Jag har haft detta nån vecka faktiskt men jag förväntade mig en förbättrning ganska snart.

Medlem

Jag tankade också alltid över 1mb/s upp till runt 6mb/s men nu den senaste veckorna är det runt 700Kb/s precis som Tobbe verkar ha. Jag har 100mbit från bredbandsbolaget.

Medlem

Samma här, hastigheten har sjunkit rätt så ordentligt sen serverbytet. Från 2~Mb/s till 700-800Kb/s. Är han fortfarande på semester?

Redaktör

Serverkungen har meckat lite, förhoppningsvis får ni lite bättre fart nu.


signatur
Medlem

Tack så mycket! nu går det mycket fortare!

Inaktiv
Skrivet av tysonayt:

FZ har nog det snabbaste filarkivet jag stött på någonsin, drog just hem en fil i 6-7.5 mb/s, finns ingenting att klaga på med det.

O jäklar


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

1
Skriv svar