Blizzard backar – Overwatch får justerbar FOV
Bra där. Sen så förstår jag inte argumentet "Alla vet inte vad FOV är för något". Det vet väl ingen förrän man lär sig det...
De kan dock inte informera alla som spelar effektivt, så de som inte sedan tidigare vet får en fördel vilket är vad de menar.
Folk får lära sig att kolla options och sluta gråta.
Allt blir mindre ju högre fov man har så aimet kan bli sämre. Att ha låg fov är som att zooma in, man får en sämre överblick över vad som händer runt om en men det blir lättare att träffa små mål.
Vet inte vad jag tycker detta egentligen. CS:GO är ju ett spel där man inte kan ändra FOV(även om folk kör 5:4 och 4:3 utsträckt på 16:9 för att sänka fov:n), ganska skönt att slippa mixtra med det för att försöka hitta det perfekta. Samma FOV-grad i olika spel ger i realiteten inte heller samma vy så det går inte bara att köra med samma man kör med i nåt annat spel. Blir en massa testande.
Blizzard har ingen erfarenhet av FPS-spel eller 3PS, så de borde ta och lyssna på spelarna.
Men blir inte det ganska fuskigt om en spelare har FOV på max jämfört med en som har standardinställningarna?
Inte direkt, fov är smaksak, kör du med hög fov blir bilden mer utzoomad vilket gör att du får större vy, men det gör även att det blir svårare att se och skjuta saker på avstånd eller skjuta tex headshots, eftersom allt blire lite mindre.
Med låg fov så blire tvärtom, allt blir mer inzoomat, vilket gör att det kan bli lättare att se saker på avstånd osv, fast du får mindre vy.
Så det bästa är att hitta något mellanting man själv känner sig bekväm med, det flesta rekommenderar ca 90 i fov på pc eftersom det är den fov man har på varje öga, och man sitter såpass nära skärmen att det känns naturligt.
På konsoll brukar det vara ca 65 eftersom man sitter längre ifrån skärmen vilket gör att din fov i verkligheten ser mer runt om kring skärmen, och bara en del av din fov eller synfält faktiskt är fokuserad på skärmen, vilket gör att du behöver lägre fov för att det ska kännas naturligt.
Kära medlemmar
Tänk på att spelet är anpassat för människor som inte har någon som helst spel-vana, över huvud taget.
Hästskit. Barn är mycket smartare än vad man tror och vuxna människor har ingen ursäkt till att vara så här tröga. Är man passionerad för något klurar man ut det till slut, så svårt är det inte.
Sen handlar det nästan aldrig om hur komplecerat något är utan snarare hur användarvänligt det är. Fortfarande allt för vanligt idag med onödigt komplecerade menyer och inställningar.
Bara en sådan simpel sak som att kunna byta från basic till advance settings borde ju vara standard, om man nu har så mycket inställningar så det behövs dvs.
FOV däremot borde inte vara något advance, det är så basic som det kan bli. Går ju för tusan inte att spela utan att bli illamående om man råkar ha fel skärm. Samt otroligt kortsiktigt då 21:9-skärmar och liknande blir allt vanligare. Samt ett absolut måste om man vill ha VR-stöd.
+Är inte tanken att det ska finnas någon slags ranking/teir system ändå?
Näe usch, att utvecklarna ens hade den här tanken från början gör mig rätt skeptiskt till det här liret nu. Vilka fler idiotiska idéer har de? Är det låst 60fps så det inte ska vara en fördel för oss med 144hz skärmar? Begränsas dpi:n så de med gaming möss inte ska ha en fördel? Går det inte lira med mer än en skärm?
Nu saknas det väl bara att Blizzard anammar 21:9 som börjar bli mer- och mer populärt. Jag menar, det snackas om "fördelar" med 21:9, men lik förbannat har Blizzard fullt stöd för 4:3 samt 16:9 i alla sina spel.
Är det då inte fördelaktigt att använda 16:9 över 4:3? Blizzard logik...
Men blir inte det ganska fuskigt om en spelare har FOV på max jämfört med en som har standardinställningarna?
Inte direkt, fov är smaksak, kör du med hög fov blir bilden mer utzoomad vilket gör att du får större vy, men det gör även att det blir svårare att se och skjuta saker på avstånd eller skjuta tex headshots, eftersom allt blire lite mindre.
Med låg fov så blire tvärtom, allt blir mer inzoomat, vilket gör att det kan bli lättare att se saker på avstånd osv, fast du får mindre vy.
Så det bästa är att hitta något mellanting man själv känner sig bekväm med, det flesta rekommenderar ca 90 i fov på pc eftersom det är den fov man har på varje öga, och man sitter såpass nära skärmen att det känns naturligt.
På konsoll brukar det vara ca 65 eftersom man sitter längre ifrån skärmen vilket gör att din fov i verkligheten ser mer runt om kring skärmen, och bara en del av din fov eller synfält faktiskt är fokuserad på skärmen, vilket gör att du behöver lägre fov för att det ska kännas naturligt.
Jaha okay det är så det fungerar. Tack för svaret
Är ju pinsamt att ett FPS på PC inte skulla ha en FoV-inställning år 2015.
AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch
Men blir inte det ganska fuskigt om en spelare har FOV på max jämfört med en som har standardinställningarna?
Inte direkt, fov är smaksak, kör du med hög fov blir bilden mer utzoomad vilket gör att du får större vy, men det gör även att det blir svårare att se och skjuta saker på avstånd eller skjuta tex headshots, eftersom allt blire lite mindre.
Med låg fov så blire tvärtom, allt blir mer inzoomat, vilket gör att det kan bli lättare att se saker på avstånd osv, fast du får mindre vy.
Så det bästa är att hitta något mellanting man själv känner sig bekväm med, det flesta rekommenderar ca 90 i fov på pc eftersom det är den fov man har på varje öga, och man sitter såpass nära skärmen att det känns naturligt.
På konsoll brukar det vara ca 65 eftersom man sitter längre ifrån skärmen vilket gör att din fov i verkligheten ser mer runt om kring skärmen, och bara en del av din fov eller synfält faktiskt är fokuserad på skärmen, vilket gör att du behöver lägre fov för att det ska kännas naturligt.
Kan inte direkt säga att det är en "smaksak" då vissa spelare får ont i huvudet efter en viss tid om det inte finns FOV. Som jag, kan ta allt ifrån en kvart eller en halvtimme innan jag känner av huvudvärken.
Jag fattar inte varför inte utvecklare lägger in en rad med självklara tips för sitt spel på t.ex titelskärmen eller i serverbrowsern, istället för undangömd enbart på en load screen. Man skulle kunna ha en lista på gameplay options i kolumnen som förklarade t.ex fov, synligt direkt man klickar på options.
Är inte det ett väldigt enkelt sätt att öka chansen att folk experimenterar med sådant? Det är ju enbart bra om folk stimuleras till att tänka själv men när det gäller spelinställningar så är det ju bra med litet uppmuntrande information.
Men blir inte det ganska fuskigt om en spelare har FOV på max jämfört med en som har standardinställningarna?
Inte direkt, fov är smaksak, kör du med hög fov blir bilden mer utzoomad vilket gör att du får större vy, men det gör även att det blir svårare att se och skjuta saker på avstånd eller skjuta tex headshots, eftersom allt blire lite mindre.
Med låg fov så blire tvärtom, allt blir mer inzoomat, vilket gör att det kan bli lättare att se saker på avstånd osv, fast du får mindre vy.
Så det bästa är att hitta något mellanting man själv känner sig bekväm med, det flesta rekommenderar ca 90 i fov på pc eftersom det är den fov man har på varje öga, och man sitter såpass nära skärmen att det känns naturligt.
På konsoll brukar det vara ca 65 eftersom man sitter längre ifrån skärmen vilket gör att din fov i verkligheten ser mer runt om kring skärmen, och bara en del av din fov eller synfält faktiskt är fokuserad på skärmen, vilket gör att du behöver lägre fov för att det ska kännas naturligt.
Kan inte direkt säga att det är en "smaksak" då vissa spelare får ont i huvudet efter en viss tid om det inte finns FOV. Som jag, kan ta allt ifrån en kvart eller en halvtimme innan jag känner av huvudvärken.
min gräns går vid 80 fov. normalt kör jag på 90 fov då det känns naturligast för mig på en 16:9 skärm. det var en av orsakerna att jag ej klarade av h1z1 var för att högsta foven var 75 och det gick inte jag kunde ej spela jag fick migrän utav det.
men jag förstår att blizzard har det i sina andra spel som sc och wc då där ger det otroligt stor övertag, men det är inte samma sak i dom att ha låg view emot fps spel. Sen att det skulle ge större förutsättningar tycker jag är lite bs. förlåg huvudvärk ibland migrän tillochmed sen för hög så känns det som att alt går för fort och det är svårt att sikta, jag gillar mellan 80-90 i väldigt få fall använder jag upp till 100 men det är i exempelvis quake. vissa spel när man ska sikta långt ibland så gillar jag 80, men snabba closecombat så är det 90. arma 2 så är 80 något jag kör med, för hög så blir allt cp och för låg blir det också konstigt.
Men blir inte det ganska fuskigt om en spelare har FOV på max jämfört med en som har standardinställningarna?
Inte direkt, fov är smaksak, kör du med hög fov blir bilden mer utzoomad vilket gör att du får större vy, men det gör även att det blir svårare att se och skjuta saker på avstånd eller skjuta tex headshots, eftersom allt blire lite mindre.
Med låg fov så blire tvärtom, allt blir mer inzoomat, vilket gör att det kan bli lättare att se saker på avstånd osv, fast du får mindre vy.
Så det bästa är att hitta något mellanting man själv känner sig bekväm med, det flesta rekommenderar ca 90 i fov på pc eftersom det är den fov man har på varje öga, och man sitter såpass nära skärmen att det känns naturligt.
På konsoll brukar det vara ca 65 eftersom man sitter längre ifrån skärmen vilket gör att din fov i verkligheten ser mer runt om kring skärmen, och bara en del av din fov eller synfält faktiskt är fokuserad på skärmen, vilket gör att du behöver lägre fov för att det ska kännas naturligt.
Kan inte direkt säga att det är en "smaksak" då vissa spelare får ont i huvudet efter en viss tid om det inte finns FOV. Som jag, kan ta allt ifrån en kvart eller en halvtimme innan jag känner av huvudvärken.
Din kommentar är ju dock rätt motsägande, ja vissa får ont i huvudet eller blir illamående av för låg fov, vilket gör att det faller dom i smaken att ha högre fov.
Sen så får inte alla det, finns folk som föredrar att ha lite olika inställningar, vilket gör det till smaksak.
Fov inställningar på fps spel borde vara en standard inom industrin, precis som totalbiscuit har sagt 1000gånger
Men blir inte det ganska fuskigt om en spelare har FOV på max jämfört med en som har standardinställningarna?
Inte direkt, fov är smaksak, kör du med hög fov blir bilden mer utzoomad vilket gör att du får större vy, men det gör även att det blir svårare att se och skjuta saker på avstånd eller skjuta tex headshots, eftersom allt blire lite mindre.
Med låg fov så blire tvärtom, allt blir mer inzoomat, vilket gör att det kan bli lättare att se saker på avstånd osv, fast du får mindre vy.
Så det bästa är att hitta något mellanting man själv känner sig bekväm med, det flesta rekommenderar ca 90 i fov på pc eftersom det är den fov man har på varje öga, och man sitter såpass nära skärmen att det känns naturligt.
På konsoll brukar det vara ca 65 eftersom man sitter längre ifrån skärmen vilket gör att din fov i verkligheten ser mer runt om kring skärmen, och bara en del av din fov eller synfält faktiskt är fokuserad på skärmen, vilket gör att du behöver lägre fov för att det ska kännas naturligt.
Kan inte direkt säga att det är en "smaksak" då vissa spelare får ont i huvudet efter en viss tid om det inte finns FOV. Som jag, kan ta allt ifrån en kvart eller en halvtimme innan jag känner av huvudvärken.
Din kommentar är ju dock rätt motsägande, ja vissa får ont i huvudet eller blir illamående av för låg fov, vilket gör att det faller dom i smaken att ha högre fov.
Sen så får inte alla det, finns folk som föredrar att ha lite olika inställningar, vilket gör det till smaksak.
Fov inställningar på fps spel borde vara en standard inom industrin, precis som totalbiscuit har sagt 1000gånger
En smaksak menas att man har mycket att välja på, vi som får ont i huvudet pga för låg fov har inte den lyxen, om spelet inte stödjer den FOV som vi vill ha kan vi helt enkelt inte spela spelet. Inser att det är en struntsak att klaga på när han hade rätt i mycket det han skrev om FOV vilket jagf ber om ursäkt för.
Men blir inte det ganska fuskigt om en spelare har FOV på max jämfört med en som har standardinställningarna?
Inte direkt, fov är smaksak, kör du med hög fov blir bilden mer utzoomad vilket gör att du får större vy, men det gör även att det blir svårare att se och skjuta saker på avstånd eller skjuta tex headshots, eftersom allt blire lite mindre.
Med låg fov så blire tvärtom, allt blir mer inzoomat, vilket gör att det kan bli lättare att se saker på avstånd osv, fast du får mindre vy.
Så det bästa är att hitta något mellanting man själv känner sig bekväm med, det flesta rekommenderar ca 90 i fov på pc eftersom det är den fov man har på varje öga, och man sitter såpass nära skärmen att det känns naturligt.
På konsoll brukar det vara ca 65 eftersom man sitter längre ifrån skärmen vilket gör att din fov i verkligheten ser mer runt om kring skärmen, och bara en del av din fov eller synfält faktiskt är fokuserad på skärmen, vilket gör att du behöver lägre fov för att det ska kännas naturligt.
Kan inte direkt säga att det är en "smaksak" då vissa spelare får ont i huvudet efter en viss tid om det inte finns FOV. Som jag, kan ta allt ifrån en kvart eller en halvtimme innan jag känner av huvudvärken.
Din kommentar är ju dock rätt motsägande, ja vissa får ont i huvudet eller blir illamående av för låg fov, vilket gör att det faller dom i smaken att ha högre fov.
Sen så får inte alla det, finns folk som föredrar att ha lite olika inställningar, vilket gör det till smaksak.
Fov inställningar på fps spel borde vara en standard inom industrin, precis som totalbiscuit har sagt 1000gånger
En smaksak menas att man har mycket att välja på, vi som får ont i huvudet pga för låg fov har inte den lyxen, om spelet inte stödjer den FOV som vi vill ha kan vi helt enkelt inte spela spelet. Inser att det är en struntsak att klaga på när han hade rätt i mycket det han skrev om FOV vilket jagf ber om ursäkt för.
Jo jag förstår vad du menar, skrev ihop allt rätt snabbt och kanske skulle ha valt att formulera lite bättre
Bra där. Sen så förstår jag inte argumentet "Alla vet inte vad FOV är för något". Det vet väl ingen förrän man lär sig det...
De kan dock inte informera alla som spelar effektivt, så de som inte sedan tidigare vet får en fördel vilket är vad de menar.
Är inte svåra än att förklara det i en laddningsskärm, så kommer de som spelar effektivt att få reda på det.