Marvel Unlimited är fantastiskt samt hemskt!

Skägg.
10 Chambers
Marvel Unlimited är fantastiskt samt hemskt!

När det började snackas om en total reboot av Marvel-universumet (det i serierna alltså) blev jag av outgrundlig anledning otroligt sugen att börja läsa serier igen. Att veta vart man ska börja i denna enorma värld, med historier som spänner över hundratals album, kändes dock övermäktigt. Det skulle dessutom kosta en hiskeligt massa pengar att köpa alla tidningar.

Den gamle PC Gamer-layoutaren Mikael Sol, och numera redaktör på Egmont serieavdelning i Malmö, tipsade om Marvel Unlimited och efter ett par veckors tvekan slog jag till. Tänk dig ett Netflix, fast för Marvel-serietidningar. Någonstans 16 000 album i arkivet och "bara" ett halvårs fördröjning på aktuella titlar.

Eftersom jag precis såg Age of Ultron på bio, efter att inte ha sett en Marvel-film sedan andra X-Men kändes det som en naturligt startpunkt. Jag plöjde igenom de tio albumen, plus säkert lika många sidostorys, på bara ett par dagar. Sen började jag snegla på Secret Wars, men det kändes övermäkigt. Öppnade istället Amazing Spider-man #1 från 2014 men insåg att "hoppsan, här har det hänt grejer sedan 90-talet". Blev därför tvungen att läsa Spidde 690-700 först, och är nu fyra album in på Superior Spider-man. Wow!

Har även gjort några nedslag i Logan Legacy, eftersom Wolverine alltid varit en favorit och man behöver lite paus från nätspinnaren ibland. Men jävlar vad jag är seriebiten just nu - snittar på 5-6 album om dagen. Läser dem till och med på mobilen, vilket funkar oväntat bra på en 5-tumsskärm, fastän 10-tumsplattan såklart är behagligare.

Tipsa gärna om andra storylines som är värda att grotta ner sig i.

#blogg


signatur
Medlem
Marvel Unlimited är fantastiskt samt hemskt!

Kanske borde prova Unlimited. Jag är väldigt intresserad av både Spider-Island (när hela Manhattan får Spindelmannens krafter) och Spider-Verse (där alla Spindelmän - och kvinnor - som någonsin existerat, samt några till, dras in i en och samma spindelkonflikt).

Plus, Venom i rymden med Guardians of the Galaxy. Det låter helt galet, plus att jag skulle få återse Venom igen. Damn you, Marvel, för att ni lade ner den serien.

Jag tycker att Marvel har varit riktigt bra på att komma på intressanta premisser för sina olika serier. DC har bra serier, men om jag skulle dyka in i dem skulle jag inte veta var jag borde starta. De har inte riktigt samma ... uppläggsmagi.

Även om jag är lite intresserad av den "Är Jokern verkligen en odödlig skräck som plågat Gotham i århundraden?"-story som rullade förra året.

Medlem

Superior Spider-man har jag inte läst färdigt ännu, men fick det spoilat om att det inte sluta så bra - men jag gillar serierna. Känns nästan lite som "Breaking Bad" där hjälten är god, ond och ostabil på en och samma gång.

En grej som jag stör mig på när folk säger att de vill läsa serier är att de vill börja från början och arbeta sig uppåt - snälla lägg ner den mentaliteten - det slutar alltid med att personen aldrig börjar läsa.

Mitt tips är att läsa stories som man har hört är bra och/eller som filmer, tecknade tv-seriier är baserade på osv., sen kan man forska varför och hur det är efteråt. Jag tror det dessutom finns en guide på olika "Essentials" för varje super-hjälte också om man vll läsa de "viktigaste" bitarna.

Jag gillar Spidey mycket och här är mina läs-tips för alla som läser denna kommentaren

Spider-Island
Maximum Carnage
New Ways To Die (mestadels en "brawl-serie")
Enter VENOM
Kraven's Last Hunt
Death of Harry Osborn/Green Goblin (glömt namnet, tror det är ASM# 199)
Läs några av de absolut första Spider-man serierna också, de är verkligen sköna på ett väldigt fint och oskyldigt vis. Saker och ting som är värda att leta upp är : Sinister Six, Green Goblin, Death of Gwen Stacy och Shear Strength.
ASM # 100 - Night of Horrors/Monsters (glömt namnet, men Morbius vs Lizard vs Six-armed Spider-man)

One More Day är nog den mest hatade Spider-man serien, men i sig själv är den faktiskt en bra berättelse och den ökar ens förståelse för Peter Parker, hur han är, hur kunde ha varit.

Min absoluta favorit från Spider-man är ASM 500-something: The Talk. Peter erkänner för faster May att han är Spider-man och de har typ den bästa konversationen någonsin.

Spider-man: REIGN är awesome - Spidey blir gammal och gör en Dark Knight Returns.

Mina tips - helt enkelt. Och så Superior Spider-man förstås.

Medlem

Finns det något liknande till DC? Jag är mer intresserad av Batman / Justice league om man nu ska prata om superhjältar.

Medlem
Skrivet av DarkZide8:

Maximum Carnage

Jag borde läsa om Maximum Carnage någon gång. Det var första Spindelmannenserien jag läste och wow, Carnage kan verkligen vara brutal. Speciellt när man är runt 8-10 år gammal.

Skulle vara intressant att se vad jag tycker om den idag. Speciellt eftersom jag faktiskt skulle kunna läsa #1-8 och inte (som jag gjorde när det begav sig) typ #3-6, #8, #2, #1, #7.

Skrivet av Jozo:

Finns det något liknande till DC? Jag är mer intresserad av Batman / Justice league om man nu ska prata om superhjältar.

Jag vet inte om DC har någon direkt motsvarighet till Unlimited (det har de säkert), men du kan ju alltid kolla in Comixology. Den är inte bunden till någon av seriehusen, utan rymmer alla möjliga sorters serier. Jag har bara använt den tjänsten väldigt sparsmakat och överhuvudtaget inte rört Unlimited, så jag kan inte göra några direkta jämförelser, men jag har hört väldigt mycket bra om Comixology och skulle förmodligen ha använt den tjänsten mer om de varit lite snabbare på att börja sälja samlingar. Jag ogillar att köpa lösnummer. -

Medlem
Skrivet av Ercarret:
Skrivet av DarkZide8:

Maximum Carnage

Jag borde läsa om Maximum Carnage någon gång. Det var första Spindelmannenserien jag läste och wow, Carnage kan verkligen vara brutal. Speciellt när man är runt 8-10 år gammal.

Skulle vara intressant att se vad jag tycker om den idag. Speciellt eftersom jag faktiskt skulle kunna läsa #1-8 och inte (som jag gjorde när det begav sig) typ #3-6, #8, #2, #1, #7.

Skrivet av Jozo:

Finns det något liknande till DC? Jag är mer intresserad av Batman / Justice league om man nu ska prata om superhjältar.

Jag vet inte om DC har någon direkt motsvarighet till Unlimited (det har de säkert), men du kan ju alltid kolla in Comixology. Den är inte bunden till någon av seriehusen, utan rymmer alla möjliga sorters serier. Jag har bara använt den tjänsten väldigt sparsmakat och överhuvudtaget inte rört Unlimited, så jag kan inte göra några direkta jämförelser, men jag har hört väldigt mycket bra om Comixology och skulle förmodligen ha använt den tjänsten mer om de varit lite snabbare på att börja sälja samlingar. Jag ogillar att köpa lösnummer. -

Tack för tipset. Jag får ta och kolla in Comixology.

Medlem

Civil War måste du läsa, riktigt bra tycker jag när Captain America och Iron Man hamnar på olika sidor om ifall alla superhjältar ska tvingas registrera sin hemliga identitet eller inte.

Secret Avengers (den nyaste) och Avengers-numrena som är tie-ins till den måste du läsa ifall du är sugen på läsa nya Secret Wars som pågår nu, eftersom de är upptakten till hela "multiversum kollapsar".
Kortfattat, något gör att paralella universum kolliderar, precis vid Jorden... Om de 2 parallella jordarna kolliderar, förintas båda universum totalt. Det enda sättet stoppa det är att förstöra en av planeterna, dvs begå massmord på 6 miljarder människor. Tony Stark, Reed Richards, Namor, Black Panther, Bruce Banner och nån mer har bildat en Illuminati-grupp som i smyg ska rädda världen från detta hot... men när det väl blir dags att börja massmörda går det inte som planerat för hjältarna/skurkarna/räddarna/massmördarna.
Notera att det är inte bara en gång det händer, utan det finns hundratusentals parallellla universum, så det händer om och om och om igen, och varje gång måste någon av planeterna bort så inte 2 hela universum förintas.

Daredevil från när Frank Miller tog över skrivandet. Riktigt kul se serien tvärt ändras från en spiderman-kopia som slåss mot tidsresande andar och apklädda bankrånare med superkrafter till att handla om Daredevils mer jordnära kamp mot organiserad brottslighet och Ninjas.

Tröttnar du på bara Marvel så borde du läsa BOOM! Studios Irredeemable.
En av de bästa serierna nånsin. Handlingen är vad som händer när en allsmäktig superhjälte goes bad. Plutonian är en supermankopia som till slut blir galen och ger efter för sin ilska och börjar massmörda folk. Hans forna kollegor försöker stoppa honom, det går inte så bra. 36 nummer totalt.

Robert Kirkmans Invincible (130+ nummer) är också en av mina favoritserier, mer våld än Marvels serier och snäppet bättre än hans Walking Dead vilken är underbar med.

Skägg.
10 Chambers

Tack för alla grymma tips!


signatur
Medlem

Marvel Unlimited är så jävla grymt!
Nu sitter vi och väntar på att DC ska få fingrarna ur röven och presentera sin egen version av sin katalog också!

Gillar man andra serier också så kanske Scribd kanske kan vara något.
Plus att du får möjlighet att läsa böcker där också.
http://www.comicbookherald.com/scribd-unlimited-comics-review...


signatur
Testpilot

Nu har jag också skaffat men har inte den blekaste var man skall börja .
Är en N00b på serier och det enda man läste var Spindelmannen & fantomen då man var liten

Får hoppa runt i sortimentet o slumpa vad jag skall läsa , ahh ! angenämt att vara i valet o kvalet!

Dessutom , semestern börjar om 4 timmar!! perfekt timing!

1
Skriv svar