FIFA 16 Playstation vs X-Box versionerna.

Medlem
FIFA 16 Playstation vs X-Box versionerna.

Jag tänker köpa en konsol till min son nu när han fyller år och efter lite research lutar jag mer åt en Playstation än en X-Box. Han spelar mycket FIFA och nu när v 16 kommer i september säger han att det är skillnad på vilken konsol man köper till. Enligt honom får man tillgång till en annan typ av spelare, legendariska eller nått sa han att det var, på X-Box versionen men inte till PS.

Jag har googlat men det enda jag kan se är att det finns olika delux och standard-versioner av spelet, inte att det är nån skillnad mellan de olika konsolerna. Jag har noll koll på konsolvärlden, jag är PC-gamer through and through, så jag vore tacksam om nån kunde bekräfta eller dementera huruvida sonen har rätt eller fel.

Flakmonkey
Skrivet av TheUnum:

Jag tänker köpa en konsol till min son nu när han fyller år och efter lite research lutar jag mer åt en Playstation än en X-Box. Han spelar mycket FIFA och nu när v 16 kommer i september säger han att det är skillnad på vilken konsol man köper till. Enligt honom får man tillgång till en annan typ av spelare, legendariska eller nått sa han att det var, på X-Box versionen men inte till PS.

Jag har googlat men det enda jag kan se är att det finns olika delux och standard-versioner av spelet, inte att det är nån skillnad mellan de olika konsolerna. Jag har noll koll på konsolvärlden, jag är PC-gamer through and through, så jag vore tacksam om nån kunde bekräfta eller dementera huruvida sonen har rätt eller fel.

Ultimate Team Legends tror jag är exklusiva till Xbox One, de var det till FIFA 15 iaf. I övrigt ska det väl vara same same som jag förstår det så om du bara ska köpa konsolen för FIFA så är nog Xbox One det bättre valet i dagsläget. Dock kan ju det ändras till nästa års version. Speciellt om Playstation 4 fortsätter sälja betydligt bättre än Xbox One, speciellt i Europa där FIFA är som störst. Sen spelar det såklart också in vad hans kompisar spelar på. Kör alla de Xbox One eller PS4 så är det kanske smartare att köpa det som de har. Förutsatt att han vill spela med dem förstås

Ska han (ni) spela annat än FIFA så är det ju andra saker som måste vägas in, men det är en helt egen debatt som jag ändå tycker mynnar ut i vilka exklusiva spel du vill ha. Konsolerna är så pass lika vad gäller allt annat.

Medlem

Ultimate Team Legends är exklusivt för Xbox One, så om FIFA är viktigt för honom så är det den du ska köpa och inte PS4.

Medlem
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av TheUnum:

Jag tänker köpa en konsol till min son nu när han fyller år och efter lite research lutar jag mer åt en Playstation än en X-Box. Han spelar mycket FIFA och nu när v 16 kommer i september säger han att det är skillnad på vilken konsol man köper till. Enligt honom får man tillgång till en annan typ av spelare, legendariska eller nått sa han att det var, på X-Box versionen men inte till PS.

Jag har googlat men det enda jag kan se är att det finns olika delux och standard-versioner av spelet, inte att det är nån skillnad mellan de olika konsolerna. Jag har noll koll på konsolvärlden, jag är PC-gamer through and through, så jag vore tacksam om nån kunde bekräfta eller dementera huruvida sonen har rätt eller fel.

Ultimate Team Legends tror jag är exklusiva till Xbox One, de var det till FIFA 15 iaf. I övrigt ska det väl vara same same som jag förstår det så om du bara ska köpa konsolen för FIFA så är nog Xbox One det bättre valet i dagsläget. Dock kan ju det ändras till nästa års version. Speciellt om Playstation 4 fortsätter sälja betydligt bättre än Xbox One, speciellt i Europa där FIFA är som störst. Sen spelar det såklart också in vad hans kompisar spelar på. Kör alla de Xbox One eller PS4 så är det kanske smartare att köpa det som de har. Förutsatt att han vill spela med dem förstås

Ska han (ni) spela annat än FIFA så är det ju andra saker som måste vägas in, men det är en helt egen debatt som jag ändå tycker mynnar ut i vilka exklusiva spel du vill ha. Konsolerna är så pass lika vad gäller allt annat.

Kommer dessa Ultimate Team Legends att finnas med i FIFA 16? Jag kunde inte hitta någon info om det, bara vad gäller FIFA 15. Just nu spelar han FIFA på PC men iom att FIFA 16 kommer ganska snart tänkte jag vänta på den nya versionen. Han får spela något annat så länge.

Jag har faktiskt ingen större koll på vad hans kompisar har (förutom en bortskämd unge som har allt, och då menar jag allt!) men jag antar att vid online-spelande så är det inte möjligt med X-Box vs PS?

En av anledningarna till att jag lutar åt PS är att det finns ett par tre spel som jag är intresserad av som bara finns just till PS, bland annat Last of Us som även min dotter är sugen på.

Edit: Fast jag måste tillägga att FIFA 16 är avgörande. Är det X-Box-versionen man "måste" ha så får det blir en X-Box. Presenten är ju trots allt till sonen, inte till mig eller dottern.

Flakmonkey
Skrivet av TheUnum:

Kommer dessa Ultimate Team Legends att finnas med i FIFA 16? Jag kunde inte hitta någon info om det, bara vad gäller FIFA 15. Just nu spelar han FIFA på PC men iom att FIFA 16 kommer ganska snart tänkte jag vänta på den nya versionen. Han får spela något annat så länge.

Jag har faktiskt ingen större koll på vad hans kompisar har (förutom en bortskämd unge som har allt, och då menar jag allt!) men jag antar att vid online-spelande så är det inte möjligt med X-Box vs PS?

En av anledningarna till att jag lutar åt PS är att det finns ett par tre spel som jag är intresserad av som bara finns just till PS, bland annat Last of Us som även min dotter är sugen på.

Ultimate Team Legends kommer till FIFA 16 också men då bara till Xbox One. Egentligen så vet jag inte hur stor roll just den grejjen spelar. Som jag förstår det så innebär det att du har tillgång till ett knippe legendariska spelare (Maradona, Van Basten, mm) i Ultimate Team där du köper och säljer spelar till ett lag du spelar med online. Så vitt jag vet är Ultimate Team som sådant intakt i övrigt på PS4. Jag spelar inte Ultimate Team själv utan kör Online Seasons så han kan ju börja med det istället

Inget crossplay mellan Xbox och Playstation.

Och är du själv mer sugen på en Playstation så tycker jag inte att det är så mycket att fundera på utan då ska du köpa en sån. Skillnaderna i FIFA och även i övrigt är så som jag nämnt tidigare så pass små att de exklusiva titlarna bör vara det som avgör.

Det är liksom skillnad på Last of Us och Gears of War än vad det är mellan FIFA 16 på PS4 och FIFA 16 på Xbox One. Sen vad som är bäst mellan LoU och GoW är ju bara en fråga om tycke och smak

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Ultimate Team Legends kommer till FIFA 16 också men då bara till Xbox One. Egentligen så vet jag inte hur stor roll just den grejjen spelar. Som jag förstår det så innebär det att du har tillgång till ett knippe legendariska spelare (Maradona, Van Basten, mm) i Ultimate Team där du köper och säljer spelar till ett lag du spelar med online. Så vitt jag vet är Ultimate Team som sådant intakt i övrigt på PS4. Jag spelar inte Ultimate Team själv utan kör Online Seasons så han kan ju börja med det istället

Inget crossplay mellan Xbox och Playstation.

Och är du själv mer sugen på en Playstation så tycker jag inte att det är så mycket att fundera på utan då ska du köpa en sån. Skillnaderna i FIFA och även i övrigt är så som jag nämnt tidigare så pass små att de exklusiva titlarna bör vara det som avgör.

Det är liksom skillnad på Last of Us och Gears of War än vad det är mellan FIFA 16 på PS4 och FIFA 16 på Xbox One. Sen vad som är bäst mellan LoU och GoW är ju bara en fråga om tycke och smak

Tack så mycket för hjälpen! Ska fundera ett tag till och även försöka luska ut vad hans kompisar har. Jag vet ärligt talat inte om han är så intresserad av online-delen av FIFA, han har i alla fall inte spelat online på PCn, men fortsätter jag luska i ämnet är risken stor att han börjar förstå vad han kommer få i present.

Medlem

Jag skulle själv rekommendera PS4, visst att MS har köpt sig vissa "rättigheter" i FIFA16, men som redan sagts, så kan detta ändras t.om FIFA17, vem vet, och en sån liten del, i ett spel, som även utan just Ultimate delen, är ett jäkligt bra spel på båda konsollerna, så tycker jag du ska absolut satsa på PS4. Den är 30% mer kraftful i prestanda, den har mycket skönare handkontroll (kommer från en som älskar 360 kontrollern, och inte gillade dual shock til PS3 och dessinnan).

Det är jätteviktigt med hur bra en konsol säljer/sålt, för det påverkar framtida spel, DLC, exklusivitet, och just nu har PS4, speciellt här i EUROPA, en stor försprång på XB1.

Så gillar du spel som Last Of US, och framtida uppföljare, och inte har mycket för Kinect(vilket är det enda som gör XB1 speciell i jämförelse), så borde du satsa på PS4.

Personligen, tycker jag det inte är bra investera i en Xbox1 bara för en liten skillnad, i ett enda spel, som inte alls är omöjlig på ps4 nästa år, men speciellt då FIFA spelen oftast är grymma spel, Ultimate Teams eller inte?(Eller vad det nu heter)

PS. På ps4 kan du även själv välja vilken slags och hur stor hårddisk du vill ha, utan att bryta några garantier. Har själv bytt ut den inbyggda mot en 1TB Hybrid disk från Seagate. Vilket faktist gör stor skillnad på laddningstider, men vill man även slänga in SSD i sin PS4, så går det också bra. På XB1 så bryter du garantin, och även kanske skadar skalet om du skulle försöka dig på något sådant?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Tack HaZe303. Du har rätt i mycket av vad du säger och den research jag gjorde tidigare säger i stort sett samma sak, att PS > X-Box. Och även om jag inte bestämt mig ännu så lutar det åt en PS. Jag har ett par dagar till på mig att grubbla.

Medlem
Skrivet av HaZe303:

Jag skulle själv rekommendera PS4, visst att MS har köpt sig vissa "rättigheter" i FIFA16, men som redan sagts, så kan detta ändras t.om FIFA17, vem vet, och en sån liten del, i ett spel, som även utan just Ultimate delen, är ett jäkligt bra spel på båda konsollerna, så tycker jag du ska absolut satsa på PS4. Den är 30% mer kraftful i prestanda, den har mycket skönare handkontroll (kommer från en som älskar 360 kontrollern, och inte gillade dual shock til PS3 och dessinnan).

Det är jätteviktigt med hur bra en konsol säljer/sålt, för det påverkar framtida spel, DLC, exklusivitet, och just nu har PS4, speciellt här i EUROPA, en stor försprång på XB1.

Så gillar du spel som Last Of US, och framtida uppföljare, och inte har mycket för Kinect(vilket är det enda som gör XB1 speciell i jämförelse), så borde du satsa på PS4.

Personligen, tycker jag det inte är bra investera i en Xbox1 bara för en liten skillnad, i ett enda spel, som inte alls är omöjlig på ps4 nästa år, men speciellt då FIFA spelen oftast är grymma spel, Ultimate Teams eller inte?(Eller vad det nu heter)

PS. På ps4 kan du även själv välja vilken slags och hur stor hårddisk du vill ha, utan att bryta några garantier. Har själv bytt ut den inbyggda mot en 1TB Hybrid disk från Seagate. Vilket faktist gör stor skillnad på laddningstider, men vill man även slänga in SSD i sin PS4, så går det också bra. På XB1 så bryter du garantin, och även kanske skadar skalet om du skulle försöka dig på något sådant?

Märks att du aldrig har rört ett Xbox One. Det är MS och Sony som köper rättigheterna till DLC, och då MS har betydligt mer pengar än Sony så lutar det mer mot att Xbox är en DLC-konsol än tvärt om. Microsoft har dessutom en deal med EA som lär bestå genom hela generationen, en deal som Sony sa nej till. Detta ger bland annat tidsexklusivitet i de flesta stora spelen från EA, inkl det kommande Battlefront.

Kinect är slopat och på väg att dö ut och är långt ifrån det enda som gör XO speciell. Det är den överlägset bästa underhållningsplattformen med fullt Twitch-stöd (PS4 kan bara visa streams från PS4-spel), Plex, betydligt bättre appar för tjänster som Viaplay, Netflix och Youtube. Den har också bättre DLNA-stöd. XO är dessutom mycket tystare, vilket gör den lämpligare för filmtittande. En annan positiv grej är att du i spelbutiken kan titta på livestreams innan du köper ett spel. I stort sätt allt är mer genomtänkt med Xbox. Den enda nackdelen är att den är något slöare rent grafiskt.

Vad man anser om kontrollen är subjektivt. Vissa tycker si, andra tycker så. Jag personligen föredrar Xbox-kontrollen då spakarna är bättre placerade för sättet jag håller tummarna över spakarna. Tummarna tenderar att krocka in i varandra med Dualshock. Sen så har Xbox-kontrollen mycket skönare triggers med feedback. Har har man en TV med glansig yta så kommer man att se LED-lampan i reflektionen.

Och till sist men inte minst. Xbox One har stöd för extern hårddisk på 16TB, medan PS4 saknar sådan stöd och kan bara ha en 2TB intern hårddisk. Så man behöver alltså inte bryta garantin för att utöka lagringen. Om du så vill så kan du köra SSD externt genom USB 3.0 och få ut full hastighet. PS4:an har däremot väldigt dålig hantering av SSD:er, vilket gör det i stort sätt poänglöst att uppgradera till något annat än en hybrid.

Mitt tips är att släppa all prestanda och finesser och se över vilka spel du/ni är mest intresserad av. Om din son spelar mycket FIFA så är Xbox det självklara valet tack vare deras deal med EA. Om däremot du också har tänkt spela på den och tycker att majoriteten av de PS4-exklusiva titlarna tilltalar mer så ser jag ingen större poäng i att uppoffra det för den deal som MS har med EA. Som PC gamer så kommer du ändå ha tillgång till dessa spel förr eller senare.

Men som sagt, om den först och främst är tänkt till din son så kanske det är bäst att lyssna på vad han vill ha? Det kvittar om PS4 är 30% mer kraftfull om din son vill ha tillgång till Legends. Sen gör du rätt i att kolla upp vad hans kompisar har. Om han är ensam med att ha en konsol så innebär det att han inte kommer kunna spela online med sina kompisar.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Och till sist men inte minst. Xbox One har stöd för extern hårddisk på 16TB, medan PS4 saknar sådan stöd och kan bara ha en 2TB intern hårddisk. Så man behöver alltså inte bryta garantin för att utöka lagringen. Om du så vill så kan du köra SSD externt genom USB 3.0 och få ut full hastighet. PS4:an har däremot väldigt dålig hantering av SSD:er, vilket gör det i stort sätt poänglöst att uppgradera till något annat än en hybrid.

Men hur pass viktigt är egentligen lagringsutrymmet på konsoler, frågar en inbiten PC-gamer. Jag trodde man behövde ha skivan i för att spela och vad är det då som tar upp så mycket plats att man behöver fundera på extra SSD-diskar och annat?

Vad gäller appar som Netflix m.m så är det av noll betydelse då jag har det via min TiVo-box och inte ens där använder vi det. Konsolen, oavsett märke, kommer att användas till spel och inget annat.

Medlem
Skrivet av TheUnum:
Skrivet av Bojkott:

Och till sist men inte minst. Xbox One har stöd för extern hårddisk på 16TB, medan PS4 saknar sådan stöd och kan bara ha en 2TB intern hårddisk. Så man behöver alltså inte bryta garantin för att utöka lagringen. Om du så vill så kan du köra SSD externt genom USB 3.0 och få ut full hastighet. PS4:an har däremot väldigt dålig hantering av SSD:er, vilket gör det i stort sätt poänglöst att uppgradera till något annat än en hybrid.

Men hur pass viktigt är egentligen lagringsutrymmet på konsoler, frågar en inbiten PC-gamer. Jag trodde man behövde ha skivan i för att spela och vad är det då som tar upp så mycket plats att man behöver fundera på extra SSD-diskar och annat?

Vad gäller appar som Netflix m.m så är det av noll betydelse då jag har det via min TiVo-box och inte ens där använder vi det. Konsolen, oavsett märke, kommer att användas till spel och inget annat.

Det ända som tar plats är om du köper spel via PSN store, tex Mortal Kombat X tar ca 40gb om jag minns rätt. Själv har jag bara 500gb in min PS4 och har aldrig upplevt att det är för lite lagring, köper dom flesta spel på skiva.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av TheUnum:
Skrivet av Bojkott:

Och till sist men inte minst. Xbox One har stöd för extern hårddisk på 16TB, medan PS4 saknar sådan stöd och kan bara ha en 2TB intern hårddisk. Så man behöver alltså inte bryta garantin för att utöka lagringen. Om du så vill så kan du köra SSD externt genom USB 3.0 och få ut full hastighet. PS4:an har däremot väldigt dålig hantering av SSD:er, vilket gör det i stort sätt poänglöst att uppgradera till något annat än en hybrid.

Men hur pass viktigt är egentligen lagringsutrymmet på konsoler, frågar en inbiten PC-gamer. Jag trodde man behövde ha skivan i för att spela och vad är det då som tar upp så mycket plats att man behöver fundera på extra SSD-diskar och annat?

Vad gäller appar som Netflix m.m så är det av noll betydelse då jag har det via min TiVo-box och inte ens där använder vi det. Konsolen, oavsett märke, kommer att användas till spel och inget annat.

Både Xbox One och PS4 installerar majoriteten av spelen du köpt på skiva då skivspelaren helt enkelt är för slö för att orka läsa all data i realtid. Hur mycket av spelen som installeras varierar från spel till spel, men ett typiskt "next-gen" spel ligger oftast runt 30-45GB, och båda konsolerna har runt 400GB ledigt utrymme, vilket innebär att efter 10-15 spel så är det slut på utrymme. Dock kan man ju bara avinstallera gamla spel för att ge plats åt nya. Jag har hittills inte fått slut på utrymme i vare sig min PS4 eller XO, och då har jag till största del köpt mina spel digitalt. Så huruvida 500GB räcker eller inte är helt individuellt.

Och om konsolen bara ska användas för spel så borde du se över spelbiblioteket för respektive konsol. Båda konsolerna har bra exklusiva spel och utbudet kommer att utökas i framtiden på båda konsolerna. PS4 har fler exklusiva titlar på gång, men det viktigaste är att välja den konsol som har flest spel som Du (och även din son) vill spela. Tomb Raider eller Uncharted? Halo eller Killzone? Forza eller Gran Turismo? Ställ alla exklusiva AAA-titlar mot varandra och se vad du mest vill lira. Eller så gör du som jag och köper båda

Medlem

Det blev en PS 4 till slut. Köpte också The Last of Us och Shadow of Mordor och sen kommer han få FIFA 16 när det släpps i september. Jag tror att vad man än väljer mellan konsolerna kan man inte välja fel. När det gäller spel så är det alltid något man missar för att man valt "fel" märke, men tittar jag på titlarna idag så är vi alla i familjen mer intresserad av spelen till PS än till X-Box. Den lilla skillnaden mellan versionerna på FIFA-spelen är överkomlig.

Tack för hjälpen allihopa.

1
Skriv svar