Trött på 30 fps? Följ Steam-kuratorn The Framerate Police!

Robot
Trött på 30 fps? Följ Steam-kuratorn The Framerate Police!
Medlem
Trött på 30 fps? Följ Steam-kuratorn The Framerate Police!

Bra initiativ!

Medlem
Medlem

Hoppas detta får igång en rörelse inom spelvärlden att få tillgång till 60+ fps till pc, åtminstone. Är väl en av anledningarna till att man spelar på pc. Om man nu vill använda handkontroll så går ju det att koppla in det. Därför PC = MasterRace.

Medlem

Har aldrig fattat varför man låser FPS:en i ett spel. Vet någon varför det är så vanligt?

Medlem

Gutt snack!


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Schyst sätt att markera och varna/hjälpa spelare.

Jag hoppas det kan bli tillräckligt stort att sådana här saker tillsammans med steams refund policy gör att utvecklare och utgivare börja tänka efter lite extra innan de släpper usla portar. 60fps borde vara minimum, ingen "guldstandard".

Finns väl ett få undantag, det är en sak att lira South Park The Stick of Truth i 30fps, en helt annan att lira Batman Arkham Knight.

Kommer ni ihåg förresten hur Nvidias fake 60fps trailer såg ut?

Ser något bättre ut än det skräp vi fick. Kan ärligt talat inte ens fatta hur någon PC- eller konsolspelare kan tollerera 30fps-cap i sådana här spel. Bleh så trött på alla usla och lama försvar och ursäkter.

Grafikhoror+usel hårdvara håller på att sabba den här generation av spel innan den ens hunnit börja.

Inaktiv

Tackar för infon, någon borde göra något liknande fast med FOV

Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Har aldrig fattat varför man låser FPS:en i ett spel. Vet någon varför det är så vanligt?

Man sparar pengar genom att inte lägga tid på optimering av spelet.

Medlem

Låsning av FPS är väl för att sänka prestanda kravet för matcha konsolernas prestanda?
Allmän fråga, är inte helt insatt nämligen.

Medlem

Jag förstår inte varför folk tycker att fov och fps är SÅ viktigt. Det finns säkert spel med unlimited fps och inställbar fov som är skittråkiga och spel utan det som är jättebra.

Ingen gnäller på om indiespel har låst fps eller fast fov, det är bara ett sätt att gnälla på AAA titlar för att man vill att dom ska göra allt perfekt.

Det är inte hela världen.

Jag förstår utvecklarna, det gör det mycket lättare att testa och koda om man vet vilka inställningar man måste hålla sig till.

Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Har aldrig fattat varför man låser FPS:en i ett spel. Vet någon varför det är så vanligt?

Skrivet av Ferren:

Låsning av FPS är väl för att sänka prestanda kravet för matcha konsolernas prestanda?
Allmän fråga, är inte helt insatt nämligen.

Oftast är ju spelen gjorda för konsol först och sen portas till PC, och för att spara pengar och snåla in så är det 30 FPS till PC också, annars måste de lägga pengar på att optimera spelen till 60+ FPS så att gameplay och mekanik fungerar på högre än 30 FPS.

Spelen är oftast anpassade att fungera på 30 FPS, det är därför man kan råka ut för konstiga buggar och lustigt beteende i spelen (även crasher) om man ändrar FPS låsningen i någon ini-fil tex.

Spelbranschen behöver mycket översyn, och detta är en mycket bra idé; men, kakan säger att man kan undvika spel låsta till 30fps, men detta skulle betyda att 99% av spelen förblev orörda.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Norrin:

Jag förstår inte varför folk tycker att fov och fps är SÅ viktigt. Det finns säkert spel med unlimited fps och inställbar fov som är skittråkiga och spel utan det som är jättebra.

Ingen gnäller på om indiespel har låst fps eller fast fov, det är bara ett sätt att gnälla på AAA titlar för att man vill att dom ska göra allt perfekt.

Det är inte hela världen.

Jag förstår utvecklarna, det gör det mycket lättare att testa och koda om man vet vilka inställningar man måste hålla sig till.

Märks att du är född i landet lagom.
Lagom duger tydligen, strävan efter att bli bättre är helt onödigt enligt dig?
Kanske ska gå tillbaka till att betala räkningar på banken, det duger ju för att det fungerar.


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem
Skrivet av Norrin:

Jag förstår inte varför folk tycker att fov och fps är SÅ viktigt. Det finns säkert spel med unlimited fps och inställbar fov som är skittråkiga och spel utan det som är jättebra.

Ingen gnäller på om indiespel har låst fps eller fast fov, det är bara ett sätt att gnälla på AAA titlar för att man vill att dom ska göra allt perfekt.

Det är inte hela världen.

Jag förstår utvecklarna, det gör det mycket lättare att testa och koda om man vet vilka inställningar man måste hålla sig till.

Nu vet jag inte om du gillar PC eller konsol, men jag har lirat på båda i många år, och jag upplever en enorm skillnad.

Jag har tex spelat The Witcher 3 på PC i ungefär 70h + med 80-100 FPS och sen testade jag det på PS4 i ca 30 minuter innan jag stängde av, det går inte att beskriva skillnaden, man måste uppleva den

Det finns spel som fungerar bra i 30 FPS, om det är STABILA 30 FPS, men det gäller konsol på en stor TV på ett bra avstånd, att sitta och plåga sig med 30 FPS på en PC monitor är inte roligt.

Alla är ju olika, och om man skiter i vilken FPS man spelar i så är ju det bra, men de flesta som spelar på PC vill ha lite bättre flyt, det finns en anledning till att folk köper datorer där bara grafikkorten kostar dubbelt så mycket som en hel konsol gör.

Och att sen bli "blåst" av utvecklarna och inte kunna få nytta av sin speldator gör ju inte saken bättre.

Medlem
Skrivet av Norrin:

Jag förstår inte varför folk tycker att fov och fps är SÅ viktigt. Det finns säkert spel med unlimited fps och inställbar fov som är skittråkiga och spel utan det som är jättebra.

Ingen gnäller på om indiespel har låst fps eller fast fov, det är bara ett sätt att gnälla på AAA titlar för att man vill att dom ska göra allt perfekt.

Det är inte hela världen.

Jag förstår utvecklarna, det gör det mycket lättare att testa och koda om man vet vilka inställningar man måste hålla sig till.

Ett turbaserat spel hade jag skitit om det var låst i 30fps. Men när det kommer till RTS, shooters, mmos, racing osv då går det fan inte att spela i 30fps för att allt är så förbannat jävla segt och skapar oflyt. Spelar absolut ingen roll om det är indie eller ett trippel A spel det handlar om.

Medlem
Skrivet av Norrin:

Jag förstår inte varför folk tycker att fov och fps är SÅ viktigt. Det finns säkert spel med unlimited fps och inställbar fov som är skittråkiga och spel utan det som är jättebra.

Ingen gnäller på om indiespel har låst fps eller fast fov, det är bara ett sätt att gnälla på AAA titlar för att man vill att dom ska göra allt perfekt.

Det är inte hela världen.

Jag förstår utvecklarna, det gör det mycket lättare att testa och koda om man vet vilka inställningar man måste hålla sig till.

Ingen har någonsin sagt att ett spel med upplåst framerate och justerbar fov automatiskt skulle bli bra pga det. Men den som inte märker skillnad på 30 och 60+ fps är antingen blind eller lever i förnekelse. 60fps ger ett bättre flyt och är betydligt skönare i de flesta spelen.

Justerbar FOV har flera anledningar. Bland annat börjar allt fler spela på flera skärmar. Ingen vill sitta med tre skärmar och spela Dead Island med 62,5 i FOV. Så att låsa spelets FOV är detsamma som att begränsa många spelares möjligheter att spela. Och sen ska vi inte glömma att åksjukesymptom är ganska vanligt när man spelar med låg FOV. Eller så tycker man bara, som jag, att det är skönt att se åt sidorna när man spelar. Många spel idag motsvarar ungefär att gå runt med skygglappar.

Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Har aldrig fattat varför man låser FPS:en i ett spel. Vet någon varför det är så vanligt?

I vissa fall är det ens spelmotor som är beroende av frameraten, och då är det enklare (läs: billigare) att låsa den till ett fast värde för att inte beräkningarna ska balla ur. Till exmpel Skyrims fysik flippar ur om du kör i >60 FPS.

Inaktiv
Skrivet av Norrin:

Jag förstår inte varför folk tycker att fov och fps är SÅ viktigt.

Testa att spela spel som Quake III Arena/Team Arena, Half-Life-serien, Counter-Strike, BRINK och Payday 2 i 30 fps och 50-60 i synfält (FOV) på en datorskärm och kom sedan tillbaka hit för att skriva samma sak du skrev i citatet ovan. I dare you!

MEG
Medlem

Har följt Totalbiscuit ett tag och jag rekommendera det...


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av DeFeCT:
Skrivet av Norrin:

Jag förstår inte varför folk tycker att fov och fps är SÅ viktigt. Det finns säkert spel med unlimited fps och inställbar fov som är skittråkiga och spel utan det som är jättebra.

Ingen gnäller på om indiespel har låst fps eller fast fov, det är bara ett sätt att gnälla på AAA titlar för att man vill att dom ska göra allt perfekt.

Det är inte hela världen.

Jag förstår utvecklarna, det gör det mycket lättare att testa och koda om man vet vilka inställningar man måste hålla sig till.

Nu vet jag inte om du gillar PC eller konsol, men jag har lirat på båda i många år, och jag upplever en enorm skillnad.

Jag har tex spelat The Witcher 3 på PC i ungefär 70h + med 80-100 FPS och sen testade jag det på PS4 i ca 30 minuter innan jag stängde av, det går inte att beskriva skillnaden, man måste uppleva den

Det finns spel som fungerar bra i 30 FPS, om det är STABILA 30 FPS, men det gäller konsol på en stor TV på ett bra avstånd, att sitta och plåga sig med 30 FPS på en PC monitor är inte roligt.

Alla är ju olika, och om man skiter i vilken FPS man spelar i så är ju det bra, men de flesta som spelar på PC vill ha lite bättre flyt, det finns en anledning till att folk köper datorer där bara grafikkorten kostar dubbelt så mycket som en hel konsol gör.

Och att sen bli "blåst" av utvecklarna och inte kunna få nytta av sin speldator gör ju inte saken bättre.

Det ska såklart finnas att man kan ha 60+ FPS på dator, men många AAA spel kräver en ganska bra dator om man ska köra med bra inställningar och 60 FPS, men medparten av världens pc-spelare har inte en "bra" dator.
Vi i Sverige har kanske det. Men människor i Frankrike, Spanien, Usa osv. Tror jag inte har speciellt bra datorer om man inte är insatt.
Men det ska ändå finnas en alternativ till 60 FPS, tycker jag iaf.

Medlem

Lider med alla som tycker att 30fps är så hemskt och ospelbart. Tur att man inte har det handikappet när man ska välja nya spel att spela 60 och mer är nice, 30 är helt okej.


signatur

// Bacon <3

Medlem
Skrivet av PcKaffe:

Lider med alla som tycker att 30fps är så hemskt och ospelbart. Tur att man inte har det handikappet när man ska välja nya spel att spela 60 och mer är nice, 30 är helt okej.

Vet inte om man ska skratta eller gråta.....

Medlem
Skrivet av erson:

Ett turbaserat spel hade jag skitit om det var låst i 30fps. Men när det kommer till RTS, shooters, mmos, racing osv då går det fan inte att spela i 30fps för att allt är så förbannat jävla segt och skapar oflyt.

Nej, för tusan. Jag kör flera omgångsbaserade spel i 144Hz och det vill jag inte vara utan. Att scrolla kartan i Civ V är silkesmjukt och jag vill verkligen inte köra det i 30Hz.

Medlem

Om ingen nånsin hade nämnt det här med framerate så hade jag aldrig tänkt på det. Hade aldrig sett på det i såna termer. Allt hade sett "lika bra" ut. Det gör det iofs även nu när folk pratar om frames hela tiden ...

Medlem
Skrivet av NoGo:
Skrivet av PcKaffe:

Lider med alla som tycker att 30fps är så hemskt och ospelbart. Tur att man inte har det handikappet när man ska välja nya spel att spela 60 och mer är nice, 30 är helt okej.

Vet inte om man ska skratta eller gråta.....

Vad är det som är tragiskt/komiskt? Att det finns folk som inte är helt besatta av marginella förbättringar? Vilket det är i de allra flesta fallen, men ja undantag där 60 eller mer är nödvändigt finns, de är dock få. väldigt få.


signatur

// Bacon <3

Inaktiv

Äldre motorer klarar ju i många fall inte högre FPS, vissa nyare spel stöter på problem i för höga frames också.

Men det är inget snack om saken i nutid, alla spelen som kommer idag ska ta mig fan inte vara begränsade.

Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Har aldrig fattat varför man låser FPS:en i ett spel. Vet någon varför det är så vanligt?

Det handlar om att konsoller är avsedda för TV-apparater, som i sin tur är anpassade för 60Hz (NTSC) eller 50Hz (PAL).
60Hz (Bilduppdateringar/sekund) är standarden i USA och uppdateringen måste vara låst till den frekvensen eller en jämnt delbar frekvens för att vara i synk med standarden (vsync är ett krav på TV).

Eftersom 60FPS är en tung nivå att ligga på för en konsoll utan att missa bilduppdateringar så halverar man helt enkelt till 30 FPS för att få ett jämnt flyt i spelet.

Medlem
Skrivet av PcKaffe:
Skrivet av NoGo:
Skrivet av PcKaffe:

Lider med alla som tycker att 30fps är så hemskt och ospelbart. Tur att man inte har det handikappet när man ska välja nya spel att spela 60 och mer är nice, 30 är helt okej.

Vet inte om man ska skratta eller gråta.....

Vad är det som är tragiskt/komiskt? Att det finns folk som inte är helt besatta av marginella förbättringar? Vilket det är i de allra flesta fallen, men ja undantag där 60 eller mer är nödvändigt finns, de är dock få. väldigt få.

Om du tycker att det är marginell skillnad på 30 och 60+ så är det ju bra för dig, men jag misstänker synfel eller förnekelse

eld
Medlem

Hastigheter är relativa, om du följer ett objekt som rör sig över skärmen med dina ögon så bör det se precis likadant som ett som står still.

Det är just därför vi har saker som 144hz och mer.

Spel kan vara mer än suddiga kaos som vi kan läsa av när kamerna står still.

12
Skriv svar