Bästa Super Mario spelet?

Bästa Super Mario spelet?

Inget officiellt fastställande eller något sådant, jag bara började fundera på saken när jag spelade "super Mario world" på SuperNintendot.

Frågan är: Vilket Mario spel har du haft roligast med eller tycker du är det bästa Mario spelet.

Kan vara kul att höra vilka erfarenheter eller upplevelser många olika människor kan ha haft av Mario då det finns så många spel att välja mellan.

Själv har jag riktigt svårt att välja mellan "Super Mario World" (Snes) eller "Super Mario Bros 3" (Nes)

"Super Mario World" gjorde den Julen för så många år sedan till en av de bästa någonsin för mig.
Mario 3 spelades flitigt när man sprang hem till vännerna, sådär som man gjorde när man var liten, kunde vara borta hela dagarna och ringa hem och fråga "får jag äta middag hemma hos ....." och sen bara spela Mario hela dagen och kvällen medans snön singlade utanför fönstret som hade en sådan där orange pappers julstjärna lysande för snart var det jul igen.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

SMB3 till Nes är min favorit. Det är nog mer än 20 år sen jag spelade det senast, men minnet och nostalgin är stark. Idag är jag inte så förtjust i plattformshoppande så det var ett tag sen jag spelade Mario överhuvudtaget.

Medlem

Super Mario Sunshine var mitt första egna spel när jag fyllde 7 år och fick pengar till ett Gamecube. I början hade jag inget minneskort, så jag fick spela introt och ett par banor om och om igen i någon vecka. Hursomhelst har minns jag det om det Mario-spel jag haft roligast med.

Annars är Luigis Mansion ett spel som för mig håller än idag. Intressant gameplay och bra musik. Fyra solar!


signatur

Övning ger träning.

Medlem

Super Mario World till Snes.
Jag minns när jag var 7år och mamma hämtade mig från skolan.
- Kolla i baksätet, sa hon.

Där fanns en Super Nintendo bundlat med Super Mario World.
Jag var helt lyrisk!

Jag hade aldrig ägt ett eget TV-spel innan, Det var inkörsporten till vad som idag är mitt största intresse

Medlem

Nya super mario till wii u är rätt fett. New Super Mario Bros
Jag vet inte om det är Mario i Wrecking Crew eller hans okända kusin men det spelet spela jag hela tiden som liten, byggde bannor med kompisar.
Spelade mycket Mario Land på min Game boy oxå i plugget på sovmornarna och håltimmarna.

Tror ändå det blir Mario 3D Wörld, men det är klart att när man var liten var det ju roligt på en helt annan nivå att lira mario 1,2 och 3 på Nes


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Super Mario All-Stars eller Super Mario Sunshine för min del. Jag kan fortfarande höra ljudet av Marios fötter springandes på torget i Sunshine.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Det får bli SMB3 faktiskt. Hade aldrig SNES men jag ska allt köpa mig ett snart. Hur mysig grafik som helst.

Minns att farsan la in SNES och NES emulator på datorn, där spelades det zelda in i absurdum. (Lite Mulle meck också givetvis! )

Hade även en bränd skiva till PlayStation med en massa NES & SNES spel men det var ju inte så intressant när man kunde glutta på strippor i Duke Nukem: Time To Kill.

Svårt att svara på, de flesta Mario-spelen har sin unika charm. Super Mario Bros. är ju ikoniskt om något och det har jag nog spelat igenom flest ggr av alla Mario-titlar. Super Mario 64 fick mig att tappa hakan och skita i byxorna över grafiken (inte bokstavligen, men nästan).

Sen älskade jag Super Mario Land 2 som sjutton till Game Boy. Spelar man det idag för första gången är det kanske inte så imponerande men på "Game Boy-tiden" var det imponerande, helt klart.

Men om jag ska svara vilket som är mitt absoluta favorit-Mario just idag så är det Super Mario 3D Land. Perfekt i båda korta och långa doser och lagom utmaning och med snortajt kontroll. 3D World var en ordentlig besvikelse för mig, i jämförelse. Avskydde hur långsamt man sprang i det och hur lång tid det tog att bygga upp momentum.

Medlem

1. Super Mario 64
2. Super Mario World
3. Super Mario Bros 3 (SNES-versionen pga den färggladare grafiken)

Hederspris går till Super Mario All-Stars + World som visserligen inte är ett enskilt spel, men det satt fan nästan fastklistrat i konsolen

Medlem

Super Mario Bros 2 till NES, förbättringarna från ettan var enorma: grafiken, ljuden, banorna och att man kunde spela som Prinsessan, Toad och Luigi.

Wart och hans anhang är dessutom roligare skurkar än Bowsers trötta gäng.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Inaktiv

Super Mario 64 är min favorit, visst är klassiker kung till NES men jag har haft roligare med 64 och dom senare till Wii.

Tack för era svar, det var precis sådana glada minnen jag hoppades få höra.

Känner igen det där med minneskortet Seybsnilksz, jag hade samma upplevelse, fast med "Metroid Prime" så många gånger jag fick fly från det där kraschande skeppet.

Och insilence, vilken härlig överraskning, själv fick jag bara höra "idag blir det blodpudding till middag".
Tacka morsan, gör det idag, hon blir glad och det är aldrig fel tillfälle att säga det

Detta kanske visar på varför Mario fortfarande är aktuellt, det betyder mycket för oss på personlig nivå, att det inte alltid handlar om communitys eller flöden och kommentarer när det kommer till spel, att det är viktigt för oss att ibland bara sitta och spela det som betyder något för en själv, ingen hyp, inget måste köpa, ingen youtube profil eller publikationsskribent som som drar i vår uppmärksamhet.

Bara att få återvända till den känslan. Nostalgi inom spel är inte helt värdelöst som vissa säger, nostalgi är personligt, det betyder mycket för den som betyder något vid stunden, Du.

Skriv gärna fler exempel, vill gladeligen höra mer.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Jag tycker 3D-spelen är bäst och framför allt Galaxy och Galaxy II. Men om man måste välja ett så blir det nog Galaxy ett riktigt drogspel som knappt gick att slita sig ifrån.

Medlem

Som många andra. SMB3 på NES. Dom andra är inte att förakta heller. Super Mario 64 på N64 har man haft riktigt kul med också:)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Super Mario Maker är en utmanare till tronen, måste bara vada genom en uppsjö av usla banor innan man hittar de där riktiga guldkornen.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

1
Skriv svar