Fallout 4 – röstskådespelarna har spelat in 13 000 repliker
Ser fram emot det!
ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4
Jag köper köpa när det släpps som GOTY, hatar att behöva vänta in innehåll.
så man kan inte customize sin karaktär? man e den snubben då eller? fan va trist.
Det enda du inte kan customiza är hans röst. Allt annat, på både kvinnliga och manliga karaktärerna, går att skulptera efter din vilja. För första gången någonsin i ett Bethesda-spel verkar det vara möjligt att göra sina karaktärer snygga dessutom
Hoppas nästan det går att stänga av och få det som text, som det ska vara men då har de ju jobbat 2 år i onödan...
Blir lite provocerad av att du uttrycker det som "som det ska vara". Tror aldrig någonsin det var en vision att ha en stum huvudperson men ekonomin och brist på konkurrens har kanske satt käppar i hjulen fram tills nu.
Hoppas nästan det går att stänga av och få det som text, som det ska vara men då har de ju jobbat 2 år i onödan...
Blir lite provocerad av att du uttrycker det som "som det ska vara". Tror aldrig någonsin det var en vision att ha en stum huvudperson men ekonomin och brist på konkurrens har kanske satt käppar i hjulen fram tills nu.
Fallout-karaktärerna har alltid varit stumma. Det har gjort det väldigt lätt att applicera sin egen personlighet på ditt alter ego, och det har ju alltid varit lite tanken. Lite som Gordon Freeman i Half-Life. Även därför som protagonisterna aldrig har haft namn, bara titlar. Så det har definitivt inte bara med kostnaden att göra.
Men man får inte stå i vägen för utvecklingen och en röstskådespelare i Fallout kändes som en tidsfråga.
Jag köper köpa när det släpps som GOTY, hatar att behöva vänta in innehåll.
Tänk om det inte blir game of the year då?
Då kallar de det bara för: "Ultimate Edition", och vi får ändå allt på en gång
Hoppas nästan det går att stänga av och få det som text, som det ska vara men då har de ju jobbat 2 år i onödan...
Blir lite provocerad av att du uttrycker det som "som det ska vara". Tror aldrig någonsin det var en vision att ha en stum huvudperson men ekonomin och brist på konkurrens har kanske satt käppar i hjulen fram tills nu.
Fallout-karaktärerna har alltid varit stumma. Det har gjort det väldigt lätt att applicera sin egen personlighet på ditt alter ego, och det har ju alltid varit lite tanken. Lite som Gordon Freeman i Half-Life. Även därför som protagonisterna aldrig har haft namn, bara titlar. Så det har definitivt inte bara med kostnaden att göra.
Men man får inte stå i vägen för utvecklingen och en röstskådespelare i Fallout kändes som en tidsfråga.
Jag ser det mer som en teknologifråga. Inga av Fallout-spelen har varit små i skala nog för att kunna göra den typen av voice acting som behövs i ett så enormt spel. Hela interfacet och upplägget påminner mig om Mass Effect till exempel - men det är viktigt att komma ihåg att hela ME-trilogin varit ganska linjära spel som såg större ut än vad de var på grund av smart design av både nivåerna och miljöerna. Rent kvantitetsmässigt har jag väldigt svårt att se framför mig hur det ens skulle kunna vara möjligt att där är mer jobb att ge huvudkaraktären en röst i BioWares spel kontra ett spel som Fallout 4. Det är så löjligt mycket lättare och billigare att skapa enorma dialogträd med en tyst protagonist, vilket gör det här både oväntat och väldigt intressant. Fallout 4 ser väldigt bra ut från det vi sett än så länge.
Hoppas nästan det går att stänga av och få det som text, som det ska vara men då har de ju jobbat 2 år i onödan...
Blir lite provocerad av att du uttrycker det som "som det ska vara". Tror aldrig någonsin det var en vision att ha en stum huvudperson men ekonomin och brist på konkurrens har kanske satt käppar i hjulen fram tills nu.
Fallout-karaktärerna har alltid varit stumma. Det har gjort det väldigt lätt att applicera sin egen personlighet på ditt alter ego, och det har ju alltid varit lite tanken. Lite som Gordon Freeman i Half-Life. Även därför som protagonisterna aldrig har haft namn, bara titlar. Så det har definitivt inte bara med kostnaden att göra.
Men man får inte stå i vägen för utvecklingen och en röstskådespelare i Fallout kändes som en tidsfråga.
Jag ser det mer som en teknologifråga. Inga av Fallout-spelen har varit små i skala nog för att kunna göra den typen av voice acting som behövs i ett så enormt spel. Hela interfacet och upplägget påminner mig om Mass Effect till exempel - men det är viktigt att komma ihåg att hela ME-trilogin varit ganska linjära spel som såg större ut än vad de var på grund av smart design av både nivåerna och miljöerna. Rent kvantitetsmässigt har jag väldigt svårt att se framför mig hur det ens skulle kunna vara möjligt att där är mer jobb att ge huvudkaraktären en röst i BioWares spel kontra ett spel som Fallout 4. Det är så löjligt mycket lättare och billigare att skapa enorma dialogträd med en tyst protagonist, vilket gör det här både oväntat och väldigt intressant. Fallout 4 ser väldigt bra ut från det vi sett än så länge.
Fast Mass Effect 3 innehöll 40000 repliker, alltså 3 gånger så många som spelats in till Fallout 4.
Hoppas nästan det går att stänga av och få det som text, som det ska vara men då har de ju jobbat 2 år i onödan...
Blir lite provocerad av att du uttrycker det som "som det ska vara". Tror aldrig någonsin det var en vision att ha en stum huvudperson men ekonomin och brist på konkurrens har kanske satt käppar i hjulen fram tills nu.
Fallout-karaktärerna har alltid varit stumma. Det har gjort det väldigt lätt att applicera sin egen personlighet på ditt alter ego, och det har ju alltid varit lite tanken. Lite som Gordon Freeman i Half-Life. Även därför som protagonisterna aldrig har haft namn, bara titlar. Så det har definitivt inte bara med kostnaden att göra.
Men man får inte stå i vägen för utvecklingen och en röstskådespelare i Fallout kändes som en tidsfråga.
Jag ser det mer som en teknologifråga. Inga av Fallout-spelen har varit små i skala nog för att kunna göra den typen av voice acting som behövs i ett så enormt spel. Hela interfacet och upplägget påminner mig om Mass Effect till exempel - men det är viktigt att komma ihåg att hela ME-trilogin varit ganska linjära spel som såg större ut än vad de var på grund av smart design av både nivåerna och miljöerna. Rent kvantitetsmässigt har jag väldigt svårt att se framför mig hur det ens skulle kunna vara möjligt att där är mer jobb att ge huvudkaraktären en röst i BioWares spel kontra ett spel som Fallout 4. Det är så löjligt mycket lättare och billigare att skapa enorma dialogträd med en tyst protagonist, vilket gör det här både oväntat och väldigt intressant. Fallout 4 ser väldigt bra ut från det vi sett än så länge.
Fast Mass Effect 3 innehöll 40000 repliker, alltså 3 gånger så många som spelats in till Fallout 4.
Nu gör du en enorm tankevurpa. Fallout 4s siffra på 13,000 repliker gäller huvudkaraktärerna, dvs den manliga och kvinnliga huvudkaraktären. 40,000 är den *totala* siffran, inte siffran på hur mycket Shepard säger.
För jämförelse så ligger totala antalet repliker i till exempel TES V: Skyrim på 60,000. Fallout 3 har cirka 45,000 repliker. Fallout: New Vegas har 65,000. Om Fallout 4 följer samma mönster som Fallout 3 så kan vi räkna med minst lika mycket totala antalet repliker i fyran.
Edit: tänk även på att den manliga protagonisten och den kvinnliga protagonisten har spelat in 13,000 repliker *styck*. Och Howard säger väldigt explicit att det är omöjligt för alla repliker att vara samma för båda könen. The bottom line är iaf att två karaktärer i Fallout 4 tillsammans spelat in 26,000 repliker, vilket är 6,000 fler än vad hela Mass Effect 1 har totalt.
misstänker det kommer bli linjärt istället för open world
Varför tror du det? Det här långt ifrån ett lågt antal repliker för att vara enbart spelarkaraktärerna i ett Bethesda-spel. Och som jämförelse kan du ha i åtanke att den *totala* antalet repliker för alla karaktärer i hela spelet i Mass Effect (första) är på cirka 20,000. Det är bara 7000 mer än vad spelarkaraktären har i Fallout 4 trots att det är ett helt spel.
Hoppas nästan det går att stänga av och få det som text, som det ska vara men då har de ju jobbat 2 år i onödan...
Blir lite provocerad av att du uttrycker det som "som det ska vara". Tror aldrig någonsin det var en vision att ha en stum huvudperson men ekonomin och brist på konkurrens har kanske satt käppar i hjulen fram tills nu.
Fallout-karaktärerna har alltid varit stumma. Det har gjort det väldigt lätt att applicera sin egen personlighet på ditt alter ego, och det har ju alltid varit lite tanken. Lite som Gordon Freeman i Half-Life. Även därför som protagonisterna aldrig har haft namn, bara titlar. Så det har definitivt inte bara med kostnaden att göra.
Men man får inte stå i vägen för utvecklingen och en röstskådespelare i Fallout kändes som en tidsfråga.
Dialogen i Fallout har alltid varit skriven på ett par särskilda vis, du har friheten att välja vad du vill svara men de olika svaren är fortfarande inramade på särskilda vis.
Att karaktären har en inspelad röst eller inte har ingen påverkan på hur manuset skrivs, karaktären kommer fortfarande vara "din egen"
Jag tror nog den största negativa punkten är antagligen att det kan bli knepigare med dialoger som läggs till med moddar. Fast å andra sidan så kan det ju också vara potentiellt mycket häftigare om någon/några får för sig att göra en oerhört stor mod så vi får väl se!
Svenskdubbat?
Om man skapar en avatar, så tycker jag att den ska vara utan röst. Spelar man däremot en fiktiv protagonist, med eget liv, så tycker jag det ska finnas röst. Som exempelvis i Witcher
Inte alla som förstår problematiken, eller vi som har för höga krav på moderna RPG's +1 i vilket fall
Hoppas nästan det går att stänga av och få det som text, som det ska vara men då har de ju jobbat 2 år i onödan...
Blir lite provocerad av att du uttrycker det som "som det ska vara". Tror aldrig någonsin det var en vision att ha en stum huvudperson men ekonomin och brist på konkurrens har kanske satt käppar i hjulen fram tills nu.
Fallout-karaktärerna har alltid varit stumma. Det har gjort det väldigt lätt att applicera sin egen personlighet på ditt alter ego, och det har ju alltid varit lite tanken. Lite som Gordon Freeman i Half-Life. Även därför som protagonisterna aldrig har haft namn, bara titlar. Så det har definitivt inte bara med kostnaden att göra.
Men man får inte stå i vägen för utvecklingen och en röstskådespelare i Fallout kändes som en tidsfråga.
Dialogen i Fallout har alltid varit skriven på ett par särskilda vis, du har friheten att välja vad du vill svara men de olika svaren är fortfarande inramade på särskilda vis.
Att karaktären har en inspelad röst eller inte har ingen påverkan på hur manuset skrivs, karaktären kommer fortfarande vara "din egen"
Fast där har du fel, anser jag och många med mig. Röstskådespel ger alltid ett inslag av skådespelarens reaktioner, känslor och tolkningar av rollen. Det är ditt dialogval, men det är inte din reaktion. Så jag förstår mycket väl varför Fallout och liknande spel har haft stumma protagonister och varför vissa av hardcore-fansen är skeptiska till inspelad dialog i fyran.
Men nog om det. Jag är ingen motståndare till röstskådespel i rollspel. Jag vill bara säga att det finns anledningar till varför man skippar det också. Om det var rätt val eller inte i det här fallet får vi se när spelet släpps.
Om man skapar en avatar, så tycker jag att den ska vara utan röst. Spelar man däremot en fiktiv protagonist, med eget liv, så tycker jag det ska finnas röst. Som exempelvis i Witcher
Om man skapar en avatar, så tycker jag att den ska vara utan röst. Spelar man däremot en fiktiv protagonist, med eget liv, så tycker jag det ska finnas röst. Som exempelvis i Witcher
Jag håller med till viss mån, men tycker inte att Fallout 3 och 4 tillhör spelen där man genuint skapar en avatar (till skillnad från att spela en fiktiv protagonist med ett eget liv, så som du gör skillnad mellan dem) även om New Vegas är bättre på den biten. I FO3 börjar man spela som ett litet barn och får spela genom dennes uppväxt, och denna uppväxten samt hans familj är en central pelare i hela storyn. FO4 verkar börja spelet innan kriget, i situationen att man nyss gift sig och fått ett barn när kriget börjar och man får leta sin in i the vault. Jag har väldigt svårt att tro att denna familjen inte skulle vara en central pelare eller åtminstone ett stort element av main storyn i spelet. Det finns liksom ingen poäng i att visa upp en partner och ett spädbarn för att sedan få spelarkaraktären att ligga i cryosleep eller whatever i 200 år för att sedan aldrig någonsin nämna dessa igen.
Och när storyn har en såpass specifik premiss till karaktärens historia tycker jag 9 av 10 gånger att voice acting är att föredra för att öka immersion. Men Elder Scrolls spelen är annorlunda rent fundamentalt tex, eftersom situationen spelet påbörjas i brukar vara något som hänt precis innan spelet började och orsaken tilll varför är inte speciellt viktig. Där får man en karaktär som är ett "blank slate" på ett annat sätt.