Trött på 30 fps? Följ Steam-kuratorn The Framerate Police!

Medlem
Skrivet av DeFeCT:
Skrivet av PcKaffe:
Skrivet av NoGo:
Skrivet av PcKaffe:

Lider med alla som tycker att 30fps är så hemskt och ospelbart. Tur att man inte har det handikappet när man ska välja nya spel att spela 60 och mer är nice, 30 är helt okej.

Vet inte om man ska skratta eller gråta.....

Vad är det som är tragiskt/komiskt? Att det finns folk som inte är helt besatta av marginella förbättringar? Vilket det är i de allra flesta fallen, men ja undantag där 60 eller mer är nödvändigt finns, de är dock få. väldigt få.

Om du tycker att det är marginell skillnad på 30 och 60+ så är det ju bra för dig, men jag misstänker synfel eller förnekelse

Misstänk vad du vill. De flesta utanför pc bubblan har inga problem med 30 fps i spel. 60 eller mer är som sagt nice, men så långt ifrån nödvändigt att det bara är pinsamt att se gnället om det.


signatur

// Bacon <3

Medlem
Skrivet av PcKaffe:
Skrivet av NoGo:
Skrivet av PcKaffe:

Lider med alla som tycker att 30fps är så hemskt och ospelbart. Tur att man inte har det handikappet när man ska välja nya spel att spela 60 och mer är nice, 30 är helt okej.

Vet inte om man ska skratta eller gråta.....

Vad är det som är tragiskt/komiskt? Att det finns folk som inte är helt besatta av marginella förbättringar? Vilket det är i de allra flesta fallen, men ja undantag där 60 eller mer är nödvändigt finns, de är dock få. väldigt få.

Om det är några som är besatta av marginella förbättringar är det väl de som vill ha lite bättre grafik eller "filmisk känsla" för kostnaden av betydligt sämre flyt.

Sen väldigt få, va snackar du om? Typ varenda racing, fps (åtminstone på PC), fighting, sportspel, platforms lir you name it körs ju 60. Tror knappast heller det är en slump att de mest populära multiplayer fps spelen på konsol också oftast körs i 60.

Utöver tidig 2d- och tidig 3d grafik har ju den här 25-30fps skiten mest bara varit ett problem vi haft senaste åren, där konsolutvecklare desperat försökt pumpa ut grafik som hårdvaran egentligen inte klarar av.

Folk tar ofta upp lir som Uncharted och liknande, jag säger snarare att det precis bevisar min poäng, då dem spelen har betydligt sämre gamplay än tex 10år gamla lir som Max Payne 1&2 på PC.

Samma sak med alla dessa 30fps action lir, Assasscreed på konsol har sämre känsla än Mario på n64. Senaste Batman på konsol har sämre känsla än Ninja Gaiden på första xbox:en. GTA V på konsol har betydligt sämre känsla än på PC versionen eller tex Burnout paradise på 360.

Medlem
Skrivet av PcKaffe:
Skrivet av DeFeCT:
Skrivet av PcKaffe:
Skrivet av NoGo:
Skrivet av PcKaffe:

Lider med alla som tycker att 30fps är så hemskt och ospelbart. Tur att man inte har det handikappet när man ska välja nya spel att spela 60 och mer är nice, 30 är helt okej.

Vet inte om man ska skratta eller gråta.....

Vad är det som är tragiskt/komiskt? Att det finns folk som inte är helt besatta av marginella förbättringar? Vilket det är i de allra flesta fallen, men ja undantag där 60 eller mer är nödvändigt finns, de är dock få. väldigt få.

Om du tycker att det är marginell skillnad på 30 och 60+ så är det ju bra för dig, men jag misstänker synfel eller förnekelse

Misstänk vad du vill. De flesta utanför pc bubblan har inga problem med 30 fps i spel. 60 eller mer är som sagt nice, men så långt ifrån nödvändigt att det bara är pinsamt att se gnället om det.

Väldigt många utanför PC-bubblan har problem med 30 fps. När det visade sig att den här konsolgenerationen inte skulle ha 1080p/60 fps som standard så klagade konsolfolket högljutt, även om det klagandet avtagit en del nu.

Det finns ingen, ingen, anledning att låsa ett PC-spel till 30 fps så när en spelutvecklare väljer att göra det så är det självklart att vi klagar. Om något är fel så klagar man på det och förhoppningsvis sker en förändring.

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av erson:

Ett turbaserat spel hade jag skitit om det var låst i 30fps. Men när det kommer till RTS, shooters, mmos, racing osv då går det fan inte att spela i 30fps för att allt är så förbannat jävla segt och skapar oflyt.

Nej, för tusan. Jag kör flera omgångsbaserade spel i 144Hz och det vill jag inte vara utan. Att scrolla kartan i Civ V är silkesmjukt och jag vill verkligen inte köra det i 30Hz.

Håller givetvis med dig där men sånna spel klassar jag dock inte som enbart turbaserat.

Skrivet av Norrin:

Jag förstår inte varför folk tycker att fov och fps är SÅ viktigt. Det finns säkert spel med unlimited fps och inställbar fov som är skittråkiga och spel utan det som är jättebra.

Ingen gnäller på om indiespel har låst fps eller fast fov, det är bara ett sätt att gnälla på AAA titlar för att man vill att dom ska göra allt perfekt.

Det är inte hela världen.

Jag förstår utvecklarna, det gör det mycket lättare att testa och koda om man vet vilka inställningar man måste hålla sig till.

PC:n har alltid varit en plattform där man ska kunna vara flexibel. Utan denna flexibilitet hade knappast utvecklarna förstått vad ett spel kan, eller inte kan göra. I den stora framtiden kommer dessa möjligheter säkert även till konsolerna.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag vet inte varför men trots 60+ fps är trevligt och Biscuits metod är bra konsumentmässigt - så känner jag samtidigt att detta är en typisk aktion från 60fps-only huligan som vill att industrin ska gå efter dennes standard och datorspecs som en gnällig unge. (Och nu kommer jag bli attackerad av någon som känner sig träffad eller är allmänt self-righteous)

Det är det intrycket jag har fått, från FZ till resten av världens gamingsidor.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av ohem:

Jag vet inte varför men trots 60+ fps är trevligt och Biscuits metod är bra konsumentmässigt - så känner jag samtidigt att detta är en typisk aktion från 60fps-only huligan som vill att industrin ska gå efter dennes standard och datorspecs som en gnällig unge. (Och nu kommer jag bli attackerad av någon som känner sig träffad eller är allmänt self-righteous)

Det är det intrycket jag har fått, från FZ till resten av världens gamingsidor.

This^ Kul att det är fler än bara jag som känner såhär:) notera att jag spelar 99% av alla mina spel på PC, föredrar mina 144fps framför det mesta och streamar helst i 60 fps men jag gnäller heller inte utan istället försöka hitta anledningar till att ha roligt. Visst spel som AC Unity hade sina problem men så länge spelet höll sig på 30+ fps gick det faktist att spela igenom det och njuta av en bra story.:)

Medlem
Skrivet av Gullet:
Skrivet av ohem:

Jag vet inte varför men trots 60+ fps är trevligt och Biscuits metod är bra konsumentmässigt - så känner jag samtidigt att detta är en typisk aktion från 60fps-only huligan som vill att industrin ska gå efter dennes standard och datorspecs som en gnällig unge. (Och nu kommer jag bli attackerad av någon som känner sig träffad eller är allmänt self-righteous)

Det är det intrycket jag har fått, från FZ till resten av världens gamingsidor.

This^ Kul att det är fler än bara jag som känner såhär:) notera att jag spelar 99% av alla mina spel på PC, föredrar mina 144fps framför det mesta och streamar helst i 60 fps men jag gnäller heller inte utan istället försöka hitta anledningar till att ha roligt. Visst spel som AC Unity hade sina problem men så länge spelet höll sig på 30+ fps gick det faktist att spela igenom det och njuta av en bra story.:)

Wow.

Jag förväntade mig att bli krucificerad, jagad med laserpekare och passiv aggression som första besvarad citat men till min förvåning; av 9+ miljoner invånare i Sverige så håller någon med mig.

Du gjorde precis en del av min bittra vardag lite mer tolererbar.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av ohem:

Jag vet inte varför men trots 60+ fps är trevligt och Biscuits metod är bra konsumentmässigt - så känner jag samtidigt att detta är en typisk aktion från 60fps-only huligan som vill att industrin ska gå efter dennes standard och datorspecs som en gnällig unge. (Och nu kommer jag bli attackerad av någon som känner sig träffad eller är allmänt self-righteous)

Det är det intrycket jag har fått, från FZ till resten av världens gamingsidor.

Totalbiscuit anser att framerate på en PC ska bestämmas av din hårdvara och vilka grafikinställningar du väljer att spela med, och inte av utvecklarens åsikt att 30 fps duger. Så jag skulle inte påstå att han är en "60fps-only huligan". Han förespråkar snarare valmöjligheter och flexibilitet, och spel utan spärrar som förhindrar att de med kraftfull hårdvara utnyttjar den till sin yttersta gräns.

Medlem
Skrivet av PcKaffe:
Skrivet av DeFeCT:
Skrivet av PcKaffe:
Skrivet av NoGo:
Skrivet av PcKaffe:

Lider med alla som tycker att 30fps är så hemskt och ospelbart. Tur att man inte har det handikappet när man ska välja nya spel att spela 60 och mer är nice, 30 är helt okej.

Vet inte om man ska skratta eller gråta.....

Vad är det som är tragiskt/komiskt? Att det finns folk som inte är helt besatta av marginella förbättringar? Vilket det är i de allra flesta fallen, men ja undantag där 60 eller mer är nödvändigt finns, de är dock få. väldigt få.

Om du tycker att det är marginell skillnad på 30 och 60+ så är det ju bra för dig, men jag misstänker synfel eller förnekelse

Misstänk vad du vill. De flesta utanför pc bubblan har inga problem med 30 fps i spel. 60 eller mer är som sagt nice, men så långt ifrån nödvändigt att det bara är pinsamt att se gnället om det.

Det är ju tyvärr personer som resonerar som du som gör att speltillverkare kommer undan med va fan för skit som helst nu för tiden, inga som helst krav på att det ska flyta på och vara en angenäm upplevelse.

Jag kan hålla med dig om att 30 FPS fungerar i vissa fall (som jag skrev tidigare) OM det är stabila 30 FPS, men latheten och snålheten hos speltillverkare gör ju att de flesta spelen klarar ju inte ens hålla en stabil 30 FPS.

Men fortfarande, 30 FPS är ok på konsol och tv, men inte på PC

Medlem

Reddt/r/consolemasterrace

Medlem

Ugh -.- vad hände med att det är spelet som är det viktiga? Hur många odödliga klassiker spelades inte i mindre än 60fps? Super Mario 64, Goldeneye, Ocarina of Time, en miljarad till spel.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Hade varit kul se ett riktigt dubbelblindad test med en blandning av pc- och konsolgamers som får testa olika sorters spel som körs i 30fps och 60fps, på både monitor och tv osv och se hur många som faktiskt märker skillnad.
Och även testa att se hur folk reagerar om något som går 60fps sägs gå i 30fps och tvärtom. Många skulle nog då "se" fel som de brukar hävda på 30fps då fast det de spelar är i 60fps.

Ja, klart spel till pc ska ha valfri fps.

Men hur många märker det faktiskt i verkligheten om de inte vet om det? Människor är experter på lura sig själva känna skillnader på saker som är i stort sett lika, bara för att någon sagt att det är så.

Medlem
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av PcKaffe:
Skrivet av NoGo:
Skrivet av PcKaffe:

Lider med alla som tycker att 30fps är så hemskt och ospelbart. Tur att man inte har det handikappet när man ska välja nya spel att spela 60 och mer är nice, 30 är helt okej.

Vet inte om man ska skratta eller gråta.....

Vad är det som är tragiskt/komiskt? Att det finns folk som inte är helt besatta av marginella förbättringar? Vilket det är i de allra flesta fallen, men ja undantag där 60 eller mer är nödvändigt finns, de är dock få. väldigt få.

Om det är några som är besatta av marginella förbättringar är det väl de som vill ha lite bättre grafik eller "filmisk känsla" för kostnaden av betydligt sämre flyt.

Sen väldigt få, va snackar du om? Typ varenda racing, fps (åtminstone på PC), fighting, sportspel, platforms lir you name it körs ju 60. Tror knappast heller det är en slump att de mest populära multiplayer fps spelen på konsol också oftast körs i 60.

Utöver tidig 2d- och tidig 3d grafik har ju den här 25-30fps skiten mest bara varit ett problem vi haft senaste åren, där konsolutvecklare desperat försökt pumpa ut grafik som hårdvaran egentligen inte klarar av.

Folk tar ofta upp lir som Uncharted och liknande, jag säger snarare att det precis bevisar min poäng, då dem spelen har betydligt sämre gamplay än tex 10år gamla lir som Max Payne 1&amp;2 på PC.

Samma sak med alla dessa 30fps action lir, Assasscreed på konsol har sämre känsla än Mario på n64. Senaste Batman på konsol har sämre känsla än Ninja Gaiden på första xbox:en. GTA V på konsol har betydligt sämre känsla än på PC versionen eller tex Burnout paradise på 360.

Allt jag hörde var "subjektiv åsikt: 60 fps är viktigare än grafik" Jag håller inte med, ser hellre lite finare grafik än 60fps. 60 fps är onödigt i det mesta. FPS som Quake 3 behöver 60 visst. Men i övrigt, fuck no bort med skiten. Jag har en 120hz skärm till min pc, men får jag valet mellan bättre grafik eller 60/120 fps så tar jag bättre grafik alla gånger. Det där "flytet" märks knappt.


signatur

// Bacon <3

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av PcKaffe:
Skrivet av DeFeCT:
Skrivet av PcKaffe:
Skrivet av NoGo:
Skrivet av PcKaffe:

Lider med alla som tycker att 30fps är så hemskt och ospelbart. Tur att man inte har det handikappet när man ska välja nya spel att spela 60 och mer är nice, 30 är helt okej.

Vet inte om man ska skratta eller gråta.....

Vad är det som är tragiskt/komiskt? Att det finns folk som inte är helt besatta av marginella förbättringar? Vilket det är i de allra flesta fallen, men ja undantag där 60 eller mer är nödvändigt finns, de är dock få. väldigt få.

Om du tycker att det är marginell skillnad på 30 och 60+ så är det ju bra för dig, men jag misstänker synfel eller förnekelse

Misstänk vad du vill. De flesta utanför pc bubblan har inga problem med 30 fps i spel. 60 eller mer är som sagt nice, men så långt ifrån nödvändigt att det bara är pinsamt att se gnället om det.

Väldigt många utanför PC-bubblan har problem med 30 fps. När det visade sig att den här konsolgenerationen inte skulle ha 1080p/60 fps som standard så klagade konsolfolket högljutt, även om det klagandet avtagit en del nu.

Det finns ingen, ingen, anledning att låsa ett PC-spel till 30 fps så när en spelutvecklare väljer att göra det så är det självklart att vi klagar. Om något är fel så klagar man på det och förhoppningsvis sker en förändring.

Jag hörde inget gnäll om det, tror att jag såg en artikel på Kotaku typ, det var allt.

Klart det finns anledningar att låsa fps i spel. Spel som har en fps som är över hela jävla spektrumet när man spelar låser jag gärna. Typ det senaste Dead rising spelet som vägrade ha en stabil framerate över 30. tur nog så gick det att låsa till 30 och spelet var fullt jävla spelbart.


signatur

// Bacon <3

Medlem
Skrivet av DeFeCT:
Skrivet av PcKaffe:
Skrivet av DeFeCT:
Skrivet av PcKaffe:
Skrivet av NoGo:
Skrivet av PcKaffe:

Lider med alla som tycker att 30fps är så hemskt och ospelbart. Tur att man inte har det handikappet när man ska välja nya spel att spela 60 och mer är nice, 30 är helt okej.

Vet inte om man ska skratta eller gråta.....

Vad är det som är tragiskt/komiskt? Att det finns folk som inte är helt besatta av marginella förbättringar? Vilket det är i de allra flesta fallen, men ja undantag där 60 eller mer är nödvändigt finns, de är dock få. väldigt få.

Om du tycker att det är marginell skillnad på 30 och 60+ så är det ju bra för dig, men jag misstänker synfel eller förnekelse

Misstänk vad du vill. De flesta utanför pc bubblan har inga problem med 30 fps i spel. 60 eller mer är som sagt nice, men så långt ifrån nödvändigt att det bara är pinsamt att se gnället om det.

Det är ju tyvärr personer som resonerar som du som gör att speltillverkare kommer undan med va fan för skit som helst nu för tiden, inga som helst krav på att det ska flyta på och vara en angenäm upplevelse.

Jag kan hålla med dig om att 30 FPS fungerar i vissa fall (som jag skrev tidigare) OM det är stabila 30 FPS, men latheten och snålheten hos speltillverkare gör ju att de flesta spelen klarar ju inte ens hålla en stabil 30 FPS.

Men fortfarande, 30 FPS är ok på konsol och tv, men inte på PC

Jodå jag har krav, är frameraten upplåst och härjar runt värre än ett dampbarn på speed så klagar jag. Då har jag hellre 30. Och är det under 30 så anser jag att spelet är trasigt. Jag säger bara at 30 är okej, överallt.


signatur

// Bacon <3

Medlem
Skrivet av Kimpur:
Skrivet av Norrin:

Jag förstår inte varför folk tycker att fov och fps är SÅ viktigt. Det finns säkert spel med unlimited fps och inställbar fov som är skittråkiga och spel utan det som är jättebra.

Ingen gnäller på om indiespel har låst fps eller fast fov, det är bara ett sätt att gnälla på AAA titlar för att man vill att dom ska göra allt perfekt.

Det är inte hela världen.

Jag förstår utvecklarna, det gör det mycket lättare att testa och koda om man vet vilka inställningar man måste hålla sig till.

Märks att du är född i landet lagom.
Lagom duger tydligen, strävan efter att bli bättre är helt onödigt enligt dig?
Kanske ska gå tillbaka till att betala räkningar på banken, det duger ju för att det fungerar.

Jag är inte född i Sverige, men det märktes alltså? Lustigt, men väldigt skarpögd av dig, och väldigt relevant att ta upp födelseland.

Ok, ja, det märks att du är född i "om folk inte håller med mig så blir jag provocerad på internet"-generationen. Jag sa att jag inte FÖRSTÅR, det betyder inte att jag tycker alla har fel, det betyder att jag.... inte FÖRSTÅR. Har liksom aldrig tyckt det varit så stor grej.

(Och ja, jag har en Xbox one, en ps3:a och en 360 som låter som en kupévärmare - men jag spelar helst på pc:n.)

När Overwatch utannonserades såg jag en massa folk som utan att knappt veta vad spelet är eller hur det känns sa "Om FPS är kappad och jag inte kan ställa in FOV skiter jag i det här". Det är lite lustigt. Och, i mitt tycke, skum prioritering.

Update:
Kolla här: [http://30vs60.com] - jag ser lite skillnad men inte så hemskt som det framställs.

Medlem
Skrivet av DrDoom:

Hade varit kul se ett riktigt dubbelblindad test med en blandning av pc- och konsolgamers som får testa olika sorters spel som körs i 30fps och 60fps, på både monitor och tv osv och se hur många som faktiskt märker skillnad.
Och även testa att se hur folk reagerar om något som går 60fps sägs gå i 30fps och tvärtom. Många skulle nog då "se" fel som de brukar hävda på 30fps då fast det de spelar är i 60fps.

Ja, klart spel till pc ska ha valfri fps.

Men hur många märker det faktiskt i verkligheten om de inte vet om det? Människor är experter på lura sig själva känna skillnader på saker som är i stort sett lika, bara för att någon sagt att det är så.

Okej sure på konsol med trådlös gamepad och TV kanske vissa inte märker någon skillnad i ett segare spel. Men släng då även in ett blindtest på spel som tex Streetfighter, Ninja Gaiden, Burnout, Trackmania, Call of Duty och Quake.

Du kanske säger att ingen förväntar sig att ett bilspel ska ha mindre än 60, eller att ett fightingspel ska ha mindre än 60. Men varför är det då helt plötsligt okej i tex ett modernt Batmanspel som har både bilkörning och fighting att begränsa sig till 30?

Varför är det på något sätt positivt att ett nytt spel har sämre känsla än många spel som är mer än 10år gamla? Visst det kanske "funkar" men varför sabba schyst flyt bara för att få lite bättre grafik och mer effekter? Hur ska vi någonsin kunna göra nästa generations spel, om vi inte ens kan uppnå den standard vi haft tidigare?

Man kan ju även ta ett blindtest i ett spel där de flesta förvänta sig kör i 30, tex GTA 5 och låt dem spela i 30, 60 eller varför inte 120/144.

För lirar man åtminstone på mus/tangentbord tycker jag 60 inte är något vidare idag och att vi ens har den här debatten mellan 30 och 60 tycker jag är rätt tragiskt.

Alltså hela grejen med spel är ju att det är ett interaktivt medium och ska man någonsin kunna förbättra kopplingen mellan spel och människa, måste ju saker som responstid, fps, fov, kontroller osv sjävlklart hanteras.

I VR tex blir detta tydligare än någonsin. Hoppas även det kan bidra med att folk får upp ögonen för vad spel kan vara, när dålig framerate, kontroll och begränsat synfält inte sätter lika stora gränser.

Den där "aha" upplevelsen. Då man inser att spelet ska jobba med dig, inte emot dig.

Medlem
Skrivet av Norrin:

Jag förstår inte varför folk tycker att fov och fps är SÅ viktigt.

FOV är mycket viktigare än du tycks veta. Framförallt i bilspel men också i FPS där inställningarna i princip förändrar hur du uppfattar hela omgivningen. Finns många FOV calculatorer online och jag rekommendar att du provar det.

Att fps är viktigt borde inte ens vara en diskussion.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av DrDoom:

Hade varit kul se ett riktigt dubbelblindad test med en blandning av pc- och konsolgamers som får testa olika sorters spel som körs i 30fps och 60fps, på både monitor och tv osv och se hur många som faktiskt märker skillnad.

Det känns inte så rättvist att ha med konsollare eftersom merparten verkar vara helt blinda för vad de SKULLE kunna få om utvecklarna inte helt cyniskt bara gav fan i det. Men nöjer man sig med lagom så kommer utvecklarna lära sig att det är nog och inte bemöda sig.

Tack, konsollgamers, tack så in i helvete.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av DrDoom:

Hade varit kul se ett riktigt dubbelblindad test med en blandning av pc- och konsolgamers som får testa olika sorters spel som körs i 30fps och 60fps, på både monitor och tv osv och se hur många som faktiskt märker skillnad.

Det känns inte så rättvist att ha med konsollare eftersom merparten verkar vara helt blinda för vad de SKULLE kunna få om utvecklarna inte helt cyniskt bara gav fan i det. Men nöjer man sig med lagom så kommer utvecklarna lära sig att det är nog och inte bemöda sig.

Tack, konsollgamers, tack så in i helvete.

Även om jag gärna hade kunnat slå ett slag för pc-spelare, om det varit påkallat, så hade jag inte bemödat mig om att efterfråga sånt som är sekundärt efter väldigt många andra saker som jag tycker de kan sopa rent inom först. Typ brahet, omspelbarhet, innehållsmängd, laddningstider etc.

Medlem
Skrivet av Norrin:

Jag förstår inte varför folk tycker att fov och fps är SÅ viktigt. Det finns säkert spel med unlimited fps och inställbar fov som är skittråkiga och spel utan det som är jättebra.
.

För att det är en begränsning som inte borde finnas på PC, sitter folk på en monsterdatori så låt dom köra i den FPS dom kan.
Och FOV spelar roll, personligen kan jag knappt spela ett spel med för låg FOV, jag mår väl inte illa som vissa gör men det känns fel på nåt vis.

Medlem

Hade inte HL2 haft ställbar FOV hade jag inte kunnat spela det alls. Blev åksjuk så förbannat på runt 20 min, rätt intressant då ingenting annat har någon effekt. På andra spel med "fel" FOV i övrigt känns det bara lite otympligt men HL2 var helsjukt.
Bra att det iaf finns folk som vill göra skillnad för de som vill ha högre FPS, vad det nu skulle gör för ont på alla som skiter i det kan jag dock inte se...

Medlem
Skrivet av Frostmork:

Hade inte HL2 haft ställbar FOV hade jag inte kunnat spela det alls. Blev åksjuk så förbannat på runt 20 min, rätt intressant då ingenting annat har någon effekt. På andra spel med "fel" FOV i övrigt känns det bara lite otympligt men HL2 var helsjukt.
Bra att det iaf finns folk som vill göra skillnad för de som vill ha högre FPS, vad det nu skulle gör för ont på alla som skiter i det kan jag dock inte se...

Är precis likadan! Kan jag inte ha FoV 90+ i vissa FPS blir jag äckligt åksjuk o måste ligga ner i flera timmar.. Har även hänt i vissa 3:e personspel också på sista tiden.

Medlem
Skrivet av Preed:

Ugh -.- vad hände med att det är spelet som är det viktiga? Hur många odödliga klassiker spelades inte i mindre än 60fps? Super Mario 64, Goldeneye, Ocarina of Time, en miljarad till spel.

Självklart blir inte ett spel bra bara för att det har hög framerate, men ett bra spel får du en bättre upplevelse med utan onödiga fps låsningar. För övrigt är det spel från 90-talet du nämner, tekniken går ju framåt, det var inte 30fps hackandet i sig som gjorde spelen bra på den tiden.

Skrivet av DrDoom:

Hade varit kul se ett riktigt dubbelblindad test med en blandning av pc- och konsolgamers som får testa olika sorters spel som körs i 30fps och 60fps, på både monitor och tv osv och se hur många som faktiskt märker skillnad.
Och även testa att se hur folk reagerar om något som går 60fps sägs gå i 30fps och tvärtom. Många skulle nog då "se" fel som de brukar hävda på 30fps då fast det de spelar är i 60fps.

Ja, klart spel till pc ska ha valfri fps.

Men hur många märker det faktiskt i verkligheten om de inte vet om det? Människor är experter på lura sig själva känna skillnader på saker som är i stort sett lika, bara för att någon sagt att det är så.

Själv har jag en 120Hz skärm, utan fraps eller liknande igång ser jag direkt om spelet är cappat till 60fps när jag startar något nytt. Att folk inte skulle se skillnad på 30 och 60 fps tror jag inte en sekund på, det är sorgligt att det ens är en diskussion. Jag irriterar mig på 60 fps låsningar, 30 fps borde ärligt talat vara helt utdött nu år 2015.

Men visst det beror på speltyp och framförallt kontrollmetod, spelar man med handkontroll märks inte inputlagg och låg fps hackande lika tydligt som om man spelar med mus och tangentbord.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Jag ser definitivt skillnad mellan 30 och 60.
Visst, ett bra spel med bra frametimes och lena animationer kan gå ok i 30fps om man spelar det med handkontroll, men så fort man kör med mus så vill man definitivt ha 60fps minimum.

En hel del folk spelar förmodligen på rätt kassa TV-apparater med väldig latency, och därför märker inte riktigt av dålig framerate.
Det är i mångt och mycket en vanesak dessutom.

Men mer är bättre! Att få riktigt bra flyt, hög fps och låg input-lag, ger en speciell upplevelse, speciellt i "quake" liknande shooters.

Helt enkelt, om det går att få högre fps är det bättre, och att låsa till 30 eller 60 bara helt random är ren idioti i de flesta fall.

Medlem
Skrivet av PcKaffe:
Skrivet av NoGo:
Skrivet av PcKaffe:

Lider med alla som tycker att 30fps är så hemskt och ospelbart. Tur att man inte har det handikappet när man ska välja nya spel att spela 60 och mer är nice, 30 är helt okej.

Vet inte om man ska skratta eller gråta.....

Vad är det som är tragiskt/komiskt? Att det finns folk som inte är helt besatta av marginella förbättringar? Vilket det är i de allra flesta fallen, men ja undantag där 60 eller mer är nödvändigt finns, de är dock få. väldigt få.

Marginella förändringar? Att ha en extra kromosom är en marginell förändring, men det gör väldigt stor skillnad gubben lilla..

Medlem

FPS är något som ska gå upp inte ner, 2004 spelade man Counter-Strike i 100fps och det var minium. nu får man vara glad om spelet kan hålla 60fps tråkig utväckling.

hade någon frågat mig vad FPS kommer vara i 2015 hade jag svarat runt 500fps

Medlem
Skrivet av eCore:
Skrivet av PcKaffe:
Skrivet av NoGo:
Skrivet av PcKaffe:

Lider med alla som tycker att 30fps är så hemskt och ospelbart. Tur att man inte har det handikappet när man ska välja nya spel att spela 60 och mer är nice, 30 är helt okej.

Vet inte om man ska skratta eller gråta.....

Vad är det som är tragiskt/komiskt? Att det finns folk som inte är helt besatta av marginella förbättringar? Vilket det är i de allra flesta fallen, men ja undantag där 60 eller mer är nödvändigt finns, de är dock få. väldigt få.

Marginella förändringar? Att ha en extra kromosom är en marginell förändring, men det gör väldigt stor skillnad gubben lilla..

Vilken tur då att frames per second inte är något som genetik, för i så fall hade ju 60fps gjort spelen helt handikappade. "Lilla gubben."


signatur

// Bacon <3

Medlem

Att se skillnad mellan 30-60 kanske är svårare för vissa, men testa att spela en karaktär i ett 3rd person spel och gör lite 360 graders mus rörelser, speciellt framför en PC, då känns 60fps barnrumpa lent, nästan som spelet inte kräver någon prestanda alls, medans 30fps är hackigt som bara den.

12
Skriv svar