Kickstartern för Shenmue 3 fick stående ovationer – FZ berättar varför

Robot
Kickstartern för Shenmue 3 fick stående ovationer – FZ berättar varför

Efter 14 år kom slutligen levnadstecknet från Shenmue 3. Men finns det fortfarande anledning att bry sig? FZ rotar i Shenmue-sagan och siar om framtiden.

#sony, #sega, #nintendo, #resident-evil-code-veronica, #diablo-ii, #perfect-dark, #final-fantasy-ix, #am2, #grand-theft-auto-iii, #shenmue-ii, #shenmue-3, #rockstar


Medlem
Kickstartern för Shenmue 3 fick stående ovationer – FZ berättar varför

Bra skrivet, Mattias. Jag tycker du träffar helt rätt med en lagom skeptisk ton.

Som icke-Shenmuefantast väljer jag att ta på mig min mest tveksamma inställning och undrar naturligtvis hur väl Shenmue skulle stå sig i dagsläget när open world och välskrivna dialoger är vardagsmat och QTE är ett skällsord i de flesta gamers vokabulär. Men, med det sagt, så älskar jag att överraskas och slås med häpnad. Så det vore självklart kul att motbevisas i det här fallet.

"Men hur långt räcker 6,3 miljoner dollar när man ska göra ett open world-spel i en serie som är bland de dyraste i världen?"
Citatet sammanfattar min största fundering väldigt bra.

Skribent
Skrivet av Bennii:

Bra skrivet, Mattias. Jag tycker du träffar helt rätt med en lagom skeptisk ton.

Som icke-Shenmuefantast väljer jag att ta på mig min mest tveksamma inställning och undrar naturligtvis hur väl Shenmue skulle stå sig i dagsläget när open world och välskrivna dialoger är vardagsmat och QTE är ett skällsord i de flesta gamers vokabulär. Men, med det sagt, så älskar jag att överraskas och slås med häpnad. Så det vore självklart kul att motbevisas i det här fallet.

"Men hur långt räcker 6,3 miljoner dollar när man ska göra ett open world-spel i en serie som är bland de dyraste i världen?"
Citatet sammanfattar min största fundering väldigt bra.

Tack!

Tycker du har rätt i dina funderingar också. Men vad man än tycker ska det bli spännande att se slutresultatet! (I december 2017, om det inte blir några förseningar.)


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av Bennii:

Bra skrivet, Mattias. Jag tycker du träffar helt rätt med en lagom skeptisk ton.

Som icke-Shenmuefantast väljer jag att ta på mig min mest tveksamma inställning och undrar naturligtvis hur väl Shenmue skulle stå sig i dagsläget när open world och välskrivna dialoger är vardagsmat och QTE är ett skällsord i de flesta gamers vokabulär. Men, med det sagt, så älskar jag att överraskas och slås med häpnad. Så det vore självklart kul att motbevisas i det här fallet.

"Men hur långt räcker 6,3 miljoner dollar när man ska göra ett open world-spel i en serie som är bland de dyraste i världen?"
Citatet sammanfattar min största fundering väldigt bra.

Tack!

Tycker du har rätt i dina funderingar också. Men vad man än tycker ska det bli spännande att se slutresultatet! (I december 2017, om det inte blir några förseningar.)

Å andra sidan är det på något sätt roingivande att veta att de har satt sin preliminära release om två och ett halvt år. Det känns som en rätt rimlig gissning på hur lång tid det kan ta att utveckla ett riktigt bra spel med den sortens budget.

Medlem
Skrivet av Bennii:

"Men hur långt räcker 6,3 miljoner dollar när man ska göra ett open world-spel i en serie som är bland de dyraste i världen?"
Citatet sammanfattar min största fundering väldigt bra.

Hela utvecklingen av Shenmue, från det att det var ett Virtua Fighter RPG till Shenmue 2 kostade runt 40 miljoner dollar. Detta inkluderar utveckling av motor och marknadsföring.

UE 4 som används är redan fullt utvecklad och är dessutom väldigt billig och lättanvänd. Bara där sparar man in många miljoner. Marknadsföringen kommer Sony att ta hand om helt och hållet som jag har uppfattat det, och även här sparas det miljoner. De kommer också att fortsätta med egen crowdfunding-kampanj. Suzuki har sagt att de kommer behöva runt 10 miljoner för att kunna skapa det Shenmue 3 han drömt om.

Det faktum att Shenmue 3 har lyckats samla ihop över 6 miljoner dollar på bara en månad är väldigt imponerande. I takt med att mer visas av spelet, screenshots och ingame osv, desto fler kommer finansiera det genom deras egna crowdfunding.

Jag tror också att många "hot shots" inom spelbranschen kommer finansiera det utanför crowdfunding-kampanjen, såna som känner Yu Suzuki personligen.

Så bara för att Kickstarter stannade på 6 miljoner så betyder det inte att det kommer vara den slutgiltiga budgeten

Skribent
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Bennii:

"Men hur långt räcker 6,3 miljoner dollar när man ska göra ett open world-spel i en serie som är bland de dyraste i världen?"
Citatet sammanfattar min största fundering väldigt bra.

Hela utvecklingen av Shenmue, från det att det var ett Virtua Fighter RPG till Shenmue 2 kostade runt 40 miljoner dollar. Detta inkluderar utveckling av motor och marknadsföring.

UE 4 som används är redan fullt utvecklad och är dessutom väldigt billig och lättanvänd. Bara där sparar man in många miljoner. Marknadsföringen kommer Sony att ta hand om helt och hållet som jag har uppfattat det, och även här sparas det miljoner. De kommer också att fortsätta med egen crowdfunding-kampanj. Suzuki har sagt att de kommer behöva runt 10 miljoner för att kunna skapa det Shenmue 3 han drömt om.

Det faktum att Shenmue 3 har lyckats samla ihop över 6 miljoner dollar på bara en månad är väldigt imponerande. I takt med att mer visas av spelet, screenshots och ingame osv, desto fler kommer finansiera det genom deras egna crowdfunding.

Jag tror också att många "hot shots" inom spelbranschen kommer finansiera det utanför crowdfunding-kampanjen, såna som känner Yu Suzuki personligen.

Så bara för att Kickstarter stannade på 6 miljoner så betyder det inte att det kommer vara den slutgiltiga budgeten

Så som jag förstår det ska de även slänga upp en Paypal-grej för ytterligare donationer.

Jag tror helt klart det kan bli ett bra spel med pengarna som redan nu samlats in, delvis pga anledningarna du nämner. Den stora frågan är om det kan bli "Shenmue-bra".


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

KoP
Medlem

Förstod aldrig hypen kring detta spel. Har iofs bara spelat 2:an men ändå. Quicktime events på quicktime events (har aldrig tyckt det är roligt, inte förr och inte nu). Risiga röstskådespelare och allmänt styltig story. :/

Medlem

Har helt missat grejen, så tack för en artikel som gjorde att jag förstår.

Inaktiv
Skrivet av KoP:

Förstod aldrig hypen kring detta spel. Har iofs bara spelat 2:an men ändå. Quicktime events på quicktime events (har aldrig tyckt det är roligt, inte förr och inte nu). Risiga röstskådespelare och allmänt styltig story. :/

Om du spelade på Xbox så hade den versionen tyvärr en fullständigt värdelös engelsk dubbning. Det låter väldigt mycket bättre på originalspråket.

Medlem

Shenmu 1 och 2 var bra, men en trea är inte ett dugg intressant längre.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av mapamapa:
Skrivet av KoP:

Förstod aldrig hypen kring detta spel. Har iofs bara spelat 2:an men ändå. Quicktime events på quicktime events (har aldrig tyckt det är roligt, inte förr och inte nu). Risiga röstskådespelare och allmänt styltig story. :/

Om du spelade på Xbox så hade den versionen tyvärr en fullständigt värdelös engelsk dubbning. Det låter väldigt mycket bättre på originalspråket.

Det är det största problemet med samtliga Japanska spel som har voice acting. Jag kan inte komma på ett enda där Engelska dubben varit bättre. Jag kan däremot nämna hur många av mina favoritspel som har odrägligt dåliga dubbar. Till exempel: Final Fantasy 10, 12, 13 + 13-2 + LR. Enda karaktären i hela 13-trilogin som har en väldigt bra röstskådis är Caius.

Sen kommer vi till min favoritserie och dess "spin-off": Shin Megami Tensei 4, SMT Soul Hackers, Devil Survivor Overclocked, Devil Survivor 2.
Persona 3. Persona 4. Persona Q. Och så vidare.

Trots att jag har köpt samtliga spel i SMT-serien plus Persona Q till min 3DS så klarade jag inte av röstskådisarna. Det är så odrägligt att jag efter att maskinen blev knäckt flasha den så att jag kunde spela undubs (dvs Engelska versionen av spelet med alla ljudfiler samt filmer i åtminstone SMT 4, ersatta av Japanska originalen.) Och det är något av det bästa jag gjort. Jag spelade 1/10 av Devil Survivor Overclocked med rösterna på när jag köpt europeiska originalet, sen stängde jag av rösterna helt för resten av spelet. Spelat om det igen nu med undub, och det var tusen gånger bättre. SMT 4 spelade jag en gång på Engelska när jag köpte det strax efter det släpptes här, med röstskådisarna på. Jag intalade mig själv att de inte var helt omöjligt odrägliga, men sen blev maskinen knäckt och jag har spelat om spelet 2 gånger till nu på Japanska. Det är det bästa jag gjort i spelvägar på väldigt länge. För att vara väldigt tydlig så är jag inte intresserad av att piratkopiera till min 3DS trots att jag tekniskt sätt kan det, jag är intresserad av att modifiera spelen jag köpt för att få den bästa möjliga upplevelsen genom just undubs. Jag är även intresserad av allt annat skoj som görs av användarna.

Jag klarade inte spela FF13 på PS3 på grund av röstskådisarna som förstörde allting. När jag sen köpte spelet själv (jag hade lånat PS3an av min bästa vän) till PC blev jag väldigt gott överraskad. Spelet gick från imponerande dåligt till helt okej bara av att det släpptes med dual audio. Jag vet inte vad vi gör för fel här, men någonting är jävligt fel i processen av att dubba Japanska spel till Engelska. Det går aldrig bra av någon jävla anledning.

Medlem

Härligt att läsa detta Mattias, bra skrivet! Som gammal Dreamcast- räv ser jag fram emot detta, men försöker hålla förväntningarna så låga som möjligt (vilket är sjukt svårt)


signatur

Nothing is power without Control

Skribent
Skrivet av erazerswe:

Härligt att läsa detta Mattias, bra skrivet! Som gammal Dreamcast- räv ser jag fram emot detta, men försöker hålla förväntningarna så låga som möjligt (vilket är sjukt svårt)

Tack!

Och Dreamcast var en riktigt trevlig maskin (som förtjänade ett bättre öde).


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Hur uttalar man det? Tjenn-muu?

1
Skriv svar