CS-proffs: "Alla tar Adderall"

Medlem
Skrivet av LVX156:

Det var länge sedan jag hörde så mycket skitsnack. LSD är inte berondeframkallande. Kokain är inte beroendeframkallande. Nikotin och koffein är beroendeframkallande och har berusande effekt.

LSD och Kokain är inte riktigt en drog utan är klassat som Narkotika. jag är inte utbildad i detta och bör sluta kommentera för min information jag använder verkar vara lite inaktuell.

LVX156, jag accepterar din åsikt men du behöver inte skriva på ett sådant elakt sätt

Medlem
Skrivet av atnek:

Allvarligt talat, vem fan bryr sig? Ni som bryr er behöver en reality check asap..

Det som alltid varit minst välkommet är människor som talar om för andra att de inte ska ha några åsikter.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Nothingleft:

Det är nog väldigt många som lider av ADD/ADHD inom e-sportsccenen, många bra spelare har det och det kan vara det som gör många spelare bra p.g.a förmågan att kunna använda sig av hyperkoncentration, samt att man lätt snöar in sig i saker om man har denna diagnos. (ja, this is for real, ADHD super-powers)

Det ligger en hel del i det. Jag såg en idrottskonferens på. Tv och där var en norsk forskare och presenterade en studie de gjort för att hitta avgörande karaktärsdrag som absoluta toppen i konditionssporter som skidåkning hade. Och de fann att hyperaktivitet (adhd) var en sådan.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Skrivet av Corewin:

Sedan något du inte sa men många ofta tar fel på. Alkohol är inte en drog då den inte är beroende framkallande. Ska påminna om den mentala beroende inte gör den till en drog då alkohol i sig inte skapar ett beroende.

Om ni läser om droger på den svenska wikipedian så säger dom att det är en drog men som det ser ut just nu är det inte fallet men som sagt det pratas mycket om detta inom UNF (Ungdomens Nykterhets Förbund) samt IOGT-NTO (Internation order of good templars - Nationella Tempel Ordern) vilket kan ändra saker och ting om hur det klassas.

Vad är det för knasig definition av beroendeframkallning som utesluter psykiskt beroende? Det är ju ofta just detta som gör folk till missbrukare. Dessutom är ju alkohol, till skillnad från många narkotikaklassade preparat, även kemiskt beroendeframkallande, och kan leda till grava abstinensbesvär. Detta vet du dock redan eftersom du hängt med nykterhetsorganisationerna. Men hur kommer det sig att man vill inte vill benämna alkohol som något beroendeframkallande?

Medlem
Skrivet av Derpcore:

Alltså ADHD medicin gör ingen stor skillnad på folk som inte har ADHD. ADHD-medicin har samma molekyl som amfetamin men det är inte samma sak alls.

Haha, google doktorn, du har inte provat själv va? Jag kan säga att det gör det visst.

Medlem
Skrivet av Corewin:
Skrivet av Loltron:

När man röker en cigarett, så får man ett nikotin rus, som avtar i styrka när toleransen för DROGEN nikotin blir högre, exakt samma sak med snus.

Tror du seriöst folk köper cigg och snus om det ger absolut 0 effekt ?

Låter som att du aldrig har inhalerat röken från en ciggaret.
Om du inte ens har ett begrepp över vad ett rus är, så kan du lika gärna vara tyst i debatten, det finns nog med hycklare där som inte vet ett skit om vad dom snackar om.

Nikotin har inget berusande effekt det ger ett tillfredsställde effekt när man stillar begäret. Jag är uppväxt med Mamma samt Morföräldrar som röker så jag har haft min del av inhalerat rök.

Definitionen som jag har lärt mig av ett "rus" eller "berusande effekt" som ska göra att något blir klassat som en drog är när man tappar kontroll över kroppen och / eller sinnet men dom kan ha ändrat den definition den senaste tiden eller så har jag lärt mig fel

jag var medlem inom UNF och är nu medlem i IOGT-NTO där jag har gått massor av kurser och sett många nykter alkoholister samt folk som har missbrukat riktiga droger från 2005-20013 vilket är ungefär 8 år.

Har kollat upp en del på nätet nu och verkar som att dom vill klassa Nikotin samt Alkohol som en drog men då går dom i mot den klassificeringen av en drog som dom använt förut men som jag sa förut dom kanske har ändrat lite av reglerna.

och Loltron du behöver inte bli arg och hata mig för min åsikt och den eventuella felaktiga fakta som jag säger. Som du sa är detta en debatt vilket gör att det kan finnas folk som har andra åsikter eller felaktig fakta än den du lärt dig och jag accepterar din åsikt men du kunde ha skrivit den på ett mindre aggressivt sätt kanske jag skulle ha accepterat den bättre

Men om du aldrig rökt någon gång själv så vet du väl inte hur det är, har du aldrig hörttalas om en nikokick? Den är en berusande effekt enligt mig. Men du får den bara ett par fåtal gånger. Sen concerta,adderall etc ger bara en effekt som gör att du kan snöa in dig riktigt ordentligt utan att veta om det från början, efter ett tag så är du helt medveten om det och du har inge problem att sova längre och du sover i normalt igen etc. enligt mig om man ska följa det du sa så är enligt mig alkohol en större "drog" än concerta/adderall då du tappar kontrollen mycket lättare och det kan du göra av samma mängd efter flera år av drick vana men concerta så får du ej det av samma dos utan du måste öka väldigt mycket etc.

Medlem

Hur får jag tag på detta aderrall?


signatur

Meep!

Medlem

Alla är förvånade utom de som testat datorspel på amfetaminer...

Skrivet av Phobo:

Hur får jag tag på detta aderrall?

Det får du inte i Sverige. Det närmaste vi har här är Metamina eller apotekets Amfetaminsulfat. Båda är licenspreparat och skrivs inte ut särskilt lättvindigt.

Medlem
Skrivet av Jaforfan:
Skrivet av WardonE:
Skrivet av Jaforfan:
Skrivet av Mirage:
Skrivet av atnek:

Allvarligt talat, vem fan bryr sig? Ni som bryr er behöver en reality check asap..

Jag bryr mig. Jag ogillar prestandahöjande droger.

Håller med i sportsammanhang.

Skrivet av Mirage:

Sen att du tycker droger är OK talar en hel del för vilken typ av människa du är.

Lol. Du vet att koffein, paracetamol, nikotin etc. är droger eller? Droger du med största sannolikhet har tagit (möjligtvis med undantag för nikotin).

Haha nu vet jag att koffein = ADHD medicin. Tack!

Eh va?

Du drar slutsatsen att eftersom koffein är en drog så är det likadant som "adderall" (ADHD medicin). Förstår du inte vad du själv skriver?

Medlem
Skrivet av Zelements:
Skrivet av Derpcore:

Alltså ADHD medicin gör ingen stor skillnad på folk som inte har ADHD. ADHD-medicin har samma molekyl som amfetamin men det är inte samma sak alls.

'

Du sade emot dig själv nyss, om ett ämne består av likadana molekyler som ett annat... Då är det samma ämne. Adderall är en blandning av amfetaminsalter som omsätts på lite olika sätt. Metylfenidat däremot (det som Ritalin och Concerta har som verksam ingrediens) är dock ett annat ämne.

Och jo, amfetamin och metylfenidat har en väldigt stor effekt på folk utan ADHD. Det kallas att bli tjackad. Jag tror du blandar ihop effekterna som "normala" (starka citattecken här) och vi med ADHD får. Vi med ADHD kräver mer för att få den där rekreationella pundar-effekten, vilket är svårt att få med de väldigt låga doserna som finns i läkemedlen.

TL;DR den låga dosen gör ADHD-personer skärpta men ger andra ett rus och extrem koncentrationsförmåga.

Men oj, då hade jag helt fel uppfattning om hur det funkade. Ber om ursäkt för att ha varit säker i min sak men bara snackat gojja. Skyller lite på min doktor som gav mig helt fel info om hur min medicin funkar osv (jag tar inte Adderall, men har tagit Ritalin, concerta. Började nyligen på Elvanse)

Medlem

Som vanligt två läger så fort diskussionen droger dyker upp i Sverige.
Förståsigpåarna som läste samma hjärntvättade propaganda i skolan och svalde drogkommissionens budskap med hull och hår.
Och så det andra lägret där mentaliteten är avslappnad och liberal.
Konstigt nog har den första gruppen oftast ingen aning om vad dom säger, likaså har dom inga erfarenheter av att faktiskt testa droger...

Sveriges narkotikapolitik och officiella ståndpunkt faller pladask i samma stund man tittar på resten av Europa och ser hur verkligheten fungerar där. Både med alkohol och droger.
Men precis som med allting annat som måste vara så jävla PK så finns det ingen möjlighet till öppna dialoger och forskning.

Ett av världens mest liberala land

Medlem
Skrivet av Derpcore:
Skrivet av Zelements:
Skrivet av Derpcore:

Alltså ADHD medicin gör ingen stor skillnad på folk som inte har ADHD. ADHD-medicin har samma molekyl som amfetamin men det är inte samma sak alls.

'

Du sade emot dig själv nyss, om ett ämne består av likadana molekyler som ett annat... Då är det samma ämne. Adderall är en blandning av amfetaminsalter som omsätts på lite olika sätt. Metylfenidat däremot (det som Ritalin och Concerta har som verksam ingrediens) är dock ett annat ämne.

Och jo, amfetamin och metylfenidat har en väldigt stor effekt på folk utan ADHD. Det kallas att bli tjackad. Jag tror du blandar ihop effekterna som "normala" (starka citattecken här) och vi med ADHD får. Vi med ADHD kräver mer för att få den där rekreationella pundar-effekten, vilket är svårt att få med de väldigt låga doserna som finns i läkemedlen.

TL;DR den låga dosen gör ADHD-personer skärpta men ger andra ett rus och extrem koncentrationsförmåga.

Men oj, då hade jag helt fel uppfattning om hur det funkade. Ber om ursäkt för att ha varit säker i min sak men bara snackat gojja. Skyller lite på min doktor som gav mig helt fel info om hur min medicin funkar osv (jag tar inte Adderall, men har tagit Ritalin, concerta. Började nyligen på Elvanse)

Äsch, det är inte så konstigt. Många doktorer har förvånansvärt lite koll på hur de substanserna de skriver ut fungerar.

Grattis till Elvansen förresten, det är som natt och dag för mig jämfört med Ritalin/Concerta.

Medlem
Skrivet av Zelements:
Skrivet av Derpcore:
Skrivet av Zelements:
Skrivet av Derpcore:

Alltså ADHD medicin gör ingen stor skillnad på folk som inte har ADHD. ADHD-medicin har samma molekyl som amfetamin men det är inte samma sak alls.

'

Du sade emot dig själv nyss, om ett ämne består av likadana molekyler som ett annat... Då är det samma ämne. Adderall är en blandning av amfetaminsalter som omsätts på lite olika sätt. Metylfenidat däremot (det som Ritalin och Concerta har som verksam ingrediens) är dock ett annat ämne.

Och jo, amfetamin och metylfenidat har en väldigt stor effekt på folk utan ADHD. Det kallas att bli tjackad. Jag tror du blandar ihop effekterna som "normala" (starka citattecken här) och vi med ADHD får. Vi med ADHD kräver mer för att få den där rekreationella pundar-effekten, vilket är svårt att få med de väldigt låga doserna som finns i läkemedlen.

TL;DR den låga dosen gör ADHD-personer skärpta men ger andra ett rus och extrem koncentrationsförmåga.

Men oj, då hade jag helt fel uppfattning om hur det funkade. Ber om ursäkt för att ha varit säker i min sak men bara snackat gojja. Skyller lite på min doktor som gav mig helt fel info om hur min medicin funkar osv (jag tar inte Adderall, men har tagit Ritalin, concerta. Började nyligen på Elvanse)

Äsch, det är inte så konstigt. Många doktorer har förvånansvärt lite koll på hur de substanserna de skriver ut fungerar.

Grattis till Elvansen förresten, det är som natt och dag för mig jämfört med Ritalin/Concerta.

Mjo, tyvärr verkar det så. Lite obehagligt är det att dem inte ens har koll.

Tack! Den funkar väldigt bra för mig, Ritalin och concerta fick mig att må dåligt. Så det är skönt att denna funkar bra i alla fall

Medlem

Till er som är lite i det oklara med vad som är vad.

Adderall är amfetamin och är en centralstimulerande drog, till de pajaser som hävdar att Koffein inte är en centralstimulerande drog kan snabbt kolla här.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Centralstimulerande_preparat

Kaffe är med andra ord en "mildare version" av amfetamin, proppa i dig 500-1000mg koffeintabletter så får du en jävla dos Noradrenalin och Dopamin ut i geleklumpen du har mellan öronen, det är inte för inte varenda jävla gamer sitter och proppar i sig Koffeindrycker.

Alkohol är en drog och är starkt fysiskt beroendeframkallande alla som hävdar annat är fulla av skit och det vet dem själva också. Läste nån som även skrev att Alkohol inte klassades som en drog då den inte var beroendeframkallande.. Vad härligt! med det argumentet kan vi äntligen legalisera Cannabis då det finns forskning som stärker starkt att denna växt inte är fysiskt beroendeframkallande.

Såhär ligger det även till för er som undrar om man kan Boosta med amfetaminpreparat i tävlingar, ja det går utan tvekan såvida du själv klarar av ruset och kan hålla din fokus på spelet och inte sitta och gagga massa skit om nåt helt annat med ditt lag. De som dock har dessa preparat som medicin och tar dem dagligen får inte samma ruseffekt eller boost som man får om man tar det en/två gånger.

Amfetamin går inte att bruka kontinuerligt då det är ett preparat som i sin tur öppnar upp portarna i centrala nervsystemet och skickar ut en högre % av ditt noradrenalin och dopamin samt lite serotonin. Mer än vad du vanligtvis skickar ut i hjärnan i ditt normaltillstånd, problemet kommer när du inte vilar mellan varven så har du inget av dina signalsubstanser kvar att skicka ut i hjärnan efter ett tag och du behöver få i dig näring och få vila för att få tillbaka dessa signalsubstanser amfetamin använder sig av för att boosta dig. Med andra ord är det rätt meningslöst och poänglöst att försöka ta amfetamin mer än 2-3 dagar i rad för du får bara effekt i början samt att du måste dosera mer de senare dagarna för att ens komma upp på samma nivå som du gjorde första doseringen.

Min personliga åsikt är att det inte har nåt i tävlingsformat att göra, vill du boosta använd skiten på din fritid/träning och anamma hur du spelar i det tillståndet till ditt normaltillstånd istället..

Jag har en kopiös dos erfarenhet när det kommer till många droger och dess effekter, biverkningar samt hur de fungerar.

Allt jag kan säga är, har ni aldrig provat eller ens har en gnutta aning om hur preparatet verkligen funkar ja då spelar det ingen roll om ni är medlemmar i någon kristen antidrog-grupp, ni vet fortfarande inte ett skit förrän ni själva sitter med egen upplevd erfarenhet i bagaget.

Tro inte på all indoktrinering och lär er tänka själva och skaffa er egna uppfattning. Må bäst alla.


signatur

"Da Funk Back To Da Punk"

Medlem
Skrivet av godsaveme:

Alkohol är en drog och är starkt fysiskt beroendeframkallande alla som hävdar annat är fulla av skit och det vet dem själva också. Läste nån som även skrev att Alkohol inte klassades som en drog då den inte var beroendeframkallande.

Du hann före mig ser jag.

Detta påstående om att Alkohol inte är fysiskt beroendeframkallande samt påståendet om att Amfetamin och "ADHD-medicin" (vilket i Sverige så gott som alltid betyder Ritalina eller Concerta, då Metamina är licenspreparat som bara skrivs ut i sista hand till patienter som inte svarar bra på Metylfenidat, och Elvanse är ett förhållandevis nytt påfund) skulle vara "samma molekyl men helt olika sak" är ta mig fan det dummaste jag läst på internet på över 5 minuter. Metylfenidat (Ritalina/Concerta) har över huvud taget ingenting med Amfetamin att göra. Dessutom kan inte saker vara "samma molekyl men helt olika". Kemi fungerar inte så.

Medlem
Skrivet av WardonE:
Skrivet av Jaforfan:
Skrivet av WardonE:
Skrivet av Jaforfan:
Skrivet av Mirage:
Skrivet av atnek:

Allvarligt talat, vem fan bryr sig? Ni som bryr er behöver en reality check asap..

Jag bryr mig. Jag ogillar prestandahöjande droger.

Håller med i sportsammanhang.

Skrivet av Mirage:

Sen att du tycker droger är OK talar en hel del för vilken typ av människa du är.

Lol. Du vet att koffein, paracetamol, nikotin etc. är droger eller? Droger du med största sannolikhet har tagit (möjligtvis med undantag för nikotin).

Haha nu vet jag att koffein = ADHD medicin. Tack!

Eh va?

Du drar slutsatsen att eftersom koffein är en drog så är det likadant som "adderall" (ADHD medicin). Förstår du inte vad du själv skriver?

Skärp dig nu. Amfetamin (Adderall) och koffein är båda droger och båda är dessutom i samma kategori av droger (centralstimulerande preparat), som godsaveme skrev ovan. De har till del liknande effekt (koffein är dock svagare) men olika "mechanism of action", således är din kommentar helt absurd och visar på din oförståelse.

123
Skriv svar