10 år gamla Star Wars: Kotor II uppdateras med 5K-upplösning, släpps till Linux och Mac

Robot
10 år gamla Star Wars: Kotor II uppdateras med 5K-upplösning, släpps till Linux och Mac
Medlem
10 år gamla Star Wars: Kotor II uppdateras med 5K-upplösning, släpps till Linux och Mac

Jag tyckte aldrig uppfoljaren var ens i narheten av forsta spelet. Att dom inte gor detta av ettan gissar jag beror pa att EA/Bioware star som utvecklare och inte Obsidian.

Medlem
Skrivet av superapan:

Jag tyckte aldrig uppfoljaren var ens i narheten av forsta spelet. Att dom inte gor detta av ettan gissar jag beror pa att EA/Bioware star som utvecklare och inte Obsidian.

Ettan hade mycket bättre story. Tvåan va mycket bättre spel i mekanik och innehåll.... och storlek.

Medlem

Jag tyckte det överträffade föregångaren. Bättre story, bättre karaktärer. Kreia är en av dom bästa karaktärerna någonsin! Vann välförtjänt flera priser! Ett annat fint minne är fighten mot Darth Nihilus och dom skräckinjagande stegen man tog mot honom när han stod ensam där på en den långa, tomma bryggan på spökskeppet.

Medlem

Oväntat, körde faktiskt igenom det vid årsskiftet.

De som folk oftast uppskattar med tvåan är att allt är inte svart eller vitt i storyn, är mer en gråskala. Roligt med något annorlunda.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

restoration mod gjorde tvåan långt bättre än ettan, så sjukt mycket extra content å fixar


signatur

always use the nubs for cover

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Jag tyckte det överträffade föregångaren. Bättre story, bättre karaktärer. Kreia är en av dom bästa karaktärerna någonsin! Vann välförtjänt flera priser! Ett annat fint minne är fighten mot Darth Nihilus och dom skräckinjagande stegen man tog mot honom när han stod ensam där på en den långa, tomma bryggan på spökskeppet.

Ettan har dock kanske den bästa plot-twist jag varit med om i ett spel.

Medlem
Skrivet av Krejsy:
Skrivet av Zidious G:

Jag tyckte det överträffade föregångaren. Bättre story, bättre karaktärer. Kreia är en av dom bästa karaktärerna någonsin! Vann välförtjänt flera priser! Ett annat fint minne är fighten mot Darth Nihilus och dom skräckinjagande stegen man tog mot honom när han stod ensam där på en den långa, tomma bryggan på spökskeppet.

Ettan har dock kanske den bästa plot-twist jag varit med om i ett spel.

Hear, hear.

Det jag minns mest med 2an var att storyin inte var lika bra, och den horrible AE-blixtens mekanik, där man tog target på fiender du såg, och AE blixten slog ner på andra sidan väggen samtidigt och slog ut fiender du inte ens visste fanns där...


signatur

I drank what?

Medlem

Hoppas att GOG versionen får uppdateringen med då!

Medlem
Skrivet av Krejsy:
Skrivet av Zidious G:

Jag tyckte det överträffade föregångaren. Bättre story, bättre karaktärer. Kreia är en av dom bästa karaktärerna någonsin! Vann välförtjänt flera priser! Ett annat fint minne är fighten mot Darth Nihilus och dom skräckinjagande stegen man tog mot honom när han stod ensam där på en den långa, tomma bryggan på spökskeppet.

Ettan har dock kanske den bästa plot-twist jag varit med om i ett spel.

Jag förstår fortfarande inte varför twisten i KotOR tycks hyllas universellt. Jag tyckte att den var enormt förutsägbar och att resten av handlingen var ungefär lika välskriven som filmerna, det vill säga en enormt generisk berättelse som polerats så mycket som möjligt men fortfarande inte är lika intressant som något nytt. Tvåan hade en sorts berättelse jag inte sett någon annanstans och spelet försökte inte längre definiera "gott" och "ont" åt en, vilket lett till att jag utan tvekan föredrar den.

Medlem

Oh my god, äntligen!

Försökte köra igenom det med widescreen-fixen och restored content modden för några månader sen, men fick det aldrig att fungera utan att krascha stup i ett. Hoppas detta funkar bättre!


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Håller med Felix, förstår inte varför man ständigt hyllar Bioware för deras stories. Tycker de är oerhört tråkiga och platta vilket inte minst blev uppenbart i det svindyra hastverket SWTOR som nu snart får ytterligare en "immortal emperor" och fler levels - fantastisk fantasi, NOT! De ska dock ha credit för att de skapade TOR-världen med sina gråskalor, där imperials kan vara goda och man lätt ifrågasätter om jedis är det, både enskilda och som organisation.
Att man i swtor springer runt och slaktar oskyldiga djur för achievements är smått underhållande - i 2 generiska sekunder.
Många som menar att KOTOR2 är ett underhållande påhitt men inte "existerar" i storyn, men av de icke-filmiska figurerna är ju Kreia en av de mest populära strax efter Luke Skywalkers fru som numer är non-canon.
Gillade själv Dark Forces-spelen mer back in the days, men dom åldrades inte lika väl, men det var ju episkt när man fick slåss tillsammans med Luke.
...men poängen här är att STEAM/Valve gör något rätt från början. Synd de inte gjorde likadant med Freespace1&2.

Medlem
Skrivet av Phyrino:
Skrivet av superapan:

Jag tyckte aldrig uppfoljaren var ens i narheten av forsta spelet. Att dom inte gor detta av ettan gissar jag beror pa att EA/Bioware star som utvecklare och inte Obsidian.

Ettan hade mycket bättre story. Tvåan va mycket bättre spel i mekanik och innehåll.... och storlek.

Ettan hade en mer traditionell SW-story, vilket var bra, men inte heller så värst nyskapande. Tvåan var fantastisk på det sättet att den utmanade oss att tänka om angående light/darkside. Det ständiga undran över om Kreia menade väl eller spelade dig var otroligt skickligt utfört, och dialogerna med henne var bland det bästa som gjorts spelmässigt inom SW. Sen att Obsidian aldrig fick göra färdigt slutet är sorgligt, då jag inte tvivlar på att det som helhet hade varit ett bättre spel än KotOR1 då, men tyvärr rushades releasen. Dock finns det mods som rättar till detta och återställer mycket av den content Obsidian aldrig hann lägga till.

Medlem
Skrivet av superapan:

Jag tyckte aldrig uppfoljaren var ens i narheten av forsta spelet. Att dom inte gor detta av ettan gissar jag beror pa att EA/Bioware star som utvecklare och inte Obsidian.

Tvåan hade en mycket bättre story. Problemet med tvåan var att spelet tvingades ut av publishern innan det var färdigt. Men om du sätter dig ner och spelar genom tvåan igen med alla restored content moddarna kommer du snabbt finna att tvåan är ett mästerverk som blåser ettan ur vattnet. Don't get me wrong, ettan är också ett mästerverk och båda två av dessa spelen tillhör min top 10 lista av bästa spel någonsin, men tvåan är också ett av de mest underskattade spelen någonsin.

Obsidian har ständigt visat sig ha mer potential än BioWare. När Obsidian får möjligheterna att skina så har de aldrig gjort en besviken. Obsidian är ett företag som består av några av de bästa människorna i hela branschen när det kommer till att göra sitt jobb, men det är också ett företag som har haft extrem jävla otur när det kommer till snuskiga publishers.

Men vad händer när Obsidian får en chans på riktigt, att slutföra sina spel tills de är genuint nöjda? Då får vi Pillars of Eternity, som är ett av de bästa spelet som släppts sedan milleniumskiftet. Det var det spelet som fick mig, en 21 år gammal RPG-fantast, att fastna för Infinity Engine spelen trots att jag alltid tidigare haft svårt för att komma in i dem. PoE var inkörsporten till mitt drogmissbruk, och när jag väl kommit in i den sortens upplägg så spelade jag genom samtliga Infinity Engine spel i en enda sträcka.

Medlem

Lysande! Blir till att installera och kika på redan i kväll.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av anon_178365:

Fungerar Restoration mod med denna patch?

Ja, det finns även steam workshop stöd där du kan subscriba restoration mod istället för att installera modden på vanliga sättet.

• Steam Workshop support! We proudly worked with the Restored Content Mod Team to have their famous TSLRCM up on launch day

Medlem

Har alltid gillat 2an, vill egentligen inte ställa upp dem i någon tävling mot varandra, båda tillför gott!
Sen vet jag inte om Kotor1 storyn var så fantastiskt förutsägbar som man vill hävda första gången man spelade det då när det kom en gång i tiden.
Bra grejer iaf, gillar man star wars får man ju sitt i dessa spel.

Medlem
Skrivet av MadHatter:

Har alltid gillat 2an, vill egentligen inte ställa upp dem i någon tävling mot varandra, båda tillför gott!
Sen vet jag inte om Kotor1 storyn var så fantastiskt förutsägbar som man vill hävda första gången man spelade det då när det kom en gång i tiden.
Bra grejer iaf, gillar man star wars får man ju sitt i dessa spel.

Den där plottwisten om huvudkaraktärens identitet var inte överdrivet förutsägbar imo. men resten av spelets story var det. Samtidigt så är det en av mina favoriter när det kommer till big reveals i spel.

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av MadHatter:

Har alltid gillat 2an, vill egentligen inte ställa upp dem i någon tävling mot varandra, båda tillför gott!
Sen vet jag inte om Kotor1 storyn var så fantastiskt förutsägbar som man vill hävda första gången man spelade det då när det kom en gång i tiden.
Bra grejer iaf, gillar man star wars får man ju sitt i dessa spel.

Den där plottwisten om huvudkaraktärens identitet var inte överdrivet förutsägbar imo. men resten av spelets story var det. Samtidigt så är det en av mina favoriter när det kommer till big reveals i spel.

Håller med, det slår mig också att nästan alla kommentarer handlar om storys i såväl ettan som tvåan, när nysläppet fokuserar på upplösning/grafik, steamstöd mm. Cred till utvecklarna...?


signatur

// P

Medlem

Kul att se en uppdatering och att de stöder TSLRCM. Spelade igenom båda för några år sedan, men då blir det väl dags för det igen då!

Älskade både 1:an och 2:an men kan hålla med om att storyn var rätt förutsägbar (som de flesta Bioware spelen). Plot twisten i 1:an var dock riktigt bra.

Har många kära minnen från kotor som inte så många spel lyckats överträffa.

Medlem
Skrivet av eublepharis:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av MadHatter:

Har alltid gillat 2an, vill egentligen inte ställa upp dem i någon tävling mot varandra, båda tillför gott!
Sen vet jag inte om Kotor1 storyn var så fantastiskt förutsägbar som man vill hävda första gången man spelade det då när det kom en gång i tiden.
Bra grejer iaf, gillar man star wars får man ju sitt i dessa spel.

Den där plottwisten om huvudkaraktärens identitet var inte överdrivet förutsägbar imo. men resten av spelets story var det. Samtidigt så är det en av mina favoriter när det kommer till big reveals i spel.

Håller med, det slår mig också att nästan alla kommentarer handlar om storys i såväl ettan som tvåan, när nysläppet fokuserar på upplösning/grafik, steamstöd mm. Cred till utvecklarna...?

Haha ja, det är intressant när du väl säger det. Å andra sidan så är båda KOTOR spelen ett par spel som har åldrats EXTREMT väl rent grafiskt. Har du hög upplösning och allting maxat på så där är silkeslen kantutjämning så ser spelet inte alls lika gammalt ut som det är. Tror det beror lite på att själva art stylen är rätt tidslös, precis som i till exempel Fable.

Så! Det mest intressanta här är steam-stödet skulle jag säga. Får jag en anledning att spela om spelet för vad, 6e gången? För att samla ihop achievements

1
Skriv svar