Upplev revolutionen i Iran

Robot
Upplev revolutionen i Iran

Nytt äventyrsspel gör ett historiskt nedslag i värld sällan skådad i spelsammanhang.

#1979-revolution-the-game


Upplev revolutionen i Iran

Verkar faktiskt intressant, men jag avvaktar lite tills man hör lite mer om det. Studion verkar syssla med lite allting och detta verkar vara deras första riktiga spel.

Men jag röstade ja, det skadar ju inte precis

Medlem

Heh, undrar vad Irans utrikesminister kommer säga om detta spel?
Själv verkar det vara mer intressant än dom flesta spel teman jag sett på ett tag.

Medlem

Jag minns det här spelet. Det hade en kickstarter och var så nära att lyckas. Kul att se den på steam greenlight.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Inaktiv

Cool idé, synd att det ser ut som skit...

Medlem

Ett WW2 spel i telltale games anda nästa?

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Cool idé, synd att det ser ut som skit...

Fruktansvärt tröttsamt med folk som dömer ut ett helt spel på grund av grafiken. Tror du verkligen att folk köper detta spel för att de tycker det ser snyggt ut?

Inaktiv
Skrivet av fruktjuice:
Skrivet av Mjauv:

Cool idé, synd att det ser ut som skit...

Fruktansvärt tröttsamt med folk som dömer ut ett helt spel på grund av grafiken. Tror du verkligen att folk köper detta spel för att de tycker det ser snyggt ut?

Nej, men jag tror att chansen att JAG skulle köpa detta spel hade ökat om det såg någorlunda snyggt ut. Typ i paritet med ett halvokej spel från förra konsolgenerationen hade räckt gott.

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av fruktjuice:
Skrivet av anon_98854:

Cool idé, synd att det ser ut som skit...

Fruktansvärt tröttsamt med folk som dömer ut ett helt spel på grund av grafiken. Tror du verkligen att folk köper detta spel för att de tycker det ser snyggt ut?

Nej, men jag tror att chansen att JAG skulle köpa detta spel hade ökat om det såg någorlunda snyggt ut. Typ i paritet med ett halvokej spel från förra konsolgenerationen hade räckt gott.

Lol, snacka om att ha rätt prioriteringar. Samtliga av Telltales spel är ju obviously dåliga på grund av grafiken...

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av fruktjuice:
Skrivet av anon_98854:

Cool idé, synd att det ser ut som skit...

Fruktansvärt tröttsamt med folk som dömer ut ett helt spel på grund av grafiken. Tror du verkligen att folk köper detta spel för att de tycker det ser snyggt ut?

Nej, men jag tror att chansen att JAG skulle köpa detta spel hade ökat om det såg någorlunda snyggt ut. Typ i paritet med ett halvokej spel från förra konsolgenerationen hade räckt gott.

Äsch, Telltales lir ser (Wolf Among Us undantaget) ut som skit de med, och de sprudlar av kvalle. Men jag förstår din ståndpunkt.

Medlem
Skrivet av robbis:

jag vill ha ett spel där man får vara en IS självmordsbombare... Gärna en riktig simulator!

Det här har absolut inget med den här artikeln att göra och fasiken vad du borde skämmas. Anmäld.

Tillbaka till artikeln... då mina föräldrar upplevde revolutionen i första hand och deltog i den (min far var bland demonstranterna på Jaleh Square den 8:e september 1978), så hade ett sånt här spel varit väl behövligt för mig att sätta mig in i deras livssituation på den tiden. De pratar ju så sällan om det för uppenbara anledningar.

Medlem

Ser genuint intressant ut, blir väldigt intressant om de lyckas fånga denna historiska händelse på ett bra sätt i spelet.

Medlem

Intressant, dock har min pappa själv upplevt det där, tror han var runt 15 år då det skedde. Ska visa han detta sen och fråga hur han tycker det verkar

Medlem
Skrivet av Derpcore:

Intressant, dock har min pappa själv upplevt det där, tror han var runt 15 år då det skedde. Ska visa han detta sen och fråga hur han tycker det verkar

Återkom gärna! Intressant information överlag.

Medlem
Skrivet av Spooner:

Tillbaka till artikeln... då mina föräldrar upplevde revolutionen i första hand och deltog i den (min far var bland demonstranterna på Jaleh Square den 8:e september 1978), så hade ett sånt här spel varit väl behövligt för mig att sätta mig in i deras livssituation på den tiden. De pratar ju så sällan om det för uppenbara anledningar.

Skrivet av Derpcore:

Intressant, dock har min pappa själv upplevt det där, tror han var runt 15 år då det skedde. Ska visa han detta sen och fråga hur han tycker det verkar

Lite OT kanske men kan verkligen rekommendera seriealbumet "Persepolis" av Marjane Satrapi om ni är intresserade av revolutionen i Iran ur befolkningens perspektiv. Inte så tungläst heller eftersom det är i serieform. Lånade den på bibblan för några år sedan och lärde mig massor!

Medlem
Skrivet av Spooner:

Tillbaka till artikeln... då mina föräldrar upplevde revolutionen i första hand och deltog i den (min far var bland demonstranterna på Jaleh Square den 8:e september 1978), så hade ett sånt här spel varit väl behövligt för mig att sätta mig in i deras livssituation på den tiden. De pratar ju så sällan om det för uppenbara anledningar.

Vore ju riktig läsvärt att få någon äldre som upplevde revolutionen att spela det och recensera.

För er historiskt intresserade kan jag utöver Persepolis (finns som film också) rekommendera "Operation Ajax": http://www.cognitocomics.com/operationajax/

Kortfattat att CIA avsatte en demokratiskt vald ledare i Iran för att han ville nationalisera olje-tillgångarna. Och efter det följde den "underbara" tiden under Shah:en junior och senior, samt deras jänkar-tränade hemliga polis SAVAK. Har hört många "fina" historier om dem.


signatur

"All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain

Medlem
Skrivet av Spooner:
Skrivet av robbis:

jag vill ha ett spel där man får vara en IS självmordsbombare... Gärna en riktig simulator!

Det här har absolut inget med den här artikeln att göra och fasiken vad du borde skämmas. Anmäld.

Tillbaka till artikeln... då mina föräldrar upplevde revolutionen i första hand och deltog i den (min far var bland demonstranterna på Jaleh Square den 8:e september 1978), så hade ett sånt här spel varit väl behövligt för mig att sätta mig in i deras livssituation på den tiden. De pratar ju så sällan om det för uppenbara anledningar.

Jag starkt ogillar dina föräldrar då, dom är antagligen pro-regering, onda islamistiska regeringen. Iranska revolutionen var Islamska Revolutionen, där en bättre period avbröts utav extremisters onda slag.


signatur

Mother of God, GTA V is soon here!

Medlem
Skrivet av electric8:
Skrivet av Spooner:
Skrivet av robbis:

jag vill ha ett spel där man får vara en IS självmordsbombare... Gärna en riktig simulator!

Det här har absolut inget med den här artikeln att göra och fasiken vad du borde skämmas. Anmäld.

Tillbaka till artikeln... då mina föräldrar upplevde revolutionen i första hand och deltog i den (min far var bland demonstranterna på Jaleh Square den 8:e september 1978), så hade ett sånt här spel varit väl behövligt för mig att sätta mig in i deras livssituation på den tiden. De pratar ju så sällan om det för uppenbara anledningar.

Jag starkt ogillar dina föräldrar då, dom är antagligen pro-regering, onda islamistiska regeringen. Iranska revolutionen var Islamska Revolutionen, där en bättre period avbröts utav extremisters onda slag.

Revolutionen i Iran bestod från början av en mängd olika grupper med olika ambitioner och mål, många ville införa parlamentarisk demokrati i Iran och fria val, det var först en bit in i revolutionen då de mindre grupperna splittrades och Ruhollah Khomeini och hans starkt organiserade anhängare helt tog över (och i princip alla andra mer demokratiskt inställda fick betala priset som politiska fångar, eller att de lyckades fly). Så alla som var med i revolutionen tillhörde verkligen inte detta gäng. Men om du vill se världen i svart och vitt är det till din egen begränsning.

Börja med att läsa lite övergripande på wikipedia är mitt tips (och vill du ha tips på bra litteratur kring ämnet är det bara att skicka ett mess):

https://en.wikipedia.org/wiki/Iranian_Revolution#Revolution


signatur

"All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain

Medlem
Skrivet av Autotragisk:
Skrivet av electric8:
Skrivet av Spooner:
Skrivet av robbis:

jag vill ha ett spel där man får vara en IS självmordsbombare... Gärna en riktig simulator!

Det här har absolut inget med den här artikeln att göra och fasiken vad du borde skämmas. Anmäld.

Tillbaka till artikeln... då mina föräldrar upplevde revolutionen i första hand och deltog i den (min far var bland demonstranterna på Jaleh Square den 8:e september 1978), så hade ett sånt här spel varit väl behövligt för mig att sätta mig in i deras livssituation på den tiden. De pratar ju så sällan om det för uppenbara anledningar.

Jag starkt ogillar dina föräldrar då, dom är antagligen pro-regering, onda islamistiska regeringen. Iranska revolutionen var Islamska Revolutionen, där en bättre period avbröts utav extremisters onda slag.

Revolutionen i Iran bestod från början av en mängd olika grupper med olika ambitioner och mål, många ville införa parlamentarisk demokrati i Iran och fria val, det var först en bit in i revolutionen då de mindre grupperna splittrades och Ruhollah Khomeini och hans starkt organiserade anhängare helt tog över (och i princip alla andra mer demokratiskt inställda fick betala priset som politiska fångar, eller att de lyckades fly). Så alla som var med i revolutionen tillhörde verkligen inte detta gäng. Men om du vill se världen i svart och vitt är det till din egen begränsning.

Börja med att läsa lite övergripande på wikipedia är mitt tips (och vill du ha tips på bra litteratur kring ämnet är det bara att skicka ett mess):

https://en.wikipedia.org/wiki/Iranian_Revolution#Revolution

Hej om du säger att du är så på läst i ämnet och använder wikipedia som källa tror jag att du har några skruvar lösa. Om du var så på läst skulle du skicka riktiga källor, wikipedia användes i grundskolan inte ens gymnasie elever använder det längre. Men jag är inte så insatt i Islamska Iran revolutionen men detta är vad jag hittade om denna shahen som var ''diktatur''.

År 1962 genomförde Pahlavi en rad samhällsreformer under namnet den vita revolutionen. Detta medförde att feodalismen avskaffades, att analfabetismen minskade och att sjukvårds- och utbildningssystemen förbättrades. Landets industri byggdes upp, jämlikheten förbättrades och ekonomin fick ett uppsving. Även Irans kvinnor fick en avsevärt förbättrad social och rättslig ställning i samhället. Pahlavi fortsatte med sekulariseringsprocessen och moderniseringen som hans far påbörjat. Klyftan mellan den stora andelen fattiga och överklassen växte. Mullorna protesterade mot det ökade västliga inflytandet som hotade de muslimska traditionerna.
1963 dödades ett tiotal demonstranter av militären. Demonstranterna krävde att den fängslade fundamentalistiskt shiamuslimske ledaren, ayatollah Ruhollah Khomeini skulle frisläppas. Denne hade uppmanat till uppror mot statens landreform och kvinnors rösträtt.
Den 26 oktober 1967 lät Pahlavi och hans gemål Farah Diba sig krönas till shah och shahbanu (kejsare och kejsarinna). 1971 firade landet den persiska monarkins 2500-årsjubileum med stora festligheter.

Detta är ifrån wikipedia, källan är lika trovärdig som källan du skickade.


signatur

Mother of God, GTA V is soon here!

Medlem
Skrivet av electric8:
Skrivet av Spooner:
Skrivet av robbis:

jag vill ha ett spel där man får vara en IS självmordsbombare... Gärna en riktig simulator!

Det här har absolut inget med den här artikeln att göra och fasiken vad du borde skämmas. Anmäld.

Tillbaka till artikeln... då mina föräldrar upplevde revolutionen i första hand och deltog i den (min far var bland demonstranterna på Jaleh Square den 8:e september 1978), så hade ett sånt här spel varit väl behövligt för mig att sätta mig in i deras livssituation på den tiden. De pratar ju så sällan om det för uppenbara anledningar.

Jag starkt ogillar dina föräldrar då, dom är antagligen pro-regering, onda islamistiska regeringen. Iranska revolutionen var Islamska Revolutionen, där en bättre period avbröts utav extremisters onda slag.

Jag ogillar starkt din kommentar för att du med den fattar ett tidigt beslut om att mina föräldrar var islamister. Mina föräldrar var kommunister. De ville ha ändring på det hållet. Sen klan jag ju gott säga att du varken vet eller känner någon som har medverkat i någon form av revolution.

Att du fördömmer mina föräldrar som kämpade för att öka sina rättigheter men som sedan fick fly är bara kort sagt äckligt.

Reported.

Medlem
Skrivet av electric8:
Skrivet av Autotragisk:
Skrivet av electric8:
Skrivet av Spooner:
Skrivet av robbis:

jag vill ha ett spel där man får vara en IS självmordsbombare... Gärna en riktig simulator!

Det här har absolut inget med den här artikeln att göra och fasiken vad du borde skämmas. Anmäld.

Tillbaka till artikeln... då mina föräldrar upplevde revolutionen i första hand och deltog i den (min far var bland demonstranterna på Jaleh Square den 8:e september 1978), så hade ett sånt här spel varit väl behövligt för mig att sätta mig in i deras livssituation på den tiden. De pratar ju så sällan om det för uppenbara anledningar.

Jag starkt ogillar dina föräldrar då, dom är antagligen pro-regering, onda islamistiska regeringen. Iranska revolutionen var Islamska Revolutionen, där en bättre period avbröts utav extremisters onda slag.

Revolutionen i Iran bestod från början av en mängd olika grupper med olika ambitioner och mål, många ville införa parlamentarisk demokrati i Iran och fria val, det var först en bit in i revolutionen då de mindre grupperna splittrades och Ruhollah Khomeini och hans starkt organiserade anhängare helt tog över (och i princip alla andra mer demokratiskt inställda fick betala priset som politiska fångar, eller att de lyckades fly). Så alla som var med i revolutionen tillhörde verkligen inte detta gäng. Men om du vill se världen i svart och vitt är det till din egen begränsning.

Börja med att läsa lite övergripande på wikipedia är mitt tips (och vill du ha tips på bra litteratur kring ämnet är det bara att skicka ett mess):

https://en.wikipedia.org/wiki/Iranian_Revolution#Revolution

Hej om du säger att du är så på läst i ämnet och använder wikipedia som källa tror jag att du har några skruvar lösa. Om du var så på läst skulle du skicka riktiga källor, wikipedia användes i grundskolan inte ens gymnasie elever använder det längre. Men jag är inte så insatt i Islamska Iran revolutionen men detta är vad jag hittade om denna shahen som var ''diktatur''.

År 1962 genomförde Pahlavi en rad samhällsreformer under namnet den vita revolutionen. Detta medförde att feodalismen avskaffades, att analfabetismen minskade och att sjukvårds- och utbildningssystemen förbättrades. Landets industri byggdes upp, jämlikheten förbättrades och ekonomin fick ett uppsving. Även Irans kvinnor fick en avsevärt förbättrad social och rättslig ställning i samhället. Pahlavi fortsatte med sekulariseringsprocessen och moderniseringen som hans far påbörjat. Klyftan mellan den stora andelen fattiga och överklassen växte. Mullorna protesterade mot det ökade västliga inflytandet som hotade de muslimska traditionerna.
1963 dödades ett tiotal demonstranter av militären. Demonstranterna krävde att den fängslade fundamentalistiskt shiamuslimske ledaren, ayatollah Ruhollah Khomeini skulle frisläppas. Denne hade uppmanat till uppror mot statens landreform och kvinnors rösträtt.
Den 26 oktober 1967 lät Pahlavi och hans gemål Farah Diba sig krönas till shah och shahbanu (kejsare och kejsarinna). 1971 firade landet den persiska monarkins 2500-årsjubileum med stora festligheter.

Detta är ifrån wikipedia, källan är lika trovärdig som källan du skickade.

Ja men det är uppenbarligen så att du är pro-monarkin i Iran och det är helt ok. Men att förneka att far och son-knug/diktator gjorde en hel del hemskheter mot folk (där de flesta inte var fundamentalistiska islamister, utan studenter och intellektuella) är tyvärr ett rätt tydligt bevis vad du anser i frågan. Eller att alla som var med i den Iraniska revolutionen var fundamentalister som du så fint skrev först.
Som jag skrev tidigare, vill du läsa mer böcker eller forskning skicka ett pm. Men börja läsa böcker/forskning om SHAVAK eller exempelvis Evin-fängelset.

Wikipedia kan fungera ypperligt som en ingång i ett ämne speciellt om en orkar följa källhänvisningarna i artiklarna. Jag har läst en hel del historia på några olika universitet och är väldigt intresserad av Mellanösterns historia generellt. Plus att jag pratat med en hel del äldre Iranier som bor i Sverige och var aktiva i revolutionen men sen såg deras drömmar krossas när de religiösa fundamentalisterna tog över helt med våld.


signatur

"All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain

Medlem
Skrivet av Spooner:
Skrivet av electric8:
Skrivet av Spooner:
Skrivet av robbis:

jag vill ha ett spel där man får vara en IS självmordsbombare... Gärna en riktig simulator!

Det här har absolut inget med den här artikeln att göra och fasiken vad du borde skämmas. Anmäld.

Tillbaka till artikeln... då mina föräldrar upplevde revolutionen i första hand och deltog i den (min far var bland demonstranterna på Jaleh Square den 8:e september 1978), så hade ett sånt här spel varit väl behövligt för mig att sätta mig in i deras livssituation på den tiden. De pratar ju så sällan om det för uppenbara anledningar.

Jag starkt ogillar dina föräldrar då, dom är antagligen pro-regering, onda islamistiska regeringen. Iranska revolutionen var Islamska Revolutionen, där en bättre period avbröts utav extremisters onda slag.

Jag ogillar starkt din kommentar för att du med den fattar ett tidigt beslut om att mina föräldrar var islamister. Mina föräldrar var kommunister. De ville ha ändring på det hållet. Sen klan jag ju gott säga att du varken vet eller känner någon som har medverkat i någon form av revolution.

Att du fördömmer mina föräldrar som kämpade för att öka sina rättigheter men som sedan fick fly är bara kort sagt äckligt.

Reported.

Jo misstänkte det själv. Hoppas de har haft det bra i Sverige!


signatur

"All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain

1
Skriv svar