Diskussion: Vad tycker du om avsnittsbaserade spel?

Inaktiv
Diskussion: Vad tycker du om avsnittsbaserade spel?

Klarar inte av det, ge mig ett spel som är "färdigt"
Jag köper spelet men jag får inte välja när jag ska spela klart det? Nej, det gillar jag inte.

Medlem

Känns som att det passar bättre för vissa typer av spel. Oftast är det spel som jag ändå inte är intresserad av, så det spelar inte så stor roll för mig.

Men HL skulle aldrig varit episoder. Det var ett misstag.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Spel är ju ändå inte färdiga idag när de släpps, så hellre att jag köper ett avsnitt för 100kr än ett avsnitt för 600kr.

Medlem

Spel som TWD och LiS tex passar otroligt bra som avsnittsbaserade. Sitter just nu och är otroligt taggad på LiS episod 4.

HL, not so much.

Medlem

Håller precis på att spela del 3 i Life is Strange (rekommenderas varmt för övrigt) och det är rätt skönt att faktiskt inte KUNNA kolla i någon walkthrough om vad mina beslut kommer ha för konsekvenser i nästa del.

Det är så väldigt lätt att ALT+TAB:a ur spelen bara för att snabbkolla så man inte väljer nåt dumt.

Medlem
Skrivet av Blackwolfe:

Spel som TWD och LiS tex passar otroligt bra som avsnittsbaserade. Sitter just nu och är otroligt taggad på LiS episod 4.

HL, not so much.

Sammanfattar allt bra!

Medlem

Som de avsnittsbaserade spelen sköts idag så är det ett skämt, rent ut sagt. Jag har inget problem med formatet i sig, men ibland flera månader mellan episoderna? Nej tack.

Ska det vara avsnittsbaserad så måste de ha fasta release-datum på MAX en månad mellan avsnitten. Helst bör de göra spelet färdigt så pass att de kan släppa ett avsnitt varje eller varannan vecka.

Medlem

Orkar inte vänta och tappar snabbt intresset mellan episoderna så väljer nu att vänta tills alla delar är släppta innan jag köper och sedan kör igenom hela.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Jag brukar vänta till alla avsnitt är släppta. Det har jag gjort med båda säsongerna av Walking Dead. Undantaget är HL2. Där har jag spelat båda episoderna och väntar på den tredje som släpps... Snart... Alldeles strax.. När som helst nu...

Medlem

Jag brukar som ett gäng över, vänta tills allt är släppt. Jag brukar också vänta tills hela spelet dyker upp på rea, minst 66%. Då slår jag till

Medlem

Det värsta är ändå väntan på en ny säsong tycker jag. För att formatet ska fungera tycker jag man borde se till att planera in ett "slut" vid 4e säsongen och se till att alla säsonger verkligen görs.

Det är detsamma som med tv-serier. Oavsett hur bra serien är kommer du börja tröttna efter några säsonger. Särskillt om du måste vänta ett år på varje säsong.

Medlem

Det funkar väl okej om nästa avsnitt överhuvudtaget släpps, men det är ju inte alltid det sker och så är man fast vid en cliffhanger och man kommer aldrig se vad som händer härnäst.

SiN Episodes 2 släpptes aldrig, och vem vet när/om vi får fortsättningen på D4: Dark Dreams Don't Die som slutade med en stor cliffhanger också.

Medlem

Avsnitten kommer för sällan också, varje eller varannan vecka vore mer rimligt, inte ett par månader som är vanligt.

Medlem

Den långa väntan förstör konceptet för min del, hade avsnitten kommit med ett par veckors mellanrum instället för månader så hade jag varit mer positiv


signatur

Game long and prosper

Medlem

Kommer aldrig in i episodbaserade spel.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

Host Half-Life host, det är ett bra exempel på när avsnittsbaserade spel ej fungerar.

Medlem

Alltså att betala mer per episode än ett helt spel är inte okey. Visst om dom splittar totalsumman på ett fullpris spel så visst! Men oftast blir det dyrare om man inte köper det på rea. Och sen tycker jag man förlorar känslan när det går 1-2 månader mellan episoderna. Hinner glömma. Nej hellre vänta 6 månader och spela ep 1-5 på rad, lämna, gå vidare

Medlem

Som så mycket annat är detta en sak som måste bestämmas tidigt i designfasen för att det ska fungera. Att säga att avsnittsbaserade spel är inget att satsa på, vore lika knasigt som att säga att tv-serier är inget att satsa på.

Spelindustrin är fortfarande en relativt ung branch och det kommer nog dröja ett tag innnan man klurat ut den här forumlan.

Killmonday Games

Avsnittspel är väl baserade på ekonomin nuförtiden, likadant som DLC, så det blir lite usch på såna spel för min del


signatur

Ei auta itkut markkinoilla, töihin vain.

Medlem

Köper aldrig avsnittsbaserade spel för ens alla avsnitt är ute. Vill kunna streckspela, dock tycker jag att konceptet passar typ The Walking Dead eftersom man får en passande plats att avsluta till och från.

Medlem
Skrivet av InsaneSharky:

Host Half-Life host, det är ett bra exempel på när avsnittsbaserade spel ej fungerar.

Valve som tänkte spearheadda den där skiten klarade inte av det själva.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag håller med många andra. Spel som GoT, WD, LiS funkar jättebra medan spel som HL inte funkar alls.
Många stör sig på uppehållen men jag ser på dessa spel lite på samma sätt som jag ser serier på. Man kollar/spelar och väntar. Dock ska spelen inte sluta i cliffhanger som någon har nämnt då varje säsong borde stå för sig själv.

Medlem

Kan funka, men inte när det är flera månader mellan släppen. Kommer av mig helt och det blir ofta så att jag helt enkelt inte fortsätter spela. De episodbaserade spel jag har kört när hela spelet är släppt har funkat bra dock, första säsongen av Walking Dead t.ex.

Medlem

För mig, nej. Jag ogillar DLCs t.o.m, inte för kostnaden oftast utan mest för att man ser att det är planerat från början att vara ofärdigt så att säga (men ibland blir man överraskad).

Nu gillar jag ändå Telltale, men det känns som om spelformatet de använder är som en interaktiv tv-serie, och då känns det mindre som att man styckat upp bara för att. Ett annat exempel jag är okej med är Starcraft 2 även om jag kan tycka att det tagit litet väl lång tid.

När jag tänker på det senare är det nog så att jag är okej med om det känns som en matig uppdatering till ett spel, och inte ett miniäventyr eller så. Det är för litet för mig så jag blir bara störd av hur snabbt det är över.

KoP
Medlem

Tycker konceptet fungerar helt ok då man får tid att spela andra spel medans man väntar på nästa episod.

Inaktiv

Gillar iden om priset är rätt om det landar på 200:- så kan jag acceptera att det är avsnitt då det är dels lite kortare än vad ett normalt spel är och dels så kostar det inte (oftast) 600:- så att plonkan lider ut av det.

Skrivet av InsaneSharky:

Host Half-Life host, det är ett bra exempel på när avsnittsbaserade spel ej fungerar.

Tellltale klarade av det.

Medlem

Jag tycker det är lite väl långt mellan episoderna på telltales spel (enda episodbaserade jag spelat), annars gillar jag det.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem

Började spela Life Is Strange när det redan fanns två avsnitt ute och var fast direkt. Men så fort avsnitt tre släpptes (och jag var givetvis överhypead) så lyckades jag inte sätta mig in i det igen, och har ännu inte lyckats trots flera försök.

Så nej, jag gillar inte avsnittsbaserade spel. Kanske spelar jag klart Life Is Strange när alla avsnitt finns ute, men då börjar jag om från början. Kanske gör jag det inte, jag får se. Men avsnittsbaserade spel tar enligt mig bort en stor del av upplevelsen.

Det funkar för TV-serier och filmer (trilogier till exempel) men spel är interaktiva, man styr själv, jag tror det är där problemet ligger. Men å andra sidan är det inget jag har analyserat vidare.

Medlem

Föredrar avsnittbaserat när de är mer som interaktiva filmer än faktiska spel (telltale typ). Det hade varit bra dock om de gick mer mot tv-serie modellen, alltså producera episoderna så att man kan släppa de senast varannan vecka (typ har 3 episoder färdiga när de släpper första).

12
Skriv svar