Good ol' Fragzone.

Inaktiv
Good ol' Fragzone.

Fragzone har gått från "Fragzone" till "FZ"

Imo. känslan av "för gibbare av gibbare" har försvunnit och ersats av "för spelare av kapitalister"

Visst, målgruppen "spelare" är större än "gibbare" och i detta blåa samhälle vi nu lever i så är det större profit på det förstnämda.

Men vad ska vi gammla "Gibbare" göra? Stå på alla fyra och ta den där bak eller?

Det är just så det känns nu!

Fragzone var mitt himmelrike med Gibbfest servrarna och "nyheterna" av gammle gode JAM och co.

Men sakta men säkert gick redaktörerna från deras nick till namn+nick och till slut bara namn.

Evolution? Kanske, men all evolution är inte till det bättre.

Blev kanske lite politiskt detta inlägg, men vad speglas vi mest av ändå?

/Killen som nu lyssnar på 'JAM - Fragged by a lamer' (Som för övrigt inte finns i filarkivet)


signatur

Alea iacta est!

Antikvitet

Det här är urtypen av icke-konstruktiva inlägg. Det är förstås väldigt tråkigt att du känner som du gör, men spelbranschen gick vidare och likaså vi. Jag är dock helt övertygad om att det finns sajter som fortfarande samlar Quake-entusiaster.

Men det är förstås bekvämare om man kan lära ungarna att tvätta bilen än att ta den till en biltvätt, eller hur?


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Redaktör

Oj, känns som att detta inlägg är fem år gammalt (inget illa menat).

Vi har kallat oss FZ åtminstone sen 2002, byte från nick till namn skedde för åtskilliga år sen. Flera av de crew-medlemmar som i dag är aktiva har varit med sen 90-talet. Själv har jag "bara" varit med i dryga sju år, då som nu för att det är kul, inte för att "sprida kapitalismen" eller hur man nu ska uttrycka det.

Jag vågar påstå att det gäller de flesta medarbetare, att spelintresset är det starkaste skälet att jobba för sajten. Vi har breddat inriktningen, inget snack om det. Men ärligt talat - det finns begränsat utrymme för sajter inriktade på hardcore-gaming i detta lilla land. Vi vill kunna erbjuda mer. Och det kan vi, tack vare att långt fler hittar oss och gillar det vi gör. Ska väl tilläggas att pengar alltid har varit en faktor: det kostar slantar att driva en någorlunda stor sajt.

Evolution, sa du. Tveklöst. Jag är övertygad om att de flesta tycker den är av godo. Och man kan aldrig tillfredsställa allas smak.

PS. Postman Phats förträffliga historielektion kanske kan trösta?


signatur
Inaktiv

"Det här är urtypen av icke-konstruktiva inlägg."
Får be om ursäkt om mitt inlägg verkade icke-konstruktivt, men jag har varken postat eller besökt detta Forum på ett bra tag.

Jag är tyvärr(!) ingen Quake-entusiast i dagsläget, utan det intresset dog långsamt ut med scenen.

Det mitt inlägg ville poängtera var den gemensamheten som fanns för ett par år sedan(läs 10 år). När man visste vilka som skrev nyheterna var(kanske inte visste, men såg dom på servrarna. Folk som jag, folk som gibbade). Numera känns det som om folket här som skriver är bara "vanligt folk". Folk utan anknytning till "gibbet", folk som bara vill skriva för att dom tycker om datorer eller gick media ett år.

Jag förstår även att "Change" är oundvikligt för Fragzone och dom måste gå med vinden, men om det gäller Change som i förändring eller Change som i småpengar som händer bakom kulissen är jag inte riktigt säker på.

"Jag är dock helt övertygad om att det finns sajter som fortfarande samlar Quake-entusiaster."
Inge illa menat men vad hände med "Kunden har alltid rätt?"


signatur

Alea iacta est!

Antikvitet

Vi gör FZ för våra läsare, men det är omöjligt att tillfredsställa alla, inte minst de som är fast i en tillvaro som är tio år gammal. Det är en trevlig och gemytlig stämning i de flesta små och slutna kretsar, men i takt med att spelande blev en allmänt accepterad kulturform växte också antalet anhängare. Vad som tidigare var en by med ett par hundra invånare är nu en prunkande storstad, och i en sådan känner inte alla längre varandra. Det är den bistra verkligheten.

Att inte dölja oss bakom smeknamn är ett viktigt steg i att bygga trovärdighet i det vi skriver. Jag håller helt med dig om att FZ har bytt skepnad sedan Quake-tiden. I min mening har vi blivit det våra läsare vill ha.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Varför inte låta medlemmarna svara på en enkät som tar upp bl a detta? Det är inte svårt att göra och ger svar på frågor/bekräftar påståenden som detta. Jag har varit medlem på FZ ett par år och har varit besökare på den än längre, men har inte varit med om någon marknadsundersökning eller liknande, inte vad jag kan påminnna mig själv om iaf.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Antikvitet

Som tar upp vadå? Huruvida vi har lämnat Quake-eran bakom oss? Det behövs ingen enkät för det. Huruvida alla kände varandra förr och man syntes på servrarna? Inte det heller.

Vi gör regelbundet läsarundersökningar med olika teman. Med den svenska befolkningens storlek behöver man ett svarstal runt 1200, minns inte det exakta talet, för att urvalet ska kunna anses vara något sånär statistiskt säkerställt. Dessa väljs slumpvis bland besökarskaran. FZ har mellan 75 000 och 100 000 unika besökare i veckan, beroende på säsong. Det är med andra ord inte bara du som inte sett någon undersökning.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Jag var lite otydlig i mitt inlägg när jag skrev "tar upp detta", det såg jag nu. Menade saker som ämnen som tas upp, nyhetsbevakningsfrågor tex ang konsol, genre och så vidare.

Detta har tagits upp med jämna mellanrum och alltid viftats bort med "vi skriver inte mindre PC nu för att vi skriver om konsol". Min kommentar är "nej, men ist för att skriva 5 nyheter per dag med PC och 5 med konsol, så hade kanske 5+2 extra med PC och 3 med konsol varit bättre". (Har jag inget belägg för, det är det som jag menar att undersökningarna i så fall skulle visa.) Speciellt med tanke på att det fortfarande är nyhetstips som inte kommer upp som jag tycker borde komma upp. T ex skickade jag in ett tips om Book 14 till LotRO som jag, med tanke på alla nyheter om WoW så fort det händer ngt, tycker borde komma upp som iaf en liten notis.

Undersökningar har ni säkert redan gjort, det tvivlar jag inte på. Jag tänkte mer en onlineenkätundersökning som är lätt att göra och lätt att skicka ut till många utan att ta sig vatten över huvudet.

Ge alla medlemmar en kod som de loggar in på ett onlineformulär. (Kod som dom kan logga in med en viss period för att inte överbelasta, kanske?) Och kör samma undersökning till alla, iom att det är automatiserat med stats o dyl så är det ingen dyr eller mödosam process att sammanställa och gå igenom för er.

Istället för att bara säga "vi gör det som besökarna vill nu och det är bra som det är" så visa hellre siffror på de underökningarna som ni gjort. Det är väl ingen hemlighet och skulle tysta de som säger annnat.

Tänk nu på att detta inte på ngt sätt är skrivet för att kasta skit på er eller ifrågasätta er kompetens, utan bara funderingar, idéer och liten undran vad ni grundar besluten i.

// edit

Stavning.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

allvarligt ge upp var ju skitlänge sen som man ändrade inriktning.
finns ingen anledning för crew att föklara sig mera.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Min poäng var inte själva inriktningen, utan mer en förfrågan om hur fördelningen av nyheter med mera som har gjorts. Var jag otydlig igen?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Antikvitet

Med tanke på att det är tidsbrist som hindrar oss från att skriva alla de nyheter som vi vill blir situationen knappast bättre av att lägga tid och kraft på att redovisa undersökningar.

Nyhetsvärderingen handlar inte om någon kvotering. WoW är många gånger populärare än Lotro. Det vi tvingas göra från fall till fall är en prioritering och mellan dessa två spel väger ofta beslutet till fördel för WoW.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem
Skrivet av John:

WoW är många gånger populärare än Lotro. Det vi tvingas göra från fall till fall är en prioritering och mellan dessa två spel väger ofta beslutet till fördel för WoW.

Förvisso, men LotRO är mer populärt än andra mindre kända spel, så nyheten om LotRO borde komma före t ex "Spider Man".

BTW, så lång tid tar det väl inte att skriva en kort nyhet. Behöver inte vara längre än detta inlägget, eller era inlägg tidigare i tråden för den delen och hur många minuter tog det? 1?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Redaktör

Jag lovar, det är inte för att vi vill jävlas med er som vi inte skriver om allt... Det är skitsvårt att få tag på nyhetsskribenter.


signatur
Medlem

Jag skulle gärna vara nyhetsskribent, men jag antar att jag är för ung. För övrigt så har jag tappat bort mig i den här tråden


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem

Se denna sidan, Ellehbg.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Antikvitet
Skrivet av conthox:

BTW, så lång tid tar det väl inte att skriva en kort nyhet. Behöver inte vara längre än detta inlägget, eller era inlägg tidigare i tråden för den delen och hur många minuter tog det? 1?

Nu tycker jag du är enormt orättvis. Det tar längre tid att skriva en nyhet av flera olika skäl. En nyhet ska hittas, den ska kontrolleras, den ska formuleras, den ska korrekturläsas, den ska kopplas, den ska hanteras, den ska ges bildmaterial och det är bara om den inte handlar om nytt mediematerial. Gör den det ska bilder läggas upp, sorteras in, kategoriseras, filmer laddas upp, konverteras, testas, och vips så har man suttit i trekvart med en nyhet.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem
Skrivet av John:

Nu tycker jag du är enormt orättvis. Det tar längre tid att skriva en nyhet av flera olika skäl. En nyhet ska hittas, den ska kontrolleras, den ska formuleras, den ska korrekturläsas, den ska kopplas, den ska hanteras ...

Ok, jag överdrev en jättesmula med att det tar så kort tid, men min poäng var att det borde gå att gör annorlunda.

Visst är det en hel del sådan arbete, men om man gör nyheten mer som en kort notis, så behövs t ex inte bildmaterial och då faller en del av arbetet och tiden bort.

Hellre två nyheter utan bilder (eller med bilder som redan har publicerats i galleriet) än en nyhet med bild.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Antikvitet

Nej, tvärtom.

Hellre kvalitet än kvantitet. Så ser vi på saken, det beskriver den sajt vi vill göra och den vi tror uppskattas mest av våra läsare.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Ni skulle inte kunna lägga in en extra ruta i "Tipsa oss!" där man som läsare och tipsare ges möjligheten att skriva nyheten/notisen själv? På så sätt behöver ni endast läsa igenom och se om den duger eller bara rätta felstavningar eller grammatiska fel. Eller bara slänga det i soptunnan direkt.

Kanske kunde man ge en extra avdelning för det läsarna skriver med ett eget RSS-flöde, så att de inte drar för mycket uppmärksamhet från de stora nyheterna på sajten?

Medlem
Skrivet av Rulparapel:

Ni skulle inte kunna lägga in en extra ruta i "Tipsa oss!" där man som läsare och tipsare ges möjligheten att skriva nyheten/notisen själv? På så sätt behöver ni endast läsa igenom och se om den duger eller bara rätta felstavningar eller grammatiska fel. Eller bara slänga det i soptunnan direkt.

Skrivet av enjegge:

"Det här är urtypen av icke-konstruktiva inlägg."
Får be om ursäkt om mitt inlägg verkade icke-konstruktivt, men jag har varken postat eller besökt detta Forum på ett bra tag.

Jag är tyvärr(!) ingen Quake-entusiast i dagsläget, utan det intresset dog långsamt ut med scenen.

Det mitt inlägg ville poängtera var den gemensamheten som fanns för ett par år sedan(läs 10 år). När man visste vilka som skrev nyheterna var(kanske inte visste, men såg dom på servrarna. Folk som jag, folk som gibbade). Numera känns det som om folket här som skriver är bara "vanligt folk". Folk utan anknytning till "gibbet", folk som bara vill skriva för att dom tycker om datorer eller gick media ett år.

Jag förstår även att "Change" är oundvikligt för Fragzone och dom måste gå med vinden, men om det gäller Change som i förändring eller Change som i småpengar som händer bakom kulissen är jag inte riktigt säker på.

"Jag är dock helt övertygad om att det finns sajter som fortfarande samlar Quake-entusiaster."
Inge illa menat men vad hände med "Kunden har alltid rätt?"

"Inge illa menat men vad hände med "Kunden har alltid rätt?"

Kunden har INTE Alltid rätt .. men har alltid rätt till ett respektfult bemötande.


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Skrivet av John:

Som tar upp vadå?
Det behövs ingen enkät för det. Huruvida alla kände varandra förr och man syntes på servrarna? Inte det heller.

Vi gör regelbundet läsarundersökningar med olika teman. Med den svenska befolkningens storlek behöver man ett svarstal runt 1200, minns inte det exakta talet, för att urvalet ska kunna anses vara något sånär statistiskt säkerställt. Dessa väljs slumpvis bland besökarskaran. FZ har mellan 75 000 och 100 000 unika besökare i veckan, beroende på säsong. Det är med andra ord inte bara du som inte sett någon undersökning.

"Huruvida vi har lämnat Quake-eran bakom oss?"

Tack FZ för att ni gjort det:up:


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Inaktiv
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Rulparapel:

Ni skulle inte kunna lägga in en extra ruta i "Tipsa oss!" där man som läsare och tipsare ges möjligheten att skriva nyheten/notisen själv? På så sätt behöver ni endast läsa igenom och se om den duger eller bara rätta felstavningar eller grammatiska fel. Eller bara slänga det i soptunnan direkt.

Yep, låter bra. Fönstret för dessa nyheter behöver ju inte vara mycket större än det som finns för de olika länkarna till Sweclockers mm.


signatur

Till frågor finns det alltid svar, men för varje svar kommer också en fråga.

Medlem

Hmm, tänkvärt.

Men måste nog ändå ge credsen till fz crew, då jag tror på det som John säger.

-Det tar verkligen tid att göra något litet bra.
-Bra med FZ att dom kontrollerar nyheter och källor
-Bra med den goda kvaliten, att nyheten fungerar och är lättläst.

Sedan så tror jag att anledningen som nämns här till att rapporterna på PC Nyheter, kan helt enkelt vara saker som :

-PC är en spelplatform då "next-gen" konsolerna är tre.
-PC´n är lite seg på spelfronten just nu, som uppmärksammats.

Kort och gott, det är inte lätt att rapportera mycket nyheter till ett system endast (PC), vilket det kanske inte händer så mycket på just nu. Samt har folk inte tid att sitta vid datorn 24/7 och rapportera allt. Jag misstänker starkt att John och alla andra har liv utanför Fz.

Tack för mig.


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av enjegge:

"Det här är urtypen av icke-konstruktiva inlägg."
Får be om ursäkt om mitt inlägg verkade icke-konstruktivt, men jag har varken postat eller besökt detta Forum på ett bra tag.

Jag är tyvärr(!) ingen Quake-entusiast i dagsläget, utan det intresset dog långsamt ut med scenen.
"

Varför bryr du dig om det då?

Medlem

Jag visste inte om att FZ stod för FragZone förrens jag läste detta xD (sry)


signatur

Rawr

Medlem
Skrivet av Crawller:

Jag visste inte om att FZ stod för FragZone förrens jag läste detta xD (sry)

Nu för tiden gör det inte det längre, det heter bara "FZ.se" och står inte för ngt speciellt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Crawller:

Jag visste inte om att FZ stod för FragZone förrens jag läste detta xD (sry)

Nu för tiden gör det inte det längre, det heter bara "FZ.se" och står inte för ngt speciellt.

Vilken hadelse conthox! Klart som korsvpad att FZ star for FragZone! :heart:


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

nej, FZ är nu BARA FZ står inte ens för FragZone mycket tråligt.
Men vi är en liten skara som säger.. FragZone for life!


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Fragzone låter coolare än Fz


signatur

Rawr

1
Skriv svar