Elektronikbutiker och undersökningsavgifter

Medlem
Elektronikbutiker och undersökningsavgifter

Hej, jag funderar på att köpa en ny dator.

Sitter och gör lite research på denna förbannade undersökningsavgift som nästan alla butiker har tillämpat för att skrämma oss kunder, så vi inte vågar reklamera våra köpta varor längre. Jag har själv blivit skrämd av Webhallen med en hårddisk jag har från dem. Disken kraschar lite då och då men oftast så funkar den, om jag skulle lämna in den så kanske de inte kan återskapa felet och jag måste då betala.

Finns det någon butik som inte har denna undersökningsavgift?

Ha det fint i regnet i sommar!


signatur

IDKFA

Medlem

Undersökningsavgift? Inte om du saknar garanti så klart. Vilket är anledningen till att Webhallen skulle ta en avgift, och ingen annan "seriös" butik lär göra jobbet helt gratis. Hårddiskar har inte så lång garanti har jag märkt (vissa billigare har bara 1 år) och jag tog beslutet nyligen att betala 150kr extra för att få 3 års garanti på mina WD diskar som jag köpte idag. Plus att tester visat att de är bättre än andra i segmentet.

För några veckor sedan lämnade jag in mina hörlurar och min playstation 4 kontroll (som saknade garanti) till webhallen för service. Jag var inte tvungen att betala något för undersökningarna i sig. De hittade inte felet jag beskrev jag upplevde med mina hörlurar men de hittade felet jag hade med min kontroll. Problem var att garantin hade gått ut så de byter inte ut produkten. Felet med kontrollen var tyvärr i en gråzon då det både kan anses som produktionsfel men även slitage.
Om det är pga slitage så gäller inte reklamationsrätten, om det är ett produktionsfel så skulle den dock kunna bytas ut om jag skickade in till Sony och hänvisade till vår konsumenträtt etc. Men i ett sånt här fall så är det företaget som skulle avgöra vad felet beror på, inte kunden. Men eftersom jag spelat så mycket så tänker inte jag gå vidare med fallet.

Medlem
Skrivet av Fuidama:

Undersökningsavgift? Inte om du saknar garanti så klart. Vilket är anledningen till att Webhallen skulle ta en avgift, och ingen annan "seriös" butik lär göra jobbet helt gratis. Hårddiskar har inte så lång garanti har jag märkt (vissa billigare har bara 1 år) och jag tog beslutet nyligen att betala 150kr extra för att få 3 års garanti på mina WD diskar som jag köpte idag. Plus att tester visat att de är bättre än andra i segmentet.

För några veckor sedan lämnade jag in mina hörlurar och min playstation 4 kontroll (som saknade garanti) till webhallen för service. Jag var inte tvungen att betala något för undersökningarna i sig. De hittade inte felet jag beskrev jag upplevde med mina hörlurar men de hittade felet jag hade med min kontroll. Problem var att garantin hade gått ut så de byter inte ut produkten. Felet med kontrollen var tyvärr i en gråzon då det både kan anses som produktionsfel men även slitage.
Om det är pga slitage så gäller inte reklamationsrätten, om det är ett produktionsfel så skulle den dock kunna bytas ut om jag skickade in till Sony och hänvisade till vår konsumenträtt etc. Men i ett sånt här fall så är det företaget som skulle avgöra vad felet beror på, inte kunden. Men eftersom jag spelat så mycket så tänker inte jag gå vidare med fallet.

I mitt fall var hårddisken helt ny. Tråkigt och konstigt att de har den inställningen, jag kommer ju aldrig mer handla av dem. De tror att de förlorar 500kr för någon undersökning när de i själva verket har förlorat mig som kund och en person so kommer hinna spendera några hundra tusen på elektronik i mitt liv.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

De tror att de förlorar 500kr för någon undersökning när de i själva verket har förlorat mig som kund och en person so kommer hinna spendera några hundra tusen på elektronik i mitt liv.

Riktigt så enkelt är det inte. Jag har jobbat ganska många år i en datorverkstad. Jag kan av erfarenhet säga att en stor del av de så kallade trasiga komponenterna som kommer in på garanti är felfria. Det är helt enkelt så att man tvingas lägga ganska många timmar varje månad på att felsöka hårdvara som inte är trasig och det är en stor kostnad. Alternativet är att paketera diskarna och skicka in dem till Western Digital (eller vem tillverkaren nu är) utan att felsöka först, men då får vi betala felsökningen när WD inte hittar något fel på disken.

Sen, tyvärr, så hamnar vissa lite i kläm när det är fel som är lite mer ologiska, fel som kommer och går eller bara visar sig ibland. Jag kan bara tala för mig själv men jag har vid flera tillfällen haft grafikkort, hårddiskar m.m på testbänken i en hel vecka för att försöka framkalla mer flyktiga fel som kunden säger sig uppleva. Och där tror jag faktiskt att mindre företag är bättre än jättarna. De behandlar inte kunderna så schablonmässigt utan kan i högre grad bedöma från fall till fall vad som är rimligt att göra.

Medlem
Skrivet av Fuidama:

Hårddiskar har inte så lång garanti har jag märkt (vissa billigare har bara 1 år) och jag tog beslutet nyligen att betala 150kr extra för att få 3 års garanti på mina WD diskar som jag köpte idag.

Du har 3 års reklamationsrätt. Så om den går sönder utan att du gjort något tokigt eller om något hemskt hänt som åska och felet kan spåras till fabrikationsfel så får du lämna tillbaka den till tillverkaren och få den utbytt.

Butiker brukar ofta inte lämna bättre garantier än vad reklamationsrätten innefattar.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Du har 3 års reklamationsrätt. Så om den går sönder utan att du gjort något tokigt eller om något hemskt hänt som åska och felet kan spåras till fabrikationsfel så får du lämna tillbaka den till tillverkaren och få den utbytt.

Butiker brukar ofta inte lämna bättre garantier än vad reklamationsrätten innefattar.

Jo jo, jag vet att man har 3 års reklamationsrätt. Men just de diskar jag nyligen köpte har just 3 års garanti, inte bara reklamationsrätt. Hade jag köpt de billigare (som nästan är identiska) hade jag fått två års garanti och jag har tidigare sett de som bara haft 1 års garanti.

Min ursprungliga kommentar syftade bara på att det finns stor variation av garantier på hårddiskar och att du inte har rätt till fri service om garantitiden har gått ut, men om man har tur (som jag hade med webhallen) så kanske de ändå ger dig service trots att garantin har gått ut. Det tog dem trots allt 4 dagar att återkomma med deras testresultat med mitt serviceärende. Inte för att jag tror de satt i fyra dagar med mina saker, men jag tyckte ändå de var schysta som ens gjorde det gratis.

Nu har ju mrFluffy haft riktig otur med hårddisken och jag kan inte svara för varför han behöver betala för att få hårddisken undersökt. Låter som den person han haft kontakt med var riktigt trött/lat och inte kände för att felsöka då hen inte visste hur man lätt kunde återskapa felet.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Fuidama:

Hårddiskar har inte så lång garanti har jag märkt (vissa billigare har bara 1 år) och jag tog beslutet nyligen att betala 150kr extra för att få 3 års garanti på mina WD diskar som jag köpte idag.

Du har 3 års reklamationsrätt. Så om den går sönder utan att du gjort något tokigt eller om något hemskt hänt som åska och felet kan spåras till fabrikationsfel så får du lämna tillbaka den till tillverkaren och få den utbytt.

Butiker brukar ofta inte lämna bättre garantier än vad reklamationsrätten innefattar.

Reklamationsrätten gäller endast ursprungliga fel. En hårddisk är en komponent som utsätts för slitage även vid normal användning. Det är alltså ditt ansvar som kund att bevisa att felet var ursprungligt. Ett mekaniskt fel kommer du inte kunna bevisa eftersom det alltid kan härledas till slitage och användning.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Fuidama:

Hårddiskar har inte så lång garanti har jag märkt (vissa billigare har bara 1 år) och jag tog beslutet nyligen att betala 150kr extra för att få 3 års garanti på mina WD diskar som jag köpte idag.

Du har 3 års reklamationsrätt. Så om den går sönder utan att du gjort något tokigt eller om något hemskt hänt som åska och felet kan spåras till fabrikationsfel så får du lämna tillbaka den till tillverkaren och få den utbytt.

Butiker brukar ofta inte lämna bättre garantier än vad reklamationsrätten innefattar.

Reklamationsrätten gäller endast ursprungliga fel. En hårddisk är en komponent som utsätts för slitage även vid normal användning. Det är alltså ditt ansvar som kund att bevisa att felet var ursprungligt. Ett mekaniskt fel kommer du inte kunna bevisa eftersom det alltid kan härledas till slitage och användning.

Skadade sektorer på disken räknas som slitage. Trasigt läshuvud räknas som mekaniskt fel så länge som du inte stött disken under transport eller sparkat på datorn när den är igång.
Mekaniska fel är lätt att bevisa. Man hör när läshuvudet börjar strula och då kan man börja förbereda sig för att disken snart går sönder, säkerhetskopiera allt och skicka in till tillverkaren.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Fuidama:

Hårddiskar har inte så lång garanti har jag märkt (vissa billigare har bara 1 år) och jag tog beslutet nyligen att betala 150kr extra för att få 3 års garanti på mina WD diskar som jag köpte idag.

Du har 3 års reklamationsrätt. Så om den går sönder utan att du gjort något tokigt eller om något hemskt hänt som åska och felet kan spåras till fabrikationsfel så får du lämna tillbaka den till tillverkaren och få den utbytt.

Butiker brukar ofta inte lämna bättre garantier än vad reklamationsrätten innefattar.

Reklamationsrätten gäller endast ursprungliga fel. En hårddisk är en komponent som utsätts för slitage även vid normal användning. Det är alltså ditt ansvar som kund att bevisa att felet var ursprungligt. Ett mekaniskt fel kommer du inte kunna bevisa eftersom det alltid kan härledas till slitage och användning.

Skadade sektorer på disken räknas som slitage. Trasigt läshuvud räknas som mekaniskt fel så länge som du inte stött disken under transport eller sparkat på datorn när den är igång.
Mekaniska fel är lätt att bevisa. Man hör när läshuvudet börjar strula och då kan man börja förbereda sig för att disken snart går sönder, säkerhetskopiera allt och skicka in till tillverkaren.

Du gör en väldigt lätt sak av det genom att ta för givet att ett utslag går din väg. Ett trasigt läshuvud är fortfarande inte ett klart ursprungligt fel. Om du påstår det så har du ingen koll på hur en hårddisk fungerar. Om det blir en tvist och du ska bevisa för ARN att ett trasigt läshuvud är ett "ursprungligt fel" så önskar jag dig lycka till. I det läget kan du mycket väl ångra att du inte köpte den där förlängda garantin för en mindre summa. Även om jag personligen tycker att det är fånigt av tillverkaren att ta betalt för förlängd garanti så är det en extra livlina för att slippa tvister.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Fuidama:

Hårddiskar har inte så lång garanti har jag märkt (vissa billigare har bara 1 år) och jag tog beslutet nyligen att betala 150kr extra för att få 3 års garanti på mina WD diskar som jag köpte idag.

Du har 3 års reklamationsrätt. Så om den går sönder utan att du gjort något tokigt eller om något hemskt hänt som åska och felet kan spåras till fabrikationsfel så får du lämna tillbaka den till tillverkaren och få den utbytt.

Butiker brukar ofta inte lämna bättre garantier än vad reklamationsrätten innefattar.

Reklamationsrätten gäller endast ursprungliga fel. En hårddisk är en komponent som utsätts för slitage även vid normal användning. Det är alltså ditt ansvar som kund att bevisa att felet var ursprungligt. Ett mekaniskt fel kommer du inte kunna bevisa eftersom det alltid kan härledas till slitage och användning.

Skadade sektorer på disken räknas som slitage. Trasigt läshuvud räknas som mekaniskt fel så länge som du inte stött disken under transport eller sparkat på datorn när den är igång.
Mekaniska fel är lätt att bevisa. Man hör när läshuvudet börjar strula och då kan man börja förbereda sig för att disken snart går sönder, säkerhetskopiera allt och skicka in till tillverkaren.

Du gör en väldigt lätt sak av det genom att ta för givet att ett utslag går din väg. Ett trasigt läshuvud är fortfarande inte ett klart ursprungligt fel. Om du påstår det så har du ingen koll på hur en hårddisk fungerar. Om det blir en tvist och du ska bevisa för ARN att ett trasigt läshuvud är ett "ursprungligt fel" så önskar jag dig lycka till. I det läget kan du mycket väl ångra att du inte köpte den där förlängda garantin för en mindre summa. Även om jag personligen tycker att det är fånigt av tillverkaren att ta betalt för förlängd garanti så är det en extra livlina för att slippa tvister.

Senate 15 åren har jag skickat in ett tiotal diskar till wd, samsung, seagate och IBM och aldrig haft problem med att reklamera diskarna.
Inte haft problem med att reklamera mina trasiga samsung ssd heller.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Fuidama:

Hårddiskar har inte så lång garanti har jag märkt (vissa billigare har bara 1 år) och jag tog beslutet nyligen att betala 150kr extra för att få 3 års garanti på mina WD diskar som jag köpte idag.

Du har 3 års reklamationsrätt. Så om den går sönder utan att du gjort något tokigt eller om något hemskt hänt som åska och felet kan spåras till fabrikationsfel så får du lämna tillbaka den till tillverkaren och få den utbytt.

Butiker brukar ofta inte lämna bättre garantier än vad reklamationsrätten innefattar.

Reklamationsrätten gäller endast ursprungliga fel. En hårddisk är en komponent som utsätts för slitage även vid normal användning. Det är alltså ditt ansvar som kund att bevisa att felet var ursprungligt. Ett mekaniskt fel kommer du inte kunna bevisa eftersom det alltid kan härledas till slitage och användning.

Skadade sektorer på disken räknas som slitage. Trasigt läshuvud räknas som mekaniskt fel så länge som du inte stött disken under transport eller sparkat på datorn när den är igång.
Mekaniska fel är lätt att bevisa. Man hör när läshuvudet börjar strula och då kan man börja förbereda sig för att disken snart går sönder, säkerhetskopiera allt och skicka in till tillverkaren.

Du gör en väldigt lätt sak av det genom att ta för givet att ett utslag går din väg. Ett trasigt läshuvud är fortfarande inte ett klart ursprungligt fel. Om du påstår det så har du ingen koll på hur en hårddisk fungerar. Om det blir en tvist och du ska bevisa för ARN att ett trasigt läshuvud är ett "ursprungligt fel" så önskar jag dig lycka till. I det läget kan du mycket väl ångra att du inte köpte den där förlängda garantin för en mindre summa. Även om jag personligen tycker att det är fånigt av tillverkaren att ta betalt för förlängd garanti så är det en extra livlina för att slippa tvister.

Senate 15 åren har jag skickat in ett tiotal diskar till wd, samsung, seagate och IBM och aldrig haft problem med att reklamera diskarna.
Inte haft problem med att reklamera mina trasiga samsung ssd heller.

Senaste 10 åren har jag skickat in 500+ diskar till diverse tillverkare.

Edit:
Ett förtydligande. Jag kanske låter onödigt negativ, som att man ska förvänta sig konflikter i alla lägen. Sanningen är att de flesta företagen i Sverige, såväl större distributörer som mindre butiker är vettiga sansade människor som för det mesta går att prata med. Jag menar bara att när konflikter uppstår så ligger bevisbördan på kunden om garantin gått ut.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Fuidama:

Hårddiskar har inte så lång garanti har jag märkt (vissa billigare har bara 1 år) och jag tog beslutet nyligen att betala 150kr extra för att få 3 års garanti på mina WD diskar som jag köpte idag.

Du har 3 års reklamationsrätt. Så om den går sönder utan att du gjort något tokigt eller om något hemskt hänt som åska och felet kan spåras till fabrikationsfel så får du lämna tillbaka den till tillverkaren och få den utbytt.

Butiker brukar ofta inte lämna bättre garantier än vad reklamationsrätten innefattar.

Reklamationsrätten gäller endast ursprungliga fel. En hårddisk är en komponent som utsätts för slitage även vid normal användning. Det är alltså ditt ansvar som kund att bevisa att felet var ursprungligt. Ett mekaniskt fel kommer du inte kunna bevisa eftersom det alltid kan härledas till slitage och användning.

Skadade sektorer på disken räknas som slitage. Trasigt läshuvud räknas som mekaniskt fel så länge som du inte stött disken under transport eller sparkat på datorn när den är igång.
Mekaniska fel är lätt att bevisa. Man hör när läshuvudet börjar strula och då kan man börja förbereda sig för att disken snart går sönder, säkerhetskopiera allt och skicka in till tillverkaren.

Du gör en väldigt lätt sak av det genom att ta för givet att ett utslag går din väg. Ett trasigt läshuvud är fortfarande inte ett klart ursprungligt fel. Om du påstår det så har du ingen koll på hur en hårddisk fungerar. Om det blir en tvist och du ska bevisa för ARN att ett trasigt läshuvud är ett "ursprungligt fel" så önskar jag dig lycka till. I det läget kan du mycket väl ångra att du inte köpte den där förlängda garantin för en mindre summa. Även om jag personligen tycker att det är fånigt av tillverkaren att ta betalt för förlängd garanti så är det en extra livlina för att slippa tvister.

Senate 15 åren har jag skickat in ett tiotal diskar till wd, samsung, seagate och IBM och aldrig haft problem med att reklamera diskarna.
Inte haft problem med att reklamera mina trasiga samsung ssd heller.

Senaste 10 åren har jag skickat in 500+ diskar till diverse tillverkare.

Spelar ingen roll hur många du har skickat till diverse tilverkare. De flesta elektronikprylar som man bara stående på en plats och används (gäller även datorkomponenter) är oftast väldigt enklar att se om det har varit en yttre påverkan på föremålet.

Det absolut svåraste med en reklamation är just att företaget du köpt varan ifrån har rätt att först och främst välja att reparera varan innan en ny vara ges ut. I många fall är det jobbigare för företaget och mer kostsamt för dem än att ge ut en ny, men det händer att de krånglar med kunden i vissa fall.

Hur som helst är en reparation eller undersökning av varan innom reklamationstiden ingenting som företaget kan ta ut pengar från kunden för.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Spelar ingen roll hur många du har skickat till diverse tilverkare. De flesta elektronikprylar som man bara stående på en plats och används (gäller även datorkomponenter) är oftast väldigt enklar att se om det har varit en yttre påverkan på föremålet.

Yttre påverkan har inget med rätt till reklamation att göra. Reklamation är din rätt att få ursprungliga fel åtgärdade. En hårddisk har en elmotor som roterar i 7200rpm, en spindle med skivor som roterar så snabbt att de ofta förvrängs under belastningen. Det skapar vibrationer och slitage som i allra högsta grad kan påverka diskens livslängd utan att vi pratar om någon yttre påverkan, utan endast normal användning. Och har garantin gått ut så täcker inte reklamationsrätten slitageskador.

Skrivet av Winzi:

Det absolut svåraste med en reklamation är just att företaget du köpt varan ifrån har rätt att först och främst välja att reparera varan innan en ny vara ges ut. I många fall är det jobbigare för företaget och mer kostsamt för dem än att ge ut en ny, men det händer att de krånglar med kunden i vissa fall.

När det gäller diskar så är det vanligt att de repareras, även under garantitiden. Skickar du in en disk till tillverkaren så får du ofta tillbaka en som reparerats, vilket brukar stå på disken.

Skrivet av Winzi:

Hur som helst är en reparation eller undersökning av varan innom reklamationstiden ingenting som företaget kan ta ut pengar från kunden för.

Det har jag aldrig påstått heller. Jag påpekade att många av de komponenter som lämnas in på garanti inte är trasiga. Därför tar butiker ut en felsökningskostnad under garantitiden om produkten är felfri.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Winzi:

Spelar ingen roll hur många du har skickat till diverse tilverkare. De flesta elektronikprylar som man bara stående på en plats och används (gäller även datorkomponenter) är oftast väldigt enklar att se om det har varit en yttre påverkan på föremålet.

Yttre påverkan har inget med rätt till reklamation att göra. Reklamation är din rätt att få ursprungliga fel åtgärdade. En hårddisk har en elmotor som roterar i 7200rpm, en spindle med skivor som roterar så snabbt att de ofta förvrängs under belastningen. Det skapar vibrationer och slitage som i allra högsta grad kan påverka diskens livslängd utan att vi pratar om någon yttre påverkan, utan endast normal användning. Och har garantin gått ut så täcker inte reklamationsrätten slitageskador.

Skrivet av Winzi:

Det absolut svåraste med en reklamation är just att företaget du köpt varan ifrån har rätt att först och främst välja att reparera varan innan en ny vara ges ut. I många fall är det jobbigare för företaget och mer kostsamt för dem än att ge ut en ny, men det händer att de krånglar med kunden i vissa fall.

När det gäller diskar så är det vanligt att de repareras, även under garantitiden. Skickar du in en disk till tillverkaren så får du ofta tillbaka en som reparerats, vilket brukar stå på disken.

Skrivet av Winzi:

Hur som helst är en reparation eller undersökning av varan innom reklamationstiden ingenting som företaget kan ta ut pengar från kunden för.

Det har jag aldrig påstått heller. Jag påpekade att många av de komponenter som lämnas in på garanti inte är trasiga. Därför tar butiker ut en felsökningskostnad under garantitiden om produkten är felfri.

Reklamationrätten är en garanti och den är 3år, det är inget som tillverkarna eller butikerna i sig kan göra någonting åt.
Det spelar ingen roll om butiken ger dig 1dag eller 10års garanti, normala förslitningsskador som förstör en din produkt täcks av ARN i 3år.

Medlem
Skrivet av Winzi:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Winzi:

Spelar ingen roll hur många du har skickat till diverse tilverkare. De flesta elektronikprylar som man bara stående på en plats och används (gäller även datorkomponenter) är oftast väldigt enklar att se om det har varit en yttre påverkan på föremålet.

Yttre påverkan har inget med rätt till reklamation att göra. Reklamation är din rätt att få ursprungliga fel åtgärdade. En hårddisk har en elmotor som roterar i 7200rpm, en spindle med skivor som roterar så snabbt att de ofta förvrängs under belastningen. Det skapar vibrationer och slitage som i allra högsta grad kan påverka diskens livslängd utan att vi pratar om någon yttre påverkan, utan endast normal användning. Och har garantin gått ut så täcker inte reklamationsrätten slitageskador.

Skrivet av Winzi:

Det absolut svåraste med en reklamation är just att företaget du köpt varan ifrån har rätt att först och främst välja att reparera varan innan en ny vara ges ut. I många fall är det jobbigare för företaget och mer kostsamt för dem än att ge ut en ny, men det händer att de krånglar med kunden i vissa fall.

När det gäller diskar så är det vanligt att de repareras, även under garantitiden. Skickar du in en disk till tillverkaren så får du ofta tillbaka en som reparerats, vilket brukar stå på disken.

Skrivet av Winzi:

Hur som helst är en reparation eller undersökning av varan innom reklamationstiden ingenting som företaget kan ta ut pengar från kunden för.

Det har jag aldrig påstått heller. Jag påpekade att många av de komponenter som lämnas in på garanti inte är trasiga. Därför tar butiker ut en felsökningskostnad under garantitiden om produkten är felfri.

Reklamationrätten är en garanti och den är 3år, det är inget som tillverkarna eller butikerna i sig kan göra någonting åt.
Det spelar ingen roll om butiken ger dig 1dag eller 10års garanti, normala förslitningsskador som förstör en din produkt täcks av ARN i 3år.

Reklamationsrätten är ingen garanti. Det är din rätt att klaga på ursprungliga fel och få dem åtgärdade. Den täcker enbart ursprungliga fel eller defekter som direkt kan härledas till ett ursprungligt fel. Den täcker aldrig någonsin normalt slitage som uppstår under normal användning. Den enda formen av garanti du får av reklamationsrätten är det som brukar kallas 6-månadersregeln, där Konsumentköplagen klassar alla fel som inträffar de första 6 månaderna som ursprungliga.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Winzi:

Spelar ingen roll hur många du har skickat till diverse tilverkare. De flesta elektronikprylar som man bara stående på en plats och används (gäller även datorkomponenter) är oftast väldigt enklar att se om det har varit en yttre påverkan på föremålet.

Yttre påverkan har inget med rätt till reklamation att göra. Reklamation är din rätt att få ursprungliga fel åtgärdade. En hårddisk har en elmotor som roterar i 7200rpm, en spindle med skivor som roterar så snabbt att de ofta förvrängs under belastningen. Det skapar vibrationer och slitage som i allra högsta grad kan påverka diskens livslängd utan att vi pratar om någon yttre påverkan, utan endast normal användning. Och har garantin gått ut så täcker inte reklamationsrätten slitageskador.

Skrivet av Winzi:

Det absolut svåraste med en reklamation är just att företaget du köpt varan ifrån har rätt att först och främst välja att reparera varan innan en ny vara ges ut. I många fall är det jobbigare för företaget och mer kostsamt för dem än att ge ut en ny, men det händer att de krånglar med kunden i vissa fall.

När det gäller diskar så är det vanligt att de repareras, även under garantitiden. Skickar du in en disk till tillverkaren så får du ofta tillbaka en som reparerats, vilket brukar stå på disken.

Skrivet av Winzi:

Hur som helst är en reparation eller undersökning av varan innom reklamationstiden ingenting som företaget kan ta ut pengar från kunden för.

Det har jag aldrig påstått heller. Jag påpekade att många av de komponenter som lämnas in på garanti inte är trasiga. Därför tar butiker ut en felsökningskostnad under garantitiden om produkten är felfri.

Reklamationrätten är en garanti och den är 3år, det är inget som tillverkarna eller butikerna i sig kan göra någonting åt.
Det spelar ingen roll om butiken ger dig 1dag eller 10års garanti, normala förslitningsskador som förstör en din produkt täcks av ARN i 3år.

Reklamationsrätten är ingen garanti. Det är din rätt att klaga på ursprungliga fel och få dem åtgärdade. Den täcker enbart ursprungliga fel eller defekter som direkt kan härledas till ett ursprungligt fel. Den täcker aldrig någonsin normalt slitage som uppstår under normal användning. Den enda formen av garanti du får av reklamationsrätten är det som brukar kallas 6-månadersregeln, där Konsumentköplagen klassar alla fel som inträffar de första 6 månaderna som ursprungliga.

En slitningsskada under normal användning på en elektronikvara som får den att sluta fungera kan du få bytt ändå upp till 3 år för att det kan fortfarande klassas som ett ursprungligt fel då produkten inte håller den kvalitet som utlovats. Det gäller även om företaget som säljen den ger en kortare garanti (Har själv varit i kontakt me ARN och fått detta fixat i ett eget fall).

Medlem
Skrivet av Winzi:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Winzi:

Spelar ingen roll hur många du har skickat till diverse tilverkare. De flesta elektronikprylar som man bara stående på en plats och används (gäller även datorkomponenter) är oftast väldigt enklar att se om det har varit en yttre påverkan på föremålet.

Yttre påverkan har inget med rätt till reklamation att göra. Reklamation är din rätt att få ursprungliga fel åtgärdade. En hårddisk har en elmotor som roterar i 7200rpm, en spindle med skivor som roterar så snabbt att de ofta förvrängs under belastningen. Det skapar vibrationer och slitage som i allra högsta grad kan påverka diskens livslängd utan att vi pratar om någon yttre påverkan, utan endast normal användning. Och har garantin gått ut så täcker inte reklamationsrätten slitageskador.

Skrivet av Winzi:

Det absolut svåraste med en reklamation är just att företaget du köpt varan ifrån har rätt att först och främst välja att reparera varan innan en ny vara ges ut. I många fall är det jobbigare för företaget och mer kostsamt för dem än att ge ut en ny, men det händer att de krånglar med kunden i vissa fall.

När det gäller diskar så är det vanligt att de repareras, även under garantitiden. Skickar du in en disk till tillverkaren så får du ofta tillbaka en som reparerats, vilket brukar stå på disken.

Skrivet av Winzi:

Hur som helst är en reparation eller undersökning av varan innom reklamationstiden ingenting som företaget kan ta ut pengar från kunden för.

Det har jag aldrig påstått heller. Jag påpekade att många av de komponenter som lämnas in på garanti inte är trasiga. Därför tar butiker ut en felsökningskostnad under garantitiden om produkten är felfri.

Reklamationrätten är en garanti och den är 3år, det är inget som tillverkarna eller butikerna i sig kan göra någonting åt.
Det spelar ingen roll om butiken ger dig 1dag eller 10års garanti, normala förslitningsskador som förstör en din produkt täcks av ARN i 3år.

Reklamationsrätten är ingen garanti. Det är din rätt att klaga på ursprungliga fel och få dem åtgärdade. Den täcker enbart ursprungliga fel eller defekter som direkt kan härledas till ett ursprungligt fel. Den täcker aldrig någonsin normalt slitage som uppstår under normal användning. Den enda formen av garanti du får av reklamationsrätten är det som brukar kallas 6-månadersregeln, där Konsumentköplagen klassar alla fel som inträffar de första 6 månaderna som ursprungliga.

En slitningsskada under normal användning på en elektronikvara som får den att sluta fungera kan du få bytt ändå upp till 3 år för att det kan fortfarande klassas som ett ursprungligt fel då produkten inte håller den kvalitet som utlovats. Det gäller även om företaget som säljen den ger en kortare garanti (Har själv varit i kontakt me ARN och fått detta fixat i ett eget fall).

Har du möjligt att länka det du fått av arn ? kan vara intressant att läsa. Min erfarenhet är att saker o ting aldrig är svart eller vitt


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

1
Skriv svar