Striderna förändras i remaken av Final Fantasy VII
Inga problem för mig. Det är en remake. För mig betyder "remake" inte bara grafisk uppdatering. Det gamla systemet var dugligt, men tråkigt efter ett tag. För många random encounters gjorde det till en syssla istället för något roligt. Grandia 2 hade det bästa fighting systemet.
Striderna var bland det tråkigaste i FF7. Random encounters och stela "stå still och vänta på eder tur"-strider hör inte hemma år 2015. Ska de göra en remake så ska de naturligtvis modernisera de delarna av spelet som var av sämre kvalitet.
Turbaserade strider kräver ju ganska mycket strategi vilket många tycker är roligt.
Striderna var bland det tråkigaste i FF7. Random encounters och stela "stå still och vänta på eder tur"-strider hör inte hemma år 2015. Ska de göra en remake så ska de naturligtvis modernisera de delarna av spelet som var av sämre kvalitet.
Turbaserade strider kräver ju ganska mycket strategi vilket många tycker är roligt.
Jag skulle säga att striderna (med ett fåtal undantag) i FF7 kräver väldigt lite strategi, om man inte klassar slå-magi-heal-repetera som en strategi. Och turbaserat behöver inte begränsas till att stå på rad och vänta på sin tur. Det kan med andra ord göras betydligt bättre, framförallt i alla tradiga random encounters som man tvingas ta sig igenom.
Om de använder systemet från FFXIII så börjar jag gråta
XIII-striderna är awesome. Det var bara första spelet som höll en i handen hela tiden och lät en inte använda det fullt ut.
https://www.youtube.com/watch?v=jAlYeQ4aOZ4
Men med det sagt vill jag också ha tillbaka något mer åt det turordningsbaserade hållet. Spelar Bravely Default nu och det känns fräscht somehow fastän det är gammalt.
Striderna var bland det tråkigaste i FF7. Random encounters och stela "stå still och vänta på eder tur"-strider hör inte hemma år 2015. Ska de göra en remake så ska de naturligtvis modernisera de delarna av spelet som var av sämre kvalitet.
Turbaserade strider kräver ju ganska mycket strategi vilket många tycker är roligt.
Jag skulle säga att striderna (med ett fåtal undantag) i FF7 kräver väldigt lite strategi, om man inte klassar slå-magi-heal-repetera som en strategi. Och turbaserat behöver inte begränsas till att stå på rad och vänta på sin tur. Det kan med andra ord göras betydligt bättre, framförallt i alla tradiga random encounters som man tvingas ta sig igenom.
Yeah, just VII kanske inte var världens bästa på strider som kräver mycket taktik. Står helt still i skallen på mig när jag försöker tänka tillbaka till nån av bossarna (ingen av extra-bossarna) eller fienderna som krävde så mycket tänk. Är väl mest Bizarro Sephiroth som är lite klurig. Allt annat går att power through.
Så börjar nedstigningen från klassiker (originalet) till vrak (remaken)... Det var pga det här man alltid höll sig till sidan som inte ville ha en damn remake. Spelet är redan legendariskt som det är, för att det är som det är. Bara att spela originalet om man nu vill uppleva vad många anser vara ett av världens bästa spel... Hoppas förövrigt att de tar tillbaka Uematsu för 'remaken' av ostn, allt annat vore förskräckligt.
Yeah, just VII kanske inte var världens bästa på strider som kräver mycket taktik. Står helt still i skallen på mig när jag försöker tänka tillbaka till nån av bossarna (ingen av extra-bossarna) eller fienderna som krävde så mycket tänk. Är väl mest Bizarro Sephiroth som är lite klurig. Allt annat går att power through.
Jo precis, det var inte så rasande mycket strategi inblandat. Sjuan hade ett par bossar med lite gimmicks, som t.ex. en med två former som den skiftade mellan beroende på om man använde magi eller fysiska attacker på den men vid det laget kunde man praktiskt taget bara hamra sig igenom igenom allt man stod inför. Weapons och några av Seph-striderna var nog det enda som stod ut. Lite tråkigt med tanke på att FF6 innan hade rätt många strider som stod ut från mängden.
Personligen hoppas jag att de antingen gör något mer actionbaserat eller nåt åt FFX-hållet med turordning snarare än active time med mätare som fylls.
För mig gör inte det något alls - så länge vi fortfarande kan summon:a som vi är vana vid osv. Det ska kännas som Final Fantasy 7 men jag anser inte att stridssystemet är vad som definierar det.
Jag ser fram emot förändringarna!
Jag ser däremot gärna en möjlighet att avbryta summonsekvenserna. När man sett Bahamut 613 gånger och sekvensen ser identisk ut varje gång så blir det lite småtråkigt.
För mig gör inte det något alls - så länge vi fortfarande kan summon:a som vi är vana vid osv. Det ska kännas som Final Fantasy 7 men jag anser inte att stridssystemet är vad som definierar det.
Jag ser fram emot förändringarna!
Jag ser däremot gärna en möjlighet att avbryta summonsekvenserna. När man sett Bahamut 613 gånger och sekvensen ser identisk ut varje gång så blir det lite småtråkigt.
Om det är active combat så hade jag gärna sett summons vara aktiva på spelplanen och göra sina saker under tiden som du själv kan styra dina karaktärer samtidigt. Kanske t.om ge summons lite mer kontroll, likt Final Fantasy X.
Jag avstår gärna från det gamla stridssystemet som gick ut på att vänta på din tur, och som sagt - summons blev jobbiga i längden. Ser gärna hela det systemet omgjort.
Yeah, just VII kanske inte var världens bästa på strider som kräver mycket taktik. Står helt still i skallen på mig när jag försöker tänka tillbaka till nån av bossarna (ingen av extra-bossarna) eller fienderna som krävde så mycket tänk. Är väl mest Bizarro Sephiroth som är lite klurig. Allt annat går att power through.
Jo precis, det var inte så rasande mycket strategi inblandat. Sjuan hade ett par bossar med lite gimmicks, som t.ex. en med två former som den skiftade mellan beroende på om man använde magi eller fysiska attacker på den men vid det laget kunde man praktiskt taget bara hamra sig igenom igenom allt man stod inför. Weapons och några av Seph-striderna var nog det enda som stod ut. Lite tråkigt med tanke på att FF6 innan hade rätt många strider som stod ut från mängden.
Personligen hoppas jag att de antingen gör något mer actionbaserat eller nåt åt FFX-hållet med turordning snarare än active time med mätare som fylls.
Alltså, komm inte och förstå påstå att ni bara gled igenom Demon Wall bossen första gången ni lirade, för det köper jag inte... Om ni inte power-levlade av någon konstig anledning.
Och hela grejen med Turn-Based är atrategi. Ni säger att det inte var så mycket strategi inblandat i just VII, nej, kanske inte, men jag vill då minnas att det var en jävla massa sådant i t.ex. VIII, IX och X. Så det enda som igenligen behövs göras är att ändra bossarna/fienderna lite, inte ta bort hela jävla kärnan i FFVIIs combat system.
Striderna var bland det tråkigaste i FF7. Random encounters och stela "stå still och vänta på eder tur"-strider hör inte hemma år 2015. Ska de göra en remake så ska de naturligtvis modernisera de delarna av spelet som var av sämre kvalitet.
Själv tycker jag bättre om de gamla FF just pga att det blir lite mer taktiskt. Each to their own
Yeah, just VII kanske inte var världens bästa på strider som kräver mycket taktik. Står helt still i skallen på mig när jag försöker tänka tillbaka till nån av bossarna (ingen av extra-bossarna) eller fienderna som krävde så mycket tänk. Är väl mest Bizarro Sephiroth som är lite klurig. Allt annat går att power through.
Jo precis, det var inte så rasande mycket strategi inblandat. Sjuan hade ett par bossar med lite gimmicks, som t.ex. en med två former som den skiftade mellan beroende på om man använde magi eller fysiska attacker på den men vid det laget kunde man praktiskt taget bara hamra sig igenom igenom allt man stod inför. Weapons och några av Seph-striderna var nog det enda som stod ut. Lite tråkigt med tanke på att FF6 innan hade rätt många strider som stod ut från mängden.
Personligen hoppas jag att de antingen gör något mer actionbaserat eller nåt åt FFX-hållet med turordning snarare än active time med mätare som fylls.
Alltså, komm inte och förstå påstå att ni bara gled igenom Demon Wall bossen första gången ni lirade, för det köper jag inte... Om ni inte power-levlade av någon konstig anledning.
Och hela grejen med Turn-Based är atrategi. Ni säger att det inte var så mycket strategi inblandat i just VII, nej, kanske inte, men jag vill då minnas att det var en jävla massa sådant i t.ex. VIII, IX och X. Så det enda som igenligen behövs göras är att ändra bossarna/fienderna lite, inte ta bort hela jävla kärnan i FFVIIs combat system.
Jag har glömt Demon Wall, men grejen är den att det är inte om det är turn-based eller ARPG som egentligen bestämmer om spelen är taktiska eller inte, det är väldesignade bossar och fiender, som t.ex. Dark Elf i Final Fantasy IV där du ska lista ut att du ska kasta Float på dina karaktärer innan han gör en party-wiping EarthQuake eller Auronite i Lightning Returns, där nog många kollade upp en guide på efter första mötet då det inte precis går att bara hugga ner honom.
Jag gillar dock turn-based, men av den anledningen att det är mindre stressigt och man hinner tänka mer.
Yeah, just VII kanske inte var världens bästa på strider som kräver mycket taktik. Står helt still i skallen på mig när jag försöker tänka tillbaka till nån av bossarna (ingen av extra-bossarna) eller fienderna som krävde så mycket tänk. Är väl mest Bizarro Sephiroth som är lite klurig. Allt annat går att power through.
Jo precis, det var inte så rasande mycket strategi inblandat. Sjuan hade ett par bossar med lite gimmicks, som t.ex. en med två former som den skiftade mellan beroende på om man använde magi eller fysiska attacker på den men vid det laget kunde man praktiskt taget bara hamra sig igenom igenom allt man stod inför. Weapons och några av Seph-striderna var nog det enda som stod ut. Lite tråkigt med tanke på att FF6 innan hade rätt många strider som stod ut från mängden.
Personligen hoppas jag att de antingen gör något mer actionbaserat eller nåt åt FFX-hållet med turordning snarare än active time med mätare som fylls.
Alltså, komm inte och förstå påstå att ni bara gled igenom Demon Wall bossen första gången ni lirade, för det köper jag inte... Om ni inte power-levlade av någon konstig anledning.
Och hela grejen med Turn-Based är atrategi. Ni säger att det inte var så mycket strategi inblandat i just VII, nej, kanske inte, men jag vill då minnas att det var en jävla massa sådant i t.ex. VIII, IX och X. Så det enda som igenligen behövs göras är att ändra bossarna/fienderna lite, inte ta bort hela jävla kärnan i FFVIIs combat system.
Ha! Hoppades någon mer än jag tänkte på Demon Wall!
Inte ens när jag körde igenom spelet för andra gången fixade jag honom på första försöket.
Jag ser också att turn based stannar kvar.
Pallar inte combat systemet i XIII.
7, 8 och 10 förblir favoriterna.
Yeah, just VII kanske inte var världens bästa på strider som kräver mycket taktik. Står helt still i skallen på mig när jag försöker tänka tillbaka till nån av bossarna (ingen av extra-bossarna) eller fienderna som krävde så mycket tänk. Är väl mest Bizarro Sephiroth som är lite klurig. Allt annat går att power through.
Jo precis, det var inte så rasande mycket strategi inblandat. Sjuan hade ett par bossar med lite gimmicks, som t.ex. en med två former som den skiftade mellan beroende på om man använde magi eller fysiska attacker på den men vid det laget kunde man praktiskt taget bara hamra sig igenom igenom allt man stod inför. Weapons och några av Seph-striderna var nog det enda som stod ut. Lite tråkigt med tanke på att FF6 innan hade rätt många strider som stod ut från mängden.
Personligen hoppas jag att de antingen gör något mer actionbaserat eller nåt åt FFX-hållet med turordning snarare än active time med mätare som fylls.
Alltså, komm inte och förstå påstå att ni bara gled igenom Demon Wall bossen första gången ni lirade, för det köper jag inte... Om ni inte power-levlade av någon konstig anledning.
Och hela grejen med Turn-Based är atrategi. Ni säger att det inte var så mycket strategi inblandat i just VII, nej, kanske inte, men jag vill då minnas att det var en jävla massa sådant i t.ex. VIII, IX och X. Så det enda som igenligen behövs göras är att ändra bossarna/fienderna lite, inte ta bort hela jävla kärnan i FFVIIs combat system.
Det stora problemet med sjuans strider är inte de få fallen som faktiskt kräver taktik, kunskap och planering. Det är allt däremellan. Att 1% av striderna i spelet är intressanta betyder självklart att systemet måste bytas ut, oavsett hur bra de roliga striderna faktiskt är. Det är de hundratals tråkiga, sega och otaktiska random striderna som du tvingas utstå som gör att ett nytt combatsystem är välkommet.