Striderna förändras i remaken av Final Fantasy VII

Robot
Striderna förändras i remaken av Final Fantasy VII
Medlem
Striderna förändras i remaken av Final Fantasy VII

Men buuu. Att de gick ifrån det gamla stridssytemet gjorde så jag slutade spela serien. De får inte döda 7an på samma sätt nu..

Medlem

Om de använder systemet från FFXIII så börjar jag gråta

Medlem

Striderna var bland det tråkigaste i FF7. Random encounters och stela "stå still och vänta på eder tur"-strider hör inte hemma år 2015. Ska de göra en remake så ska de naturligtvis modernisera de delarna av spelet som var av sämre kvalitet.

Medlem

Alltså är det bara jag som faktiskt inte vill ha tillbaka det gamla systemet? Tycker det är skittråkigt och orättvist när man inte kan undvika slag från fiender, mer ARPG åt folket!

Medlem

Inga problem för mig. Det är en remake. För mig betyder "remake" inte bara grafisk uppdatering. Det gamla systemet var dugligt, men tråkigt efter ett tag. För många random encounters gjorde det till en syssla istället för något roligt. Grandia 2 hade det bästa fighting systemet.

Medlem

Det bästa vore naturligtvis om de har två parallella stridssystem, "classic" och "new", så man kan välja vilket man vill.

Medlem

slapp man vänta det spelet då .... nästa nyhet säger dom väl att dom tar bort materian också

Medlem
Skrivet av Bennii:

Striderna var bland det tråkigaste i FF7. Random encounters och stela "stå still och vänta på eder tur"-strider hör inte hemma år 2015. Ska de göra en remake så ska de naturligtvis modernisera de delarna av spelet som var av sämre kvalitet.

Turbaserade strider kräver ju ganska mycket strategi vilket många tycker är roligt.

Medlem
Skrivet av TwiZtah:
Skrivet av Bennii:

Striderna var bland det tråkigaste i FF7. Random encounters och stela "stå still och vänta på eder tur"-strider hör inte hemma år 2015. Ska de göra en remake så ska de naturligtvis modernisera de delarna av spelet som var av sämre kvalitet.

Turbaserade strider kräver ju ganska mycket strategi vilket många tycker är roligt.

Jag skulle säga att striderna (med ett fåtal undantag) i FF7 kräver väldigt lite strategi, om man inte klassar slå-magi-heal-repetera som en strategi. Och turbaserat behöver inte begränsas till att stå på rad och vänta på sin tur. Det kan med andra ord göras betydligt bättre, framförallt i alla tradiga random encounters som man tvingas ta sig igenom.

Inaktiv

Dom borde åtminstone låta oss ha det som ett val. Det är bland annat just stridssystemet som ÄR Final Fantasy. Jag tror inte att majoriteten som önskar en Remake av spelet vill ha ett hack'n'slash-system...

Medlem
Skrivet av ilovemajs:

Om de använder systemet från FFXIII så börjar jag gråta

XIII-striderna är awesome. Det var bara första spelet som höll en i handen hela tiden och lät en inte använda det fullt ut.

https://www.youtube.com/watch?v=jAlYeQ4aOZ4

Men med det sagt vill jag också ha tillbaka något mer åt det turordningsbaserade hållet. Spelar Bravely Default nu och det känns fräscht somehow fastän det är gammalt.

MrX
Medlem

Mer turbaserade strider till folket <3
Strategi my friends, strategi ^_^

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av TwiZtah:
Skrivet av Bennii:

Striderna var bland det tråkigaste i FF7. Random encounters och stela "stå still och vänta på eder tur"-strider hör inte hemma år 2015. Ska de göra en remake så ska de naturligtvis modernisera de delarna av spelet som var av sämre kvalitet.

Turbaserade strider kräver ju ganska mycket strategi vilket många tycker är roligt.

Jag skulle säga att striderna (med ett fåtal undantag) i FF7 kräver väldigt lite strategi, om man inte klassar slå-magi-heal-repetera som en strategi. Och turbaserat behöver inte begränsas till att stå på rad och vänta på sin tur. Det kan med andra ord göras betydligt bättre, framförallt i alla tradiga random encounters som man tvingas ta sig igenom.

Yeah, just VII kanske inte var världens bästa på strider som kräver mycket taktik. Står helt still i skallen på mig när jag försöker tänka tillbaka till nån av bossarna (ingen av extra-bossarna) eller fienderna som krävde så mycket tänk. Är väl mest Bizarro Sephiroth som är lite klurig. Allt annat går att power through.

Medlem

Så börjar nedstigningen från klassiker (originalet) till vrak (remaken)... Det var pga det här man alltid höll sig till sidan som inte ville ha en damn remake. Spelet är redan legendariskt som det är, för att det är som det är. Bara att spela originalet om man nu vill uppleva vad många anser vara ett av världens bästa spel... Hoppas förövrigt att de tar tillbaka Uematsu för 'remaken' av ostn, allt annat vore förskräckligt.

Medlem
Skrivet av DarkZide8:

Yeah, just VII kanske inte var världens bästa på strider som kräver mycket taktik. Står helt still i skallen på mig när jag försöker tänka tillbaka till nån av bossarna (ingen av extra-bossarna) eller fienderna som krävde så mycket tänk. Är väl mest Bizarro Sephiroth som är lite klurig. Allt annat går att power through.

Jo precis, det var inte så rasande mycket strategi inblandat. Sjuan hade ett par bossar med lite gimmicks, som t.ex. en med två former som den skiftade mellan beroende på om man använde magi eller fysiska attacker på den men vid det laget kunde man praktiskt taget bara hamra sig igenom igenom allt man stod inför. Weapons och några av Seph-striderna var nog det enda som stod ut. Lite tråkigt med tanke på att FF6 innan hade rätt många strider som stod ut från mängden.
Personligen hoppas jag att de antingen gör något mer actionbaserat eller nåt åt FFX-hållet med turordning snarare än active time med mätare som fylls.

Medlem

För mig gör inte det något alls - så länge vi fortfarande kan summon:a som vi är vana vid osv. Det ska kännas som Final Fantasy 7 men jag anser inte att stridssystemet är vad som definierar det.

Jag ser fram emot förändringarna!

Medlem
Skrivet av Luciphear:

För mig gör inte det något alls - så länge vi fortfarande kan summon:a som vi är vana vid osv. Det ska kännas som Final Fantasy 7 men jag anser inte att stridssystemet är vad som definierar det.

Jag ser fram emot förändringarna!

Jag ser däremot gärna en möjlighet att avbryta summonsekvenserna. När man sett Bahamut 613 gånger och sekvensen ser identisk ut varje gång så blir det lite småtråkigt.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Luciphear:

För mig gör inte det något alls - så länge vi fortfarande kan summon:a som vi är vana vid osv. Det ska kännas som Final Fantasy 7 men jag anser inte att stridssystemet är vad som definierar det.

Jag ser fram emot förändringarna!

Jag ser däremot gärna en möjlighet att avbryta summonsekvenserna. När man sett Bahamut 613 gånger och sekvensen ser identisk ut varje gång så blir det lite småtråkigt.

Om det är active combat så hade jag gärna sett summons vara aktiva på spelplanen och göra sina saker under tiden som du själv kan styra dina karaktärer samtidigt. Kanske t.om ge summons lite mer kontroll, likt Final Fantasy X.

Jag avstår gärna från det gamla stridssystemet som gick ut på att vänta på din tur, och som sagt - summons blev jobbiga i längden. Ser gärna hela det systemet omgjort.

Medlem

Hoppas på något i stil med striderna i Xenoblade Chronicles

Medlem

Å där slutade jag att bry mig om spelet. typ 15 års väntan för ingenting. Låt spelaren åtminstone välja mellan classic eller new, jag kände på mig att det skulle bli så här.

Medlem

Så det blir samma dynga som dom nya spelen har?
Hoppa nog över i såna fall.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Jag känner så där. Säger som fler att man i så fall kan välja mellan classic och new. Tro samtidigt att det är livrädda att göra fansen besvikna så hoppas och tro det kommer bli bra i slutändan.

Medlem

Kanske ta inspiration från Radiant Historia på DS:en? Det spelet har ett väldigt intressant stridssystem.

Medlem
Skrivet av DarkZide8:

Yeah, just VII kanske inte var världens bästa på strider som kräver mycket taktik. Står helt still i skallen på mig när jag försöker tänka tillbaka till nån av bossarna (ingen av extra-bossarna) eller fienderna som krävde så mycket tänk. Är väl mest Bizarro Sephiroth som är lite klurig. Allt annat går att power through.

Skrivet av Duffelbag:

Jo precis, det var inte så rasande mycket strategi inblandat. Sjuan hade ett par bossar med lite gimmicks, som t.ex. en med två former som den skiftade mellan beroende på om man använde magi eller fysiska attacker på den men vid det laget kunde man praktiskt taget bara hamra sig igenom igenom allt man stod inför. Weapons och några av Seph-striderna var nog det enda som stod ut. Lite tråkigt med tanke på att FF6 innan hade rätt många strider som stod ut från mängden.
Personligen hoppas jag att de antingen gör något mer actionbaserat eller nåt åt FFX-hållet med turordning snarare än active time med mätare som fylls.

Alltså, komm inte och förstå påstå att ni bara gled igenom Demon Wall bossen första gången ni lirade, för det köper jag inte... Om ni inte power-levlade av någon konstig anledning.
Och hela grejen med Turn-Based är atrategi. Ni säger att det inte var så mycket strategi inblandat i just VII, nej, kanske inte, men jag vill då minnas att det var en jävla massa sådant i t.ex. VIII, IX och X. Så det enda som igenligen behövs göras är att ändra bossarna/fienderna lite, inte ta bort hela jävla kärnan i FFVIIs combat system.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Striderna var bland det tråkigaste i FF7. Random encounters och stela "stå still och vänta på eder tur"-strider hör inte hemma år 2015. Ska de göra en remake så ska de naturligtvis modernisera de delarna av spelet som var av sämre kvalitet.

Själv tycker jag bättre om de gamla FF just pga att det blir lite mer taktiskt. Each to their own

Medlem
Skrivet av Wedge:
Skrivet av DarkZide8:

Yeah, just VII kanske inte var världens bästa på strider som kräver mycket taktik. Står helt still i skallen på mig när jag försöker tänka tillbaka till nån av bossarna (ingen av extra-bossarna) eller fienderna som krävde så mycket tänk. Är väl mest Bizarro Sephiroth som är lite klurig. Allt annat går att power through.

Skrivet av Duffelbag:

Jo precis, det var inte så rasande mycket strategi inblandat. Sjuan hade ett par bossar med lite gimmicks, som t.ex. en med två former som den skiftade mellan beroende på om man använde magi eller fysiska attacker på den men vid det laget kunde man praktiskt taget bara hamra sig igenom igenom allt man stod inför. Weapons och några av Seph-striderna var nog det enda som stod ut. Lite tråkigt med tanke på att FF6 innan hade rätt många strider som stod ut från mängden.
Personligen hoppas jag att de antingen gör något mer actionbaserat eller nåt åt FFX-hållet med turordning snarare än active time med mätare som fylls.

Alltså, komm inte och förstå påstå att ni bara gled igenom Demon Wall bossen första gången ni lirade, för det köper jag inte... Om ni inte power-levlade av någon konstig anledning.
Och hela grejen med Turn-Based är atrategi. Ni säger att det inte var så mycket strategi inblandat i just VII, nej, kanske inte, men jag vill då minnas att det var en jävla massa sådant i t.ex. VIII, IX och X. Så det enda som igenligen behövs göras är att ändra bossarna/fienderna lite, inte ta bort hela jävla kärnan i FFVIIs combat system.

Jag har glömt Demon Wall, men grejen är den att det är inte om det är turn-based eller ARPG som egentligen bestämmer om spelen är taktiska eller inte, det är väldesignade bossar och fiender, som t.ex. Dark Elf i Final Fantasy IV där du ska lista ut att du ska kasta Float på dina karaktärer innan han gör en party-wiping EarthQuake eller Auronite i Lightning Returns, där nog många kollade upp en guide på efter första mötet då det inte precis går att bara hugga ner honom.

Jag gillar dock turn-based, men av den anledningen att det är mindre stressigt och man hinner tänka mer.

Medlem
Skrivet av Wedge:
Skrivet av DarkZide8:

Yeah, just VII kanske inte var världens bästa på strider som kräver mycket taktik. Står helt still i skallen på mig när jag försöker tänka tillbaka till nån av bossarna (ingen av extra-bossarna) eller fienderna som krävde så mycket tänk. Är väl mest Bizarro Sephiroth som är lite klurig. Allt annat går att power through.

Skrivet av Duffelbag:

Jo precis, det var inte så rasande mycket strategi inblandat. Sjuan hade ett par bossar med lite gimmicks, som t.ex. en med två former som den skiftade mellan beroende på om man använde magi eller fysiska attacker på den men vid det laget kunde man praktiskt taget bara hamra sig igenom igenom allt man stod inför. Weapons och några av Seph-striderna var nog det enda som stod ut. Lite tråkigt med tanke på att FF6 innan hade rätt många strider som stod ut från mängden.
Personligen hoppas jag att de antingen gör något mer actionbaserat eller nåt åt FFX-hållet med turordning snarare än active time med mätare som fylls.

Alltså, komm inte och förstå påstå att ni bara gled igenom Demon Wall bossen första gången ni lirade, för det köper jag inte... Om ni inte power-levlade av någon konstig anledning.
Och hela grejen med Turn-Based är atrategi. Ni säger att det inte var så mycket strategi inblandat i just VII, nej, kanske inte, men jag vill då minnas att det var en jävla massa sådant i t.ex. VIII, IX och X. Så det enda som igenligen behövs göras är att ändra bossarna/fienderna lite, inte ta bort hela jävla kärnan i FFVIIs combat system.

Ha! Hoppades någon mer än jag tänkte på Demon Wall!
Inte ens när jag körde igenom spelet för andra gången fixade jag honom på första försöket.

Jag ser också att turn based stannar kvar.
Pallar inte combat systemet i XIII.

7, 8 och 10 förblir favoriterna.

Medlem

Aja det verkar inte blir ett köp då.

Medlem
Skrivet av Wedge:
Skrivet av DarkZide8:

Yeah, just VII kanske inte var världens bästa på strider som kräver mycket taktik. Står helt still i skallen på mig när jag försöker tänka tillbaka till nån av bossarna (ingen av extra-bossarna) eller fienderna som krävde så mycket tänk. Är väl mest Bizarro Sephiroth som är lite klurig. Allt annat går att power through.

Skrivet av Duffelbag:

Jo precis, det var inte så rasande mycket strategi inblandat. Sjuan hade ett par bossar med lite gimmicks, som t.ex. en med två former som den skiftade mellan beroende på om man använde magi eller fysiska attacker på den men vid det laget kunde man praktiskt taget bara hamra sig igenom igenom allt man stod inför. Weapons och några av Seph-striderna var nog det enda som stod ut. Lite tråkigt med tanke på att FF6 innan hade rätt många strider som stod ut från mängden.
Personligen hoppas jag att de antingen gör något mer actionbaserat eller nåt åt FFX-hållet med turordning snarare än active time med mätare som fylls.

Alltså, komm inte och förstå påstå att ni bara gled igenom Demon Wall bossen första gången ni lirade, för det köper jag inte... Om ni inte power-levlade av någon konstig anledning.
Och hela grejen med Turn-Based är atrategi. Ni säger att det inte var så mycket strategi inblandat i just VII, nej, kanske inte, men jag vill då minnas att det var en jävla massa sådant i t.ex. VIII, IX och X. Så det enda som igenligen behövs göras är att ändra bossarna/fienderna lite, inte ta bort hela jävla kärnan i FFVIIs combat system.

Det stora problemet med sjuans strider är inte de få fallen som faktiskt kräver taktik, kunskap och planering. Det är allt däremellan. Att 1% av striderna i spelet är intressanta betyder självklart att systemet måste bytas ut, oavsett hur bra de roliga striderna faktiskt är. Det är de hundratals tråkiga, sega och otaktiska random striderna som du tvingas utstå som gör att ett nytt combatsystem är välkommet.

12
Skriv svar