Sätt betyg på Windows 10!

Robot
Medlem
Sätt betyg på Windows 10!

Satte dit en 2:a pga deras förbaskade policy, annars verkar ju systemet var bra av det lilla jag testat (kör ju mest Linux).


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem

Fungerar bra i stort sett på direkten men har lite klagande:

Färre saker att ställa in.

Fortfarande konstig uppbyggnad. Varför finns det två kontrollpaneler t.ex?

Inaktiv

Windows 10 är en förfinad version av Windows 8 med nya "smarta" funktioner som minskad kontroll av operativsystemet för slutanvändaren och påtvingade uppdateringar.

k3m
Medlem
Skrivet av Raklödder:

Windows 10 är en förfinad version av Windows 8 med nya smarta funktioner samt minskad kontroll av operativsystemet för slutanvändaren med påtvingade uppdateringar.

SteamOS måste komma nu för fan. Går ju inte att köra Windows skiten längre verkar det som. Med spionprogram, påtvingade uppdateringar, urusla användarvillkor, reklam, obefintlig användarkontroll

Medlem

Har inte hunnit kolla genom så mycket än, men av det jag sett hittills är bra.
Det jag inte gillar är den avskalade webbläsaren Edge. Jag vill ha snabb åtgång till menyer och "Fältet Favoriter" när jag surfar. Alla dessa avskalade webbläsare känns mer för mobiltelefonsurf än datorsurf. Ett drömscenario vore en webbläsare där man helt fritt kan välja vad som ska synas och helt fri placering på skärmen av favoritlänkar, menyer etc. Personligen bryr jag mig inte ett skvatt om det går 0,0001 ms snabbare att surfa med en avskalad webbläsare kontra en med menyer och andra synliga funktioner.

Medlem

Inte fått det än trotts att ja uppdaterat allt de senaste dagarna.. De skickar väl ut de i omgångar antar ja! Är mest intresserad av DirectX 12

Umi
Medlem

Lite småfel. t.ex ikonen för nätverksanslutning är borta för mig med mera, annars inga större problem

Medlem
Medlem
Skrivet av k3m:
Skrivet av Raklödder:

Windows 10 är en förfinad version av Windows 8 med nya smarta funktioner samt minskad kontroll av operativsystemet för slutanvändaren med påtvingade uppdateringar.

SteamOS måste komma nu för fan. Går ju inte att köra Windows skiten längre verkar det som. Med spionprogram, påtvingade uppdateringar, urusla användarvillkor, reklam, obefintlig användarkontroll

Oj det låter ju inte så kul med allt det där. Kan du förklara eller länka till de dåliga sakerna?

Medlem

Tycker det är ungefär lika bra som 8, inte haft några problem alls. Kontrollen finns om man bara vet var man ska leta, jag har iofs. Pro versionen så kan bero på det.

Medlem

Tycker det känns helt okej. Men för mig fryser det sig alldeles för ofta. tex nu när jag skrev detta, frös sig efter jag skrev tycker, haha.
Likadant med alla program. Hakar upp sig lite då och då.

Medlem

Fungerar äldre spel på windows 10?

Medlem

Har ni alla kört en helt omformatering från Windows 8 eller kan man se Windows 10 som en patch? Har ni bara uppdaterat Windows 8 så att säga eller har ni gjort en ren installation?


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Va folk har problem med påtvingde uppdateringar. Inte fan ska någon sitta med nån random version. Tänk hur drygt att supporta 111 versioner av Windows, edge etc. Ingen som klagar att t.ex chrome och steam uppdateras automatisk. Känns som det är än viktigare med ett operativ än med program..

Medlem

Jag får inte ens någon windows update-notifikation att jag kan uppgradera

Inaktiv
Skrivet av aholman:

Va folk har problem med påtvingde uppdateringar. Inte fan ska någon sitta med nån random version. Tänk hur drygt att supporta 111 versioner av Windows, edge etc. Ingen som klagar att t.ex chrome och steam uppdateras automatisk. Känns som det är än viktigare med ett operativ än med program..

Håller med, att hålla sitt OS uppdaterat är viktigt med tanke på de säkerhetshål som alltid finns i all mjukvara och behöver täppas när de väl hittas.

Har testat Windows 10 sedan våren och är riktigt nöjd med den, den är snabb och jag gillar designen på den. Edge är ett gigantiskt kliv för MS att äntligen ha en webbläsare som hänger med i tiden samt kopplingen till Xbox Live gör det ännu roligare att spela på PCn.

Detta har de gjort bra.

Medlem

Fanns inget alternativ för "har inte fått ännu, så jag har ingen aning"

Medlem
Skrivet av totte1015:

Jag får inte ens någon windows update-notifikation att jag kan uppgradera

Hade samma problem, trots jag kört alla uppdateringar etc och försökt med script för att få win10 "appen" att dyka upp så vägrade den.

Dock hittade jag att man kunde ladda ned/installera windows på egen hand. Så nu sitter jag med windows 10

Dock är det nog klokast att vänta på att få uppdateringen den "officiella" vägen som även nämns i artikeln.

Se länk:

http://www.cnet.com/how-to/jump-the-line-and-get-windows-10-r...

Medlem

får sätta en etta, har inte installerat och tänker inte heller, det verkar som windows spionerar på dig rätt duktigt... nejtack

Medlem
Skrivet av Daven:

Tycker det känns helt okej. Men för mig fryser det sig alldeles för ofta. tex nu när jag skrev detta, frös sig efter jag skrev tycker, haha.
Likadant med alla program. Hakar upp sig lite då och då.

Det är just för att du skrev ordet "tycker". När du tycker någonting skickas detta till MS (därav att det laggar till en smula) så de kan använda ditt tyckande till en bättre reklamupplevelse för dig.

Inaktiv
Skrivet av SWEBarb:

får sätta en etta, har inte installerat och tänker inte heller, det verkar som windows spionerar på dig rätt duktigt... nejtack

Så du sätter en etta när du inte ens har testat den, att avstå är en sak men att sätta ett betyg på en produkt som du i förhand har bestämt dig för att inte tycka om är bara löjligt...

Medlem

Jag vet inte varför men allt mitt ram minne ätts up av när jag surfar. Jag hade inte det här problemet när jag körde windows 7 :/ men annars är windows 10 enligt mig en 4 eller en 5

Medlem

För mig har inte uppdateringen dykt upp ännu, hur länge ska man behöva vänta?

Medlem
Skrivet av FZ_Elite:

För mig har inte uppdateringen dykt upp ännu, hur länge ska man behöva vänta?

http://www.nordichardware.se/Operativsystem/windows-10-lanser...

Medlem
Skrivet av Vantskruv:

Satte dit en 2:a pga deras förbaskade policy, annars verkar ju systemet var bra av det lilla jag testat (kör ju mest Linux).

Det är OS:et du ska betygsätta och inte hur Microsoft är som företag.

Medlem

Det gick ju skitbra och smidigt, och tog knappt bara en timme.
Men det är viktigt att man följer instruktionerna! Och att man först gör en uppgradering!! B)
Jag tycker hittills att det verkar jättebra, snyggt och smidigt. En klar förbättring.

Jag använde Microsofts "Media Creation Tool" för 32- resp. 64-bit versionen av Windows 10. (Eftersom att uppgraderingen genom Windows Update gav ett felmeddelande.)
Kör MediaCreationTool.exe och välj uppgradering.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Vantskruv:

Satte dit en 2:a pga deras förbaskade policy, annars verkar ju systemet var bra av det lilla jag testat (kör ju mest Linux).

Det är OS:et du ska betygsätta och inte hur Microsoft är som företag.

Tyvärr så är det väldigt avgörande för mig hur Microsoft är som företag när jag överväger huruvida jag ska uppgradera mitt väl fungerande Win 7 till Win 10. Jag skiter i att Win 10 är sött som en skopa socker ifall det bara är en vacker fasad för att kartlägga mitt liv.
Så på grund av MS policy blev det "tveksamt" för mig med, då Windows tydligen inte längre "bara" är ett operativsystem.

k3m
Medlem
Skrivet av IceClimber:
Skrivet av k3m:
Skrivet av Raklödder:

Windows 10 är en förfinad version av Windows 8 med nya smarta funktioner samt minskad kontroll av operativsystemet för slutanvändaren med påtvingade uppdateringar.

SteamOS måste komma nu för fan. Går ju inte att köra Windows skiten längre verkar det som. Med spionprogram, påtvingade uppdateringar, urusla användarvillkor, reklam, obefintlig användarkontroll

Oj det låter ju inte så kul med allt det där. Kan du förklara eller länka till de dåliga sakerna?

Som en som följer mjukvara, OS, program, spel och även uppskattar integritet, trimmning, fri programvara, äganderätt och reklamfrihet. Så då tar man in såna saker. Jag har inte spottat i nävarna och kollat upp de här sakerna själv. Gått i genom inställningar elr fördjupat mig desto mer i de här sakerna. Sedan så är jag alert, medveten och kritisk. Utöver detta så vet jag att jag har många jämlikar. Naturligtvis har jag inget att dölja. Men har man integritet och starka frihetskänslor, så känns det svårt att underkasta sig egenkontroll osv. Hoppas du fick ut nåt av detta. Tog en stund att skriva, puh!

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Vantskruv:

Satte dit en 2:a pga deras förbaskade policy, annars verkar ju systemet var bra av det lilla jag testat (kör ju mest Linux).

Det är OS:et du ska betygsätta och inte hur Microsoft är som företag.

Tyvärr så är det väldigt avgörande för mig hur Microsoft är som företag när jag överväger huruvida jag ska uppgradera mitt väl fungerande Win 7 till Win 10. Jag skiter i att Win 10 är sött som en skopa socker ifall det bara är en vacker fasad för att kartlägga mitt liv.
Så på grund av MS policy blev det "tveksamt" för mig med, då Windows tydligen inte längre "bara" är ett operativsystem.

Sååå.. Om det är ett dåligt företag vägrar du byta (gratis) från en av deras gamla produkter till en av deras nya? Men det är helt ok att fortsätta använda företagets produkter, så länge man inte uppgraderar? Gratis. Personligen brukar jag försöka undvika att använda produkter från företag jag inte litar på.

Skriv svar