Tips på bra speldator

Medlem
Tips på bra speldator

Hej alla!

Jag är total idiot när det gäller spel och datorer, och vänder mig därför nu till er som är experter

Det är så att sonen (12 år) vill köpa en dator, men eftersom vi har noll koll på vad man bör tänka på skulle jag vara ofantligt tacksam för alla tips och råd jag kan få!

Det ska alltså vara en bastant och bra dator, som klarar de flesta spel, och som helst inte går sönder efter typ ett år… Vi lägger hellre ned lite mer pengar på nåt som är bra än köper nåt billigt skit. Sonen är som sagt 12 nu, men vi hoppas ju att datorn vi köper ska hålla några år, så den ska alltså täcka även en lite äldre tonårings behov.

Så, vad ska vi tänka på? Vad är 'måstena' här? Det finns väl olika saker i datorn tänker jag, som bör vara minst si och så (typ att minnet måste vara minst si och så stort), fast jag vet ju inte vilka dessa olika saker är (det enda jag kommer på är minnet!), och än mindre hur man bedömer prestandan på dessa olika saker.

Jag är alltså otroligt tacksam för alla råd jag kan få - när man väl står där i affären så snackar ju bara försäljaren omkull en med allt sitt prat om saker som jag inte har en aning om vad det är… och så står man där med en maskin som bara visar sig vara skit (så blev det med den förra datorn vi köpte till sonen… för bara 1,5 år sen!)

Tusen tack på förhand!
/Helena

Hej Helena.

Jo här finns en del som älskar att prata datorkomponenter, jag själv är inte så insatt, men av erfarenhet av att se dessa konversationer så kan det vara till hjälp att säga ungefär hur mycket pengar familjen är villig att lägga på en ny dator. Om en prisklass nämns så kan ni få bättre råd på vilka delar som ger mest för pengarna och stabilast prestanda.

Annars så brukar "drömdatorerna" med tredubbla grafikkort och sådana önskningar lätt ta över

Hoppas ni får de tips ni behöver, Det kan också vara bra att nämna var ni har tänkt inhandla datorn.

Hej så länge.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

nja..nuförtiden är ju grafikkorten GIGANTISKA så se till att skaffa ett stort moderkort och med det krävs ju även ett stort chassi. Saker som är heta idag kommer inte vara like heta om 6 månader, skulle tippa på att många saker släpps under vårkanten som är förbättrade varianter av nya saker som släppts under hösten så det blir ju lite sisådär med att kunna sia om vad som bör vara "bäst" och hållbart under en viss tid framöver. Jämförelsen blir ju med att hitta saker som i förhållande till priset ger "mest". mest krut bör läggas på grafikkortet om jag får säga det själv....

- Kraftigt nätagg, minst 750 watt
- minst 16 gb ram
- SSD bör vara standard idag för hårddiskarna
- en skarp skärm, var rädd om dina ögon.

Medlem

Det absolut viktigaste tipset jag kan komma med är: GÅ EJ till en stor ELkedja för datorköp (Elgiganten, Mediamarkt. osv.) då kommer du definitivt bli pådyvlad skräp. Och undvik "märkesdatorer" (Hp, Compaq, alienware osv.)


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Sweclockers brukar sätta ihop en "sommardator" varje år där de ingående går igenom valen av komponenter och i sammanfattningen lägger fram tre förslag i olika prisklasser.

Nu har de inte gjort nåt paket för det här året...än, men 2014 års variant kan om inte annat vara en utgångspunkt.

Kan vara värt att kolla in om man vill göra det enkelt för sig. Sweclockers Sommardator 2014

Medlem

Vilken budget har ni tänkt er ? kan sätta mig och skriva ihop en rigg som får mest ut av pengar så att säga


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem

Hej igen allihop, och tusen tack för snabba och ingående svar!

Lite förtydligande svar:

Traveller in time: Vi är beredda att lägga runt 10 000 (är det naivt??!!), och kan väl köpa den där den finns, helt enkelt (se även svar till Zymac nedan)

Ferolo2: Tack!!!! Precis den här typen av råd jag var ute efter!!! Följdfrågor: Vad innebär stort moderkort? Jag menar, vad ska det 'heta' för att vara stort nog? (Typ som du skriver "minst 16 gb ram" tex). Du skriver även att grafikkorten är gigantiska, men ska man ha nåt minimum där &så? En annan sak jag kom på nu (utöver minne, som jag ju kom på redan innan, men det är väl det samma som ram???) är att det pratas om 'processor' ibland &så - vad ska man tänka på där; finns det nåt minimum-'mått' att ha i åtanke där? Och slutligen: vad innebär nätagg och SSD? Ja… förlåt för alla frågor… Pallar du eller nån annan svara vore det kanon!

Zymac: eh… lätt att man går till de etablerade stor-kedjorna, ja… precis det som gick fel förra gången. Har du nåt tips vart man bäst vänder sig?

Peter_Lovgren: Åh, tack!! Ska kolla upp detta!!!

Tack igen alla!!
/Helena

Medlem
Skrivet av Freywiind:

Vilken budget har ni tänkt er ? kan sätta mig och skriva ihop en rigg som får mest ut av pengar så att säga

Oj, satt o skrev på mitt förra svar när du postade detta! Tack även för ditt svar!! Som framgår av föregående har vi tänkt runt 10 000.

Medlem

Tror inte det nämnts men kan vara bra att veta. Har ni tänkt beställa delar och bygga datorn själva eller ska den vara färdigbyggd när ni får den? Det blir lite billigare om man bygger själv men det kanske är lite läskigt om man inte har erfarenhet av att sätta ihop en dator sedan innan.

Medlem

Med tanke på ditt kunnande och troligen på din sons med tanke på hans ringa ålder är det nog bättre att ta ett paket som är ihopsatt. Man kan be dom byta ut vissa delar så det bör fuka om man ber dom om det. 10.000 får man en mycket bra dator för om man INTE tar med tangentbord, mus och skärm. annars är det inte mer än till en övre mellanklassdator dom pengarna räcker till. Det krävs en del kunskap för att köpa komponenter och sätta ihop en dator själv, skulle tro att din son bör vara i 15-års åldern innan han börjar pilla för mycket med dyra "leksaker" så att säga. Att gå till en elkedja som mediamarkt, elgiganten, computercity, etcetra leder oftast till säljarsnack och man köper grisen i säcken på ett eller annat sätt...tyvärr! Om man kan kika på några paket så kan folk här säkert peka ut några delar man kan byta ut till det bättre och på så vis se till att man kan få ut "mer" för dom pengarna man spenderar.

för att svara på några frågor:

- när man pratar minne menar man nästan uteslutande det så kallade "arbetsminnet" och det är ram-minnet. Ram minnet underlättar många saker och samverkar med många saker i datorn, desto mer desto bättre, men för framtida behov är nog 16 gb det minsta jag skulle rekommendera i alla fall. spelen kommer nog snart att kräva det för att dom skall flyta på bra.

- Hårddisken är "lagringnsminnet" och skall vara en SSD och bör inte vara mindre än 250 GB.

- Storleken på moderkortet är enbart den fysiska storleken och är där man sätter ihop alla datorkomponenterna på. Jag tänkte att för någon som bygger ihop med olika datordelar bör man välja ett kort som man vet har tillräckligt med kortplatser för att kunna sätta in extra komponenter vid senare tillfälle. Kanske ett extra grafikkort för att köra simultant med det andra med mera. Är ni inte vana är det som sagt bättre att köpa paket och då är delarna ihopsatta redan från början.

- storleken på Chassit (själva plåt/plastlådan där alla interna delar/komponenter sätts in i) bör vara High-tower modell för att kunna användas vid utbygge senare och som även därmed kan användas när man blivit tillräckligt duktig för att byta ut moderkort och komponenter själv. dessutom underlättar ett stort chassi kyning och luftgenomströmning.

Anledningen till att jag nämner saker som stort moderkort och stora grafikkort är just därför att när man uppgraderar och fixar med nya grafikkort och placering av nya komponenter så är det bättre och enklare om dessa kan placeras utan att dom kommer ivägen för kablar, expansionskort med mera.

i slutändan är det nog bäst att köpa ett paket som start för pojken, men att du kan be dom som säljer att byta ut vissa delar som några här på forumet vet är mer prisvärda och som kan ge en längre livslängd på datorn. tyvärr lever sällan datorn längre än 5 år, men chassi och nätaggregat kan man alltid återanvända i alla fall.

Medlem
Skrivet av ferolo2:

Med tanke på ditt kunnande och troligen på din sons med tanke på hans ringa ålder är det nog bättre att ta ett paket som är ihopsatt. Man kan be dom byta ut vissa delar så det bör fuka om man ber dom om det. 10.000 får man en mycket bra dator för om man INTE tar med tangentbord, mus och skärm. annars är det inte mer än till en övre mellanklassdator dom pengarna räcker till. Det krävs en del kunskap för att köpa komponenter och sätta ihop en dator själv, skulle tro att din son bör vara i 15-års åldern innan han börjar pilla för mycket med dyra "leksaker" så att säga. Att gå till en elkedja som mediamarkt, elgiganten, computercity, etcetra leder oftast till säljarsnack och man köper grisen i säcken på ett eller annat sätt...tyvärr! Om man kan kika på några paket så kan folk här säkert peka ut några delar man kan byta ut till det bättre och på så vis se till att man kan få ut "mer" för dom pengarna man spenderar.

för att svara på några frågor:

- när man pratar minne menar man nästan uteslutande det så kallade "arbetsminnet" och det är ram-minnet. Ram minnet underlättar många saker och samverkar med många saker i datorn, desto mer desto bättre, men för framtida behov är nog 16 gb det minsta jag skulle rekommendera i alla fall. spelen kommer nog snart att kräva det för att dom skall flyta på bra.

- Hårddisken är "lagringnsminnet" och skall vara en SSD och bör inte vara mindre än 250 GB.

- Storleken på moderkortet är enbart den fysiska storleken och är där man sätter ihop alla datorkomponenterna på. Jag tänkte att för någon som bygger ihop med olika datordelar bör man välja ett kort som man vet har tillräckligt med kortplatser för att kunna sätta in extra komponenter vid senare tillfälle. Kanske ett extra grafikkort för att köra simultant med det andra med mera. Är ni inte vana är det som sagt bättre att köpa paket och då är delarna ihopsatta redan från början.

- storleken på Chassit (själva plåt/plastlådan där alla interna delar/komponenter sätts in i) bör vara High-tower modell för att kunna användas vid utbygge senare och som även därmed kan användas när man blivit tillräckligt duktig för att byta ut moderkort och komponenter själv. dessutom underlättar ett stort chassi kyning och luftgenomströmning.

Anledningen till att jag nämner saker som stort moderkort och stora grafikkort är just därför att när man uppgraderar och fixar med nya grafikkort och placering av nya komponenter så är det bättre och enklare om dessa kan placeras utan att dom kommer ivägen för kablar, expansionskort med mera.

i slutändan är det nog bäst att köpa ett paket som start för pojken, men att du kan be dom som säljer att byta ut vissa delar som några här på forumet vet är mer prisvärda och som kan ge en längre livslängd på datorn. tyvärr lever sällan datorn längre än 5 år, men chassi och nätaggregat kan man alltid återanvända i alla fall.

Problem med paket från t.ex elgiganten och sådant är att de drar för högt pris det ska vara en investering som nämns övan som ska duga ett par år iaf tills pojken blir 15


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem

Well nu har man suttit och får fram detta, rigg som klarar allt idag och ett par år utan större problem

http://www.inet.se/kundvagn/bild/8245129/2015-08-01


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem
Skrivet av Freywiind:

Well nu har man suttit och får fram detta, rigg som klarar allt idag och ett par år utan större problem

http://www.inet.se/kundvagn/bild/8245129/2015-08-01

Lägg till detta så är eventuella monteringsproblem ur världen också.

Medlem
Skrivet av ferolo2:

Med tanke på ditt kunnande och troligen på din sons med tanke på hans ringa ålder är det nog bättre att ta ett paket som är ihopsatt. Man kan be dom byta ut vissa delar så det bör fuka om man ber dom om det. 10.000 får man en mycket bra dator för om man INTE tar med tangentbord, mus och skärm. annars är det inte mer än till en övre mellanklassdator dom pengarna räcker till. Det krävs en del kunskap för att köpa komponenter och sätta ihop en dator själv, skulle tro att din son bör vara i 15-års åldern innan han börjar pilla för mycket med dyra "leksaker" så att säga. Att gå till en elkedja som mediamarkt, elgiganten, computercity, etcetra leder oftast till säljarsnack och man köper grisen i säcken på ett eller annat sätt...tyvärr! Om man kan kika på några paket så kan folk här säkert peka ut några delar man kan byta ut till det bättre och på så vis se till att man kan få ut "mer" för dom pengarna man spenderar.

för att svara på några frågor:

- när man pratar minne menar man nästan uteslutande det så kallade "arbetsminnet" och det är ram-minnet. Ram minnet underlättar många saker och samverkar med många saker i datorn, desto mer desto bättre, men för framtida behov är nog 16 gb det minsta jag skulle rekommendera i alla fall. spelen kommer nog snart att kräva det för att dom skall flyta på bra.

- Hårddisken är "lagringnsminnet" och skall vara en SSD och bör inte vara mindre än 250 GB.

- Storleken på moderkortet är enbart den fysiska storleken och är där man sätter ihop alla datorkomponenterna på. Jag tänkte att för någon som bygger ihop med olika datordelar bör man välja ett kort som man vet har tillräckligt med kortplatser för att kunna sätta in extra komponenter vid senare tillfälle. Kanske ett extra grafikkort för att köra simultant med det andra med mera. Är ni inte vana är det som sagt bättre att köpa paket och då är delarna ihopsatta redan från början.

- storleken på Chassit (själva plåt/plastlådan där alla interna delar/komponenter sätts in i) bör vara High-tower modell för att kunna användas vid utbygge senare och som även därmed kan användas när man blivit tillräckligt duktig för att byta ut moderkort och komponenter själv. dessutom underlättar ett stort chassi kyning och luftgenomströmning.

Anledningen till att jag nämner saker som stort moderkort och stora grafikkort är just därför att när man uppgraderar och fixar med nya grafikkort och placering av nya komponenter så är det bättre och enklare om dessa kan placeras utan att dom kommer ivägen för kablar, expansionskort med mera.

i slutändan är det nog bäst att köpa ett paket som start för pojken, men att du kan be dom som säljer att byta ut vissa delar som några här på forumet vet är mer prisvärda och som kan ge en längre livslängd på datorn. tyvärr lever sällan datorn längre än 5 år, men chassi och nätaggregat kan man alltid återanvända i alla fall.

Oj, det var verkligen ett utförligt svar!! Tusen tack för detta - nu börjar det bli lite mer ordning i huvet på mig; mycket klarare!!

Ja, du har alldeles rätt i att det är bäst att vi köper en färdig maskin; frågan är bara var, eftersom Mediamarkt mfl inte är nån bra idé… Och nä, mer än 5 år har vi inte räknat med – men det är ju kanon om man kan återanvända lite av det; det har jag inte ens tänkt på, men om några år är sonen som sagt kanske 'stor' nog till att bygga själv, och då är det ju bra om vissa (om än bara de minst kostsamma) delarna går att återanvända

Igen: tusen tack!!

Medlem
Skrivet av Freywiind:

Well nu har man suttit och får fram detta, rigg som klarar allt idag och ett par år utan större problem

http://www.inet.se/kundvagn/bild/8245129/2015-08-01

Oj! Tusen tack!! Och ihop med Peter_Lovgrens tips blir det ju perfekt!! Förvisso en bit dyrare än vi hade tänkt, men bättre det än att det bara visar sig vara skit…

Medlem
Skrivet av peter_lovgren:
Skrivet av Freywiind:

Well nu har man suttit och får fram detta, rigg som klarar allt idag och ett par år utan större problem

http://www.inet.se/kundvagn/bild/8245129/2015-08-01

Lägg till detta så är eventuella monteringsproblem ur världen också.

Ja, det här är ju perfekt!! Tusen tack till dig med!!

Medlem
Skrivet av Freywiind:

Well nu har man suttit och får fram detta, rigg som klarar allt idag och ett par år utan större problem

http://www.inet.se/kundvagn/bild/8245129/2015-08-01

Jag skulle inte välja en Haswell-rigg om jag var ute efter någonting framtidssäkert idag. Inte när Skylake är veckor bort. Sedan skulle jag absolut rekommendera ett Nvidia-kort över AMD för en så smärtfri upplevelse som möjligt. Det kvittar vad AMD-fantasterna vill framställa det som, drivrutinshanteringen på Nvidia ÄR smidigare.

Sedan är det ju värt att nämna att du glömt operativsystemet (1000kr) och eventuell montering (800kr), vilket för datorn ganska långt över den utsatta 10 000kr-budgeten. Man kan mycket väl bygga en riktigt bra speldator för runt 10 000kr, då får man dock räkna bort skärm, mus och tangentbord.

Moderkortets storlek behöver OP sedan inte bry dig om. PCI-E-porten som grafikkortet använder är lika stort oavsett och det enda som skiljer är antalet kort du kan ha i burken, det är chassit som innebär en begränsning vid gigantiska grafikkort.

Medlem

Kingstons V300 bör man undvika som SSD. Dels gjorde dom en ful manöver där dom började stoppa in billigare och klart sämre minnen i den för något år sen och sen verkar dom ha en himla massa problem i övrigt också. Kolla användarrecensionerna från senaste året på Prisjakt t.ex: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1498545

Sen som ferolo2 skrev så är 120gb i minsta laget. Du vill ju helst få in både Windows och åtminstone några spel på den disken och då är 120gb för lite. T.ex. http://www.inet.se/produkt/4304782/samsung-ssd-evo-850-series... vore ett klart bättre val (men då får du kanke spara in på något annat för att inte spränga budgeten ännu mer).

/ LordDaimos

Medlem
Skrivet av LordDaimos:

Kingstons V300 bör man undvika som SSD. Dels gjorde dom en ful manöver där dom började stoppa in billigare och klart sämre minnen i den för något år sen och sen verkar dom ha en himla massa problem i övrigt också. Kolla användarrecensionerna från senaste året på Prisjakt t.ex: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1498545

Sen som ferolo2 skrev så är 120gb i minsta laget. Du vill ju helst få in både Windows och åtminstone några spel på den disken och då är 120gb för lite. T.ex. http://www.inet.se/produkt/4304782/samsung-ssd-evo-850-series... vore ett klart bättre val (men då får du kanke spara in på något annat för att inte spränga budgeten ännu mer).

/ LordDaimos

120 gig perfekt till windows och programm om du tittar så ligger en 1tb disk där också för spel och dylikt


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Freywiind:

Well nu har man suttit och får fram detta, rigg som klarar allt idag och ett par år utan större problem

http://www.inet.se/kundvagn/bild/8245129/2015-08-01

Jag skulle inte välja en Haswell-rigg om jag var ute efter någonting framtidssäkert idag. Inte när Skylake är veckor bort. Sedan skulle jag absolut rekommendera ett Nvidia-kort över AMD för en så smärtfri upplevelse som möjligt. Det kvittar vad AMD-fantasterna vill framställa det som, drivrutinshanteringen på Nvidia ÄR smidigare.

Sedan är det ju värt att nämna att du glömt operativsystemet (1000kr) och eventuell montering (800kr), vilket för datorn ganska långt över den utsatta 10 000kr-budgeten. Man kan mycket väl bygga en riktigt bra speldator för runt 10 000kr, då får man dock räkna bort skärm, mus och tangentbord.

Moderkortets storlek behöver OP sedan inte bry dig om. PCI-E-porten som grafikkortet använder är lika stort oavsett och det enda som skiljer är antalet kort du kan ha i burken, det är chassit som innebär en begränsning vid gigantiska grafikkort.

Operativ system kostar runt 5 dollar i dagsläget och man får en licenserad nyckel som går att upgradera till win 10 utan problem, så att betala över 1000 spänn till inet eller sånt det är onödigt


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem

Bortser man från Skylake skulle jag kolla på någonting likt detta i 10 000kr-klassen:

http://www.inet.se/kundvagn/bild/8245356/2015-08-01

Jag kan gå igenom lite hur jag motiverar de olika komponenterna här så kan (och kommer) andra forumiter gärna skrika till där de inte håller med.

Till att börja med så har jag skrotat idén om en SSD till förmån för en större SSHD. Detta gjorde jag för att en separat hårddisk och en tillräckligt stor SSD (240gb) i sig går på nästan 2000kr, en femtedel av budgeten som man då spenderar på en relativt dålig SSD (dålig investering). Personligen satte jag själv en SSD i min stationära dator och en SSHD i min laptop, skillnaden i hastighet finns definitivt där men i en stationär dator tycker jag inte att den motiverar det dubbla priset. De besparade pengarna kunde då gå till en skarpare processor och ett slutpris närmre budget.

Jag sparade in lite pengar på att välja ett simplare chassi (som jag själv arbetat med), dessa lade jag sedan på en CPU-kylare för att ge ett svalare och framförallt mer tyst system. Det är givetvis en preferens men jag skulle alltid rekommendera att byta ut den medföljande kylaren då den allt som oftast är ineffektiv och högljudd.

Moderkortet är ett stabilt ASUS-kort av mindre variant (mATX) som täcker allt som behövs i datorn. Med två DDR3-stickor (16GB, CL9) och ett singel-grafikkort samt en smal CPU-kylare så känns det vettigt att spara in pengar på mATX över ett ATX-moderkort. Nackdelen är att antalet USB 3-portar kontra USB 2 är lite väl snålt men samtidigt får man gå upp en bra bit i pris för att få fler av dessa på såväl moderkort som chassi, inte lönt det enligt mig.

Grafikkortet är inte det snabbast tillgängliga idag, det ligger en märkbar bit efter det R9 390 som Freywiind länkade ovan. Det klarar sig dock mer än väl i spel och tillhör en dator för runt 10 000kr snarare än en dator för runt 15 000kr, i min mening ett mer realistiskt val i den prisklassen.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Bortser man från Skylake skulle jag kolla på någonting likt detta i 10 000kr-klassen:

http://www.inet.se/kundvagn/bild/8245356/2015-08-01

Jag kan gå igenom lite hur jag motiverar de olika komponenterna här så kan (och kommer) andra forumiter gärna skrika till där de inte håller med.

Till att börja med så har jag skrotat idén om en SSD till förmån för en större SSHD. Detta gjorde jag för att en separat hårddisk och en tillräckligt stor SSD (240gb) i sig går på nästan 2000kr, en femtedel av budgeten som man då spenderar på en relativt dålig SSD (dålig investering). Personligen satte jag själv en SSD i min stationära dator och en SSHD i min laptop, skillnaden i hastighet finns definitivt där men i en stationär dator tycker jag inte att den motiverar det dubbla priset. De besparade pengarna kunde då gå till en skarpare processor och ett slutpris närmre budget.

Jag sparade in lite pengar på att välja ett simplare chassi (som jag själv arbetat med), dessa lade jag sedan på en CPU-kylare för att ge ett svalare och framförallt mer tyst system. Det är givetvis en preferens men jag skulle alltid rekommendera att byta ut den medföljande kylaren då den allt som oftast är ineffektiv och högljudd.

Moderkortet är ett stabilt ASUS-kort av mindre variant (mATX) som täcker allt som behövs i datorn. Med två DDR3-stickor (16GB, CL9) och ett singel-grafikkort samt en smal CPU-kylare så känns det vettigt att spara in pengar på mATX över ett ATX-moderkort. Nackdelen är att antalet USB 3-portar kontra USB 2 är lite väl snålt men samtidigt får man gå upp en bra bit i pris för att få fler av dessa på såväl moderkort som chassi, inte lönt det enligt mig.

Grafikkortet är inte det snabbast tillgängliga idag, det ligger en märkbar bit efter det R9 390 som Freywiind länkade ovan. Det klarar sig dock mer än väl i spel och tillhör en dator för runt 10 000kr snarare än en dator för runt 15 000kr, i min mening ett mer realistiskt val i den prisklassen.

du har varken skärm tangetbord eller mus med, 960 har ingen potential för att klara sig i mer än 1 år för att sedan behöva bytas


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem
Skrivet av Freywiind:

du har varken skärm tangetbord eller mus med, 960 har ingen potential för att klara sig i mer än 1 år för att sedan behöva bytas

Se mitt tidigare inlägg.

GTX 960 står sig bra och räcker gott och väl både idag och nästa år. Att gå upp till ett GTX 970 innebär dels att man missar 10k-målet ännu mer och dels att man får en sämre processor. Då processorn är det som kräver mest tid, pengar och arbete att uppdatera så känns den smällen inte värt det.

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Freywiind:

du har varken skärm tangetbord eller mus med, 960 har ingen potential för att klara sig i mer än 1 år för att sedan behöva bytas

Se mitt tidigare inlägg.

GTX 960 står sig bra och räcker gott och väl både idag och nästa år. Att gå upp till ett GTX 970 innebär dels att man missar 10k-målet ännu mer och dels att man får en sämre processor. Då processorn är det som kräver mest tid, pengar och arbete att uppdatera så känns den smällen inte värt det.

och åter igen om du läser första posten så ska dator klara sig mer än 1 år, du får en rigg för nästan 12000kr för bara burken som kommer behöva byta gfx inom 1 år, ati korten är prisvärda för prestandan de ger rent ut


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem
Skrivet av Freywiind:
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Freywiind:

du har varken skärm tangetbord eller mus med, 960 har ingen potential för att klara sig i mer än 1 år för att sedan behöva bytas

Se mitt tidigare inlägg.

GTX 960 står sig bra och räcker gott och väl både idag och nästa år. Att gå upp till ett GTX 970 innebär dels att man missar 10k-målet ännu mer och dels att man får en sämre processor. Då processorn är det som kräver mest tid, pengar och arbete att uppdatera så känns den smällen inte värt det.

och åter igen om du läser första posten så ska dator klara sig mer än 1 år, du får en rigg för nästan 12000kr för bara burken som kommer behöva byta gfx inom 1 år, ati korten är prisvärda för prestandan de ger rent ut

Det finns ingen som helst anlending att byta ut sitt GTX 960 om ett år, räkna med bra prestanda i minst två till tre år, precis som det har varit med X60-korten sedan GTX 260.

Nåväl, jag har sagt mitt om en dator i den budgeten, jag ser ingen poäng i att argumentera mot ett annat alternativ när jämförelsen handlar om datorer i helt olika budgetsegment.

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Freywiind:
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Freywiind:

du har varken skärm tangetbord eller mus med, 960 har ingen potential för att klara sig i mer än 1 år för att sedan behöva bytas

Se mitt tidigare inlägg.

GTX 960 står sig bra och räcker gott och väl både idag och nästa år. Att gå upp till ett GTX 970 innebär dels att man missar 10k-målet ännu mer och dels att man får en sämre processor. Då processorn är det som kräver mest tid, pengar och arbete att uppdatera så känns den smällen inte värt det.

och åter igen om du läser första posten så ska dator klara sig mer än 1 år, du får en rigg för nästan 12000kr för bara burken som kommer behöva byta gfx inom 1 år, ati korten är prisvärda för prestandan de ger rent ut

Det finns ingen som helst anlending att byta ut sitt GTX 960 om ett år, räkna med bra prestanda i minst två till tre år, precis som det har varit med X60-korten sedan GTX 260.

Nåväl, jag har sagt mitt om en dator i den budgeten, jag ser ingen poäng i att argumentera mot ett annat alternativ när jämförelsen handlar om datorer i helt olika budgetsegment.

Inser du att om du lägger till skärmen + tangetbord och mus till din rigg så kommer den gå om den som jag plockade ihop ? och vara dessutom sämre prestandamässigt ?


signatur

I got an offer you cant refuse!

Inaktiv

Även jag har fixat ihop en kundvagn åt dig, vilket blev snarlik version av Kebbes. Jag valde dock en bättre processor som även är billigare. Varför han inte valde den istället vet jag ej

Jag håller även med om hans argument om att välja Nvidia över AMD främst över användarvänligheten med drivrutiner, men även att de drar mindre energi och är mycket tystare. Man behöver även inte uppgradera om ett år som Freywiind sade.

Att ha en SSHD istället för HDD+SSD är också ett val man bör göra för en budget på 10k. Det gör det även lättare för användaren (din grabb) att installera program. Jag vet inte hur bra hans kunskaper är, men det kan krångla till det med att veta vart man ska installera vad med två hårddiskar. Därför är en hybrid-hårddisk det smartare valet.

Freywiind: Anledningen till att våra datorer blir dyrare är för att vi lagt in både Windows och montering, vilket inte du gjort.

Kommer med båda listorna här nedan, ett för lite billigare och ett lite dyrare.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8245800/2015-08-01 Billigare
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8245822/2015-08-01 Dyrare

Skillnaden är att i det dyrare är det bättre grafikkort.

Helena:
Är det tänkt att behålla den gamla datorn och låta sonen använda den nya själv?

För annars undrade jag vilken skärm ni använder nu, om den är bra, och ni inte ska ha kvar den gamla, då kanske inköpet av en ny skärm kan vänta ett litet tag, kanske som en överraskning till en kommande födelsedag eller nästa jul, bara ett förslag. Då det sparar in 2500kr vid detta inköp som kanske blir lättare på plånboken när fler löner har trillat in.

Bara något jag funderade på.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

ja jag vet inte om man istället tar ett hyfsat moderkort som har en sock o buss som gör att man kan byta processor om ca 2 år så kan man köpa en något billigare processor som man vet står sig bra och garanterat räcker till att maxa spelens kapacitet i 1-2 år så borde det vara helt ok..

Jag skulle INTE rekommendera att lägga spelen på en annan hårddisk då detta avsevärt slöar ner spelen om du kör dom på en vanlig hårddisk. jämfört med en SSD

Medlem

förresten...varför känns det här som någon sorts reklam för Inet? o.O

123
Skriv svar