Hejdå Twitter, tack för inget alls!

Skribent
Hejdå Twitter, tack för inget alls!

Sommaren 2012 hade jag precis lämnat startgroparna för en "riktig" karriär som spelskribent. Jag hade börjat skriva för lite tidningar och, tro det eller ej, börjat få betalt för mina texter. Ungefär ett halvår senare publicerades min första text här på FZ och resten är, för att använda ett gammalt beprövat begrepp, historia.

Där i början fick jag för mig att jag skulle finnas på sociala medier, för att det skulle gynna min karriär "att vara där det händer". Eftersom jag än idag Vågat Vägra Facebook™ (förutom när jag mer eller mindre anonymt sköter FB-sidan för FZ) så föll lotten på Twitter.

Jag tror att jag aldrig någonsin har suttit och läst Twitter-flödet med ett leende på läpparna. Snarare har jag dragits ned i det ständiga Twitter-gnället där alla ska klaga på allt och alla mest hela tiden. Och jag infekterades snabbt av denna åkomma. Spola fram tre år och jag har mest använt plattformen för att gnälla på vädret, klaga när servrar i onlinespel går ner, och gråta ut när jag förlorar i Hearthstone.

Det har föga överraskande inte gjort ett skit för min karriär och jag blir knappast gladare av att sitta där och stämma in i den världsomspännande klagosången. Eftersom jag aldrig dragits till sociala medier överhuvudtaget var det inte ett särskilt svårt beslut att dra ur pluggen idag och avsluta mitt konto.

Faktum är att jag redan känner mig lite lyckligare.

#blogg


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Hejdå Twitter, tack för inget alls!

Jag följer bara kändisar på Twitter. De klagar sällan då det skulle förstöra deras rykten


signatur

Everybody needs help.

Har aldrig använt twitter eller något liknande socialmedia.

Hade ett Facebookkonto en gång, men la av med det riktig fort. Har ni någonsin försökt avsluta ett Facebookkonto?
Minst femton påminnelser och "är du säker"- rutor som flyttar runt på skärmen. Som om deras största skräck är ett avslutat konto.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Skribent
Skrivet av Apministern:

Jag följer bara kändisar på Twitter. De klagar sällan då det skulle förstöra deras rykten

Det låter sunt. Har lekt med tanken att köra upp ett anonymt konto som bara följer spelutvecklare. Men det får bli i framtiden i sådana fall.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Välkommen tillbaka!

Medlem

Det du berättar bekräftar mina fördomar om Twitter..

Skribent
Skrivet av Vildjakt:

Det du berättar bekräftar mina fördomar om Twitter..

Finns förmodligen de som har betydligt roligare med Twitter, men det var inget för mig.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Strongt att vägra Facebook också, helt rätt.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Killmonday Games

Det måste kännas lika bra som när man säger upp sig på diversa skitjobb, som en utdragen korv man suttit o klämt på i en halvtimme!


signatur

Ei auta itkut markkinoilla, töihin vain.

Medlem

Känns dock som att folk här är anti-Facebook bara för att. Varför liksom? Det är en bra plattform för nyheter, information bra sätt att få nya kontakter eller få hjälp t.ex. jobbsök, frågor, bostäder osv.

Jag härda lätt igenom onödiga och ibland korkade poster från mina "vänner" för dessa grejer.


signatur

Everybody needs help.

Skriv här istället

Jag använder Twitter när skon klämmer eller man vill få tiden att gå lite.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skribent
Skrivet av Apministern:

Känns dock som att folk här är anti-Facebook bara för att. Varför liksom? Det är en bra plattform för nyheter, information bra sätt att få nya kontakter eller få hjälp t.ex. jobbsök, frågor, bostäder osv.

Jag härda lätt igenom onödiga och ibland korkade poster från mina "vänner" för dessa grejer.

Håller med om att det finns mycket bra med Facebook, men för min egen del handlar det nog om att jag helt enkelt inte är särskilt socialt lagd. Alla mina vänner har jag på Skype eller Steam så vi kommunicerar den vägen, allt annat får va! Mvh, bakåtsträvaren!

Skrivet av walter_iego:

Skriv här istället

Jag använder Twitter när skon klämmer eller man vill få tiden att gå lite.

Får göra det!

Jag använde också Twitter för att fördriva tiden, men mådde till slut mest bara dåligt av det tyvärr.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Twitter har sin nytta för dom jag följer pgr att ibland kommer infon bara där.

Känner dock inget tvång att visa aktivitet på nått ställe,
jag gör det när jag känner för det


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Jag tycker att jag inte är intressant nog för att sprida vad jag gör hela tiden.
"Här är en bild av min lunch, kryddpepparn fick mig att spy och må illa i timmar efteråt!
Like, comment & subscribe!


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Ska stänga mitt FB konto efter ett år..
Twitter vågar ja vägra resten av livet.

Det blir bara för mycket av sosiala media siter..
FZ räcker för mig.. O så lite walter..


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Skrivet av chopper:

Ska stänga mitt FB konto efter ett år..
Twitter vågar ja vägra resten av livet.

Det blir bara för mycket av sosiala media siter..
FZ räcker för mig.. O så lite walter..

Man tackar så mycket

Hoppas sommaren har varit bra så här långt?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skägg.
10 Chambers

Twitter själva är inte heller nöjda med den nuvarande användarbasen, bara "early adopers and techies". Tycker ändå det finns en viss charm med Twitter, jag "umgås" med helt andra människor där än på till exempel Facebook.

Facebook är i princip yttre släkt, vänner från förr och gamla affärsbektanta från tiden som säljare.

Instagram försöker jag hålla till bara släkt och vänner för att inte behöva tänka på vilka bilder jag lägger upp.

Twitter är mer vilda västern och öppet. Ett par uppenbara desigproblem dock.


signatur
Medlem

Utmärkt val. Twitter, Facebook, Reddit och alla satans bloggar blir ett självuppfyllande ändamål. Dels lägger (miss)brukarna större vikt vid dem än de på långa vägar förtjänar jämte den faktiska nyttan. Dels är innehållet skapat av folk som har ett självbekräftelsebehov och som kraftigt överskattar sin egen betydelse i samhället. Detta skapar en företeelse där folk lever sitt eget liv (för att de antagligen har tråkigt utav bara fan) genom människor som lever för att få uppmärksamhet från andra (för att de antagligen saknar självuppskattning).

Inte hälsosamt på något sätt och det är den här kulturen som tillåter mänskligt avskum som familjen Kardashian att bli megastjärnor utan att ha tillfört eller uppnått ett enda jävla dugg utom att ha exponerat sitt makabra och dysfunktionella familjeliv.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Skrivet av azynkron:

Utmärkt val. Twitter, Facebook, Reddit och alla satans bloggar blir ett självuppfyllande ändamål. Dels lägger (miss)brukarna större vikt vid dem än de på långa vägar förtjänar jämte den faktiska nyttan. Dels är innehållet skapat av folk som har ett självbekräftelsebehov och som kraftigt överskattar sin egen betydelse i samhället. Detta skapar en företeelse där folk lever sitt eget liv (för att de antagligen har tråkigt utav bara fan) genom människor som lever för att få uppmärksamhet från andra (för att de antagligen saknar självuppskattning).

Inte hälsosamt på något sätt och det är den här kulturen som tillåter mänskligt avskum som familjen Kardashian att bli megastjärnor utan att ha tillfört eller uppnått ett enda jävla dugg utom att ha exponerat sitt makabra och dysfunktionella familjeliv.

Ja, usch för bloggare. De bara sitter och spyr och klagar på allting, kräver uppmärksamhet och är bortskämda. Jag vill ha tillbaka stenåldern där alla satt i sin egen grotta och skötte sitt. Underhållning fick man stå själv för


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skrivet av walter_iego:
Skrivet av azynkron:

Utmärkt val. Twitter, Facebook, Reddit och alla satans bloggar blir ett självuppfyllande ändamål. Dels lägger (miss)brukarna större vikt vid dem än de på långa vägar förtjänar jämte den faktiska nyttan. Dels är innehållet skapat av folk som har ett självbekräftelsebehov och som kraftigt överskattar sin egen betydelse i samhället. Detta skapar en företeelse där folk lever sitt eget liv (för att de antagligen har tråkigt utav bara fan) genom människor som lever för att få uppmärksamhet från andra (för att de antagligen saknar självuppskattning).

Inte hälsosamt på något sätt och det är den här kulturen som tillåter mänskligt avskum som familjen Kardashian att bli megastjärnor utan att ha tillfört eller uppnått ett enda jävla dugg utom att ha exponerat sitt makabra och dysfunktionella familjeliv.

Ja, usch för bloggare. De bara sitter och spyr och klagar på allting, kräver uppmärksamhet och är bortskämda. Jag vill ha tillbaka stenåldern där alla satt i sin egen grotta och skötte sitt. Underhållning fick man stå själv för

Hörru! Utan stenåldern hade vi inte fått uttryck som "Rock n' Roll" eller " Papa was a rolling stone", inte heller "Stenhårt" eller Goliat!
Så inget dissande av den bästa tidsåldern i mänsklighetens historia, tack


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Skrivet av Traveller in time:
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av azynkron:

Utmärkt val. Twitter, Facebook, Reddit och alla satans bloggar blir ett självuppfyllande ändamål. Dels lägger (miss)brukarna större vikt vid dem än de på långa vägar förtjänar jämte den faktiska nyttan. Dels är innehållet skapat av folk som har ett självbekräftelsebehov och som kraftigt överskattar sin egen betydelse i samhället. Detta skapar en företeelse där folk lever sitt eget liv (för att de antagligen har tråkigt utav bara fan) genom människor som lever för att få uppmärksamhet från andra (för att de antagligen saknar självuppskattning).

Inte hälsosamt på något sätt och det är den här kulturen som tillåter mänskligt avskum som familjen Kardashian att bli megastjärnor utan att ha tillfört eller uppnått ett enda jävla dugg utom att ha exponerat sitt makabra och dysfunktionella familjeliv.

Ja, usch för bloggare. De bara sitter och spyr och klagar på allting, kräver uppmärksamhet och är bortskämda. Jag vill ha tillbaka stenåldern där alla satt i sin egen grotta och skötte sitt. Underhållning fick man stå själv för

Hörru! Utan stenåldern hade vi inte fått uttryck som "Rock n' Roll" eller " Papa was a rolling stone", inte heller "Stenhårt" eller Goliat!
Så inget dissande av den bästa tidsåldern i mänsklighetens historia, tack

Det var inget "dissande", jag skrev ju att jag vill ha tillbaka stenåldern


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Twitters defaultupplägg ger dig en stroke. Har verkligen aldrig velat signa, trots att jag emellanåt leds in att läsa några poster.

Intelligensen på twitter ligger dessutom i klass med Aftonbladet/Expressen.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Reddit är för övrigt fantastiskt. Skapade ett anonymt konto och började skriva bladder. Typiska ruggdunkningar och medhåll. Poängen flödade in.

Bytte sen stil och skrev sanningar som inte alltid är bekväma men likväl faktakollade (och hela tiden länkat till källorna)... Poängen rasade bort.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Skrivet av Kane:

Reddit är för övrigt fantastiskt. Skapade ett anonymt konto och började skriva bladder. Typiska ruggdunkningar och medhåll. Poängen flödade in.

Bytte sen stil och skrev sanningar som inte alltid är bekväma men likväl faktakollade (och hela tiden länkat till källorna)... Poängen rasade bort.

Så funkar världen. Sanningen är inte lika kul.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av azynkron:

Utmärkt val. Twitter, Facebook, Reddit och alla satans bloggar blir ett självuppfyllande ändamål. Dels lägger (miss)brukarna större vikt vid dem än de på långa vägar förtjänar jämte den faktiska nyttan. Dels är innehållet skapat av folk som har ett självbekräftelsebehov och som kraftigt överskattar sin egen betydelse i samhället. Detta skapar en företeelse där folk lever sitt eget liv (för att de antagligen har tråkigt utav bara fan) genom människor som lever för att få uppmärksamhet från andra (för att de antagligen saknar självuppskattning).

Inte hälsosamt på något sätt och det är den här kulturen som tillåter mänskligt avskum som familjen Kardashian att bli megastjärnor utan att ha tillfört eller uppnått ett enda jävla dugg utom att ha exponerat sitt makabra och dysfunktionella familjeliv.

Reddit tycker jag har många bra sektioner. Dock håller jag mig till de mindre sektionerna, t.ex. r/vinyl och r/dreamcast där man kan jämföra samlingar och kanske få inspiration. Annars är det mycket karmajagande på sidan, vilket bara förstör konceptet.

Vad gäller Facebook och Twitter så anser jag att det bara är en plåga. Samma med Instagram. Jag har ett Facebook-konto för att få tillgång till chatten då det är enklast att nå vänner genom den. Folk är visst allergisk mot SMS och att ringa idag.

Medlem
Skrivet av Kane:

Reddit är för övrigt fantastiskt. Skapade ett anonymt konto och började skriva bladder. Typiska ruggdunkningar och medhåll. Poängen flödade in.

Bytte sen stil och skrev sanningar som inte alltid är bekväma men likväl faktakollade (och hela tiden länkat till källorna)... Poängen rasade bort.

Det beror helt på var du skriver, vad du skriver och vilket folk som råkar vara online just då. Du kan posta en nyhetslänk på Måndag och få 2 upvotes och sen dör den. Posta exakt samma på Tisdag och få 5000 upvotes. Det handlar om tur, timing och otur. Beroende på hur du ser det.

Jag har samlat på mig ca 30,000 post-karma och 5,000 länk-karma på mina två år där, utan att egentligen försöka (eller bry mig) om det. Jag postar ganska brett, även om jag oftast skriver svar på /r/todayilearned och /r/explainlikeimfive.

Mestadels använder jag dock Reddit för att hitta folk med samma intressen som mig, få feedback/svar på frågor och att nätverka inom teknikämnen, främst Android.

Det är väl det som är fördelen med Reddit min mening. Subscriba det du gillar. Ignorera resten. Då blir alla glada.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Jag gjorde alltså ett socialt experient. Jag skapade ett konto som först ryggdunkade och strök medhårs och poängen regnade in. Bytte sen stil där sanningar sas och faktalänkat dessutom. Poängen regnade bort...

Detta gjordes under längre tid och givetvis inte under samma tidspunkter.

Har givetvis ett "riktigt" redditkonto där det är helt oviktigt med poäng. Min poäng med det hela var att reddit är rätt tradigt som socialt media eftersom det handlar väldigt mycket om att säga rätt, annars blir du childvotad... Slutupplevelsen var att reddit påminner rätt mycket om Aftonbladet; "gilla rätt typ av olika annars får du stryk".

På så vis har till exempel facebook en bättre lösning, man kan gilla men inte ogilla.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av chopper:

Ska stänga mitt FB konto efter ett år..
Twitter vågar ja vägra resten av livet.

Det blir bara för mycket av sosiala media siter..
FZ räcker för mig.. O så lite walter..

Man tackar så mycket

Hoppas sommaren har varit bra så här långt?

Super sommar, o menar inte vädret men super boende, ok det blev två flyttningar men är på rätt ställe nu..
Ska fixa o snygga till två st rum o sedan blir det mer tid här..


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Skrivet av chopper:
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av chopper:

Ska stänga mitt FB konto efter ett år..
Twitter vågar ja vägra resten av livet.

Det blir bara för mycket av sosiala media siter..
FZ räcker för mig.. O så lite walter..

Man tackar så mycket

Hoppas sommaren har varit bra så här långt?

Super sommar, o menar inte vädret men super boende, ok det blev två flyttningar men är på rätt ställe nu..
Ska fixa o snygga till två st rum o sedan blir det mer tid här..

Det är faran med att vara händig, man får rätt mycket att göra mellan varven


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar