Victor Vran

Medlem
Victor Vran

Efter att Path of Exile fick sin expansion och med den en lösning på nätverksproblemen som plågade mig så fastnade jag i Wraeclast under några veckors tid. Men efter ett antal karaktärsbyggen så började jag se mig omkring efter ett nytt action-RPG och lyckades hitta Victor Vran som nyligen släpptes på Steam.

Tittar man på screenshots från Victor Vran så ser det ut som en Diabloklon med något föråldrad grafik. Men det finns en hel del som skiljer Victor Vran från andra spel i genren. Det första man märker är att det inte finns klasser. Det finns inte massor av olika rustningsdelar som kan kombineras på tusentals olika sätt. Det finns inte ett skillträd fullt med olika färdigheter som kan användas för att skapa en unik karaktär. Så vad finns det då?

Hur du spelar Victor Vran och vilka egenskaper du kan använda bestäms av två saker. För det första av vilka demon powers du har utrustat Victor med. Du kan ha två krafter samtidigt och växla mellan de du hittat genom din inventory. Dina andra attacker bestäms av vilket vapen du använder. Varje vapentyp har en standardattack och två specialattacker. Så totalt har du fem attacker att använda dig av men dina demon powers förbrukar Overdrive, ungefär som mana som laddar upp av vanliga attacker, och dina specialattacker har en tidsbestämd cool down. Resultatet av det blir att man ganska ofta, framförallt i början, mest slåss genom att spamma standardattacken. Det känns tråkigt. Jag tror spelet blivit mer intressant om man använt sig av ett grundläggande combosystem för varje vapen istället för att ha specialattacker med cool down.

Utöver de aktiva egenskaperna kan man utrusta Victor med olika outfits och destiny cards som ger passiva fördelar. Med dem kan man styra sitt karaktärsbygge i olika riktningar, till exempel genom att använda destiny cards som förbättrar critical hits. Men det känns inte som det räcker för att hålla spelet vid liv. Anledningen till att många spelar Diablo 3 eller Path of Exile i 500 timmar är för att du kan välja en annan klass och få helt andra möjligheter. Andra attacker, andra vapen, andra skills, andra rustningar och en helt annan spelstil. Jag ser inte de möjligheterna med Victor Vran eftersom dina passiva egenskaper och demon powers inte förändrar spelet i grunden.

Men Victor Vran försöker åtminstone förändra en genre som stagnerat lite när många konkurrenter vill vara precis som Diablo. Bland annat går det att hoppa, vilket mest används för att hitta gömda skattkistor och du har också möjlighet att utföra en dodge roll när du slåss, så rörligheten är lite smidigare än i Diablo. Det gjorde också att jag faktiskt spelade spelet med min XB360-kontroll och det fungerade finfint.

Testa gärna Victor Vran. Men förvänta er inte massor av loot, karaktärsutveckling och hundratals timmar av testande för att hitta den där perfekta builden som slår allt. Det finns inte i det här spelet.

Och om ni inte känner igen röstskådespelaren som läser Victors dialog så får ni skämmas.

#blogg

Medlem
Victor Vran

Jag ska prova detta spelet imorgon Köpte det precis på gog.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Jag ska prova detta spelet imorgon Köpte det precis på gog.

Berätta gärna vad du tycker när du testat det.

Medlem

Dodge har du till konsolversionerna av D3 för att snabba upp spelet.

Hoppa funkar även för att undvika skit på marken som spindelägg och sånt när man tex. slåss mot Broodmother.

Gillar inte den visuella designen i spelet. Granatkastare, hagelgevär och laserkanoner känns lite fel. Hade hellre sett samma spelmekanik i ett riktigt hardcore fantasy spel.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Bah, jag kommer inte hem förrän på onsdag-torsdag nästa vecka. Får testa det då och återkommer sen.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Jag köpte det dagen det kom, lite som Research helt ärligt, då vi vill göra ett ARPG, fast behålla skills så som vi hade i 1an, men med mera features omkring. Det skall vara stor skillnad på att bära ett svärd och en klubba liksom, både grafiskt och vad som händer när man använder dom, utan att behöva kasta in 40 olika parametrar och sådant.

Jag håller med marcus att det är ltie segt att hålla på att mixa saker sådär, något jag sett flera nya spel göra, detta är ju väldigt likt Van Hellsing i stilen.

Sedan är jag inte ett stort fan av dessa arena-liknande banor heller, hade varit roligt att se en mer och större öppen värld.

Dock tycker jag inte spelet verkar vara ute att förändra eller förnya bland andra mer Diabloliknande spel, detta är baserat på skills i kontroll på ett helt annat sätt än dom andra spelen, tror inte POE, GrimDawn eller Torchlight skulle kunna gå att spela på ett sådant sätt som detta spelas.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Vad heter du på steam?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Vad heter du på steam?

Jag har två steamkonton, ett på varje dator. Men vill inte ge ut något av dem just nu.

Ville du köra coop?

Medlem

ja, det kan vi göra, jag har ingen att spela med och har inte spelat så mycket så. Du kan ju PMa dina detaljer om du har lust.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

1
Skriv svar