Sätt betyg på Windows 10!

Medlem
Skrivet av Zymac:

Installerade det på min surfplatta (M$ Surface gen 1) och det funkade väl ok, förutom lite buggar med en blåtandsmus.
MEN det såg ju förjävligt illa ut, värre än win8, jag AVSKYR den dära platta avskalade designen som både win8 och win10 och även iOS använder sig av.

så nää, jag har precis avslutat tillbakarullnimgen till win 8.1.

Cortana var väl lite ball iofs, även om det kändès väldigt gimmicky. "Hey Cortana, do i need an umbrella? -No Zymac its is sunny and 18 degrees celsius"

Edit: kändès? damnit, jag trodde det var en fluglort eller nått på skärmen,aja det får stå kvar

Rullade också fort tillbaka på min surfplatta och Yoga hybrid. Inte för att det var fult. Gjorde det för att Windows 8 är bättre med pekskärm. De andra datorerna fick Window s10.


signatur

Det var detta...

Medlem

Återställde 8.1 på min lappis efter några dagar med 10. Den funkade väl ok men den fick fläktarna i min burk att gå tamefan non-stop för minsta lilla. Det räckte med att slösurfa lite så gick dom igång på högvarv. Blev helt vansinnig tillslut. På 8.1 låter dom inte alls om man inte drar igång nåt spel eller liknande.

Man tycker att en burk med en i7 propp och 16gb ram ska kunna öppna Firefox utan att börja grina.


signatur
Medlem

Tar mycket kraft för detta os att rapportera hem. Själv har jag stängt av allt jag hittat.


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Stelefan:
Skrivet av caelestis:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Vantskruv:

Satte dit en 2:a pga deras förbaskade policy, annars verkar ju systemet var bra av det lilla jag testat (kör ju mest Linux).

Det är OS:et du ska betygsätta och inte hur Microsoft är som företag.

Tyvärr så är det väldigt avgörande för mig hur Microsoft är som företag när jag överväger huruvida jag ska uppgradera mitt väl fungerande Win 7 till Win 10. Jag skiter i att Win 10 är sött som en skopa socker ifall det bara är en vacker fasad för att kartlägga mitt liv.
Så på grund av MS policy blev det "tveksamt" för mig med, då Windows tydligen inte längre "bara" är ett operativsystem.

Sååå.. Om det är ett dåligt företag vägrar du byta (gratis) från en av deras gamla produkter till en av deras nya? Men det är helt ok att fortsätta använda företagets produkter, så länge man inte uppgraderar? Gratis. Personligen brukar jag försöka undvika att använda produkter från företag jag inte litar på.

Vad spelar det för roll om det är gratis?
Jag kan komma och sätta upp en kameria i ditt rum, helt grattis. Klaga inte, det är ju gratis!

Sen är den där logiken totalt skit. Som gamer kommer du inte ha något annat val än att uppgradera till Win10 i framtiden då DX12 är Win10 exklusivt
Så vill du spela så kommer du BEHÖVA Win10 som spionerar på allt du gör.

Bara för att det är gratis så är det för mig helt vansinnigt hur det då är okej enligt vissa att Win10 spionerar på allt du gör.
Somsagt, jag kan sätta upp kameror i era lägenheter helt graits, så vad är det att klaga över?

Skulle du vilja att jag kom och satte upp en kamera hemma hos dig utan att säga något? Med Windows 10 så vet vi åtminstone vad vi får. Eller är du naiv och tror att bara för att du använder ett äldre Windows eller Linux, att du är helt skyddad från spionage? NSA ligger årtionden före oss när det gäller teknik, och FRA har samarbetat med NSA minst lika länge.

Så länge du har en internetuppkopplad enhet, en telefon, eller att du i stort sätt har en identitet, så riskerar du att bli övervakad på ett eller annat sätt. Om NSA och CIA kan övervaka terrorister som bor i grottor och som kommunicerar primitivt så kan de nog avlyssna dig genom mikrofonen på din telefon (vare sig den är smart eller inte).

Bara en sån simpel sak som att du skriver om övervakning här på FZ triggar NSA's automatiserade avlyssningsstationer som snappar upp svartlistade ord. Ju fler svartlistade ord du använder, desto större risk är det att någon kollar upp dig personligen. Så jag som har använt ord som NSA, CIA, FRA, terrorister, övervakning m.m. i ett och samma inlägg löper betydligt större risk att bli uppkollad än någon som skriver att han har köpt en ny kostym inför ett bröllop.

När Snowden läckte en massa information om hur NSA, CIA osv arbetar så var det oroväckande många som reagerade över detta. Jag personligen tog det som en självklarthet. Den som blev upprörd över läckan är förmodligen även den som naivt tror att han kan skydda sig genom att använda ett annat operativsystem.

https://www.youtube.com/embed/QGxNyaXfJsA

https://www.youtube.com/embed/gyKkBLtjKro

Om USA's regering ger DARPA klartecken att visa upp den här tekniken, vad har de då som de inte vill visa upp?

Det är poänglöst att försöka kämpa emot storebror då han är både större och starkare än vad du någonsin kommer bli. Men vill du göra ett tappert försök så har vi gott om skogar och berg här i Sverige där du kan försöka gömma dig. Men för guds skull, försök inte gömma dig på Internet genom att borra ner huvudet i en falsk trygghet.

Ah, så då är du OK med det då? Inga problem med övervakning och kartläggning alls? Åsiktsregisterring är säkert också coolt, för att FRA kanske gör det iallafall?
För när folk inte ens protesterar mot det offentliga övervakningssamhället så har vi ju verkligen gett vårat samtycke om inte annat.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Stelefan:
Skrivet av caelestis:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Vantskruv:

Satte dit en 2:a pga deras förbaskade policy, annars verkar ju systemet var bra av det lilla jag testat (kör ju mest Linux).

Det är OS:et du ska betygsätta och inte hur Microsoft är som företag.

Tyvärr så är det väldigt avgörande för mig hur Microsoft är som företag när jag överväger huruvida jag ska uppgradera mitt väl fungerande Win 7 till Win 10. Jag skiter i att Win 10 är sött som en skopa socker ifall det bara är en vacker fasad för att kartlägga mitt liv.
Så på grund av MS policy blev det "tveksamt" för mig med, då Windows tydligen inte längre "bara" är ett operativsystem.

Sååå.. Om det är ett dåligt företag vägrar du byta (gratis) från en av deras gamla produkter till en av deras nya? Men det är helt ok att fortsätta använda företagets produkter, så länge man inte uppgraderar? Gratis. Personligen brukar jag försöka undvika att använda produkter från företag jag inte litar på.

Vad spelar det för roll om det är gratis?
Jag kan komma och sätta upp en kameria i ditt rum, helt grattis. Klaga inte, det är ju gratis!

Sen är den där logiken totalt skit. Som gamer kommer du inte ha något annat val än att uppgradera till Win10 i framtiden då DX12 är Win10 exklusivt
Så vill du spela så kommer du BEHÖVA Win10 som spionerar på allt du gör.

Bara för att det är gratis så är det för mig helt vansinnigt hur det då är okej enligt vissa att Win10 spionerar på allt du gör.
Somsagt, jag kan sätta upp kameror i era lägenheter helt graits, så vad är det att klaga över?

Skulle du vilja att jag kom och satte upp en kamera hemma hos dig utan att säga något? Med Windows 10 så vet vi åtminstone vad vi får. Eller är du naiv och tror att bara för att du använder ett äldre Windows eller Linux, att du är helt skyddad från spionage? NSA ligger årtionden före oss när det gäller teknik, och FRA har samarbetat med NSA minst lika länge.

Så länge du har en internetuppkopplad enhet, en telefon, eller att du i stort sätt har en identitet, så riskerar du att bli övervakad på ett eller annat sätt. Om NSA och CIA kan övervaka terrorister som bor i grottor och som kommunicerar primitivt så kan de nog avlyssna dig genom mikrofonen på din telefon (vare sig den är smart eller inte).

Bara en sån simpel sak som att du skriver om övervakning här på FZ triggar NSA's automatiserade avlyssningsstationer som snappar upp svartlistade ord. Ju fler svartlistade ord du använder, desto större risk är det att någon kollar upp dig personligen. Så jag som har använt ord som NSA, CIA, FRA, terrorister, övervakning m.m. i ett och samma inlägg löper betydligt större risk att bli uppkollad än någon som skriver att han har köpt en ny kostym inför ett bröllop.

När Snowden läckte en massa information om hur NSA, CIA osv arbetar så var det oroväckande många som reagerade över detta. Jag personligen tog det som en självklarthet. Den som blev upprörd över läckan är förmodligen även den som naivt tror att han kan skydda sig genom att använda ett annat operativsystem.

https://www.youtube.com/embed/QGxNyaXfJsA

https://www.youtube.com/embed/gyKkBLtjKro

Om USA's regering ger DARPA klartecken att visa upp den här tekniken, vad har de då som de inte vill visa upp?

Det är poänglöst att försöka kämpa emot storebror då han är både större och starkare än vad du någonsin kommer bli. Men vill du göra ett tappert försök så har vi gott om skogar och berg här i Sverige där du kan försöka gömma dig. Men för guds skull, försök inte gömma dig på Internet genom att borra ner huvudet i en falsk trygghet.

Ah, så då är du OK med det då? Inga problem med övervakning och kartläggning alls? Åsiktsregisterring är säkert också coolt, för att FRA kanske gör det iallafall?
För när folk inte ens protesterar mot det offentliga övervakningssamhället så har vi ju verkligen gett vårat samtycke om inte annat.

Vare sig vi protesterar mot det eller ej så kommer det att fortsätta i det mörka, precis som det alltid har gjort. Det är inget ytligt som yttrandefrihet vi snackar om, utan vi snackar om något som sker dit vanliga människor som du och jag aldrig kommer sätta en fot på. Innan FRA-lagen så avlyssnade FRA olagligt på oss i alla fall, och de fortsätter än idag med att gå över gränserna och bryter våra lagar. Varför? För att de kan.

Det finns bevis för spionage flera tusentals år bakåt i tiden. Forna Egypten, Mauryariket, Romarriket. Listan kan göras lång på stormakter som använt spionage till sin fördel för att behålla makten. Förmodligen så började spionage redan på tiden då vi bodde i grottor. Människan har ett kontrollbehov, vissa mer än andra. Ju mer makt du har, desto större är risken att du blir paranoid och tror att alla är ute efter din makt och ser därmed till att ligga ett steg före. USA tar automatiskt denna roll som paranoid då de är den enda supermakten i världen. Att förlora den positionen är något som förmodligen ingen lär vilja göra.

Men om vi nu mot alla odds ser till att NSA, FRA och allt vad det nu är slutar avlyssna oss på det sätt som vi bekämpar allt, genom att protestera, hur löser vi då problemen i öst där vår röst inte blir hörd? Utan spionage så kommer vi inte veta av fiendens närhet förrän han har huggit oss i ryggen.

Ett citat från Sun Zi.
"Keep your friends close and your enemies closer"

Lika bra du gillar läget. För varken vi, våra barn eller våra barnbarns barn kommer lyckas avskaffa spionage.

Medlem

Jag har kommit på en lösning mot allt spionerande från myndigheter både i Sverige och USA samt eventuellt Kina och Mongoliet. Använd inte någon form av dator eller telefon.

Jag tror det är rätt ofarligt att använda TV om den är uppkopplad genom Satellit eller Marknät.

Varför vill så många övervaka oss? Jo den fira marknaden vill sälja saker till oss eller att stater vill förhindra brott vilket pågår på Internet. Vill man ha ett privatliv får man nog bege sig till skogs Ute på stan finns övervakningskameror, folk som filmar med mobiler, hus har ip-kameror uppsatta i och utanför sitt hem och vi kan säga godnatt till integritet. Det har vi själva valt att göra.


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av caelestis:
Skrivet av Stelefan:
Skrivet av caelestis:
Skrivet av Stelefan:
Skrivet av caelestis:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Vantskruv:

Satte dit en 2:a pga deras förbaskade policy, annars verkar ju systemet var bra av det lilla jag testat (kör ju mest Linux).

Det är OS:et du ska betygsätta och inte hur Microsoft är som företag.

Tyvärr så är det väldigt avgörande för mig hur Microsoft är som företag när jag överväger huruvida jag ska uppgradera mitt väl fungerande Win 7 till Win 10. Jag skiter i att Win 10 är sött som en skopa socker ifall det bara är en vacker fasad för att kartlägga mitt liv.
Så på grund av MS policy blev det "tveksamt" för mig med, då Windows tydligen inte längre "bara" är ett operativsystem.

Sååå.. Om det är ett dåligt företag vägrar du byta (gratis) från en av deras gamla produkter till en av deras nya? Men det är helt ok att fortsätta använda företagets produkter, så länge man inte uppgraderar? Gratis. Personligen brukar jag försöka undvika att använda produkter från företag jag inte litar på.

Vad spelar det för roll om det är gratis?
Jag kan komma och sätta upp en kameria i ditt rum, helt grattis. Klaga inte, det är ju gratis!

Sen är den där logiken totalt skit. Som gamer kommer du inte ha något annat val än att uppgradera till Win10 i framtiden då DX12 är Win10 exklusivt
Så vill du spela så kommer du BEHÖVA Win10 som spionerar på allt du gör.

Bara för att det är gratis så är det för mig helt vansinnigt hur det då är okej enligt vissa att Win10 spionerar på allt du gör.
Somsagt, jag kan sätta upp kameror i era lägenheter helt graits, så vad är det att klaga över?

Du får gärna komma hem till mig och sätta upp en kamera helt gratis, men så fort du gått tänker jag plocka ner den och använda den till annat. Precis som jag har gjort i Windows 10 när jag stängde av alla "skicka information" grejer.

Du kan inte stänga av ALLA spionsaker i Win10...

Vad är det man inte kan stänga av? Ifrågasätter inte, är nyfiken. Från det jag läst är det inget farligt, men du kanske har andra uppgifter?

Det finns en bra lista på Reddit med hur man stänger av ALLT.

Medlem
Skrivet av Krejsy:
Skrivet av caelestis:
Skrivet av Stelefan:
Skrivet av caelestis:
Skrivet av Stelefan:
Skrivet av caelestis:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Vantskruv:

Satte dit en 2:a pga deras förbaskade policy, annars verkar ju systemet var bra av det lilla jag testat (kör ju mest Linux).

Det är OS:et du ska betygsätta och inte hur Microsoft är som företag.

Tyvärr så är det väldigt avgörande för mig hur Microsoft är som företag när jag överväger huruvida jag ska uppgradera mitt väl fungerande Win 7 till Win 10. Jag skiter i att Win 10 är sött som en skopa socker ifall det bara är en vacker fasad för att kartlägga mitt liv.
Så på grund av MS policy blev det "tveksamt" för mig med, då Windows tydligen inte längre "bara" är ett operativsystem.

Sååå.. Om det är ett dåligt företag vägrar du byta (gratis) från en av deras gamla produkter till en av deras nya? Men det är helt ok att fortsätta använda företagets produkter, så länge man inte uppgraderar? Gratis. Personligen brukar jag försöka undvika att använda produkter från företag jag inte litar på.

Vad spelar det för roll om det är gratis?
Jag kan komma och sätta upp en kameria i ditt rum, helt grattis. Klaga inte, det är ju gratis!

Sen är den där logiken totalt skit. Som gamer kommer du inte ha något annat val än att uppgradera till Win10 i framtiden då DX12 är Win10 exklusivt
Så vill du spela så kommer du BEHÖVA Win10 som spionerar på allt du gör.

Bara för att det är gratis så är det för mig helt vansinnigt hur det då är okej enligt vissa att Win10 spionerar på allt du gör.
Somsagt, jag kan sätta upp kameror i era lägenheter helt graits, så vad är det att klaga över?

Du får gärna komma hem till mig och sätta upp en kamera helt gratis, men så fort du gått tänker jag plocka ner den och använda den till annat. Precis som jag har gjort i Windows 10 när jag stängde av alla "skicka information" grejer.

Du kan inte stänga av ALLA spionsaker i Win10...

Vad är det man inte kan stänga av? Ifrågasätter inte, är nyfiken. Från det jag läst är det inget farligt, men du kanske har andra uppgifter?

Det finns en bra lista på Reddit med hur man stänger av ALLT.

Må så vara, jag testade stänga av de påtvingade uppdateringarna men verkade inte funka så bra i senaste build av Win 10. MS har gjort allt för att användaren ska ha så lite kontroll över sin dator som möjligt, det är krångligare att komma under huven nu och customisera precis som man själv vill ha sitt system. Blev att backa tillbaka till 8.1 (Hårdvaran i lapotop lirar tyvärr inte med Win 7).

Skriv svar