Topplista: De bästa spelen från Rare Replay

Medlem
Topplista: De bästa spelen från Rare Replay

Man kan väl i det närmaste slå fast att microsoft uppköp av spelstudion dödade RARE. Tyvärr. Idag lever nog i princip bara namnet kvar och inte samma kompetens.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem

Cobra triangle och Snake rattle roll är mina favoriter men de är toksvåra en bit in

Medlem

Snacka om att sälja enbart på nostalgi. Men kul om det kul för någon.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Fan vad jag älskade Perfekt Dark till N64 .

Medlem
Skrivet av Freddan:

Man kan väl i det närmaste slå fast att microsoft uppköp av spelstudion dödade RARE. Tyvärr. Idag lever nog i princip bara namnet kvar och inte samma kompetens.

Har för mig att många av Rares nyckelfigurer hade redan lämnat Rare innan uppköpet. En del gick t.ex. till Free Radical Design.

Medlem
Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Snacka om att sälja enbart på nostalgi. Men kul om det kul för någon.

Om spelen är bra lär många vara intresserade av att spela dem igen, särskilt med tanke på hur prisvärt det är.
Jag hade gärna köpt samlingen om jag haft en Xbox One.

Medlem

Den censurerade remaken av Conker släpptes till Xbox inte 360...
Gör om gör rätt

Medlem
Skrivet av Freddan:

Man kan väl i det närmaste slå fast att microsoft uppköp av spelstudion dödade RARE. Tyvärr. Idag lever nog i princip bara namnet kvar och inte samma kompetens.

Mjo, det Rare som vi växte upp med är död sen långt tillbaka. Har dock höga förhoppningar på Sea of Thieves som ser ut att bli ett toppenspel.

Medlem

Antar att det är samma bluriga N64 grafik i N64 titlarna efter som ni inte säger något annat? Inget wide screen stöd heller? isf trist =(

Inaktiv

Banjo Kazooie var ett bra och trevligt spel men det är ju ingenting när det kommer till plattformande i jämförelse med Mario 64.

Perfect Dark måste ju vara det bästa spelet i packet.
Tycker fortfarande det är bättre än de flesta FPS som släpps idag. Tycker moderna konsol-FPS kan lära sig av Perfect Dark och GoldenEye att split-screen är kung.

Finns så otroligt mycket innehåll i Perfect Dark. Singleplayerkampanj som man även kan spela Co-Op och Counter-Op(där ena spelaren styr fienderna).
4-spelars splitscreen där man kan slänga in upp till 8 bottar(som man kan ge olika personligheter), ett challenge mode där man spelar korta utmaningar mot svårare och svårare bottar, går upp i rank och låser upp vapen om man klarar dem vilka man sedan kan använda i multiplayern.

Coola vapen. Hagelbössan och Magnum hade skitbra känsla, rocket launcher med målsökande raketer, proximity mines såklart, laptop gun som var som en turret, Farsight med röntgenvy som kunde skjuta igenom väggar så man kunde träffa nån på andra sidan banan trots att 5 väggar var emellan.

Förmodligen även det snyggaste spelet till N64 tillsammans med kanske Majoras Mask.

Medlem

Jag slår ett slag för Solar Jetman. Jag älskar det spelet.

Skrivet av Freddan:

Man kan väl i det närmaste slå fast att microsoft uppköp av spelstudion dödade RARE. Tyvärr. Idag lever nog i princip bara namnet kvar och inte samma kompetens.

Kameo och Viva pinata visar att Rare kan än, och snart kommer ett sjörövarspel som Rare gjort som många tror på.

Och med Phil Spencer som xbox chef så lär Rare släppa en del fina spel.

Skribent
Skrivet av DAoG:

Den censurerade remaken av Conker släpptes till Xbox inte 360...
Gör om gör rätt

Helt rätt, tack för påpekandet!


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av LPB:
Skrivet av Freddan:

Man kan väl i det närmaste slå fast att microsoft uppköp av spelstudion dödade RARE. Tyvärr. Idag lever nog i princip bara namnet kvar och inte samma kompetens.

Kameo och Viva pinata visar att Rare kan än, och snart kommer ett sjörövarspel som Rare gjort som många tror på.

Och med Phil Spencer som xbox chef så lär Rare släppa en del fina spel.

Absolut. Men alla spelbolag gör vissa bra spel. Annars finns det ju inget vits att de existerar. Men RARE var ju kungar tidigare!

I själva verket har RARE varit så mycket större än denna samling ens nämner. RARE låg ju till grund för bland annat Donkey Kong country till SNES som var helt banbrytande när det kommer till grafik.
Tyvärr har de i denna samling inte fått ta med spel de har utvecklat tillsammans med andra, som t.ex. Donkey Koing som har gjorts med Nintendo. MEN de har gjort så sjukt mycket för spelutveckling och nu senaste 7-8 åren så har de ett Viva Pinata och Kameo som kommer sticker ut lite. Men det är ju inga 9-10 poängare på metascore direkt!
Jag tror Microsoft hade hoppats på mer, eller självklart hade dom det, men de har sig själva att skylla till viss del.

Jag tror helt enkelt att personal försvann ifrån studion i samband med uppköpet. De fick pengar. De som stannade kan ha blivit "mätta" och kreativiteten och hungern försvann.

Vi får helt enkelt hoppats på Sea och thieves. Kanske får vi där ett startskott på en renässans av studion?


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

1
Skriv svar