Reklam för PCG/SP

Medlem
Reklam för PCG/SP

Tydligtvis så ägs FZ numera av samma företag som äger PCG och SP. Detta har resulterat i en del, förvisso vanliga, men ack så förkastliga journalistiska metoder. Istället för att skriva om vad som intressant, så skriver man om det som bäst gynnar företaget.

De flesta som sysslar med journalistik har säkerligen bemött en sådan problematik men de behåller sin integritet, dels av välvilja och dels för att det i längden inte brukar ses om vidare objektivt från läsarhåll då man märker att journalister inte längre skriver om vad som är mest relevant. I slutändan tappar således tidningen, programmet eller sidan läsare, som hellre vänder sig till en mer objektiv nyhetsbefordrare.

Läser man vilka nyheter FZ idagsläget anser som hetast så finns där tre stycken. Två av dem är avseende PCG och SP. I nyheten avseende PCG så finns att läsa att de recenserat ett (relativt gammalt) spel, och som inte det vore nog som häpnandsväckande nyhet, så finns dessutom recensionen ute på Internet gratis.

Detta är ingen nyhet och det är sannerligen ingen het nyhet, det är en förtäckt reklam. Ingen kan påstå att detta skulle skett om inte det föll sig så att FZ blivit uppköpta. Det är en tragisk bild, då jag, och säkerligen många med mig, hade hoppats att FZ skulle behålla sin objektivitet och sätta läsaren, inte företaget, i främsta rum.

Jag har besökt fragzone nästan dagligen i tolv år, allt sedan 1996, då Postman Phat härjade och Posten var ägare. Anledningen till att jag stannat var att jag tyckte att även om sidan var bekostad av ett företag, så höll den sig ändå lika objektiv som en ideell sådan.

Så är icke längre fallet, således kommer jag, efter tolv års tid att sluta besöka sidan.

Under en kortare tid så kommer jag återbesöka FZ, min förhoppning är att jag då kommer få se en ursäkt och ett framtida upprättande av den journalistiska integriteten, inte för att jag själv vill det, utan för att det är rätt sak att göra.

Redaktör

FZ handlar om spel och har så alltid gjort. Vi ägs sedan två år tillbaka av förläggaren #Hjemmet Mortensen AB, innan dess drevs sajten som ett aktiebolag. Är osäker på hur det såg ut innan dess, men jag vet så mycket att det också på den tiden kostade en jäkla massa pengar att driva en stor sajt. Ideell vet jag inte om sajten någonsin varit, åtminstone inte på väldigt många år. Precis som för alla andra medier av någorlunda storlek krävs pengar för att hålla saker och ting igång. Men att pengar driver verksamheten betyder inte att den journalistiska integriteten behöver bli lidande - om så vore skulle statliga nyhetsbyråer vara de enda pålitliga källorna.

Du säger att nyheter om SP och PCG är vanliga. Det stämmer absolut inte, vi har skrivit cirka 15 nyheter om PC Gamer på fyra år, långt färre om Super Play. Att det är två samtidigt i dag är en slump. Därtill har båda nyhetsvärde på FZ - 1) landets största speltidning recenserar ett av sommarens största spel och publicerar texten på nätet och 2) en av landets äldsta tidningar öppnar ny sajt, på vilken man bl.a. kan läsa en väldigt tidig recension av Super Smash Bros. Brawl. Marknadsanpassningen i dessa nyheter ligger månne i att jag inte hade skrivit dem om en konkurrerande svensk tidning/sajt hade legat bakom. Inget annat. Och nyheterna skrivs inte på bekostnad av andra, viktigare saker.

Trist om du lämnar oss efter så lång tid, och framförallt av de skäl du anger. Det är inte direkt så att vi spammar nyhetssidan med reklam. Tycker du ska omvärdera ditt beslut, och samtidigt komma ihåg att det inte är svårare än att du skippar att läsa de nyheter du inte gillar.


signatur
1
Skriv svar