Du slår aldrig i leveltaket i Fallout 4
Och du kan fortsätta din resa även när huvudstoryn nått vägs ände.
Jag tycker inte att ett leveltak är något negativt. Det tvingar en att planera och specialisera sin karaktär eftersom man inte kan få allt innan man slår i taket. Nu är det ju iofs frivilligt att springa runt och toksamla XP i all evighet i Fallout 4, men jag hoppas att det inte påverkar levelsystemet negativt för oss andra.
Nu blev detta ännu mer intressant! Har alltid tyckt att leveltak är en styggelse.
Mhm, visst är det. Som att det finns en absolut färdighetstopp i verkligheten, vilket det inte finns då. Sedan så blir man inte bäst på allt i spel utan nivåtak, om man inte grindar sig less. Vilket såklart är upp till var och en. Valfrihet slår begränsning när som helst och hur som helst.
Glöm inte att "Perks" nu är bundna till din "S.P.E.C.I.A.L", hur många poäng du lägger inom varje kategori bestämmer hur många perks du kommer åt när du levlar.
Todd Howard sa att man nu får en perk per level, men det betyder inte att vi kan ta alla perks när vi levlar hur mycket vi vill. Så vi kommer nog inte få allvetande allsmäktiga Vaultdwellers, utan tvingas planera våra karaktärers inriktningar.
Vilket bara är positivt i min egen mening
Edit: Kanske finns möjligheten att lägga extra poäng till din special genom en perk eller handlingar i spelet, typ i NV fanns det implantat som ökade din special.
"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett
Återstår att se då om det är samma "no level cap" som CDPR påstod att W3 inte hade.
https://twitter.com/Marcin360/status/600953392954011649
Jag tycker personligen Levelsystem förstör. Man behöver aldrig "bli bättre" för det blir man automatiskt.
Är det någon som kan ge mig en vettig anledning till levelsystem? Jag lyssnar gärna.
Känsla av progression.
Fast det bästa ett spel kan göra är att man lär sig mekaniken bakom och helt enkelt själv blir bättre spelare. Finns inga levels i 1a Thief t.ex...men till slut så kan man bli expert på diverse olika sätt.
Härligt. Man behöver inte vara rädd för att behöva spela om bara för att man klarat main storyn.
Jag tycker personligen Levelsystem förstör. Man behöver aldrig "bli bättre" för det blir man automatiskt.
Är det någon som kan ge mig en vettig anledning till levelsystem? Jag lyssnar gärna.
Känsla av progression.
Fast det bästa ett spel kan göra är att man lär sig mekaniken bakom och helt enkelt själv blir bättre spelare. Finns inga levels i 1a Thief t.ex...men till slut så kan man bli expert på diverse olika sätt.
Fast level progression kan ju även vara knutet till själva rollspelandet. Genom ett levelsystem kan du bli bättre på diplomati eller svärdssvingande men inte både och. Och även i mer actionorienterade spel kan det användas för att tvinga en spelare att specialisera sig. Du kan inte bli bäst både på svärdstrid, signs och alchemy i Witcher 3 utan tvingas tänka till hur du vill spela. Ger man spelaren tillgång till allt enbart baserat på att han är duktig på spelet så riskerar man att ta bort rollen ur rollspelandet.
Ingen levelcap?
Men hur blir det då med S.P.E.C.I.A.L? Betyder det att man kan få MAX på ALLT?
UTAN fusk alltså? Tycker det låter lite tråkigt...
Det är uselt med ett nivåtak. Samtidigt blir det ju tråkigt om man kan maxa alla färdigheter, om det inte görs rätt Vilket betyder att det inte ska gå att maxa alla färdigheter. Fast det inte finns en maxnivå.
Blir alltmer sugen på spelet men är inte intressrad av att bygga upp baser försvar mm tror jag det känns lite jobbigt. Jag är en av dom som störde sig på samladet i 3an och vegas liksom i skyrim det tar över det roliga på något sätt. Missförstå mej inte det är skoj men till en viss gräns.
Då ugår jag från att omgivningen levlar med dig, vilket för oss tillbaka till Oblivion, du kan klara spelet som level 1 eftersom slutbossen kommer vara runt din level.
Det verkar inte som det, nej.
Todd Howard förklarade att Bethesda har tweakat och funderat om hur "auto-scaling" ska fungera i Fallout 4.
De kallar det för "Rubberbanding" vilket låter dig fritt ströva in i ett område där fienderna är level-bestämda. Vilket jag är lite splittrad över, delvis för hur kommer det nu fungera med det fria upptäckandet?, Samtidigt så låter det kul för det ger mig intrycket av ett stalker liknande smygande "försiktighetsfokus" som gör de spelen riktigt roliga och spännande.
"We call it rubberbanding; we'll have an area where enemies scale from level 5 to 10, and then this area will be level 30 and above,". "You'll run into stuff that will crush you, and you will have to run away." - Todd howard
Det låter kul ändå. Att senare återvända i full personligt anpassad Powerarmor och vara liksom "remember me" sen Minigun
"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett