Robot
Mafia III

Mafia III gräver ner sig i den amerikanska söderns 60-talsmylla och ser ut att bli en fenomenal tidsskildring. Det är också det hetaste spelet på årets Gamescom. Joakim Kilman förklarar varför.

#mafia-iii, #hangar-13


Medlem
Mafia III

Året är 1968...
...bränner iväg till tonerna av Creedence Clearwater Revivals ikoniska Fortunate Son.

Fortunate son släpptes 1969. Jag kan inte lite på nån längre. Faith in humanity lost...

Medlem
Skrivet av Bennii:

Året är 1968...
...bränner iväg till tonerna av Creedence Clearwater Revivals ikoniska Fortunate Son.

Fortunate son släpptes 1969. Jag kan inte lite på nån längre. Faith in humanity lost...

Haha! Vilket frustgarv jag gav ifrån mig när jag läste det där! En bagatell, kanske, men ändock, så svårt är det inte att få till årtal på musik. Nåväl, dom går väl mer för stämningen än för 100% korrekthet

Medlem

Vila i frid Mafia.

Medan lågmälda och intelligenta Mafia 1 är spelvärldens svar på The Godfather verkar Mafia 3 vara nyinspelningen av Get Carter. Vilken smörja.

Medlem

GE MIG SPELET NU


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Ser riktigt dåligt ut. Tänker mer på watch dogs eller GTA när jag ser gameplay från det.

https://youtu.be/KCxXOSZABLc?t=1m6s

Inaktiv

Så länge shooters är multiplattform kommer vi få dras med vidriga cover systems.
Cover systems segar ner allt och gör striderna till ett linjärt shooting gallery där man tittar fram och skjuter mestadels stillastående fiender. Fiender som bara står och väntar på att du ska titta fram. Virtua Cop utan någon ljuspistol. Så jävla tråkigt.
Mafia 1 hade sjukt bra och svår om än lite klumpig gameplay utan något cover system.

Medlem

Hur många heter Tony den här gången då?


signatur

Burn in the light.

Medlem

Detta ser sjukt najs ut, synd att detta är första bilderna på spelet.. och inget av det kommer att se ut så! RIP


signatur

Don't be a fanboy, if you can't afford more than one console, respect the others and their opinions.

Medlem

Så fel... ge mig 30-talet tillbaka.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Var skeptisk till en början men det ser faktiskt ut att kunna bli riktigt grymt! En nyversion av ettan från grunden vore något att önska. Skulle även vara lite coolt att få spela som någon snubbe i Morellos gäng från första spelet också, 30-talet var ju ändå riktigt trevligt.

Medlem
Skrivet av mapamapa:

Så länge shooters är multiplattform kommer vi få dras med vidriga cover systems.
Cover systems segar ner allt och gör striderna till ett linjärt shooting gallery där man tittar fram och skjuter mestadels stillastående fiender. Fiender som bara står och väntar på att du ska titta fram. Virtua Cop utan någon ljuspistol. Så jävla tråkigt.
Mafia 1 hade sjukt bra och svår om än lite klumpig gameplay utan något cover system.

Hur var Mafia 1 gameplay? Har för mig jag testade de för väldans länge sedan lite grann men kommer inte ihåg hur combat var i det övh

Blir som mafia II då med andra ord, inget att göra förutom huvudstoryn? Eller vänta nu, man kunde ju köpa nya kläder och köra runt med sin bil. *sarkasm*


signatur

3080, i9-11900F, DDR4 64GB

Medlem
Skrivet av Bennii:

Året är 1968...
...bränner iväg till tonerna av Creedence Clearwater Revivals ikoniska Fortunate Son.

Fortunate son släpptes 1969. Jag kan inte lite på nån längre. Faith in humanity lost...

Fortunate son är såpass bra att det är en miss jag kan släppa igenom. Nice catch though!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

KoP
Medlem

Ser ut att kunna bli det första Mafia spelet som jag kanske kommer att uppskatta. Mafia kändes bara otroligt segt gameplay-mässigt och Mafia 2 var väl hyffsat habilt men inget wow.

k3m
Medlem

"Autentiskt". Alltså verklighetstroget. Det gillas skarpt Det här kommer att införskaffas

Medlem
Skrivet av Posuic:
Skrivet av mapamapa:

Så länge shooters är multiplattform kommer vi få dras med vidriga cover systems.
Cover systems segar ner allt och gör striderna till ett linjärt shooting gallery där man tittar fram och skjuter mestadels stillastående fiender. Fiender som bara står och väntar på att du ska titta fram. Virtua Cop utan någon ljuspistol. Så jävla tråkigt.
Mafia 1 hade sjukt bra och svår om än lite klumpig gameplay utan något cover system.

Hur var Mafia 1 gameplay? Har för mig jag testade de för väldans länge sedan lite grann men kommer inte ihåg hur combat var i det övh

Som ett otympligare Max Payne 1, utan bullet time. Passade utmärkt även om det så klart kan upplevas som rätt trist nu, tretton år senare.

Det här spelet har till synes bortsett från namnet ingenting med det första spelet att göra. Tycker det är så trist att förstöra IP:s på det här viset. Vill man göra ett spel som är snabbt och actionbetonat med överdrivna scenarion (för konsolungdomarnas skull) med alla de för nutiden rätta identitetspolitiska bulletpointsen (för medias skull) så fine, gör det men gör det under en ny IP.

Håller för övrigt inte med om att den italienska maffian på något vis skulle vara överexploaterad i spelsammanhang. I mina ögon finns det bara tre spel som gjort det någorlunda ok och det är Mafia 1 (bäst, tretton år gammalt), Mafia 2(habilt, fem år gammalt) och till viss del GTA 3 (fjorton år gammalt)

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av lolmannen123:

Vila i frid Mafia.

Medan lågmälda och intelligenta Mafia 1 är spelvärldens svar på The Godfather verkar Mafia 3 vara nyinspelningen av Get Carter. Vilken smörja.

Även om jag förstår vad du försöker få fram så ska det nog bra jävla mycket fantasi (eller kanske nostalgi?) till för att kalla Mafia för ett lågmält spel.

Medlem

Ge mig sliskiga Italienare med tommyguns under 30-talet tack.

Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av lolmannen123:

Vila i frid Mafia.

Medan lågmälda och intelligenta Mafia 1 är spelvärldens svar på The Godfather verkar Mafia 3 vara nyinspelningen av Get Carter. Vilken smörja.

Även om jag förstår vad du försöker få fram så ska det nog bra jävla mycket fantasi (eller kanske nostalgi?) till för att kalla Mafia för ett lågmält spel.

Lågmält relativt andra i spel i samma genre. Visst, när eftertexterna rullar har man dödat en väldig massa underhuggare och poliser men tycker att det hela gjordes med en finess som är ovanlig. Jämför bodycounten i Mafia 1 och GTA 3 t ex... Eller Mafia 1 och Mafia 2, för den delen. Även historien som berättades var lågmäld, det var en story med förankring i verkligheten. Något man inte kan säga om t ex GTA, Saints Row, Watch Dogs.

Mafia 1 var så klart inte perfekt och det togs en hel del friheter men det vi fått se från 3an är uppenbarligen ett steg i en helt annan riktning. Respekterar om man gillar det, men jag tycker som sagt det är synd att man "snyltar" på en väletablerad IP för sen bara göra ett spel som inte alls är i linje med det fansen förväntar sig.

Blev samma problem när Gearbox fick för sig att göra Brothers in Arms: Furious 4. Fick möta massiv kritik då de slaktade en spelserie som blivit älskad tack vare ett mer taktiskt och mer realistiskt gameplay som skiljer sig från den stora massan av ww2-shooters. De gjorde då om Furious 4 till en ny IP istället och lovade att det skulle komma en riktig uppföljare. Det kommer så klart inte ske här, Mafia 3 kommer förbli Mafia 3. Tyvärr.

tl;dr
Vill hellre se en uppföljare som tar vara på allt som var bra med Mafia 1 och gör något nytt, intressant och bra utav det, än att de bara tar namnet och gör en GTA-klon vars främsta USP är att det utspelar sig i New Orleans 1968, samt att bilarna har nitroglycerin istället för kylarvätska.

Medlem

Kommenterar nästan aldrig. Kommer fan sluta läsa kommentarer. Sågar ett spel gör man när det är släppt, inte innan man spelat det.


signatur

\m/ DOOOOOOM METAL \M/

Medlem
Skrivet av disinfect:

Ser riktigt dåligt ut. Tänker mer på watch dogs eller GTA när jag ser gameplay från det.

https://youtu.be/KCxXOSZABLc?t=1m6s

Tänkte först när jag läste din kommentar att ännu en idiot med tangentbord har skrivit, efter att jag läst artikeln och min hypometer var på topp!

Sen när jag såg gameplayklippet du länkade så, så ändrade jag mig. Att det liknar gta håller jag dock inte med om...

Bilar som sprängs vid varje kollision... och flyger runt som kartonger.

Snubbar som faller åt helt fel håll när de blir träffade...

Backspegeln... vad i hela friden...

Kunde inte tjeckerna fått utvecklat spelet som 1an?

Blerghhhhhhhhh.

Tack för länken! Det tog mina fötter tillbaka på jorden.

Att läsa en artikel som denna målar upp en sån fin bild av spelet. Sen när man ser spelet jobba framför sina egna ögon... tårarna rinner. Det enda jag kunde hålla med om att atmosfären verkar fin. Gameplayet helt åt Hvete. Vill ha mer realism. Men jag förstår om folk har tröttnat på den biten. Trender kommer och går.

Edit: Jag vet. Spelet är ännu inte klart än. Men ändå.

Medlem
Skrivet av TobbeDeath:

Kommenterar nästan aldrig. Kommer fan sluta läsa kommentarer. Sågar ett spel gör man när det är släppt, inte innan man spelat det.

Du missar poängen. Spelet kan mycket väl vara underhållande, välgjort och rakt igenom bra. Men det är inte Mafia! Det är bara kolla runt på nätet, de flesta fansen av första spelen (framförallt första) vill verkligen inte ha en sån här uppföljare. Det är bara titta på gameplaysekvenserna, det ser mer ut som Crazy Taxi än Mafia!

Avstängd
Skrivet av disinfect:

Ser riktigt dåligt ut. Tänker mer på watch dogs eller GTA när jag ser gameplay från det.

https://youtu.be/KCxXOSZABLc?t=1m6s

Åh herregud... All min hype försvann tack vare videon. Om spelet är i närheten av vad videon visar så blir det inget köp :/

Inaktiv

Dömma av bilderna och artikeln verkar det kunna bli riktigt bra men tyvärr så ser mycket riktigt uselt ut i gameplay-klippet. Bara för att nämna några;
1. Fienden flyger över soffan vilket ser riktigt stelt och skriptat ut.
2.Alldeles för mycket HUD som den där jävla driftmätaren ochblixtarna ovanför fiendernas huvuden i bilen som rullar och exploderar.
3. När han knivhugger en fiende så "teleporteras han fram" som inte såg nå bra ut alls.

Finns det en högre makt så kommer utvecklarna låta oss konfigurera åtminstone några av sakerna jag nämnt men den chansen avrundas till obefintlig. Det känns inte riktigt som att utvecklarna vet vilket sorts spel dom vill göra och det blir en märklig mix av alltihop.

tldr: seriöst, en drifting-mätare i Mafia?

Skribent

Jag förstår några av era farhågor - främst kritiken mot hysterisk action. För den är rätt sanslös. Men det behöver inte vara ett problem så länge det balanseras upp med mer lågmälda inslag.

I den livepresentation jag såg flödade actionsekvenserna riktigt bra för att vara en så tidig version. Hela grejen med exploderande bilar på slutet tolkade jag som menat att med lite glimt i ögat visa att motorn klarar fläskiga explosioner och kaos, snarare än att det är representativt för spelet i stort.

Att Fortunate Son släpptes 69 är så klart en lustig detalj, men knappast något som gör spelet sämre på något vis. Det handlar om att fånga tidsandan. Inte exakt återskapa dåtiden.

Med det sagt vet jag ju lika lite som ni hur bra eller dålig slutprodukten blir. Men jag uppskattar utvecklarnas ambitioner. Utvecklarna hade bra saker att säga. Om de nu lever upp till sina ambitioner, vill säga.

Att de går vidare från 30-tal till en ny epok och andra maffiakonstellationer ser jag som enbart positivt. Mafia-serien har redan berättar två likartade historier. De var bra (särskilt första), men det är vettigt att utforska konceptet vidare in i nya marker.

Jag förde dock fram samma oro som vissa av er i intervjun, att actionfokuset i längden kan sätta krokben för atmosfären och berättandet. De menar dock att spelet kommer sträva efter balans mellan det hektiska och det mer lågmälda. Om de lyckas återstår att se.

k3m
Medlem
Skrivet av herrkilman:

Jag förstår några av era farhågor - främst kritiken mot hysterisk action. För den är rätt sanslös. Men det behöver inte vara ett problem så länge det balanseras upp med mer lågmälda inslag.

I den livepresentation jag såg flödade actionsekvenserna riktigt bra för att vara en så tidig version. Hela grejen med exploderande bilar på slutet tolkade jag som menat att med lite glimt i ögat visa att motorn klarar fläskiga explosioner och kaos, snarare än att det är representativt för spelet i stort.

Att Fortunate Son släpptes 69 är så klart en lustig detalj, men knappast något som gör spelet sämre på något vis. Det handlar om att fånga tidsandan. Inte exakt återskapa dåtiden.

Med det sagt vet jag ju lika lite som ni hur bra eller dålig slutprodukten blir. Men jag uppskattar utvecklarnas ambitioner. Utvecklarna hade bra saker att säga. Om de nu lever upp till sina ambitioner, vill säga.

Att de går vidare från 30-tal till en ny epok och andra maffiakonstellationer ser jag som enbart positivt. Mafia-serien har redan berättar två likartade historier. De var bra (särskilt första), men det är vettigt att utforska konceptet vidare in i nya marker.

Jag förde dock fram samma oro som vissa av er i intervjun, att actionfokuset i längden kan sätta krokben för atmosfären och berättandet. De menar dock att spelet kommer sträva efter balans mellan det hektiska och det mer lågmälda. Om de lyckas återstår att se.

Jag tror dig iaf!

Medlem

Riktigt deppigt att se videor från gameplay. Det som var så bra med Mafia, särskilt nr 1, var ju att det hade en sansad framtoning och där skottlossning med en revolver med 2 poliser var en riktig pulshöjare.

Mafia var ju det sofistikerade liret där man fick fortkörningsböter, gick i hatt och kostym och stora eldstrider var sällsynta. Inte där man med sanslöst övervåld brutalt knivmördar portvakter som om de våldfört sig på ens dotter.

Det ser ut som att jag får vänta på mina kostymer och trummagasin i några år till

Edit: Stavfel

Medlem

Får hålla med många föregående talare, detta ser inte ut som ett Mafia spel. Det ser snarare ut som Crazy Taxi goes GTA, tyvärr.

Älskade Mafia 1, Mafia 2 var OK men 3an kommer jag nog hålla mig borta från.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av TobbeDeath:

Kommenterar nästan aldrig. Kommer fan sluta läsa kommentarer. Sågar ett spel gör man när det är släppt, inte innan man spelat det.

Nuförtiden går det väl knappt att få spela demo (tror jag) så då måste man ju bestämma sig på förhand. Men jag förstår din poäng.

Iofs vid bilköp så väljer man ju bort många bilar baserad enbart på specs å preferenser...innan man provkört bilen.

12
Skriv svar