Tipsfunktionen är ett skämt

Medlem
Tipsfunktionen är ett skämt

Allvarligt talat. Nu har jag gett tipsfunktionen på FZ en sista chans genom att tipsa om en gameplayvideo för kommande Dawn of War 2.
Tipset skickade jag in för två dagar sedan och fick en bekräftelse på att det var sänt.

Man kan ju inte annat än poängtera att ni aktivt får folk att tröttna på att tipsa FZ om nyheter.

Var rätt aktivt och tipsade FZ för några år sedan med ett tjugotal nyhetstips om allt från vilka spel som skulle komma med i World Cyber Games till nya spel som haft pressrelease, men enbart en tiondel av alla tips blev nyheter, och det först någon vecka efter att jag postat tipset.

Börjar tro att alla tips landar i ett svart hål någonstans där Slimer äter upp dem.

Hade varit förbannat bra om man åtminstone kunde få ett svar om att "Nej, vi publicerar inte ditt tips, för vi tycker inte det är intressant nog" eller "Nej, vi har inte tid att skriva fler nyheter". Så att man vet varför.
Just nu så känns det oftast som man pratar med en vägg, då man tipsar FZ. (Bara ett tips på sajtens utveckling)


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Antikvitet

Hej på dig,

Jag och Tomas ska ta en diskussion på måndag kring hur tips ska hanteras.

Samtidigt hoppas jag att du har förståelse för att vi under en dag i vår nyhetskorg får flera hundra olika mail. Vi kan omöjligt svara alla. Däremot kan vi försöka se till så viktiga nyhetstips inte försvinner i mängden.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Tycker det är pinsamt hur mycket folk gråter över att de inte får poäng eller "Tips tack" etc. Förhelvete, lever ni för 15mins of fame?

Medlem
Skrivet av xhosa:

Tycker det är pinsamt hur mycket folk gråter över att de inte får poäng eller "Tips tack" etc. Förhelvete, lever ni för 15mins of fame?

Fast nu handlade det inte om det utan att FZ är sega.

Medlem

Precis.
Jag skiter faktiskt blanka fan i om jag nämns eller inte i nyhetsinlägget, bara det faktiskt BLIR ett nyhetsinlägg av tipsen. För annars känns arbetet att tipsa er helt bortkastat (som ni säkerligen förstår).

Kan bara svara för mig själv, men personligen tipsar jag om nyheter som jag vet med mig att FZ brukar vara rätt dåliga på att täcka, men som jag ändå tycker är stort nog för att vara av allmänt intresse. Allt ifrån spel jag själv brinner för (som tex Dawn of War) till esport, som det också varit skrikande dålig bevaknig av. De svenska kvalen till förra WCG fick vad jag vill minnas inte ens en rad skrivet, varken inför eller efterrapport om hur man skall göra för att kvala sig eller vilka som tog sig vidare och hur det sedan gick för dem på det internationella eventet.

Men snälla, missförstå mig rätt. Anledning till att jag har åsikter, är ju för att jag faktiskt bryr mig om FZ. Extraknäcker själv som speljournalist åt en dagstidning. Det är bara, som ni själva säger, att tips troligtvis lätt drunknar i era inkorgar.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

Det kan inte vara så att de faktiskt inte tyckte att ditt tips var värt att ta upp?

Medlem
Skrivet av xhosa:

Det kan inte vara så att de faktiskt inte tyckte att ditt tips var värt att ta upp?

Kan svara genom att citera mig själv

Skrivet av hybris:

Hade varit förbannat bra om man åtminstone kunde få ett svar om att "Nej, vi publicerar inte ditt tips, för vi tycker inte det är intressant nog"

...Fast med tanke på
http://www.fz.se/nyhetsarkiv/?id=25410
...så verkar det ha varit intressant ändå, fast ett gäng dagar efter dess att nyheten var aktuell, ungefär på samma sätt som flera andra tips kommit upp som nyheter en bra tid efteråt.
Så kan hålla med om att det säkerligen behövs ett annat system än det idag för att behandla nyhetstipsen, om tipsfunktionen alls ska finnas kvar.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

Du inser inte att det skulle ta äckligt mycket tid att svara på allting? Det kan man ju räkna ut även om man heter Agda och gillar katter.

Medlem

Det kan säkert till och med August som gillar Little Big Planet räkna ut, att man kan scripta svar till de brev som gallras bort...


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

Ja, jag är ingen idiot. Men att sitta och ordna med ett script plus att införa det i meddelandesystemet etc. tar nog sin tid även om detinte är spec avancerat. Det är antagligen inte kunskapen som brister , eller möjligheten för den delen heller utan som med allting annat är det administrationen av det hela som tar tid ( som med allting annat ). Observera att detta är vad jag TROR och inte på något sätt har en verklighetsförankring vad det gäller FZ redax, det står iofs i den röda rutan med ^^.

Hur som helst så känns det bara som en onödig "Bekräftelse_se_på_mig" biz. Mår du bättre av att du vet att systemet skickar ett scriptat meddelande till dig när någon raderar ditt meddelande? Tror inte det. Låter snarare som att du lider utav svår hybris---

Medlem

Tror du missat hela poängen från början.
Det har väl aldrig handlat om "se på mig"?
Lika lite som det handlar om tipstack eller inte.

Utan snarare om feedback till de som tipsar, att den här nyheten var inte intressant, men den andra var det.
Så att man helt enkelt får reda på att tipsen läses eller ej.
Det är annars lätt att få en känsla av att alla tips försvinner ner i ett svart hål där ingen ser dem, eftersom de inte kommer upp på sajten och heller inte får något svar om varför.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

Så rent krasst sett vill du veta om fz;as system fungerar eller inte? Om dina meddelanden kommer fram eller ej, om någon tar sig tid att läsa alla dina små söta nyhetstips. Du säger själv att du skriver för någon dagstidning, svarar du på alla meddelanden du får? Är svaret ja har du nog för lite att göra.

En fråga är ju, alla meddelanden du skickar varje dag på olika sätt, sådan bekräftelse rapportering ? Jag trycker i alla fall att de kan lägga tid och energi på annat, detta känns så sjukt onödigt och att det finns betydligt viktigare saker de kan pyssla med.

Adöj.

Redaktör

Hybris: idén med feedback är god, men hur vi än försöker lösa det kommer det kräva en del arbete. Idealet vore förstås att vi personligen svarar på alla tips, men det finns inte tid för sånt. Det går kanske att automatisera sånt, men vi har annan kodning att göra som har högre prioritet.


signatur
Medlem

Jag är också lite trött på tipsfunktionen, funderar ibland på om det är lönt mödan att skicka in då man får en känsla av att de inte ens kommer fram...

Funderade på om det enkelt går att lösa (med feedbacken) om ni som tar emot tipsen, samtidigt som ni läser de, får ett formulär liknande anmäl-sidan där ni snabbt kan välja bland ett par standardsvar som skickas tillbaka till tipsaren. Finns inte svaret med där, så kan ni välj "annan orsak" och skriva in det manuellt i rutan. Borde kunna svara på alla då, då det bara rör sig om två klick i vanliga fall.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Redaktör

Om vi är dåliga på att kolla tipsmejlen nu kommer det inte bli bättre genom att göra om den så att den kräver mer arbete... Vi snackar med skribenterna och försöker underlätta så mycket som möjligt, förhoppningsvis blir vi bättre. Hursomhelst, alla tips tas tacksamt emot, varesig de genererar nyhet eller tack eller inget alls.


signatur
Medlem
1
Skriv svar