Röda rutor överallt...

Medlem
Röda rutor överallt...

Vill bara säga att det är väldigt tråkigt att ni installerat en massa förtydligande röda forum-polis rutor över hela FZ. Allt mys bara dör. :/

Bara en synpunkt.

edit: De gula på förstasidan är nog lika jobbiga de med förresten.

Medlem

Jag tänker aldrig på att dem finns när jag t.ex. skriver ett snabbsvar, så jag tycker inte dem är jobbiga.

Redaktör

Rutorna är ett måste, på gott och ont. Jag tror och hoppas att du vänjer dig.


signatur
Antikvitet

Tråkigt nog är rutorna något vi måste leva med. Som fristående sajt, utan någon bakomliggande tidning, har FZ inte ett utgivningsbevis. Det håller vi på att skaffa oss och då är det väldigt känsligt hur blandningen av redaktionellt och icke-redaktionellt innehåll sker.

Utgivningsbeviset är viktigt för att vi ska kunna ha samma grundlagsskydd som andra medier har, till exempel källskydd.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

"till exempel källskydd"
Vad innebär det? Total anonymitet för nyhetstipsarna eller?

Och kommer våra rättigheter/skyldigheter som forumanvändare att påverkas och ändras då ni erhåller ert utgivningsbevis eller är dessa redan anpassade efter de riktlinjer som är utsatta?

Tack för svaren

Antikvitet

Källskydd innebär att man som källa till information har rätt att vara anonym, och att myndigheter eller privatpersoner inte får försöka avslöja den anonyme källan. Det kan verka lite overkill för en sajt som FZ, men är ändå en viktig yttrandefrihetsprincip.

Den konkreta skillnaden med ett utgivningsbevis är att man som skribent av en text själv ansvar för dess innehåll. Vårt ansvar för t.ex. forumet sträcker sig enbart så långt som systemoperatöransvar. Med andra ord har vi skyldighet att ta bort olämpligt innehåll, men om någon skriver elaka saker om minoriteter eller dylikt och det blir ett rättsfall så är det skribenten av inlägget, inte chefredaktören, som blir åtalad.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Tack för informationen. Men nu, i.o.m.den nya lagen, undrar jag om ni kommer ha någon nytta av källskyddet?

Sedan undrar jag om det finns undantag från källskyddet (redan innan lagen röstades igenom) då tipsarens identitet kan röjas... t.ex. om det gäller rikets säkerhet, eller misstanke om brott?

Jag undrar alltså hur anonym man egentligen varit?

Antikvitet

Jag är faktiskt inte riktigt säker. Det jag vet är att källskyddet är ett viktigt instrument för genomlysningen av myndigheter i en demokrati. Det uppstod så att tjänstemän på en myndighet kan via pressen avslöja oförrätter som begås av myndigheter, som trots allt är folkets företrädare.

Huruvida källskydd fortfarande gäller om "källan" bekänner ett grovt brott som skett eller som planerats, det vet jag inte. Någon mer insatt än jag själv kanske kan fylla på?


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Rött .gult ? vart? jag är färgblind

Medlem

När du ska skriva ett snabbsvar så ovanför står det: Här i FZ:s forum ansvarar du själv som medlem för vad du skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på FZ.se. Läs våra regler.
med röd bakgrund, det är det dom pratar om


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

1
Skriv svar