Våld relaterat till Dataspel

Medlem
Våld relaterat till Dataspel

Hej alla kunniga FZ läsare och scribenter!
Jag är en youtuber som sedan ungefär ett halvår planerat
att göra en video om våld relaterat till dataspel. Tanken med
filmen är bl.a att gämföra olika våldshandlingar i samhället för
att ge lite perspektiv i debatten om dataspels relaterat våld.

Vad jag söker är information, relevant och intressant information.

De senaste åren har vi sett hur evenemang arrangerade av t.ex.
Dreamhack, MGL, ESL och andra, lockar tusentals besökare och hur
dessa event, p.g.a. växande popularitet, hålls i arenor som
egentligen är uppbyggda för helt andra ändamål.
Att dataspels evenemang fyller idrotts arenor gör att jag tycker
våld relaterat till idrott, bl.a. fotbolls matcher, kan vara värt
att ta upp.
Andra saker som är värda att gå in på är t.ex. barn i Kanada
som slåss på isen, med all säkerhet relaterat till och
inspirerat av slagsmål som utbrutit i NHL matcher.

Jag vill också poängtera är att även om jag gör denna video som
en person som själv spelar spel väldigt mycket och som vill
försvara dataspelande som en förhoppningsvis sund sysselsättning
så vill jag inte på något sett dölja några problem med just spelande.
All information om negativa effekter med spelandet är mycket intressant,
bl.a. för att hjälpa oroliga föräldrar att skapa sig en uppfattning
och hantera spelandet av sina barn men även för att kunna bemöta och
diskutera denna fråga med folk som är av en helt annan åsikt.
Jag vill veta och dela med mig av studier och ev. forskning om hur
våldet i spelen påverkar oss utövare men framför allt unga.
Det som vad jag vet är det kändaste exemplet på sådant våld är från
2005 när en person från Shanghai begick ett mord efter att en annan
spelare lånade och sedan sålde ett svärd i spelet Legend of Mir 3.

Jag kommer också att ta upp rädslan för det okända, kom ihåg att
dataspel är för många nytt och okänt vilket kanske för oss kan
verka lite konstigt. Av den anledningen kommer jag även att ta
upp flera ämnen som inte har någonting med spelande att göra,
detta för att ge perspektiv.

Har ni något bra att dela med er av, statistik över våld, mord,
polisrapporter, behandlingar på sjukhus, psykologiska undersökningar
och studier som antingen är direkt kopplat till dataspel eller som
kan användas som gämförelse så är jag tacksam om du vill skicka ett
PM eller ett mail.
Filmen kommer att göras på engelska och all information i svenska
kommer att översättas. Om det redan finns en version
på just engelska av något ni vill dela mer er av så är detta givetvis
mycket uppskattat.

Tack på förhand
MattiAce
mattias_sweden@live.se


signatur

MattiAceGaming

Medlem

Låter som en väldigt intressant idé! Har ingen info som i ren fakta men en tanke som jag likaväl kan dela med mig av.

Ilska är det som kan bli med vissa utvalda personer leda till handling i form av våldsamhet. Om det är så att du slår tangentbordet i skärmen eller bara blir irriterad, skriver dumma saker till folk i datorspel iaf. Det är ju inte datorspelen som bringar ut ilskan, det är inte blodet eller krigandet som får oss tokiga. Det är några få punkter som gör skillnad i lycka och ilska.

1: Interagerandet med andra människor. Ifrågasätter någon hur du spelar eller börjar "hata" på din existens i spelen, gör något mot dig som blir negativt för jag'et. Blir du överrumplad av fler människor kommer svordomarna fram som en demon. Eller om det är på håret att du lyckades få den andra snubben men överlever med 1hp.

2: Speldesign: Ett spel med bra design håller spelaren från att bli arg. Ju mer du kan påverka din undergång/framgång desto bättre. Då vi kan bara skylla på oss själva. En dålig design kan skapa ilska "hur fan prickade den mig" kanske var 'hitboxen' alldeles för stor jämfört med vad det grafiska egentligen visade.

När vi inte kan kontrollera att vi dör i spel. Spel med dålig nätkod kan vara en fin skapare av ilska "jag sprang bakom vägen, hur fan kunde jag dö av det".

Dark Souls lyckas bra med att ge kontrollen till spelaren och designen inger att det var ditt fel att du dog. Ett riktigt svårt spel som du bör bli arg på mer. Men iaf i det egna fallet så kan jag inte mer än skylla på mig själv. Då är det inte så farligt längre. Edit: Samt att det redan skyltar med att du kommer dö om och om igen. Blir mer av en utmaning man ser på det annorlunda. Man klagar inte lika mycket på att man dog men mer hur ska man klara av utmaningen bättre!

Beteendet när vi träffar andra och speldesignen utgör eller leder i min teori en hel del av vart ilskan går. Hade det varit för att spelen är våldsamma hade likaväl alla som tränar boxning eller kampsport sprungit runt och slagit ned varandra. Själv varit boxare och självkontrollen var på topp.

Medlem

Tack för mycket bra svar!

Tror att det är viktigt att poängtera skillnaden mellan online spel och
singleplayer spel och att många psykologer och forskare kanske rent av missar vad det egentligen
är som upprör flertalet unga. Är det verkligen våldet eller interagerandet med andra spelare
som skapar ilska?

Alla ni som kommer med bra förslag och information kommer att tackas med namn/avatar i filmen


signatur

MattiAceGaming

Medlem

Vet inte riktigt om det är det här du letar efter men minns denna artikel http://www.expressen.se/nyheter/flickor-knivhogg-van-19-gange...


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Vet inte riktigt om det är det här du letar efter men minns denna artikel http://www.expressen.se/nyheter/flickor-knivhogg-van-19-gange...

Ja, tack så mycket!


signatur

MattiAceGaming

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Vet inte riktigt om det är det här du letar efter men minns denna artikel http://www.expressen.se/nyheter/flickor-knivhogg-van-19-gange...

Undra om flickorna lever med starkt religiösa människor. Att ha så stark tro på demoner låter som något föräldrarna eller omgivningen tvingat in i de stackars barnen.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av mrFluffy:

Vet inte riktigt om det är det här du letar efter men minns denna artikel http://www.expressen.se/nyheter/flickor-knivhogg-van-19-gange...

Undra om flickorna lever med starkt religiösa människor. Att ha så stark tro på demoner låter som något föräldrarna eller omgivningen tvingat in i de stackars barnen.

Ingen aning vad det berodde på, men sjukt var det iaf.

[EDIT]: Här finns det lite till information i fallet.

http://www.nydailynews.com/news/national/girls-charged-slende...


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av mrFluffy:

Vet inte riktigt om det är det här du letar efter men minns denna artikel http://www.expressen.se/nyheter/flickor-knivhogg-van-19-gange...

Undra om flickorna lever med starkt religiösa människor. Att ha så stark tro på demoner låter som något föräldrarna eller omgivningen tvingat in i de stackars barnen.

Ingen aning vad det berodde på, men sjukt var det iaf.

[EDIT]: Här finns det lite till information i fallet.

http://www.nydailynews.com/news/national/girls-charged-slende...

Galet!

När man ser den här sakens händelser så är det lätt att dra förhastade slutsatser.
Globalt sett blev nästan en halv miljon människor mördade år 2012.
Hittills ser kopplingen mellan dataspel och våld väldigt svag ut.

Tack för länken


signatur

MattiAceGaming

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Vet inte riktigt om det är det här du letar efter men minns denna artikel http://www.expressen.se/nyheter/flickor-knivhogg-van-19-gange...

Läskigt.

Om det skulle vara sant är det en perfekt story för en lågbudget skräck rulle..

1
Skriv svar