Drogförbudet som ska minska e-sportsdopningen

Robot
Drogförbudet som ska minska e-sportsdopningen

Adderall, amfetamin och marijuana bland de förbjudna substanserna.

#counter-strike-global-offensive


Inaktiv
Drogförbudet som ska minska e-sportsdopningen

Det finns så många som vill få e-sporten att erkännas som en riktig sport - då ska det självklart finnas seriösa regler för det också.

Medlem

På vilket sätt ger antidepressiva dig en fördel i CS? Mindre rage när man förlorar?

Releasehästryttare

önskar nått lag åker fast för marijuana .. lär ju inte komma först

Medlem

Nu är det slut på sötebrödsdagarna.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Får en feeling att vissa kommer komma undan precis som UFC med steroider etc. etc.

Medlem

Hum blir lite nyfiken på det hela med antidepressiva. Gäller det även om man tar det när en Doktor/Psykolog har skrivit ut det till en..

Medlem
Skrivet av Moriquende:

Hum blir lite nyfiken på det hela med antidepressiva. Gäller det även om man tar det när en Doktor/Psykolog har skrivit ut det till en..

Självklart inte, du får ju t ex tävla på elite nivå om du har inhalator. Men har du inte recept på det så är det doping.

Medlem
Skrivet av kaealy:
Skrivet av Moriquende:

Hum blir lite nyfiken på det hela med antidepressiva. Gäller det även om man tar det när en Doktor/Psykolog har skrivit ut det till en..

Det kommer inte fungera. Inte direkt svårt att fixa ett recept på dom "medicinerna" det handlar om (i sverige varjefall).

Självklart inte, du får ju t ex tävla på elite nivå om du har inhalator. Men har du inte recept på det så är det doping.

Kommer inte att fungera. Det är inte direkt svårt att få recept på "medicinerna" som det handlar om (i Sverige varje fall).

Medlem
Medlem

Marijuana? Heroin? Allvar? kan idioterna som satt reglerna någonting om droger. Varför i helvete skulle man "dopa" sig med CB och heroin, det lär ju knappast vara prestationshöjande snarare tvärt om... drogkunskaperna verkar ju slående höga, typ lite som våra svenska politiker "knark är en farlig drog".... att man kollar Amfetamin och ADHD medeciner eller andra amfetaminliknande preparat, det kan jag förstå, men marijuana... hahaha...


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem
Skrivet av Yabba:
Skrivet av kaealy:
Skrivet av Moriquende:

Hum blir lite nyfiken på det hela med antidepressiva. Gäller det även om man tar det när en Doktor/Psykolog har skrivit ut det till en..

Det kommer inte fungera. Inte direkt svårt att fixa ett recept på dom "medicinerna" det handlar om (i sverige varjefall).

Självklart inte, du får ju t ex tävla på elite nivå om du har inhalator. Men har du inte recept på det så är det doping.

Kommer inte att fungera. Det är inte direkt svårt att få recept på "medicinerna" som det handlar om (i Sverige varje fall).

Försöker du säga seriöst att det inte skulle fungera inom e-sport men det fungerar inom seriös idrott där folk t ex äter kortison eller använder inhalator även om de tävlar?

Medlem
Skrivet av Dagonath:

På vilket sätt ger antidepressiva dig en fördel i CS? Mindre rage när man förlorar?

Typ. Mindre ångest när man hamnar i ett lag med enbart ryssar som vägrar prata med en.

Medlem
Skrivet av Dagonath:

På vilket sätt ger antidepressiva dig en fördel i CS? Mindre rage när man förlorar?

Skulle inte förvåna mig. Det kanske även blockerar paniken som annars skulle ta över när man inser att man spelar som en noob...

Medlem
Skrivet av nudelsdesign:

Marijuana? Heroin? Allvar? kan idioterna som satt reglerna någonting om droger. Varför i helvete skulle man "dopa" sig med CB och heroin, det lär ju knappast vara prestationshöjande snarare tvärt om... drogkunskaperna verkar ju slående höga, typ lite som våra svenska politiker "knark är en farlig drog".... att man kollar Amfetamin och ADHD medeciner eller andra amfetaminliknande preparat, det kan jag förstå, men marijuana... hahaha...

Kan du någonting om droger, eller ragear du för att drömmen sprack?

Medlem
Skrivet av kaealy:
Skrivet av Yabba:
Skrivet av kaealy:
Skrivet av Moriquende:

Hum blir lite nyfiken på det hela med antidepressiva. Gäller det även om man tar det när en Doktor/Psykolog har skrivit ut det till en..

Det kommer inte fungera. Inte direkt svårt att fixa ett recept på dom "medicinerna" det handlar om (i sverige varjefall).

Självklart inte, du får ju t ex tävla på elite nivå om du har inhalator. Men har du inte recept på det så är det doping.

Kommer inte att fungera. Det är inte direkt svårt att få recept på "medicinerna" som det handlar om (i Sverige varje fall).

Försöker du säga seriöst att det inte skulle fungera inom e-sport men det fungerar inom seriös idrott där folk t ex äter kortison eller använder inhalator även om de tävlar?

Det är just det jag menar man kan få recept på tex ritalin (amfetamin) ganska enkelt även fast man inte är sjuk.

tsk
Medlem

Nu blir e-sporten en sammahälsbörda då ungdommarna i okunskap skjuter sig i foten då det kommer försöka bli adhd diagnoserade för att få tag i adderall eller liknande.

Medlem

mycket konstigt att antidepp finns med på listan, men får man ta dessa preparat om man har recept från läkare ?

k3m
Medlem
Skrivet av kaealy:
Skrivet av Yabba:
Skrivet av kaealy:
Skrivet av Moriquende:

Hum blir lite nyfiken på det hela med antidepressiva. Gäller det även om man tar det när en Doktor/Psykolog har skrivit ut det till en..

Det kommer inte fungera. Inte direkt svårt att fixa ett recept på dom "medicinerna" det handlar om (i sverige varjefall).

Självklart inte, du får ju t ex tävla på elite nivå om du har inhalator. Men har du inte recept på det så är det doping.

Kommer inte att fungera. Det är inte direkt svårt att få recept på "medicinerna" som det handlar om (i Sverige varje fall).

Försöker du säga seriöst att det inte skulle fungera inom e-sport men det fungerar inom seriös idrott där folk t ex äter kortison eller använder inhalator även om de tävlar?

Har man en ADHD diagnos och får medicin för det så måste det ju vara okej!? Att man sen lurat till sig det kan idrotten inte göra något åt. För hur ska de veta? Samt inte har de rätt att börja ifrågasätta en sån diagnos. En diagnos gjord av en läkare.

Medlem

Förstår inte hur dom tänker med marijuana. Hade jag lirat en turnering så hade jag nog önskat att mina motståndare rökt på innan matchen. Det hade garanterat underlättat för mig själv.

Medlem

Hur kan man lacka ur för att de stryker marijuana/heroin? Klart man inte ska knarka på en turnering. Oavsett om det gör en bättre eller sämre.. Röka braj kan man göra hemma.

Medlem
Skrivet av nudelsdesign:

Marijuana? Heroin? Allvar? kan idioterna som satt reglerna någonting om droger. Varför i helvete skulle man "dopa" sig med CB och heroin, det lär ju knappast vara prestationshöjande snarare tvärt om... drogkunskaperna verkar ju slående höga, typ lite som våra svenska politiker "knark är en farlig drog".... att man kollar Amfetamin och ADHD medeciner eller andra amfetaminliknande preparat, det kan jag förstå, men marijuana... hahaha...

Skrivet av TenderInkFish:

Ok, hahaha...cannabis anses som prestationshöjande? Det måste jag anse som sjukt konstigt!
Mina 15 års erfarenhet säger mig något annat iaf

Skrivet av Meso:

Förstår inte hur dom tänker med marijuana. Hade jag lirat en turnering så hade jag nog önskat att mina motståndare rökt på innan matchen. Det hade garanterat underlättat för mig själv.

"Marijuana, däremot, är enbart förbjudet under turneringarna."

Medlem
Skrivet av Dagonath:

På vilket sätt ger antidepressiva dig en fördel i CS? Mindre rage när man förlorar?

Brukar väl vara så att Antidepressiva mediciner också innehåller lugnande, som skulle kunna påverka i spelet

Medlem

1.5. Illegala substanser
Vi tillåter under inga som helst omständigheter diskussioner relaterade till droger eller narkotika, hur laglig den aktuella substansen än må vara. Detta förbud omfattar effekter, legalisering, odlingsförsök, jämförelser med lagliga alternativ och allt annat vad gäller stimulantia och uppiggande preparat. Inget prat om droger på FZ, helt enkelt.

Medlem

Har ni som snackar om fördelarna med antidepressiva i e-sport faktiskt haft antidepressiva utskrivna? Kan lova vartenda en av er att det inte finns en enda antidepressiv medicin i hela världshistorien som faktiskt ger positiva effekter när det kommer till prestation under stress och dylikt i spel.

Jag äter just nu Voxra, vilket är en ny antidepressiv medicin som har effekter som påminner om amfetamin till viss mån. Inte ens den påverkar min prestation i spel positivt överhuvudtaget. Jag står på högsta dosen enligt svenska regler också.

Andra antidepressiva har kraftiga bieffekter så som försämrad motorik, avtrubbad känsel, trötthet, yrsel, och så vidare. På många sätt är antidepressiva universalt negativt i det här sammanhanget. 9/10 personer som försöker "dopa" sig med antidepressiva kommer få försämrade resultat.

Lol på det här. Jag är för att de drogtestar spelare, men leta för helvete efter rätt grejer och ge fan i att bry er om resten.

Medlem
Skrivet av Xepheros:

Har ni som snackar om fördelarna med antidepressiva i e-sport faktiskt haft antidepressiva utskrivna? Kan lova vartenda en av er att det inte finns en enda antidepressiv medicin i hela världshistorien som faktiskt ger positiva effekter när det kommer till prestation under stress och dylikt i spel.

Jag äter just nu Voxra, vilket är en ny antidepressiv medicin som har effekter som påminner om amfetamin till viss mån. Inte ens den påverkar min prestation i spel positivt överhuvudtaget. Jag står på högsta dosen enligt svenska regler också.

Andra antidepressiva har kraftiga bieffekter så som försämrad motorik, avtrubbad känsel, trötthet, yrsel, och så vidare. På många sätt är antidepressiva universalt negativt i det här sammanhanget. 9/10 personer som försöker "dopa" sig med antidepressiva kommer få försämrade resultat.

Lol på det här. Jag är för att de drogtestar spelare, men leta för helvete efter rätt grejer och ge fan i att bry er om resten.

jag har voxra lyrica cipralex och bieffekterna för dessa mediciner är 2 a4 papper vardera+ att du måste gå på dom 2veckor för att den positiva effekten ska komma när jag bytte min medicin så sov jag 2 timmar per natt och satt och bara skakade. Jag har svårt att se dessa som positiva för en som inte lider av sjukdom. Jag skulle kunna se att använda droger innan eventet under träningen för att hjälpa till att hålla sig vaken och att få igång hjärnan vid studering av demo's etc men annars har jag svårt att se detta ha en positiv effekt.


signatur

Lite Dyrare Lite Finare

Medlem
Skrivet av 92_slayer:
Skrivet av Xepheros:

Har ni som snackar om fördelarna med antidepressiva i e-sport faktiskt haft antidepressiva utskrivna? Kan lova vartenda en av er att det inte finns en enda antidepressiv medicin i hela världshistorien som faktiskt ger positiva effekter när det kommer till prestation under stress och dylikt i spel.

Jag äter just nu Voxra, vilket är en ny antidepressiv medicin som har effekter som påminner om amfetamin till viss mån. Inte ens den påverkar min prestation i spel positivt överhuvudtaget. Jag står på högsta dosen enligt svenska regler också.

Andra antidepressiva har kraftiga bieffekter så som försämrad motorik, avtrubbad känsel, trötthet, yrsel, och så vidare. På många sätt är antidepressiva universalt negativt i det här sammanhanget. 9/10 personer som försöker "dopa" sig med antidepressiva kommer få försämrade resultat.

Lol på det här. Jag är för att de drogtestar spelare, men leta för helvete efter rätt grejer och ge fan i att bry er om resten.

jag har voxra lyrica cipralex och bieffekterna för dessa mediciner är 2 a4 papper vardera+ att du måste gå på dom 2veckor för att den positiva effekten ska komma när jag bytte min medicin så sov jag 2 timmar per natt och satt och bara skakade. Jag har svårt att se dessa som positiva för en som inte lider av sjukdom. Jag skulle kunna se att använda droger innan eventet under träningen för att hjälpa till att hålla sig vaken och att få igång hjärnan vid studering av demo's etc men annars har jag svårt att se detta ha en positiv effekt.

Har också haft lyrica, tycker man blir påverkad av den innan man fått tolerans. Lyrica speciellt påverkar verkligen ens motorik. Första veckan hade jag problem med min balans och såna grejer. Ingen av de medicinerna du tar har positiva effekter direkt.

Råkade ta för mycket av voxran också vid ett tillfälle, nästan dubbla dosen för jag fick högre styrka än vad jag trodde det var (jag visste inte vilket som var maxdosen och jag lade inte märke till att nya burken jag hämtade ut hade dubbla styrkan, för jag innan fick äta två tabletter per dag istället, så det blev dubbla maxdosen jag fick i mig) och effekterna var verkligen inte positiva där heller. Fick kraftig förstoppning, yrsel, skakningar, utplånad motorik, kraftig overklighetskänslor (dissociation) och så vidare. Trots att Voxra är en antidepressiv som påverkar noradrenalinet och sånt precis som amfetamin gör (de är förvånansvärt lika, med skillnader så klart) så fick jag inte direkt fokus på det sättet att jag kunde fokusera och prestera bättre. Det var mer som ett tunnelseende där jag var så fokuserad i blicken att jag inte kunde uppfatta och tolka det som hände i min periferi.

Som sagt, det finns inte en enda antidepressiv i hela världen som kan öka din prestanda i e-sport. Inte heller är smärtstillande relevanta. Jag har kraftigt allvarliga sjukdomar på flera håll, så jag har starka opiater utskrivna också. Exempelvis så har jag fått morfin tidigare när jag var sjukare än vad jag är idag, och så klart blev jag påverkad i början. Där kan jag direkt berätta för vem som helst att det inte var effekter som påverkade mitt spelande positivt. Det påverkade inte överdrivet mycket negativt heller, men tröttheten som dessa mediciner faktiskt ger är ganska negativa i min upplevelse.

När det kommer till narkotika är det centralstimulanter som de borde fokusera på. Mer specifikt saker så som amfetamin och även ritalin/adderall och andra mediciner i samma släkt som påverkar samma sak. De ger definitivt ökad prestanda på vissa sätt. Men övriga saker i listan? Fuck no.

Medlem
Skrivet av nudelsdesign:

Marijuana? Heroin? Allvar? kan idioterna som satt reglerna någonting om droger. Varför i helvete skulle man "dopa" sig med CB och heroin, det lär ju knappast vara prestationshöjande snarare tvärt om... drogkunskaperna verkar ju slående höga, typ lite som våra svenska politiker "knark är en farlig drog".... att man kollar Amfetamin och ADHD medeciner eller andra amfetaminliknande preparat, det kan jag förstå, men marijuana... hahaha...

Ställer mig frågande om DU vet något om droger öht?

Ja, varför skulle man vilja droga sig med cannabis, som gör en lugnare, när man ska tävla inför tusentals på plats och kanske miljontals människor som sitter framför datorn och kollar?

Skrivet av Xepheros:

Har ni som snackar om fördelarna med antidepressiva i e-sport faktiskt haft antidepressiva utskrivna? Kan lova vartenda en av er att det inte finns en enda antidepressiv medicin i hela världshistorien som faktiskt ger positiva effekter när det kommer till prestation under stress och dylikt i spel.

Jag äter just nu Voxra, vilket är en ny antidepressiv medicin som har effekter som påminner om amfetamin till viss mån. Inte ens den påverkar min prestation i spel positivt överhuvudtaget. Jag står på högsta dosen enligt svenska regler också.

Andra antidepressiva har kraftiga bieffekter så som försämrad motorik, avtrubbad känsel, trötthet, yrsel, och så vidare. På många sätt är antidepressiva universalt negativt i det här sammanhanget. 9/10 personer som försöker "dopa" sig med antidepressiva kommer få försämrade resultat.

Lol på det här. Jag är för att de drogtestar spelare, men leta för helvete efter rätt grejer och ge fan i att bry er om resten.

Fördelarna väger upp nackdelarna när man tävlar om hundratusentals dollar, det är också därför det finns vissa som dopar sig i all annan sport.

Anledningen till att du inte känner av några fördelar av att käka din medicin är för att du då hamnar på en nivå som är ungefär den samma som de som inte äter antidepressiva.
Skulle de då också börja äta antidepressiva utan att de behöver det, skulle de åter igen hamna på en nivå över din.

Precis som att det är ok för de med astma att använda sig av inhalator, men det klassas som doping om man använder en inhalator även om man inte har astma.

Ni får det att låta krångligare än det faktiskt är.
"Jag får inga fördelar av detta, därför får ingen annan det heller"

Medlem

Antidepressiv farmaka är en ganska bred och heterogen grupp (även om det oftast är SSRI) men som ni nämner så har alla en lång lista på olika biverkningar. De kanske helt enkelt vill få bort så många olika preparat som möjligt oavsett om hjälper eller stjälper

Medlem

Kan ju dra en parallell till den vanliga sportvärlden:

Citat:

"As of 2009, 8% of all United States Major League Baseball players had been diagnosed with ADHD, making the disorder common among this population. The increase coincided with the League's 2006 ban on stimulants, which has raised concern that some players are mimicking or falsifying the symptoms or history of ADHD to get around the ban on the use of stimulants in sport.[175]"

Wikipedia-ADHD-Controversies

Noteringar:

* Adderall kan användas i fall med både ADHD och Narkolepsi. (2 sekunders googling gav de resultaten) Vad händer om någon har en specifik sådan diagnos?

* Vad händer om ALLA spelare förr eller senare helt plötsligt har *riktiga*, fullt *legitima* diagnoser (dvs. inte har mutat nån doktor) och alla utan diagnos har blivit bortsållade, kommer det att skapas särskilda ligor för "normala" och de med diagnoser?

* Vad händer om en toppspelare plötsligt är med om något traumatiskt och behöver antidepressiva? Eller får en ADHD diagnos?

* Kan andra diagnoser som ger extrem uthållighet och analytiskt tänkande komma att klassas som fusk? (Typ Asperger som jag har)

Vart ska gränsen gå?

123
Skriv svar