Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Robot
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

En mer dödlig Snake och många goda idéer kan göra The Phantom Pain till det bästa Metal Gear Solid-spelet någonsin. FZ har besökt kriget och avlägger rapport från fronten.

#metal-gear-solid-v-ground-zeroes, #metal-gear-solid-v-the-phantom-pain


Medlem
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Så kommer vi att få brottas med 10-20 minuter långa cutscenes även i det här spelet? Det var nämligen anledningen till att jag gav upp MGS efter tvåan.

Medlem

Trevlig läsning. Är så fruktansvärt hype för detta spelet!

Vill dock peka ut att huvudkaraktären är Big Boss och inte Solid Snake

Medlem
Skrivet av zackozilla:

Trevlig läsning. Är så fruktansvärt hype för detta spelet!

Vill dock peka ut att huvudkaraktären är Big Boss och inte Solid Snake

Tryckfelsnisse eller så är det dags för FZ att börja titta på historien bakom spelen !

Skribent
Skrivet av HampStamp:

Det där är inte Solid Snake.

Skyller på sinnesförvirring efter Gamescom. Skrev av bara farten.

Skrivet av Bennii:

Så kommer vi att få brottas med 10-20 minuter långa cutscenes även i det här spelet? Det var nämligen anledningen till att jag gav upp MGS efter tvåan.

Skulle bli förvånad om vi inte fick det. Men det återstår väl att se.

Skribent
Skrivet av Bahoven:
Skrivet av zackozilla:

Trevlig läsning. Är så fruktansvärt hype för detta spelet!

Vill dock peka ut att huvudkaraktären är Big Boss och inte Solid Snake

Tryckfelsnisse eller så är det dags för FZ att börja titta på historien bakom spelen !

Det är mitt fel. Tillfällig sinnesförvirring får vi väl skylla på den här gången. Ibland går det av bara farten.

Medlem

METHAL GHEAR?!

Nu fan! September kan inte komma tidigare och äntligen i 4k 144fps 144hz. MUMS!!!!

Medlem

Hur ska jag både hinna med The Taken King och detta?! Hjälp!


signatur
Medlem

Kan någon förklara vem "Big Boss" är om han nu inte är Solid snake? Är inte så oerhört insatt i denna spelserie och har alltid trott att det var Snake man spelade i Phantom Pain

Medlem
Skrivet av Hilly:

Kan någon förklara vem "Big Boss" är om han nu inte är Solid snake? Är inte så oerhört insatt i denna spelserie och har alltid trott att det var Snake man spelade i Phantom Pain

Det finns ett flertal personer som heter Snake, Big Boss är den första som heter Snake, kallas Naked Snake eller Venom Snake.

Medlem

Solid Snake är en klon av Big Boss aka Snake, man bör läsa på innan man ger sig in i phantom pain då det är ganska komplex story och för att man ska få ut det mesta av phantom pain. Big boss har ögonlapp efter en viss tidspunkt genom spelserien medan solid Snake aldrig burit någon.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Så kommer vi att få brottas med 10-20 minuter långa cutscenes även i det här spelet? Det var nämligen anledningen till att jag gav upp MGS efter tvåan.

Så länge själva spelet är stort så är jag inte orolig. Men tänk om spelet är kort med 20 minuters cutscenes, :O, då vill jag har pengarna tillbaks. Ska bli kul och läsa FZ:as recension sen, ska Killman skriva den också kanske?

Medlem
Skrivet av Hilly:

Kan någon förklara vem "Big Boss" är om han nu inte är Solid snake? Är inte så oerhört insatt i denna spelserie och har alltid trott att det var Snake man spelade i Phantom Pain

Big Boss är även känd som Naked Snake. Han är inom MGS spel-serien, världens bästa legoknekt och blev så mäktig att han i princip startade sin egen stat av legoknektar.
Solid Snake är hans klon.

Storyn är för övrigt väldigt komplicerad och skulle du nu försöka googla den får du räkna med att få läsa en hel del.

Medlem
Skrivet av PsyX:

METHAL GHEAR?!

Nu fan! September kan inte komma tidigare och äntligen i 4k 60fps 144hz. MUMS!!!!

60 fps i 144 hz ? waste haha

Medlem
Skrivet av Bennii:

Så kommer vi att få brottas med 10-20 minuter långa cutscenes även i det här spelet? Det var nämligen anledningen till att jag gav upp MGS efter tvåan.

Det hoppas jag verkligen, annars blir jag besviken.
Cutscenebonanza hör till MGS!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Bennii:

Så kommer vi att få brottas med 10-20 minuter långa cutscenes även i det här spelet? Det var nämligen anledningen till att jag gav upp MGS efter tvåan.

Hoppas på mängder av cutscenes.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Hilly:

Kan någon förklara vem "Big Boss" är om han nu inte är Solid snake? Är inte så oerhört insatt i denna spelserie och har alltid trott att det var Snake man spelade i Phantom Pain

Det är en fråga med ett invecklat svar. Big Boss är en titel/kodnamn som går till den mest anmärkningsvärda soldaten i världen enligt USA. Big Boss i MGS5 är en soldat som gick under kodnamnet Naked Snake innan han besegrade The Boss och fick kodnamnet Big Boss. Solid Snake, Liquid Snake, Solidus Snake är kloner som gjorts från Big Boss. Solid Snake är huvudpersonen i Metal Gear 1-2 och Metal Gear Solid 1 (samt lite av MGS2) Liquid Snake är spelseriens huvudsakliga antagonist och Solidus Snake är MGS2s antagonist.

Det finns alltså en jävla massa ormar. Men ja man spelar Snake i Phantom Pain. Bara inte Solid Snake. I Phantom Pain så kallas han för Punished Snake och är samma person som Big Boss aka Naked Snake. Om du planerar på att spela Phantom Pain så rekommenderar jag enormt som fan att du spelar Peace Walker på PSP eller PS3 eftersom händelserna i GZ och Phantom Pain är rakt kopplade till det som händer i just det spelet. Du får ursäkta det lite långa svaret men Metal Gear är en serie med väldigt väldigt väldigt mycket story, den är nästan svårare att tyda helt än spelen är att spela igenom.


signatur

// Bacon <3

Medlem
Skrivet av PcKaffe:
Skrivet av Hilly:

Kan någon förklara vem "Big Boss" är om han nu inte är Solid snake? Är inte så oerhört insatt i denna spelserie och har alltid trott att det var Snake man spelade i Phantom Pain

Det är en fråga med ett invecklat svar. Big Boss är en titel/kodnamn som går till den mest anmärkningsvärda soldaten i världen enligt USA. Big Boss i MGS5 är en soldat som gick under kodnamnet Naked Snake innan han besegrade The Boss och fick kodnamnet Big Boss. Solid Snake, Liquid Snake, Solidus Snake är kloner som gjorts från Big Boss. Solid Snake är huvudpersonen i Metal Gear 1-2 och Metal Gear Solid 1 (samt lite av MGS2) Liquid Snake är spelseriens huvudsakliga antagonist och Solidus Snake är MGS2s antagonist.

Det finns alltså en jävla massa ormar. Men ja man spelar Snake i Phantom Pain. Bara inte Solid Snake. I Phantom Pain så kallas han för Punished Snake och är samma person som Big Boss aka Naked Snake. Om du planerar på att spela Phantom Pain så rekommenderar jag enormt som fan att du spelar Peace Walker på PSP eller PS3 eftersom händelserna i GZ och Phantom Pain är rakt kopplade till det som händer i just det spelet. Du får ursäkta det lite långa svaret men Metal Gear är en serie med väldigt väldigt väldigt mycket story, den är nästan svårare att tyda helt än spelen är att spela igenom.

Tillägger också att det finns många väldigt bra artiklar och youtube filmer som sammanfattar hela metal gear tidslinjen med karaktärer, händelser m.m. för den som bara vill sätta sig in i storyn.

MEN, och detta är ett stort men, att göra så istället för att spela igenom spelen är verkligen att förkasta många timmars fantastiska spel som lämnar en både berörd och helt ställd. Fantastiska spel som förtjänar att upplevas.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:
Skrivet av PcKaffe:
Skrivet av Hilly:

Kan någon förklara vem "Big Boss" är om han nu inte är Solid snake? Är inte så oerhört insatt i denna spelserie och har alltid trott att det var Snake man spelade i Phantom Pain

Det är en fråga med ett invecklat svar. Big Boss är en titel/kodnamn som går till den mest anmärkningsvärda soldaten i världen enligt USA. Big Boss i MGS5 är en soldat som gick under kodnamnet Naked Snake innan han besegrade The Boss och fick kodnamnet Big Boss. Solid Snake, Liquid Snake, Solidus Snake är kloner som gjorts från Big Boss. Solid Snake är huvudpersonen i Metal Gear 1-2 och Metal Gear Solid 1 (samt lite av MGS2) Liquid Snake är spelseriens huvudsakliga antagonist och Solidus Snake är MGS2s antagonist.

Det finns alltså en jävla massa ormar. Men ja man spelar Snake i Phantom Pain. Bara inte Solid Snake. I Phantom Pain så kallas han för Punished Snake och är samma person som Big Boss aka Naked Snake. Om du planerar på att spela Phantom Pain så rekommenderar jag enormt som fan att du spelar Peace Walker på PSP eller PS3 eftersom händelserna i GZ och Phantom Pain är rakt kopplade till det som händer i just det spelet. Du får ursäkta det lite långa svaret men Metal Gear är en serie med väldigt väldigt väldigt mycket story, den är nästan svårare att tyda helt än spelen är att spela igenom.

Tillägger också att det finns många väldigt bra artiklar och youtube filmer som sammanfattar hela metal gear tidslinjen med karaktärer, händelser m.m. för den som bara vill sätta sig in i storyn.

MEN, och detta är ett stort men, att göra så istället för att spela igenom spelen är verkligen att förkasta många timmars fantastiska spel som lämnar en både berörd och helt ställd. Fantastiska spel som förtjänar att upplevas.

Absolut, om du inte har sett BunnyHops videos om spelen så kan jag varmt rekommendera dem. Men bara om man spelat spelen annars spoilar man det mesta. Det bra med de videorna är att han har så otroligt bra analyseringsförmåga så han ser och tolkar saker som man inte tänkte på, helt nytt perspektiv på vissa saker i spelen.


signatur

// Bacon <3

Medlem
Skrivet av Bennii:

Så kommer vi att få brottas med 10-20 minuter långa cutscenes även i det här spelet? Det var nämligen anledningen till att jag gav upp MGS efter tvåan.

Deras cutscenes är guld värda.

Sniper Wolf's dödsscen fick mig att gråta floder, ja faktiskt.

4an har ett par guldkorn också

Johnny taking a crap in a drum scene fick mig att garva.

Meryl & Johnny Elevator Shootout.. Skön humor

Snakes självmord

Big boss död

Allt mellan Liquid och Snake

Vapendealers humor och personlighet, Apan som dricker för mycket.

Du missar..

Medlem
Skrivet av PcKaffe:
Skrivet av Hilly:

Kan någon förklara vem "Big Boss" är om han nu inte är Solid snake? Är inte så oerhört insatt i denna spelserie och har alltid trott att det var Snake man spelade i Phantom Pain

Det är en fråga med ett invecklat svar. Big Boss är en titel/kodnamn som går till den mest anmärkningsvärda soldaten i världen enligt USA. Big Boss i MGS5 är en soldat som gick under kodnamnet Naked Snake innan han besegrade The Boss och fick kodnamnet Big Boss. Solid Snake, Liquid Snake, Solidus Snake är kloner som gjorts från Big Boss. Solid Snake är huvudpersonen i Metal Gear 1-2 och Metal Gear Solid 1 (samt lite av MGS2) Liquid Snake är spelseriens huvudsakliga antagonist och Solidus Snake är MGS2s antagonist.

Det finns alltså en jävla massa ormar. Men ja man spelar Snake i Phantom Pain. Bara inte Solid Snake. I Phantom Pain så kallas han för Punished Snake och är samma person som Big Boss aka Naked Snake. Om du planerar på att spela Phantom Pain så rekommenderar jag enormt som fan att du spelar Peace Walker på PSP eller PS3 eftersom händelserna i GZ och Phantom Pain är rakt kopplade till det som händer i just det spelet. Du får ursäkta det lite långa svaret men Metal Gear är en serie med väldigt väldigt väldigt mycket story, den är nästan svårare att tyda helt än spelen är att spela igenom.

Happy 3 hours

https://www.youtube.com/watch?v=9Cy7E76mBL0

C2
Medlem
Skrivet av Bennii:

Så kommer vi att få brottas med 10-20 minuter långa cutscenes även i det här spelet? Det var nämligen anledningen till att jag gav upp MGS efter tvåan.

Cutscenes är det som gör denna spelserie till det episka äventyr det är min bäste herre!!...

Medlem
Skrivet av PsyX:

METHAL GHEAR?!

Nu fan! September kan inte komma tidigare och äntligen i 4k 60fps 144hz. MUMS!!!!

Skrivet av Hilly:

Kan någon förklara vem "Big Boss" är om han nu inte är Solid snake? Är inte så oerhört insatt i denna spelserie och har alltid trott att det var Snake man spelade i Phantom Pain

Den här bilden summerar de viktigaste karaktärerna någorlunda väl:

(Den kan verka oförståelig och komplex vid första anblick, men ge den lite tid så faller bitarna på plats)


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Parabellum87:
Skrivet av Bennii:

Så kommer vi att få brottas med 10-20 minuter långa cutscenes även i det här spelet? Det var nämligen anledningen till att jag gav upp MGS efter tvåan.

Deras cutscenes är guld värda.

Sniper Wolf&#039;s dödsscen fick mig att gråta floder, ja faktiskt.

4an har ett par guldkorn också

Johnny taking a crap in a drum scene fick mig att garva.

Meryl &amp; Johnny Elevator Shootout.. Skön humor

Snakes självmord

Big boss död

Allt mellan Liquid och Snake

Vapendealers humor och personlighet, Apan som dricker för mycket.

Du missar..

Jag ifrågasätter inte deras dramatiska värde. Jag tycker bara att de är alldeles för långa. Om jag kan lägga ner handkontrollen, gå och brygga kaffe och nästan tömma koppen innan en cutscene är slut så känner jag mig liksom lite utanför. Spel handlar ju trots allt om interaktivitet. Men smaken är som baken. Delad och hårig.

Medlem

haha

Medlem
Skrivet av Bennii:

Så kommer vi att få brottas med 10-20 minuter långa cutscenes även i det här spelet? Det var nämligen anledningen till att jag gav upp MGS efter tvåan.

Håller med. Jag får cancer av överanvändande av cutscenes. Phantom pain ser riktigt kul ut. Men är orolig för att de ska vara 50% cutscenes. Jag testade prologen(glömt namnet) i typ 2-3 timmat och det var inte farligr med cutscenes. Hoppas det blir något liknande i phantom pain, eller ännu mindre cut scenes. Cut scenes borde nästan förbjudas i spel. Förstör allt

Medlem
Skrivet av Loltron:
Skrivet av PsyX:

METHAL GHEAR?!

Nu fan! September kan inte komma tidigare och äntligen i 4k 60fps 144hz. MUMS!!!!

60 fps i 144 hz ? waste haha

Jag klantade mig där
144fps minst ska det vara

Medlem
Skrivet av PsyX:
Skrivet av Loltron:
Skrivet av PsyX:

METHAL GHEAR?!

Nu fan! September kan inte komma tidigare och äntligen i 4k 60fps 144hz. MUMS!!!!

60 fps i 144 hz ? waste haha

Jag klantade mig där
144fps minst ska det vara

Jag vill inte underskatta din kära dator. Men är osäker på om någon maskin kommer klara av phantom pain i 144 fps på 4k. Men drömma kan man.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Parabellum87:
Skrivet av Bennii:

Så kommer vi att få brottas med 10-20 minuter långa cutscenes även i det här spelet? Det var nämligen anledningen till att jag gav upp MGS efter tvåan.

Deras cutscenes är guld värda.

Sniper Wolf&amp;#039;s dödsscen fick mig att gråta floder, ja faktiskt.

4an har ett par guldkorn också

Johnny taking a crap in a drum scene fick mig att garva.

Meryl &amp;amp; Johnny Elevator Shootout.. Skön humor

Snakes självmord

Big boss död

Allt mellan Liquid och Snake

Vapendealers humor och personlighet, Apan som dricker för mycket.

Du missar..

Jag ifrågasätter inte deras dramatiska värde. Jag tycker bara att de är alldeles för långa. Om jag kan lägga ner handkontrollen, gå och brygga kaffe och nästan tömma koppen innan en cutscene är slut så känner jag mig liksom lite utanför. Spel handlar ju trots allt om interaktivitet. Men smaken är som baken. Delad och hårig.

Ja, om du endå inte följer med i scenerna så förstår jag om du tycker de är jobbiga

Smaken är delad som du skriver, och när det gäller MGS så är just all story och alla filmsekvenser en av anledningarna till att spelen är så älskade och ett recept jag verkligen hoppas inte förändras.
Det sagt så kan även jag tycka det är onödigt med en 20 sekunders spelsekvens insmälld mellan två 10 minuters cutscenes. (Mgs4 vill jag minnas lyckades med detta)
Bättre o bara fläska på i 20 minuter direkt isf!

Skrivet av Morknox:
Skrivet av Bennii:

Så kommer vi att få brottas med 10-20 minuter långa cutscenes även i det här spelet? Det var nämligen anledningen till att jag gav upp MGS efter tvåan.

Håller med. Jag får cancer av överanvändande av cutscenes. Phantom pain ser riktigt kul ut. Men är orolig för att de ska vara 50% cutscenes. Jag testade prologen(glömt namnet) i typ 2-3 timmat och det var inte farligr med cutscenes. Hoppas det blir något liknande i phantom pain, eller ännu mindre cut scenes. Cut scenes borde nästan förbjudas i spel. Förstör allt

Eller för oss som gillar det, GÖR allt.
MGS vore inget om det inte vore för filmsekvenserna.

Men för att ge dig lite hopp, mgs5 består till stor del av sandlådeliknande äventyr och förutom huvudstoryn (som förhoppningsvis erbjuder timtals av filmsekvenser) så kommer det finnas enormt med saker att göra som inte kommer innebära en massa filmer och avbrott.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Morknox:
Skrivet av PsyX:
Skrivet av Loltron:
Skrivet av PsyX:

METHAL GHEAR?!

Nu fan! September kan inte komma tidigare och äntligen i 4k 60fps 144hz. MUMS!!!!

60 fps i 144 hz ? waste haha

Jag klantade mig där
144fps minst ska det vara

Jag vill inte underskatta din kära dator. Men är osäker på om någon maskin kommer klara av phantom pain i 144 fps på 4k. Men drömma kan man.

3x GTX 980 ger dig average 90fps med lite överklock i Ground Zeroes på högsta inställningar.
Minimum fps runt 60 och skulle då säga att det är gränsen för stabil fps. Med andra ord är 60 fps mer än nog om man ska spela spelet så snyggt som möjligt med 4K bild.

Orkar inte göra video men här finns en med ett enda stackars 980 som plågas hårt i 4K. Ca 30 fps average och det är utan en massa effekter och explosioner som lär finnas i Phantom Pain. Tror han kör oklockat.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

12
Skriv svar