Command & Conquer

Robot
Command & Conquer

Nostalgi tar många former, och när strategiälskaren Tobias blickar tillbaka på Command & Conquer ser han mer än bara ett banbrytande spel.

#half-life, #command-conquer, #dune-ii-battle-for-arrakis, #warcraft-orcs-humans, #westwood-studios, #total-annihilation, #starcraft, #age-of-empires


Medlem
Command & Conquer

Spelade en del C&C och Red Alert ensam. Men mest skoj har jag nog haft i Red Alert 2 i multiplayer. Jag suger verkligen på RA2 (och RTS överhuvudtaget) men oj så kul det är ändå.

Medlem

KANE!


signatur

IDKFA

Medlem

klassiker


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Trevlig artikel Man har många fina minnen med både C&C och efterkommande spel. Mest kul med SC och RA, tror jag.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

"..Oh, and congratulations on your promotion." KANE <3

Medlem

Härlig artikel och jäklar vilka minnen man har när man fick hem denna i brevlådan
Big box och allt .
Jag hade lagt ner många timmar som ung på Dune 2 på min Amiga 500+
Men när min första Pc dök in i hemmet så va C&C ett måste spel .

Fortsätt gärna efter sommaren med denna sektion "retro" för oss äldre gamers är detta i mitt tycker Historie kunskap för en yngre generation

Medlem

Kort men naggande god artikel.

Och vilket spel, framsidan på spelkartongen är för evigt inpräntad hos mig. Jag växte upp med multiplayer över nollmodem och C&C var ett av de spel som las mest tid på.
Minns så väl när jag hittade kompisens lager av stealthtanks undangömda på en tom del av kartan, detta utan att han visste om att han var upptäckt. Den stress som upplevdes när jag stirrade på ikonen för ION-Cannon, väntades på att den skulle laddas klart. Och känslan att äntligen få pulverisera hans styrkor...
Spel var bättre förr.

Medlem

Ja detta var ett mycket bra spel för sin tid. Synd att RTS-genren till stor del ramlat ner i "den-som-trycker-fortast-vinner" och inte har utrymme för strategiska och taktiska överraskningar längre.

Medlem

För er som är sugna på att lira det igen finns denna sidan. http://www.openra.net/

Medlem

c&c... då var jag väldigt liten, vet att jag fick ett ritblock i fyran nån gång och satt å ritade små gubbar som krigade mot varandra.

Medlem

Kommer ni ihåg när c&c tv fanns? Då var c&c på topp för mej sen kom c&c 4 och dom la ner c&c tv typ. C&C var en av dom spel jag gillade att spela på PC. Men när c&c gick i graven och WOW kom och nästan alla slutade att göra sådana spel så slutade jag sakta men säkert att spela på pc. Ja sen kom ju SC2 nästan men inte helt och diablo 3 men det var tyvärr för sent för mej. Jag kallar det Wii effekten. För samma hände där spelen var för bra men även väldigt jobbiga att vänta på och för få.

Medlem

Dune å CC var top of the line även RA va fint. Tyckte de va synd WC tog över hade hellre sett CC då jag själv tyckte fantasyn dom WC bjöd på var larvig då (orcernas röster sög).

Men RTS har ändrats mycket de e inte så att man sitter å bygger upp fetaste armen innan anfall utan nu kör man så fort man fått ut nån form av enhet som kan göra skada.

Medlem

Dune å CC var top of the line även RA va fint. Tyckte de va synd WC tog över hade hellre sett CC då jag själv tyckte fantasyn dom WC bjöd på var larvig då (orcernas röster sög).

Men RTS har ändrats mycket de e inte så att man sitter å bygger upp fetaste armen innan anfall utan nu kör man så fort man fått ut nån form av enhet som kan göra skada.

Medlem

Jag började faktiskt med Red Alert 1996. Jag hade inte ens hört talats om det första C&C spelet förrens efter Red Alert Jag skaffade första C&C några månader efter Red Alert. Blev förvånad när jag såg "Kane" och hans (större) roll i C&C jämfört med Red Alert.

Inaktiv

Historien kring Kane är underbar. X-files vibbar så det dånar om det. Spelet hade ju överlägset bäst soundtrack också.

Medlem

Gud vad jag spelade C&C demot när det släpptes. Sen vidare till hela versionen och därefter Red Alert. Dessa spel fick mig att bli intresserade av datorspel Love it!

ELF
Medlem
Skrivet av TheShab:

Gud vad jag spelade C&amp;C demot när det släpptes. Sen vidare till hela versionen och därefter Red Alert. Dessa spel fick mig att bli intresserade av datorspel Love it!

Själv spelade jag sönder RA demot. Det slutade med att jag fick RA samlingsboxen när jag fyllde år


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Kan säga så mycket som såhär: Westwood och C&C/RA-serien är nog de spel som fått mig att bli en total nörd, älskade att bara bygga en fet och så snygg bas som möjligt(detta var speciellt roligt i CC Tiberian Sun eftersom det fanns så många grejer att bygga i jämförelse med de första spelen, speciellt murar och stängsel och grejer, riktigt kul. Spelade med min käre farbror när jag knappt var 5-7 år gammal...minns hur man kunde "abusa" sandsäck-muren så att fienderna inte kunde ta sig in i basen, på så sätt klarade jag ut C&C när jag var jätteliten, lite kul ändå. Minns några riktigt jobbiga uppdrag i NOD-kampanjen...om det kan vara andra eller tredje uppdraget när man bara startar med några kulsprutebilar och skulle ta sig igenom ett helvete. Haha, det var svårt.


signatur

“People”—Geralt turned his head—“like to invent monsters and monstrosities. Then they seem less monstrous themselves.”

Medlem

Får inte glömma Tanya i RA i filmsekvenserna...fan vad man ville...göra någonting med henne.


signatur

“People”—Geralt turned his head—“like to invent monsters and monstrosities. Then they seem less monstrous themselves.”

Medlem

This is Greg Burdette, somewhere in the Mediterranean


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv

Westwood Studios, det gänget visste hur man gjorde RTS!

...sen såldes själen till EA och allt efter uppköpet har resulterat i total katastrof.

Inaktiv

Låten är iof med i filmen från artikeln men den finns även på Spotify liksom här!


signatur

Macintosh, grunden till PC gaming!

Medlem

Vore kul om blizzard gjorde en ny warcraft rts, så skulle det bli lite mer fart på rts scenen och inte bara Relic som håller den levande på ett kvalitativt sätt, Starcraft i all ära.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Segas:

Westwood Studios, det gänget visste hur man gjorde RTS!

...sen såldes själen till EA och allt efter uppköpet har resulterat i total katastrof.

Westwood köptes upp redan 1998, jag skulle säga att deras mest minnesvärda spel kom efter uppköpet - även om nu det första Red Alert är en av mina allra största favoriter genom tiderna.

Här är några av deras spel efter uppköpet.

Dune 2000
Command & Conquer: Tiberian Sun
Command & Conquer: Red Alert 2
Emperor: Battle for Dune
Command & Conquer: Renegade

Men tyvärr så fick de slå igen alldeles för tidigt.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Inaktiv
Skrivet av Boomer:
Skrivet av Segas:

Westwood Studios, det gänget visste hur man gjorde RTS!

...sen såldes själen till EA och allt efter uppköpet har resulterat i total katastrof.

Westwood köptes upp redan 1998, jag skulle säga att deras mest minnesvärda spel kom efter uppköpet - även om nu det första Red Alert är en av mina allra största favoriter genom tiderna.

Här är några av deras spel efter uppköpet.

Dune 2000
Command &amp; Conquer: Tiberian Sun
Command &amp; Conquer: Red Alert 2
Emperor: Battle for Dune
Command &amp; Conquer: Renegade

Men tyvärr så fick de slå igen alldeles för tidigt.

Föga imponerande titlar.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Spelade en del C&amp;C och Red Alert ensam. Men mest skoj har jag nog haft i Red Alert 2 i multiplayer. Jag suger verkligen på RA2 (och RTS överhuvudtaget) men oj så kul det är ändå.

Dom håller på att göra Red Alert 2 så man kan köra multiplayer dom andra C&C spelen finns typ men dom jobbar på Red Alert 2
http://cncnet.org/

Medlem

Jävla highlightande...


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av kadavriak:

Ja detta var ett mycket bra spel för sin tid. Synd att RTS-genren till stor del ramlat ner i "den-som-trycker-fortast-vinner" och inte har utrymme för strategiska och taktiska överraskningar längre.

Wargame-serien är lite av ett undantag. Prova det om du inte har.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Boomer:
Skrivet av Segas:

Westwood Studios, det gänget visste hur man gjorde RTS!

...sen såldes själen till EA och allt efter uppköpet har resulterat i total katastrof.

Westwood köptes upp redan 1998, jag skulle säga att deras mest minnesvärda spel kom efter uppköpet - även om nu det första Red Alert är en av mina allra största favoriter genom tiderna.

Här är några av deras spel efter uppköpet.

Dune 2000
Command &amp; Conquer: Tiberian Sun
Command &amp; Conquer: Red Alert 2
Emperor: Battle for Dune
Command &amp; Conquer: Renegade

Men tyvärr så fick de slå igen alldeles för tidigt.

Westwood hade problem med att förnya sig. De få försök de gjorde gick helt åt helvete, så de fortsatte pumpa ut samma spel om och om igen.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

12
Skriv svar