Kingdom Come: Deliverance tar sina svärdfighter på allvar – så fungerar de realistiska striderna

Robot
Kingdom Come: Deliverance tar sina svärdfighter på allvar – så fungerar de realistiska striderna
Medlem
Kingdom Come: Deliverance tar sina svärdfighter på allvar – så fungerar de realistiska striderna

Hans resonemang kring 50 sekunder in i filmen är fantastiskt. Jag är övertygad!

Medlem

Jag kan se det här fungera i 1v1 combat. Men hur kommer det se ut/funka i större battles?

Medlem

Intressant med bakom kulisserna-klippen och att få höra deras funderingar.

Grymt lovande allting så här långt. Är mycket nöjd att jag sponsrat spelet.

Medlem

Grymt!!! Jag som är rätt så intresserad av HEMA (Historical European Martial Arts) blir jätteglad över att höra att de använder sig av historiska manuskript som grund för sin combat <3 <3 <3

Medlem

Game of Thrones mod till det här så kommer jag tjuta av lycka


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Honken:

Jag kan se det här fungera i 1v1 combat. Men hur kommer det se ut/funka i större battles?

Så stred man inte i slag...knappast något utrymme för det. Jag hoppas de har en annan mekanik för det. Och att det finns mer än långa svärd


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av Honken:

Jag kan se det här fungera i 1v1 combat. Men hur kommer det se ut/funka i större battles?

Så stred man inte i slag...knappast något utrymme för det. Jag hoppas de har en annan mekanik för det. Och att det finns mer än långa svärd

På vilka skalor har de sagt att striderna ska vara på? Det är inte ens det att du inte slåss såhär i krig, det är dessutom så att du inte använder samma vapen i stora slag som i dueller, och du använder olika vapen beroende på vad du möter. Svärd till exempel är rätt värdelösa i strider där samtliga inblandade har tunga rustningar, eftersom det kräver en del finess att faktiskt attackera luckorna i rustningen. Snarare i den situationen så användes trubbiga vapen så som krigshammare med mera. Det går att argumentera för att pålvapen historiskt sätt varit det vanligaste huvudvapnet för de flesta arméerna, med svärd och sånt som sidvapen. Med undantag så klart, det skiljer rätt enormt från plats till plats från olika tidsperioder också.

Medlem

Ser riktigt bra ut och kul att de verkligen försöker att utvecka ett väl fungerande stridssystem med variation. Vore kul om de lyckades så man slipper förutbestämda strider a la Skyrim.

I övrigt är jag sjukt taggad på detta spelet, verkar kunna gå hur långt som helst!

Medlem

Det ser faktiskt grymt ut!

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Propy:
Skrivet av Honken:

Jag kan se det här fungera i 1v1 combat. Men hur kommer det se ut/funka i större battles?

Så stred man inte i slag...knappast något utrymme för det. Jag hoppas de har en annan mekanik för det. Och att det finns mer än långa svärd

På vilka skalor har de sagt att striderna ska vara på? Det är inte ens det att du inte slåss såhär i krig, det är dessutom så att du inte använder samma vapen i stora slag som i dueller, och du använder olika vapen beroende på vad du möter. Svärd till exempel är rätt värdelösa i strider där samtliga inblandade har tunga rustningar, eftersom det kräver en del finess att faktiskt attackera luckorna i rustningen. Snarare i den situationen så användes trubbiga vapen så som krigshammare med mera. Det går att argumentera för att pålvapen historiskt sätt varit det vanligaste huvudvapnet för de flesta arméerna, med svärd och sånt som sidvapen. Med undantag så klart, det skiljer rätt enormt från plats till plats från olika tidsperioder också.

Jag kan inte komma ihåg om de nämnt stora strider faktiskt. Det enda man sett en så länge är miljöer och den här duellen. Jag har inte sett andra vapen heller, möjligtvis pilbåge men jag är inte ens säker på det.

Jag vill se korta svärd, yxor, pikar etc. Men det kommer säkert. Konstigt annars. Speciellt med tanke på att hästar ska finnas med.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Propy:
Skrivet av Honken:

Jag kan se det här fungera i 1v1 combat. Men hur kommer det se ut/funka i större battles?

Så stred man inte i slag...knappast något utrymme för det. Jag hoppas de har en annan mekanik för det. Och att det finns mer än långa svärd

På vilka skalor har de sagt att striderna ska vara på? Det är inte ens det att du inte slåss såhär i krig, det är dessutom så att du inte använder samma vapen i stora slag som i dueller, och du använder olika vapen beroende på vad du möter. Svärd till exempel är rätt värdelösa i strider där samtliga inblandade har tunga rustningar, eftersom det kräver en del finess att faktiskt attackera luckorna i rustningen. Snarare i den situationen så användes trubbiga vapen så som krigshammare med mera. Det går att argumentera för att pålvapen historiskt sätt varit det vanligaste huvudvapnet för de flesta arméerna, med svärd och sånt som sidvapen. Med undantag så klart, det skiljer rätt enormt från plats till plats från olika tidsperioder också.

Jag kan inte komma ihåg om de nämnt stora strider faktiskt. Det enda man sett en så länge är miljöer och den här duellen. Jag har inte sett andra vapen heller, möjligtvis pilbåge men jag är inte ens säker på det.

Jag vill se korta svärd, yxor, pikar etc. Men det kommer säkert. Konstigt annars. Speciellt med tanke på att hästar ska finnas med.

Jag har bara fått för mig att jag sett/läst nånstans att dem har som mål att ha ett stort slag i kampanjen eller nåt sånt. Men jag kan ha fel.

Pilbåge har man sett i en del videos.

Medlem
Skrivet av Honken:
Skrivet av Propy:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Propy:
Skrivet av Honken:

Jag kan se det här fungera i 1v1 combat. Men hur kommer det se ut/funka i större battles?

Så stred man inte i slag...knappast något utrymme för det. Jag hoppas de har en annan mekanik för det. Och att det finns mer än långa svärd

På vilka skalor har de sagt att striderna ska vara på? Det är inte ens det att du inte slåss såhär i krig, det är dessutom så att du inte använder samma vapen i stora slag som i dueller, och du använder olika vapen beroende på vad du möter. Svärd till exempel är rätt värdelösa i strider där samtliga inblandade har tunga rustningar, eftersom det kräver en del finess att faktiskt attackera luckorna i rustningen. Snarare i den situationen så användes trubbiga vapen så som krigshammare med mera. Det går att argumentera för att pålvapen historiskt sätt varit det vanligaste huvudvapnet för de flesta arméerna, med svärd och sånt som sidvapen. Med undantag så klart, det skiljer rätt enormt från plats till plats från olika tidsperioder också.

Jag kan inte komma ihåg om de nämnt stora strider faktiskt. Det enda man sett en så länge är miljöer och den här duellen. Jag har inte sett andra vapen heller, möjligtvis pilbåge men jag är inte ens säker på det.

Jag vill se korta svärd, yxor, pikar etc. Men det kommer säkert. Konstigt annars. Speciellt med tanke på att hästar ska finnas med.

Jag har bara fått för mig att jag sett/läst nånstans att dem har som mål att ha ett stort slag i kampanjen eller nåt sånt. Men jag kan ha fel.

Pilbåge har man sett i en del videos.

Så då hade jag sett en pilbåge trots allt!

Man får hoppas att de lyckas fylla spelet med lite mer än vad de visat hittills


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av nilfisk:
Skrivet av Propy:
Skrivet av Honken:
Skrivet av Propy:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Propy:
Skrivet av Honken:

Jag kan se det här fungera i 1v1 combat. Men hur kommer det se ut/funka i större battles?

Så stred man inte i slag...knappast något utrymme för det. Jag hoppas de har en annan mekanik för det. Och att det finns mer än långa svärd

På vilka skalor har de sagt att striderna ska vara på? Det är inte ens det att du inte slåss såhär i krig, det är dessutom så att du inte använder samma vapen i stora slag som i dueller, och du använder olika vapen beroende på vad du möter. Svärd till exempel är rätt värdelösa i strider där samtliga inblandade har tunga rustningar, eftersom det kräver en del finess att faktiskt attackera luckorna i rustningen. Snarare i den situationen så användes trubbiga vapen så som krigshammare med mera. Det går att argumentera för att pålvapen historiskt sätt varit det vanligaste huvudvapnet för de flesta arméerna, med svärd och sånt som sidvapen. Med undantag så klart, det skiljer rätt enormt från plats till plats från olika tidsperioder också.

Jag kan inte komma ihåg om de nämnt stora strider faktiskt. Det enda man sett en så länge är miljöer och den här duellen. Jag har inte sett andra vapen heller, möjligtvis pilbåge men jag är inte ens säker på det.

Jag vill se korta svärd, yxor, pikar etc. Men det kommer säkert. Konstigt annars. Speciellt med tanke på att hästar ska finnas med.

Jag har bara fått för mig att jag sett/läst nånstans att dem har som mål att ha ett stort slag i kampanjen eller nåt sånt. Men jag kan ha fel.

Pilbåge har man sett i en del videos.

Så då hade jag sett en pilbåge trots allt!

Man får hoppas att de lyckas fylla spelet med lite mer än vad de visat hittills

Jag är säker på att dom har nämnt stora slag. Om det kommer bli verklighet återstå att se.

Angående stora slag rent, historiskt, mot rustningar var det väl som sagt trubbiga vapen eller spetsiga, och "pansarbrytande" som gällde. Det var väl en klusterfuck, antar jag, som ofta bröt ut i att folk låg/stod på varandra. Var nog ingen vacker syn.. Sen får man väl fråga historiker hur många som faktiskt hade fullt med plåt på sig. På 1400-talet, som jag tror det här ska utspela sig var det väl mer och mer vanligt, och även 1500 -talet, tills muskedunder tog över. Hur det ska fungera i ett spel, vet jag inte. hehe.

I strider där planen var att kontra rustningar medvetet och förplanerat var det trubbiga vapen som gällde. Det är det enda universalt effektiva mot rustning. Spjut och pikar är helt useless mer eller mindre, eftersom det är för svårt att utnyttja deras räckvidd till full effekt. Långsvärd fungerar om man använder "half-swording", dvs har ena handen på the hilt och andra handen runt 2/3 ut mot spetsen på svärdet så du styr spetsen med precision i utbyte mot räckvidd, för det är det enda effektiva sättet förrutom att vända på svärdet och greppa båda händerna på klingan och använda the guard som ett trubbigt vapen. Du gör half-swording för att sikta in i hålen i rustningen.

Allt annat är helt effektlöst mot plåtrustningar. Samtliga svärd och spjut har du sönder innan du faktiskt hunnit göra någon skada ifall du försöker använda dem mot en rustning utan att uteslutet sikta efter de små hålen, the weak spots, som du hittar där som rustningen inte täcker för att den ska kunna vara rörlig.

Inte för att jag antar att du personligen inte vet hur det ser ut, utan pratar mer allmänt för allas information nu. Det jag är intresserad av att veta mer om är exakt vilka länder från vilka årtal de baserar arméerna och striderna efter. Det gör enorm skillnad. Ännu viktigare är hur stora slagen faktiskt är. Snackar vi stora nog för att kräva formationer och dylikt så blir det väldigt komplext väldigt snabbt ifall de siktar på accuracy. Svärd specifikt har haft väldigt varierade roller genom historien liksom. Personligen gillar jag långsvärd och kriegsmessers väldigt mycket. Men allting beror på vilka sorts krigare som möter vilka sorts krigare under vilka omständigheter.

Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=_D48PCFshHg
I en trailer från januari 2014 så påstås det att spelet ska ha belägringar och stora fältslag.

Från spelets kickstarter

Citat:

You are no superhero - fighting multiple enemies at the same time is very difficult. It is often a good idea to have allies at your side (and, at times, a lot of them). Our goal is to have as many characters in fights as possible and to offer players big battles and castle sieges to take part in. Not many battles, mind you - more like one or two in the first act. For us, a battle is a climax, not a ‘wow’ moment that needs to happen every two minutes. The precise scope of these battles and the amount of characters on screen are still things we are evaluating – they are complicated feats to pull off even on next-gen hardware.

k3m
Medlem

En mycket bra video och jag gillar verkligen vad jag ser och hör. Det här köps på direkten

Medlem
Skrivet av tisse:

https://www.youtube.com/watch?v=_D48PCFshHg
I en trailer från januari 2014 så påstås det att spelet ska ha belägringar och stora fältslag.

Från spelets kickstarter

Citat:

You are no superhero - fighting multiple enemies at the same time is very difficult. It is often a good idea to have allies at your side (and, at times, a lot of them). Our goal is to have as many characters in fights as possible and to offer players big battles and castle sieges to take part in. Not many battles, mind you - more like one or two in the first act. For us, a battle is a climax, not a ‘wow’ moment that needs to happen every two minutes. The precise scope of these battles and the amount of characters on screen are still things we are evaluating – they are complicated feats to pull off even on next-gen hardware.

Men där låter det uppenbart att stora slagfält inte är standarden som spelet drivs genom som bread and butter. Det gör det BETYDLIGT mer förlåtligt att de har så mycket fokus på svärd som de verkar ha. Svärd är inte direkt ditt go-to-weapon i stora slagfält och belägringar, utan det är ett sido-vapen. I dueller och mindre skirmishes är det däremot betydligt bättre lämpat för, eftersom det helt enkelt är mer allmänna sorts strider och mindre specialiserade. Så jag gissar på att långsvärd kommer vara det vanligaste vapnet vi stöter på. De är väldigt bread and butter, enkla och effektiva svärd som har mycket flexibla möjligheter i sitt användande, då ditt standard sätt att använda svärdet på är i två händer så går det i väldigt speciella situationer att använda det i en hand tillsammans med en sköld eller dylikt i korta stunder (i kontrast till TV-spel och hädelser så som dungeons and dragons så är långsvärd ingenting du använder i en hand sådär vanligtvis, utan ett long sword och bastard sword är exakt samma sak och det som faktiskt är ett sådant svärd IRL är vad som egentligen kallas för tvåhandssvärd i RPG när de är i användbar storlek, och annars kallas omöjligt-att-någonsin-ens-överväga-att-använda när de större varianterna dyker upp), och du kan väldigt enkelt använda det för half-swording där greppar tag i slutänden av klingan med ena handen för att använda det för att sticka saker, mer specifikt döda bepansrade fiender genom att få ökad kontroll och därmed kunna penetrera the weak spots i rustningen, eller så kan du till och med vända på det och som sagt hålla i klingan med båda händerna och använda det som en hammare med the cross guard.

Effektiva vapen, helt enkelt. Och ja, innan någon börjar yra om att klingan på ett svärd är för vasst och att det därför inte skulle gå att ha ett totalt grep i klingan där du trycker hårt och svingar det till full kraft, så riskerar du inte att skada dig om du vet hur du gör. Det är ett extremt vanligt sätt att använda långsvärd på, och du måste göra fel för att lyckas skära dig även när du håller båda händerna på klingan och svingar the hilt och mer specifikt the guard så hårt du kan. Det låter counter-intuitive, men det är enbart så för personer som inte har erfarenhet med svärd och historiska manuskript.

Bara en fotnot.

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av tisse:

https://www.youtube.com/watch?v=_D48PCFshHg
I en trailer från januari 2014 så påstås det att spelet ska ha belägringar och stora fältslag.

Från spelets kickstarter

Citat:

You are no superhero - fighting multiple enemies at the same time is very difficult. It is often a good idea to have allies at your side (and, at times, a lot of them). Our goal is to have as many characters in fights as possible and to offer players big battles and castle sieges to take part in. Not many battles, mind you - more like one or two in the first act. For us, a battle is a climax, not a ‘wow’ moment that needs to happen every two minutes. The precise scope of these battles and the amount of characters on screen are still things we are evaluating – they are complicated feats to pull off even on next-gen hardware.

Men där låter det uppenbart att stora slagfält inte är standarden som spelet drivs genom som bread and butter. Det gör det BETYDLIGT mer förlåtligt att de har så mycket fokus på svärd som de verkar ha. Svärd är inte direkt ditt go-to-weapon i stora slagfält och belägringar, utan det är ett sido-vapen. I dueller och mindre skirmishes är det däremot betydligt bättre lämpat för, eftersom det helt enkelt är mer allmänna sorts strider och mindre specialiserade. Så jag gissar på att långsvärd kommer vara det vanligaste vapnet vi stöter på. De är väldigt bread and butter, enkla och effektiva svärd som har mycket flexibla möjligheter i sitt användande, då ditt standard sätt att använda svärdet på är i två händer så går det i väldigt speciella situationer att använda det i en hand tillsammans med en sköld eller dylikt i korta stunder (i kontrast till TV-spel och hädelser så som dungeons and dragons så är långsvärd ingenting du använder i en hand sådär vanligtvis, utan ett long sword och bastard sword är exakt samma sak och det som faktiskt är ett sådant svärd IRL är vad som egentligen kallas för tvåhandssvärd i RPG när de är i användbar storlek, och annars kallas omöjligt-att-någonsin-ens-överväga-att-använda när de större varianterna dyker upp), och du kan väldigt enkelt använda det för half-swording där greppar tag i slutänden av klingan med ena handen för att använda det för att sticka saker, mer specifikt döda bepansrade fiender genom att få ökad kontroll och därmed kunna penetrera the weak spots i rustningen, eller så kan du till och med vända på det och som sagt hålla i klingan med båda händerna och använda det som en hammare med the cross guard.

Effektiva vapen, helt enkelt. Och ja, innan någon börjar yra om att klingan på ett svärd är för vasst och att det därför inte skulle gå att ha ett totalt grep i klingan där du trycker hårt och svingar det till full kraft, så riskerar du inte att skada dig om du vet hur du gör. Det är ett extremt vanligt sätt att använda långsvärd på, och du måste göra fel för att lyckas skära dig även när du håller båda händerna på klingan och svingar the hilt och mer specifikt the guard så hårt du kan. Det låter counter-intuitive, men det är enbart så för personer som inte har erfarenhet med svärd och historiska manuskript.

Bara en fotnot.

Kul och se att fler är insatta i det här. Det enda jag reagerade på var krigshammare,men det är ju iofs korrekt om man översätter rakt av, fast stridshammare är nog mer korrekt utefter vad jag själv sett och läst.


signatur

{15:3} Dominus quasi vir pugnator, omnipotens nomen eius.
The Lord is a Man of War.

Medlem
Skrivet av ChosenByGod:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av tisse:

https://www.youtube.com/watch?v=_D48PCFshHg
I en trailer från januari 2014 så påstås det att spelet ska ha belägringar och stora fältslag.

Från spelets kickstarter

Citat:

You are no superhero - fighting multiple enemies at the same time is very difficult. It is often a good idea to have allies at your side (and, at times, a lot of them). Our goal is to have as many characters in fights as possible and to offer players big battles and castle sieges to take part in. Not many battles, mind you - more like one or two in the first act. For us, a battle is a climax, not a ‘wow’ moment that needs to happen every two minutes. The precise scope of these battles and the amount of characters on screen are still things we are evaluating – they are complicated feats to pull off even on next-gen hardware.

Men där låter det uppenbart att stora slagfält inte är standarden som spelet drivs genom som bread and butter. Det gör det BETYDLIGT mer förlåtligt att de har så mycket fokus på svärd som de verkar ha. Svärd är inte direkt ditt go-to-weapon i stora slagfält och belägringar, utan det är ett sido-vapen. I dueller och mindre skirmishes är det däremot betydligt bättre lämpat för, eftersom det helt enkelt är mer allmänna sorts strider och mindre specialiserade. Så jag gissar på att långsvärd kommer vara det vanligaste vapnet vi stöter på. De är väldigt bread and butter, enkla och effektiva svärd som har mycket flexibla möjligheter i sitt användande, då ditt standard sätt att använda svärdet på är i två händer så går det i väldigt speciella situationer att använda det i en hand tillsammans med en sköld eller dylikt i korta stunder (i kontrast till TV-spel och hädelser så som dungeons and dragons så är långsvärd ingenting du använder i en hand sådär vanligtvis, utan ett long sword och bastard sword är exakt samma sak och det som faktiskt är ett sådant svärd IRL är vad som egentligen kallas för tvåhandssvärd i RPG när de är i användbar storlek, och annars kallas omöjligt-att-någonsin-ens-överväga-att-använda när de större varianterna dyker upp), och du kan väldigt enkelt använda det för half-swording där greppar tag i slutänden av klingan med ena handen för att använda det för att sticka saker, mer specifikt döda bepansrade fiender genom att få ökad kontroll och därmed kunna penetrera the weak spots i rustningen, eller så kan du till och med vända på det och som sagt hålla i klingan med båda händerna och använda det som en hammare med the cross guard.

Effektiva vapen, helt enkelt. Och ja, innan någon börjar yra om att klingan på ett svärd är för vasst och att det därför inte skulle gå att ha ett totalt grep i klingan där du trycker hårt och svingar det till full kraft, så riskerar du inte att skada dig om du vet hur du gör. Det är ett extremt vanligt sätt att använda långsvärd på, och du måste göra fel för att lyckas skära dig även när du håller båda händerna på klingan och svingar the hilt och mer specifikt the guard så hårt du kan. Det låter counter-intuitive, men det är enbart så för personer som inte har erfarenhet med svärd och historiska manuskript.

Bara en fotnot.

Kul och se att fler är insatta i det här. Det enda jag reagerade på var krigshammare,men det är ju iofs korrekt om man översätter rakt av, fast stridshammare är nog mer korrekt utefter vad jag själv sett och läst.

Jo, jag skulle väl hålla med om att stridshammare låter bättre. Skyller på tidpunkten av dygnet när jag skrev det på! Och på det faktumet att jag inte är van vid att forska eller prata om vapen och HEMA på Svenska, haha!

1
Skriv svar