Våldsamma spel gör dig aggressiv – men inte våldsam

Skrivet av kabex:

Våldsspel my ass, när sista bolljäveln studsar fel i Peggle blir det fan näven genom skärmen.

Det ska vara två Nävar i Skärmen samt en karatespark på Modermodemet!

Medlem

Skivan av Pantera är bra mycket äldre än många här inne på FZ


signatur

Jäh!

Medlem

Det finns bara ett spel som gör mig aggressiv på riktigt, och redan kostat mig någon tusenlapp i förstörda handkontroller. Och det är FIFA.

phi
Medlem

Jag blir ofta förbannad och aggressiv när jag spelar.

Men det beror så klart inte på våldet i spelen utan pga anledningar som lag, buggar, någon som utnyttjar gltchar eller fuskar, när jag själv spelar dåligt och gör misstag hela tiden eller när jag, med handen på hjärtat, är fullkomligt värdelös och blir överkörd av en annan spelare som är bättre än vad jag är och jag vägrar acceptera att jag är sämre.

När jag däremot slåss på riktigt (tränar mma) och får en smäll på käften eller åker på en rear naked choke så är jag hur lugn som helst.

Medlem

I fotboll slår dom ju nästan ihjäl varandra på grund av ett annat lag. Men det är väll inte så farligt.

Medlem
Skrivet av fullerdanne:

Spel gör mig inte Aggressiv det som däremot gör det är PK-bladet Expressen och alla får som följer dom slaviskt. Detta har jag märkt då jag har blivit mycket mindre aggressiv då jag inte längre läser dessa 2 tidningar samt stänger av folks flöde som är alldeles för snedvridna.

Fan vad hardcore du är! Så sjukt edgy att vara Anti-PK, fan vad coolt!

Skrivet av fullerdanne:

Spel gör mig inte Aggressiv det som däremot gör det är PK-bladet Expressen och alla får som följer dom slaviskt. Detta har jag märkt då jag har blivit mycket mindre aggressiv då jag inte längre läser dessa 2 tidningar samt stänger av folks flöde som är alldeles för snedvridna.

Sjukt skönt att kunna stänga av åsiktsflöden från allt för utmanande håll. Jag brukar t.ex. stänga av alla som använder begreppet "pk"

Medlem

Efterblivna foruminlägg kan också göra mig aggressiv, men än så länge inte våldsam

Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av fullerdanne:

Spel gör mig inte Aggressiv det som däremot gör det är PK-bladet Expressen och alla får som följer dom slaviskt. Detta har jag märkt då jag har blivit mycket mindre aggressiv då jag inte längre läser dessa 2 tidningar samt stänger av folks flöde som är alldeles för snedvridna.

Sjukt skönt att kunna stänga av åsiktsflöden från allt för utmanande håll. Jag brukar t.ex. stänga av alla som använder begreppet "pk"

What he said!

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av fullerdanne:

Spel gör mig inte Aggressiv det som däremot gör det är PK-bladet Expressen och alla får som följer dom slaviskt. Detta har jag märkt då jag har blivit mycket mindre aggressiv då jag inte längre läser dessa 2 tidningar samt stänger av folks flöde som är alldeles för snedvridna.

Sjukt skönt att kunna stänga av åsiktsflöden från allt för utmanande håll. Jag brukar t.ex. stänga av alla som använder begreppet "pk"

Det som ökande är politiskt korrekt i stora kretsar av den politiska skalan är ett förvirrat hat mot "politisk korrekthet", totalt förankrat i en ironi som de verkar misslyckas med att uppskatta.

Inaktiv

Människor påverkas inte av något...

Gamers påverkas inte av datorspel
Bokmalar påverkas inte av böcker
Kommunister påverkas inte av kommunist propaganda

Det spelar ingen roll vad du gör eller utsätts för i ditt liv egentligen, det finns ingen yttre påverkan. Allt du gör har du valt att göra på förhand, det grundar sig i något som finns inom dig.

Du har total kontroll över dig själv, du är orsaken bakom alla dina egna tankar, eller?

Skulle detta vara sant skulle det sannerligen inte behövas lagstiftning kring reklam. Vi skulle inte ha institut , med forskare som ägnar sina liv åt huruvida man kan påverka människors tankar, få dem att agera i grupp, och skriva under på saker som dem utan att utsättas för manipulation inte skulle skriva under på.

Varför skulle våldsamma spel, inte påverka människor mer eller mindre? Jag tror inte att någon påstår att vi kommer få hela nationer av Sandy Hook mördare.

Snarare tror jag att det utvecklas en , kultur där acceptansen för förskönande av gangsters, våld, droger, och krig etableras, vilket medför konsekvenser.

Jag förstår att det är svårt att i efterhand på det personliga planet se om ni själva har påverkats eller inte av olika spel.

Men försök istället att svara på frågan:

Är det möjligt att mitt framtida datorspelande kommer påverka mina tankar och mitt beteende?

Är det möjligt att mitt framtida datorspelande av våldsamma spel kommer påverka mina tankar och mitt beteende?


signatur

Mohawk

Medlem
Skrivet av fullerdanne:

Spel gör mig inte Aggressiv det som däremot gör det är PK-bladet Expressen och alla får som följer dom slaviskt. Detta har jag märkt då jag har blivit mycket mindre aggressiv då jag inte längre läser dessa 2 tidningar samt stänger av folks flöde som är alldeles för snedvridna.

Jaha! Du hatar alltså "Visa-respekt-för-alla-människor-Expressen"! Vad konstig du är.

Medlem
Skrivet av Jarhead:

Människor påverkas inte av något...

Gamers påverkas inte av datorspel
Bokmalar påverkas inte av böcker
Kommunister påverkas inte av kommunist propaganda

Det spelar ingen roll vad du gör eller utsätts för i ditt liv egentligen, det finns ingen yttre påverkan. Allt du gör har du valt att göra på förhand, det grundar sig i något som finns inom dig.

Du har total kontroll över dig själv, du är orsaken bakom alla dina egna tankar, eller?

Skulle detta vara sant skulle det sannerligen inte behövas lagstiftning kring reklam. Vi skulle inte ha institut , med forskare som ägnar sina liv åt huruvida man kan påverka människors tankar, få dem att agera i grupp, och skriva under på saker som dem utan att utsättas för manipulation inte skulle skriva under på.

Varför skulle våldsamma spel, inte påverka människor mer eller mindre? Jag tror inte att någon påstår att vi kommer få hela nationer av Sandy Hook mördare.

Snarare tror jag att det utvecklas en , kultur där acceptansen för förskönande av gangsters, våld, droger, och krig etableras, vilket medför konsekvenser.

Jag förstår att det är svårt att i efterhand på det personliga planet se om ni själva har påverkats eller inte av olika spel.

Men försök istället att svara på frågan:

Är det möjligt att mitt framtida datorspelande kommer påverka mina tankar och mitt beteende?

Är det möjligt att mitt framtida datorspelande av våldsamma spel kommer påverka mina tankar och mitt beteende?

Ifall vi inte tog intryck av något skulle vi inte ens lärt oss läsa denna text. Frågan har alltid varit hur vi påverkas, något som inte alla förstått. Det finns gott om sandlådekommentarer som: "men jag har spelat våldsamma spel utan att gå ut och ha ihjäl någon". Vad bra.

Låt oss leka lite med tanken. Säg att du ser världen utifrån en riktigt störd individ. Tänk nu att hen känner oerhörda aggressioner och vill skada någon. Hur går hen tillväga? Antagligen så går hen igenom sitt gedigna register av konsumerat (nöjes)våld för att därigenom hitta det mest raffinerande och effektiva sätter.
Detta sker antagligen lika instinktivt som med all kunskap man suger åt sig. Alla vet idag hur man riktar en pistol mot någon, sticker med en kniv eller svingar ett slagträ utan att någonsin gjort det tidigare...på riktigt. Någonstans har man en fullkomligt orealistisk bild av vad som kommer att hända när man använder ett tillhygge mot någon, utan att någonsin gjort det tidigare. Hur kommer det sig tro?

När jag växte upp så var det populärt att precis som i Rambo springa runt och "leka krig", när jag var i tonåren var det jäkligt viktig att man kunde göra höga "karate sparkar". Killar som Paolo Roberto var ena riktiga hejare på att göra höga "karate sparkar". Till skillnad från filmernas "bossfighter" så kunde en människa falla ihop förlamad för resten av livet efter en enda spark i huvudet, alternativt så knockade man inte folk 3 meter bakåt med en örfil.

Jag har själv gått med en stilett på stan "ifall något skulle hända", men var lyckligtvis för rädd att använda den när jag och 2 kompisar blev rånade i tunnelbanan av två andra killar i yngre tonåren. Tanken var ändå väldigt närvarande..."ska jag sticka honom?". Vem vet, hade jag varit äldre hade jag kanske gjort det, eller iallafall viftat med den, för att skapa en ännu hotfullare situation än vad den redan var...en av de andra killarna hintade med att han hade en pistol i jackfickan. Vad hade hänt ifall vi båda hade kniv...den ene drar sin, och den andra känner ett mer reellt hot än att bara bli av med 40 kronor, och hugger först.

Alla filmer jag sett med liknande situationer hade ju visat vad som var "rätt" att göra.

Oavsett var inspirationen kommer ifrån att beväpna sig så kommer den garanterat från någonstans. Vi blir knappast per automatik galna massmördare av att konsumera vålds-spel/filmer, men den avtrubbning, den avdramatisering som vi matas med kan garanterat få oss att överväga saker vi aldrig skulle kunnat föreställa oss annars, och i värsta fall göra saker som aldrig kan bli ogjorda.

Inaktiv
Skrivet av Ender:
Skrivet av Jarhead:

Människor påverkas inte av något...

Gamers påverkas inte av datorspel
Bokmalar påverkas inte av böcker
Kommunister påverkas inte av kommunist propaganda

Det spelar ingen roll vad du gör eller utsätts för i ditt liv egentligen, det finns ingen yttre påverkan. Allt du gör har du valt att göra på förhand, det grundar sig i något som finns inom dig.

Du har total kontroll över dig själv, du är orsaken bakom alla dina egna tankar, eller?

Skulle detta vara sant skulle det sannerligen inte behövas lagstiftning kring reklam. Vi skulle inte ha institut , med forskare som ägnar sina liv åt huruvida man kan påverka människors tankar, få dem att agera i grupp, och skriva under på saker som dem utan att utsättas för manipulation inte skulle skriva under på.

Varför skulle våldsamma spel, inte påverka människor mer eller mindre? Jag tror inte att någon påstår att vi kommer få hela nationer av Sandy Hook mördare.

Snarare tror jag att det utvecklas en , kultur där acceptansen för förskönande av gangsters, våld, droger, och krig etableras, vilket medför konsekvenser.

Jag förstår att det är svårt att i efterhand på det personliga planet se om ni själva har påverkats eller inte av olika spel.

Men försök istället att svara på frågan:

Är det möjligt att mitt framtida datorspelande kommer påverka mina tankar och mitt beteende?

Är det möjligt att mitt framtida datorspelande av våldsamma spel kommer påverka mina tankar och mitt beteende?

Ifall vi inte tog intryck av något skulle vi inte ens lärt oss läsa denna text. Frågan har alltid varit hur vi påverkas, något som inte alla förstått. Det finns gott om sandlådekommentarer som: "men jag har spelat våldsamma spel utan att gå ut och ha ihjäl någon". Vad bra.

Låt oss leka lite med tanken. Säg att du ser världen utifrån en riktigt störd individ. Tänk nu att hen känner oerhörda aggressioner och vill skada någon. Hur går hen tillväga? Antagligen så går hen igenom sitt gedigna register av konsumerat (nöjes)våld för att därigenom hitta det mest raffinerande och effektiva sätter.
Detta sker antagligen lika instinktivt som med all kunskap man suger åt sig. Alla vet idag hur man riktar en pistol mot någon, sticker med en kniv eller svingar ett slagträ utan att någonsin gjort det tidigare...på riktigt. Någonstans har man en fullkomligt orealistisk bild av vad som kommer att hända när man använder ett tillhygge mot någon, utan att någonsin gjort det tidigare. Hur kommer det sig tro?

När jag växte upp så var det populärt att precis som i Rambo springa runt och "leka krig", när jag var i tonåren var det jäkligt viktig att man kunde göra höga "karate sparkar". Killar som Paolo Roberto var ena riktiga hejare på att göra höga "karate sparkar". Till skillnad från filmernas "bossfighter" så kunde en människa falla ihop förlamad för resten av livet efter en enda spark i huvudet, alternativt så knockade man inte folk 3 meter bakåt med en örfil.

Jag har själv gått med en stilett på stan "ifall något skulle hända", men var lyckligtvis för rädd att använda den när jag och 2 kompisar blev rånade i tunnelbanan av två andra killar i yngre tonåren. Tanken var ändå väldigt närvarande..."ska jag sticka honom?". Vem vet, hade jag varit äldre hade jag kanske gjort det, eller iallafall viftat med den, för att skapa en ännu hotfullare situation än vad den redan var...en av de andra killarna hintade med att han hade en pistol i jackfickan. Vad hade hänt ifall vi båda hade kniv...den ene drar sin, och den andra känner ett mer reellt hot än att bara bli av med 40 kronor, och hugger först.

Alla filmer jag sett med liknande situationer hade ju visat vad som var "rätt" att göra.

Oavsett var inspirationen kommer ifrån att beväpna sig så kommer den garanterat från någonstans. Vi blir knappast per automatik galna massmördare av att konsumera vålds-spel/filmer, men den avtrubbning, den avdramatisering som vi matas med kan garanterat få oss att överväga saker vi aldrig skulle kunnat föreställa oss annars, och i värsta fall göra saker som aldrig kan bli ogjorda.

Bra summering.

Som du påpekar är denna våldskultur inte begränsad till, tv/dataspel utan genomsyrar i princip all vår populär kultur.

Sen har olika medier/kommunikationsmedel olika inverkan på oss, och frågan vi kanske egentligen bör diskutera, är hur just data/tv-spel påverkar människan.

Tv, och radio är relativt passiva kommunkationsmedel, medans text och datorspel är involverar aktiva beslut från användaren.

Sådana skillnader kan vara avgörande för påverkan.


signatur

Mohawk

Medlem
Skrivet av Blackwolfe:

Irriterande buggar eller krånglande datorer.. då kan jag bli riktigt sur. Men själva spelen i sig? Not so much.

Glöm inte lagg.


signatur

{15:3} Dominus quasi vir pugnator, omnipotens nomen eius.
The Lord is a Man of War.

Medlem
Skrivet av ChosenByGod:
Skrivet av Blackwolfe:

Irriterande buggar eller krånglande datorer.. då kan jag bli riktigt sur. Men själva spelen i sig? Not so much.

Glöm inte lagg.

Just ja, det glömde jag. Eller fps drop vid ett kritiskt ögonblick i ett spel.

Medlem

Snarare svåra spel gör dig agressiv, dåliga spel gör dig våldsam. *kastar ut min Watch_Dogs Collectors Edition genom fönstret*

Medlem

Det mest lustiga med hela den här soppan är enligt mig att när unga (typ folk under 30) begår någon typ av brott är man alltid snabb med att leta orsak i deras kulturkonsumtion. Är det inte att gärningsmannen lyssnat på Marilyn Manson eller kastat för många tärningar i Dungeons & Dragons, så är det garanterat 2 timmar för mycket Call of Duty som är roten till det onda.

Tyvärr är det ganska klassiskt att äldre generationer letar fel och problem i de yngres kultur, mestadels eftersom de inte förstår den. Människan brukar ju som bekant bli rädd för det hon inte förstår. Men det vore intressant att se en statistik över exempelvis hur många mördare som någon gång lyssnat på ABBA eller läst fantomen.


signatur

Because war, war never changes
//Sviskonet

12
Skriv svar