* Microsoft kan stänga av piratade spel

Medlem

Jag har inte ens nån pirat-mjukvara men börjar ändå för första gången tröttna på windows. Det är för mycket övervakning, automatisk skit å vettefan. Det är känslan just nu iaf.

Får hoppas den här kommentaren inte auto-skickas till MS-avdelningen för ofördelaktig internetaktivitet.

Inaktiv
Skrivet av mapamapa:

Kanske bara gäller microsoft-produkter? Känns iaf som att väldigt många skulle lämna win10 om det börjar avaktivera piratkopierad mjukvara som den hittar. Vem vill köpa photoshop liksom?

Har du testat GIMP?

Medlem

Bara att se till att inte använda någon av dessa tjänster https://www.microsoft.com/sv-se/servicesagreement/#servicesli... så är det lugnt.

Medlem

Jag har en känsla utav att detta kommer slå på folk som inte piratar också, moddar, cracks och annat kommer upptäckas och slås av. Det brukar bli så när det ska automatiseras på detta viset.

Redaktör
Skrivet av Jaxz:

Verkar gälla xbox one spel och hårdavara specifikt. Likt det de gör på xbox one redan.

https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/3h5wwg/windows_10...

Skrivet av Oneone:

Detta gäller XBOX LIVE. Inte alla spel i windows... Snacka om vinklad nyhet!

Det gäller även Windows Games. Däremot står inget om att det gäller spel från annat håll, jag missade det först men har nu förtydligat det i nyheten.


signatur
Medlem
Skrivet av ClockWise:

Piratkopierar aldrig spel, då jag inte ens hinner spela de få spel jag köper. Men finner hela grejen oerhört kränkande. Det handlar inte om ifall jag piratkopierar eller ej, det handlar om att jag ska ha friheten att vad jag vill med min burk, och inte vara begränsad av någon annan - framförallt inte ett företag som inte ens har något att göra med produkterna som de vill blocka för mig.

Att tycka att det är "rätt åt piraterna" är fel inställning, då det i min mening snarare handlar om att någon sitter och rotar i mitt privatliv.

Håller helt med! Med tanke på att mer och mer av steam-biblioteket blir Linux kompatibelt så kan det nog om något år vara aktuellt att lämna Windows för gott.

Medlem

Rätta mig om jag har fel men detta gäller ju endast programvara och spel köpta via deras Store/Xbox Live?

Hur skulle dom kunna ha versionskontroll på någon programvara utanför detta, utan att totalt gimpa hela systemet.

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:
Skrivet av mapamapa:
Skrivet av Ruskendrul:
Skrivet av Dominus:
Skrivet av Ruskendrul:

Är man inte beredd på att ta konsekvenserna av att sno saker ska man inte sno saker

Kan man inte se skillnaden på att sno och kopiera, ja då ska man nog hålla sig utanför debatten.

Varje kopia av ett original är förlorad inkomst för den som vill sälja originalet. .

Det där stämmer ju inte, jag laddar ner mycket jag aldrig annars skulle köpa.

Alltså stjäl du det.

Vill bara göra det klart att jag inte bryr mig personligen. Har själv stulit ett par spel och serier genom åren, men slutade då det blev för träligt plus att jag hellre köpte mina digitala förströelser. Men man ska inte sitta och tro att det man gör inte är mindre stöld än att fysiskt gå rakt in på Gamestop (tvi tvi) och ta spelet bakom disk och gå ut ur butik utan att betala. Det är egentligen exakt samma sak.

nja exakt samma är det inte, Gamestop förlorar pengar om du stjäl det i butiken.

laddar du ner något är det ingen specifik som förlorar pengar (möjligtvis företaget som gjort spelet) men det är ju långt ifrån säkert att de förlorar pengar på det då det inte är säkert att personen i fråga skulle köpt spelet om det inte gick att ladda ner.

Går att vända på det också, vissa vill testa produkten innan de köper (tex provköra en bil innan du köper, kolla under huven m.m)

Jag kan erkänna att jag laddat ner vissa spel och i efterhand köpt spelet (Nu tjänade företaget helt plötsligt på att det fanns att ladda ner)

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:
Skrivet av Dominus:
Skrivet av Ruskendrul:

Är man inte beredd på att ta konsekvenserna av att sno saker ska man inte sno saker

Kan man inte se skillnaden på att sno och kopiera, ja då ska man nog hålla sig utanför debatten.

Hoppas du för debattens skull är medveten om att kopiera gör man på ett original. Om du inte äger originalet men däremot skaffar en kopia är det precis lika mycket stöld som om du hade tagit originalet. Varje kopia av ett original är förlorad inkomst för den som vill sälja originalet. Att ladda ner är inte att kopiera, det är att stjäla. Så till vida du inte har originalet hemma i hyllan.

Ja och det är även ett original man kopierar, med din egen logik är det alltså inte stöld, sedan säger du emot dig själv i slutet på ditt inlägg.

"Men man ska inte sitta och tro att det man gör inte är mindre stöld än att fysiskt gå rakt in på Gamestop (tvi tvi) och ta spelet bakom disk och gå ut ur butik utan att betala."
Nej, det är det inte.

För mig personligen är det en ekonomisk fråga, jag tänker inte köpa grisen i säcken och få ett spel som inte flyter på bra på min dator eller ett spel som inte ens faller mig i smaken.
Därför laddar jag ner en piratkopia för att testa.

Medlem

Whatever, spelar inte piratkopierade spel mer ändå. Köper alla mina spel då jag kan fixa dem så billigt att det är löjligt.

Medlem
Skrivet av Vioche:
Skrivet av Ruskendrul:
Skrivet av mapamapa:
Skrivet av Ruskendrul:
Skrivet av Dominus:
Skrivet av Ruskendrul:

Är man inte beredd på att ta konsekvenserna av att sno saker ska man inte sno saker

Kan man inte se skillnaden på att sno och kopiera, ja då ska man nog hålla sig utanför debatten.

Varje kopia av ett original är förlorad inkomst för den som vill sälja originalet. .

Det där stämmer ju inte, jag laddar ner mycket jag aldrig annars skulle köpa.

Alltså stjäl du det.

Vill bara göra det klart att jag inte bryr mig personligen. Har själv stulit ett par spel och serier genom åren, men slutade då det blev för träligt plus att jag hellre köpte mina digitala förströelser. Men man ska inte sitta och tro att det man gör inte är mindre stöld än att fysiskt gå rakt in på Gamestop (tvi tvi) och ta spelet bakom disk och gå ut ur butik utan att betala. Det är egentligen exakt samma sak.

nja exakt samma är det inte, Gamestop förlorar pengar om du stjäl det i butiken.

laddar du ner något är det ingen specifik som förlorar pengar (möjligtvis företaget som gjort spelet) men det är ju långt ifrån säkert att de förlorar pengar på det då det inte är säkert att personen i fråga skulle köpt spelet om det inte gick att ladda ner.

Går att vända på det också, vissa vill testa produkten innan de köper (tex provköra en bil innan du köper, kolla under huven m.m)

Jag kan erkänna att jag laddat ner vissa spel och i efterhand köpt spelet (Nu tjänade företaget helt plötsligt på att det fanns att ladda ner)

Välskrivet, vill man dock som företag göra något kan man likaväl försöka erbjuda tjänster som är istället för att behöva ladda ned. Vill du testa, ja men då får du testa produkten ett tag. Vill du ha mer av den så köper du den. Simple kajizzle.

OnT, inte uppgraderat ännu så får se vad som ska bli med W10, det ända jag har laddat ned är ett spel som är riktigt gammalt och fanns inte att skaffa i de flesta närliggande länder Då såg jag inget annat val.

Skrivet av Vioche:

Men man ska inte sitta och tro att det man gör inte är mindre stöld..

Dubbel negativ = man ska tro att det är mindre stöld.. vilket det också är då att sno ett spel i en butik innebär förlust för butiken och kopiering av ett spel INTE är ett bevis på att man hade köpt det annars, alltså ingen förlorad inkomst.

Medlem

Jahap. Då blir det dags att avinstallera lagligt köpt windows för att köra piratad windows istället.
Inte intresserad av att låta Microsoft rota i min dator.


signatur

"Bobby Kotick is like Darth Vader, once a human, now more machine..."

phi
Medlem

Äh, har man rent mjöl i påsen så behöver man ju inte vara orolig. Eller hur var det nu?

Lysande exempel på hur stora företag kan våldta den personliga integriteten och istället för att säga ifrån så böjer sig alla framåt och tackar så mycket.

Finns så många problem med detta oavsett om du piratar spel eller ej.

Medlem

Detta är lite fel dock.

" It only pertains to "Microsoft Services" (Windows Store content, Xbox Live, live tiles, etc.)"

http://www.techpowerup.com/215297/license-agreement-confusion...

Medlem
Skrivet av enborn:

Detta är lite fel dock.

" It only pertains to "Microsoft Services" (Windows Store content, Xbox Live, live tiles, etc.)"

http://www.techpowerup.com/215297/license-agreement-confusion...

Måste få upp det i topp så att vi slipper missförstånd om då detta är en sanning, men det låter dock som att det är mer verklighetstroget än att MS can facka ur allt i din dator!

Medlem
Skrivet av Dominus:
Skrivet av Ruskendrul:
Skrivet av Dominus:
Skrivet av Ruskendrul:

Är man inte beredd på att ta konsekvenserna av att sno saker ska man inte sno saker

Kan man inte se skillnaden på att sno och kopiera, ja då ska man nog hålla sig utanför debatten.

Hoppas du för debattens skull är medveten om att kopiera gör man på ett original. Om du inte äger originalet men däremot skaffar en kopia är det precis lika mycket stöld som om du hade tagit originalet. Varje kopia av ett original är förlorad inkomst för den som vill sälja originalet. Att ladda ner är inte att kopiera, det är att stjäla. Så till vida du inte har originalet hemma i hyllan.

Ja och det är även ett original man kopierar, med din egen logik är det alltså inte stöld, sedan säger du emot dig själv i slutet på ditt inlägg.

"Men man ska inte sitta och tro att det man gör inte är mindre stöld än att fysiskt gå rakt in på Gamestop (tvi tvi) och ta spelet bakom disk och gå ut ur butik utan att betala."
Nej, det är det inte.

För mig personligen är det en ekonomisk fråga, jag tänker inte köpa grisen i säcken och få ett spel som inte flyter på bra på min dator eller ett spel som inte ens faller mig i smaken.
Därför laddar jag ner en piratkopia för att testa.

De skulle nog tjäna som tusan på att börja med demos igen.

Medlem

Ironiskt nog är det just piraterna som inte blir drabbade. Piraterna lär ju inte sitta på ett lagligt Windows 10 heller. Deras Crackade Windows 7 har bytts mot ett crackat Windows 10.

Först får man reda på att Microsoft tar sig friheten att använda din dator som en seeder till deras uppdateringar om du inte letar upp inställningen och aktivt säger nej. Nu får man redan på att de scannar datorns efter "oauktoriserad" mjuk- och hårdvara. Självklart är det Microsoft som bestämmer vad som är tillåtet - utan möjlighet att överklaga.

Cortana sitter väl och lyssnar på all din personliga data också om du inte stänger ner den?

Om vi ändå hade haft Linux som standard hade detta aldrig kunnat hända... (Nej, jag är inte bättre själv. Jag använder Windows.)


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Det är snart dags att byta till Linux. Linux har redan gått om Windows för länge sedan för tex Valve-spel.

Polarn har ständigt ca 70 mer fps än mig i både TF2 och CS:GO med Ubuntu.

Om Valve får i ordning på steamOS så tänker jag byta DIREKT.

MEG
Medlem

Hmm ingen fara för mig heller då jag inte håller på att "Pirata" men det är ändå oroväckande åt vilket håll det är på väg.
Lika lite som jag vill ha främmande personer rotandes i min dator så vill jag inte heller ha främmande personer rotandes bland mina saker i mitt hem.


signatur

Death is only the beginning

därför man gör allt seriöst i open bsd

Inaktiv

Jag förvånas inte över ytterligare steg i den här riktningen...

Det här blir som somliga påpekat lätt en debatt om huruvida piracy är stöld eller inte. Oavsett så är det olagligt, såvitt jag vet så har vi intellectual property rights, osv. ( lagar som kan ifrågasättas)

Jag tycker inte att övervakningssamhället på något sätt per automatik legitimeras på grund av piracy och terrorism osv.

Frågan är om det inte i själva verket hade varit omöjligt för näringsliv och politiker att upprätta dagens övervakningsapparat utan utbredd piracy och ryss/terror hot....

Det vore intressant att få höra hur en pirat ser på patent rättigheter, etc. Hur skall man som små företagare våga ta steget och investera tid och pengar i mjukvaru utveckling när det finns en allmänt utbredd acceptans för identisk kopiering av en produkt? Oavsett om det är stöld eller inte så är det utebliven inkomst och förminskad marknad.

Ett alternativ som många överväger är istället att satsa på att bli livegna, och knega under storägare som microsoft eller google. (vilken dröm va!)
Dem om några är ju faktiskt dem som kan skydda sin egendom och säkra sina inkomster.

Är privat egendom förenligt med det samhällssystem som piraten vill ha?


signatur

Mohawk

Medlem

Det beror på. Jag spelar bara spel jag betalat för, men jag använder modifierade .exe för att slippa ha skivan i läsaren till vissa. Blir jag då bestraffad av Microsoft blir jag inte glad.

Medlem
Skrivet av Dominus:
Skrivet av Ruskendrul:

Är man inte beredd på att ta konsekvenserna av att sno saker ska man inte sno saker

Kan man inte se skillnaden på att sno och kopiera, ja då ska man nog hålla sig utanför debatten.

Det där argumentet hade fungerat för 15 år sedan, men inte nu när spel kan köpas digitalt.

Testpilot
Skrivet av Ruskendrul:
Skrivet av mapamapa:
Skrivet av Ruskendrul:
Skrivet av Dominus:
Skrivet av Ruskendrul:

Är man inte beredd på att ta konsekvenserna av att sno saker ska man inte sno saker

Kan man inte se skillnaden på att sno och kopiera, ja då ska man nog hålla sig utanför debatten.

Varje kopia av ett original är förlorad inkomst för den som vill sälja originalet. .

Det där stämmer ju inte, jag laddar ner mycket jag aldrig annars skulle köpa.

Alltså stjäl du det.

Vill bara göra det klart att jag inte bryr mig personligen. Har själv stulit ett par spel och serier genom åren, men slutade då det blev för träligt plus att jag hellre köpte mina digitala förströelser. Men man ska inte sitta och tro att det man gör inte är mindre stöld än att fysiskt gå rakt in på Gamestop (tvi tvi) och ta spelet bakom disk och gå ut ur butik utan att betala. Det är egentligen exakt samma sak.

Du kan bara stjäla fysiska saker , då du piratkopierar är det inte stöld.
För att det skall vara stöld måste nåt också försvinna , för piratkopiering försvinner inte det du kopierar (säger sig själv).
Sen finns det otaliga undersökningar som säger att en piratkopia är inte = en förlorad försäljning.
Det finns många aspekter , dels reklamaspekten att nå ut till fler då nåt piratkopieras vilket gör att fler får nys om att xx finns vilket drar in fler potentiella kunder.
Sen har du även som redan nämnts att folk kopierar men de är ändå inte kunder som skulle köpt om de kunnat och det av olika anledningar .

TLDR: Fysiska saker = Stöld , Programvara/Spel = Piratkopiering

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Alltså stjäl du det.

Vill bara göra det klart att jag inte bryr mig personligen. Har själv stulit ett par spel och serier genom åren, men slutade då det blev för träligt plus att jag hellre köpte mina digitala förströelser. Men man ska inte sitta och tro att det man gör inte är mindre stöld än att fysiskt gå rakt in på Gamestop (tvi tvi) och ta spelet bakom disk och gå ut ur butik utan att betala. Det är egentligen exakt samma sak.

Nej att ladda hem saker är inte att stjäla och inte ett dugg olagligt. Det som är olagligt är att dela med sig.

Det som borde vara olagligt är att sälja spel utan att samtidigt släppa ett spelbart demo.

Jag kan liksom dig inflika att jag också köper mina nöjen men jag provar oftast spelen först och preordrar aldrig.
Kan inte spelföretagen visa mig en demo så provar jag på annat sätt.
Är spelet intressant, färdigt och bra så köper jag det, annars så spelar jag inget mer.

Speltillverkarna har blåst mig en gång för mycket och jag ger inga pengar till dem längre om spelen är dåliga.

Medlem

Fyyyfan vad äckligt. Jag laddar aldrig ner piratkopierad programvara. Men detta är en fet inskränkning på min personliga integritet. Härmed säger jag hej då till Windows och börjar köra Linux istället på heltid. Spela kan jag göra på min ps4, och det kommer att komma mer och mer spel till Linux framöver.

Medlem

Jag gillar inte övervakningen men om de inte gör mer än att "inaktivera" (vad nu detta innebär) piratkopierade spel så är det inte direkt någon större grej. Fast sånt här är alltid potentiellt en slippery slope.

Angående piratkopiering och stöld så skulle jag vilja säga att det helt enkelt är stöld. Det går utanför lagarna både sett ifrån samhället och vad utvecklarna för spelet hade tänkt. De har tänkt att sälja spelet utan din vetskap för hur bra/dåligt det är, de ger ut det till recensenter (vilket är till för att ge DIG en uppfattning om ifall du kommer gilla det eller inte innan) och de promotar spelet. Antingen så köper du det eller inte, allt innan att köpa spelet (hype osv) är också del av upplevelsen.

Visst kan man vilja testa spelet innan men den gränsen är hårfin. Bara de mest "ärliga" laddar ner en piratkopia för att testa (antar att man spelar i 10 minuter eller något isf) och för att sedan köpa spelet. Vore konstigt att göra det om man redan äger hela spelet. Utvecklarna skulle såklart kunna göra demos fortfarande men det är såklart en fråga om tid och pengar, om utvecklarna hade gjort det hade inte piratkopierarna haft så många fler ursäkter dock.

Medlem
Skrivet av TenderInkFish:

Fyyyfan vad äckligt. Jag laddar aldrig ner piratkopierad programvara. Men detta är en fet inskränkning på min personliga integritet. Härmed säger jag hej då till Windows och börjar köra Linux istället på heltid. Spela kan jag göra på min ps4, och det kommer att komma mer och mer spel till Linux framöver.

Ärligt? Va alla är kinkiga. Att ni orkar bry er så himla mkt.

Medlem
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av Ruskendrul:
Skrivet av mapamapa:
Skrivet av Ruskendrul:
Skrivet av Dominus:
Skrivet av Ruskendrul:

Är man inte beredd på att ta konsekvenserna av att sno saker ska man inte sno saker

Kan man inte se skillnaden på att sno och kopiera, ja då ska man nog hålla sig utanför debatten.

Varje kopia av ett original är förlorad inkomst för den som vill sälja originalet. .

Det där stämmer ju inte, jag laddar ner mycket jag aldrig annars skulle köpa.

Alltså stjäl du det.

Vill bara göra det klart att jag inte bryr mig personligen. Har själv stulit ett par spel och serier genom åren, men slutade då det blev för träligt plus att jag hellre köpte mina digitala förströelser. Men man ska inte sitta och tro att det man gör inte är mindre stöld än att fysiskt gå rakt in på Gamestop (tvi tvi) och ta spelet bakom disk och gå ut ur butik utan att betala. Det är egentligen exakt samma sak.

Du kan bara stjäla fysiska saker , då du piratkopierar är det inte stöld.
För att det skall vara stöld måste nåt också försvinna , för piratkopiering försvinner inte det du kopierar (säger sig själv).
Sen finns det otaliga undersökningar som säger att en piratkopia är inte = en förlorad försäljning.
Det finns många aspekter , dels reklamaspekten att nå ut till fler då nåt piratkopieras vilket gör att fler får nys om att xx finns vilket drar in fler potentiella kunder.
Sen har du även som redan nämnts att folk kopierar men de är ändå inte kunder som skulle köpt om de kunnat och det av olika anledningar .

TLDR: Fysiska saker = Stöld , Programvara/Spel = Piratkopiering

Men allvarligt killar. Spelar det någon roll vad brottsrubriceringen är?

Poängerna måste väl ändå vara att

1) det är olagligt

och

2) utvecklarna går miste om pengar som den ärligen har förtjänat och som de skulle kunna använda till att skapa nya spel


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skriv svar