Vissa gamla DRM-skyddade spel funkar inte i Windows 10

Robot
Vissa gamla DRM-skyddade spel funkar inte i Windows 10
Medlem
Vissa gamla DRM-skyddade spel funkar inte i Windows 10

Och som vanligt drabbas de konsumenter som knatat ner till affären och köpt spelet. Piraterna slipper skiten. Härligt <3

Medlem
Skrivet av Eight08:

Och som vanligt drabbas de konsumenter som knatat ner till affären och köpt spelet. Piraterna slipper skiten. Härligt &lt;3

Dock finns fantastiska tjänster som GOG som faktiskt fixar detta problem

Medlem
Skrivet av Pettor:
Skrivet av Eight08:

Och som vanligt drabbas de konsumenter som knatat ner till affären och köpt spelet. Piraterna slipper skiten. Härligt &amp;lt;3

Dock finns fantastiska tjänster som GOG som faktiskt fixar detta problem

Tyvärr släpps väldigt få moderna AAA-spel via GOG eftersom utvecklarna (av någon anledning) anser att DRM är nödvändigt.

Medlem
Skrivet av Pettor:
Skrivet av Eight08:

Och som vanligt drabbas de konsumenter som knatat ner till affären och köpt spelet. Piraterna slipper skiten. Härligt &amp;lt;3

Dock finns fantastiska tjänster som GOG som faktiskt fixar detta problem

Lite trist bara att man måste köpa spelet igen isåfall.

Medlem

Ännu ett tecken att man inte haft bråttom med att uppgradera till 10.

Kan ju vara bra att få bort DRM som i det här fallet, men det kommer att existera i någon form ändå, precis som idag.

Folk kan ju kanske tanka ner ett no-cd patch men känns ju lagom roligt att få ett virus på köpet..


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Ännu ett tecken att man inte haft bråttom med att uppgradera till 10.

Kan ju vara bra att få bort DRM som i det här fallet, men det kommer att existera i någon form ändå, precis som idag.

Folk kan ju kanske tanka ner ett no-cd patch men känns ju lagom roligt att få ett virus på köpet..


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av Castor.T:

Ännu ett tecken att man inte haft bråttom med att uppgradera till 10.

Kan ju vara bra att få bort DRM som i det här fallet, men det kommer att existera i någon form ändå, precis som idag.

Folk kan ju kanske tanka ner ett no-cd patch men känns ju lagom roligt att få ett virus på köpet..

Ser inget negativt med att MS vill skydda sitt OS från skräp. Folk som vill spela dessa gamla cd-spel får väl helt enkelt dualboota.

Medlem
Medlem

Tror jag håller mig på min Windows 7 64bit så länge jag kan faktiskt 10.an verkar fan för osäker fortfarande!


signatur

Dont force your weakness upon me!

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Pettor:
Skrivet av Eight08:

Och som vanligt drabbas de konsumenter som knatat ner till affären och köpt spelet. Piraterna slipper skiten. Härligt &amp;amp;lt;3

Dock finns fantastiska tjänster som GOG som faktiskt fixar detta problem

Tyvärr släpps väldigt få moderna AAA-spel via GOG eftersom utvecklarna (av någon anledning) anser att DRM är nödvändigt.

Nya spel torde ju dock inte lida av problemet så att de inte släpps på GOG borde inte spela så stor roll.

Medlem

Är jag den enda som tycker att detta är bra gjort av Microsoft? En säkerhetsrisk är alltid en risk så länge den inte görs något åt. SecuROM har dessutom alltid varit väldigt tveksamma i sina metoder och jag har alltid varit väldigt tveksam till att installera spel med sånt skydd även om jag köpt det lagligt. Just att det gräver sig in så djupt i operativsystemet att det aldrig går att få bort ordentligt även efter att spelet avinstallerats har aldrig varit okej för mig.

Visst är det tråkigt att spel man köpt inte går att spela längre, men så har det alltid varit med gammal mjukvara. Personligen betalar jag hellre en liten extra slant och köper spelet igen på GOG, fast DRM-fritt denna gången, än att installera ett DRM som sätter klorna i kärnan av mitt operativsystem och utgör en säkerhetsrisk (även om det är en liten sådan). Slipper meckandet med skivor också. Var det ett bra spel känns det ändå rätt att stötta utvecklarna och GOG som gör ett fantastiskt jobb med att tillhandahålla spel som annars inte går att få tag på längre.

I värsta fall går det alltid att gräva fram en gammal laptop eller något som annars står och samlar damm, eller köra VM/dual-boota ett äldre OS att spela just det spelet på.


signatur

Hjälp mina drakar genom att klicka på dem, tack <3

Gnällkuk

Jaha, MS har väl en poäng där? Ser inget problem med att Microsoft blockerar gamla DRM-skydd, äger du spelet så är det ju inte jättesvårt att ladda ner en crack till det.

Tycker det är lite roligt dock med alla som nu ställer sig helt tvärt mot att uppgradera eftersom man inte kan spela sina gamla cd-romspel?

Sket ni i att migrera från Win98 när ni inte hade Space Cadet också?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Visst är det tråkigt att man inte kan spela några spel, men jag tycker att det är jätteskönt att Microsoft ger DRM tillverkarna en rejäl smäll på käften.

Medlem
Skrivet av Castor.T:

Ännu ett tecken att man inte haft bråttom med att uppgradera till 10.

Kan ju vara bra att få bort DRM som i det här fallet, men det kommer att existera i någon form ändå, precis som idag.

Folk kan ju kanske tanka ner ett no-cd patch men känns ju lagom roligt att få ett virus på köpet..

Detta är inte microsofts fel på något sätt.
Det är utvecklarnas fel att de lägger in skitdrm i spelen

Skrivet av Icerock:

Tror jag håller mig på min Windows 7 64bit så länge jag kan faktiskt 10.an verkar fan för osäker fortfarande!

Osäker??? detta gör det säkrare än windows 7....

Medlem

Åh drm, minns splinter cell chaos theory hade någon jävla fitt drm som satte hela datorn ur spel.

Slutade med att jag fick cracka skiten fastän jag köpt det.
"bra lösning" att få konsumenten att vända sig till pirat scenen oavsett om dom vill eller inte.

Medlem
Skrivet av Karmak:
Skrivet av Castor.T:

Ännu ett tecken att man inte haft bråttom med att uppgradera till 10.

Kan ju vara bra att få bort DRM som i det här fallet, men det kommer att existera i någon form ändå, precis som idag.

Folk kan ju kanske tanka ner ett no-cd patch men känns ju lagom roligt att få ett virus på köpet..

Detta är inte microsofts fel på något sätt.
Det är utvecklarnas fel att de lägger in skitdrm i spelen

Skrivet av Icerock:

Tror jag håller mig på min Windows 7 64bit så länge jag kan faktiskt 10.an verkar fan för osäker fortfarande!

Osäker??? detta gör det säkrare än windows 7....

Det är ju klart det är Microsoft fel, vi borde själva få välja om vi vill ha virus/hackare i våra datorer.

Testpilot

Det är faktiskt ganska bra , securom mfl använder rootkit-metoder för att skydda mot kopiering och haft stora säkerhetsluckor som kunnat utnyttjas av ondingar.

Ett tips till er som har EA produkter som tex Mass Effect mfl.
Det går utmärkt att vända sig till deras support och ange din CD-key för att få spelet på Origin och installera spelet den vägen.
Jag gjorde så för många år sen med Dragon age minns jag.

Medlem

Bra att de äntligen begränsar dessa muppiga DRM-lösningar. De har varit prima angreppsvägar för allsköns malware sedan Hedenhös.

Medlem

Ärligt talat förstår jag varför folk som redan köpt spel en gång men inte kan spela dem pga såna här saker väljer att ladda ner spelet istället.

Medlem

Själv anser jag att jag har full rätt att cracka och ta bort skyddet på mitt legitimt inköpta spel om det inte finns "naturliga" förutsättningar för att spela dem på systemet. För alla mina legalt inköpta spel så har jag alltid en digital nerkopierad kopia på hårddisken (för snabbare installation) samt en crack tillgänglig för att bli av med alla idiotiska kopieringsskydd som bara ställer till det för mig och gör både spelet slöare och datorn osäkrare och instabil.

Så det är bra att MS blockerar dessa skräpsystem så att man inte återupprepar det som vår kära och trofasta Sony gjorde med oss, eller andra andra företag som tvingar på oss drakoniska skydd.

Inaktiv

Microsoft glömde visst i all hast att nämna alla dessa finesser med Windows 10. Vad ska användaren nu göra med sina spel när Microsoft helt sonika låser dessa ute från systemet? Uppgraderade nycklar till Windows 10 som inte längre går att använda till tidigare versioner.

Bra där, Microsoft. Väldigt förtroendeingivande.

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Själv anser jag att jag har full rätt att cracka och ta bort skyddet på mitt legitimt inköpta spel om det inte finns "naturliga" förutsättningar för att spela dem på systemet. För alla mina legalt inköpta spel så har jag alltid en digital nerkopierad kopia på hårddisken (för snabbare installation) samt en crack tillgänglig för att bli av med alla idiotiska kopieringsskydd som bara ställer till det för mig och gör både spelet slöare och datorn osäkrare och instabil.

Så det är bra att MS blockerar dessa skräpsystem så att man inte återupprepar det som vår kära och trofasta Sony gjorde med oss, eller andra andra företag som tvingar på oss drakoniska skydd.

Exakt. På samma sätt har du rätten i mina ögon att ladda ner klienten till spel genom torrentsidor ifall din skiva går sönder.

Medlem
Skrivet av Eqweex:

Är jag den enda som tycker att detta är bra gjort av Microsoft? En säkerhetsrisk är alltid en risk så länge den inte görs något åt. SecuROM har dessutom alltid varit väldigt tveksamma i sina metoder och jag har alltid varit väldigt tveksam till att installera spel med sånt skydd även om jag köpt det lagligt. Just att det gräver sig in så djupt i operativsystemet att det aldrig går att få bort ordentligt även efter att spelet avinstallerats har aldrig varit okej för mig.

Visst är det tråkigt att spel man köpt inte går att spela längre, men så har det alltid varit med gammal mjukvara. Personligen betalar jag hellre en liten extra slant och köper spelet igen på GOG, fast DRM-fritt denna gången, än att installera ett DRM som sätter klorna i kärnan av mitt operativsystem och utgör en säkerhetsrisk (även om det är en liten sådan). Slipper meckandet med skivor också. Var det ett bra spel känns det ändå rätt att stötta utvecklarna och GOG som gör ett fantastiskt jobb med att tillhandahålla spel som annars inte går att få tag på längre.

I värsta fall går det alltid att gräva fram en gammal laptop eller något som annars står och samlar damm, eller köra VM/dual-boota ett äldre OS att spela just det spelet på.

Nej du är verkligen inte ensam! Hoppas detta blir ett led i att utevklingnen kring rootkit liknande DRM stävjs i framtiden! Bra Microsoft!


signatur

P.L.U.R

Medlem
Skrivet av Eight08:

Och som vanligt drabbas de konsumenter som knatat ner till affären och köpt spelet. Piraterna slipper skiten. Härligt &lt;3

Inget som hindrar dig att ta bort skyddet på din lagliga kopia heller för den delen. Eftersom det inte är olagligt att gå runt kopieringsskydd om det är för att kunna använda spelet.

Medlem
Skrivet av Karmak:
Skrivet av Castor.T:

Ännu ett tecken att man inte haft bråttom med att uppgradera till 10.

Kan ju vara bra att få bort DRM som i det här fallet, men det kommer att existera i någon form ändå, precis som idag.

Folk kan ju kanske tanka ner ett no-cd patch men känns ju lagom roligt att få ett virus på köpet..

Detta är inte microsofts fel på något sätt.
Det är utvecklarnas fel att de lägger in skitdrm i spelen.

Ja, som sagt, det är bra från en synvinkel att får bort det, men allt är inte svart eller vitt. Som om inte Mircrosoft har haft DRM i sina spel då?

Skulle ju vara kul om t ex Steam lägger ner, då sitter man med en hel spel som inte går att spela för ett DRM som inte stöds längre..
För det är ju det Steam är egentligen från början med Hl2..


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av tricky:

Jaha, MS har väl en poäng där? Ser inget problem med att Microsoft blockerar gamla DRM-skydd, äger du spelet så är det ju inte jättesvårt att ladda ner en crack till det.

Tycker det är lite roligt dock med alla som nu ställer sig helt tvärt mot att uppgradera eftersom man inte kan spela sina gamla cd-romspel?

Sket ni i att migrera från Win98 när ni inte hade Space Cadet också?

Hur förvånande är det att folk på FZ gnäller om något sånt här? Fighting the powah, wherever or whatever it is.

Helt okay att dem blockerar saker som kan påverka säkerheten? Folk är knepiga.

Medlem
Skrivet av Loltron:

Åh drm, minns splinter cell chaos theory hade någon jävla fitt drm som satte hela datorn ur spel.

Slutade med att jag fick cracka skiten fastän jag köpt det.
"bra lösning" att få konsumenten att vända sig till pirat scenen oavsett om dom vill eller inte.

Fy fasen ja, "Tages"... Tog dessutom ett bra tag för grupperna att få fram en lösning på den härvan minns jag. Men när skyddet väl var knäckt hjälpte man en hel del faktiska köpare av spelen att få en mindre smärtsam spelupplevelse.

Bra beslut av Microsoft här. Seriösa spelföretag, som värnar sitt rykte, bör här släppa nya exekverbara filer som saknar respektive DRM. Vi pratar trots allt om spel som är i snitt 10år gamla!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av Eight08:

Och som vanligt drabbas de konsumenter som knatat ner till affären och köpt spelet. Piraterna slipper skiten. Härligt &lt;3

,
och DRM finns för att pirater existerar... yay...

12
Skriv svar