Steam Machines kan bli trögstartade - inget suspend/resume-stöd

Robot
Steam Machines kan bli trögstartade - inget suspend/resume-stöd

Brister i Linux-koden gör att Valve skippar en användbar funktion.

#valve


Medlem
Steam Machines kan bli trögstartade - inget suspend/resume-stöd

men great, så värdelöst är linux liksom

Medlem

Är detta inte mest ett problem för de som installerar Steam OS på laptops? Kan inte se att det spelar nån större roll på en mediamaskin, då den ändå inte kan göra uppdateringar/installationer under suspend likt Xbone/PS4.

Äsh, Enkelt att lösa. Tryck in din låda i ett utrymme långt från vardagsrummet. Koppla in steam link i din tv, använd din steam kontroll Inget oljud från din steam låda i vardagsrummet.

*förutsätter såklart en hel del saker.

Medlem

MM, känns väl inte som en deal breaker. Som sagt: SSD, vem orkar med suspend då? Utan SSD är det väl knappt lönt att köpa någon maskinvara idag.

Medlem

Med en fast-bootande UEFI, en snabb SSD och systemd så borde det gå snabbt nog att stänga av/på maskinen å inte behöva lägga den i sleep ändå. Systemd har ju kritiserats på många, men på en maskin enbart avsedd för gaming borde det väl funka alldeles utmärkt...

Medlem
Medlem

Jag har inte förstått varför man vill ha en steam machine.. Jag kan köpa att steamlink hade varit bra men ska jag vara helt ärlig så spelar jag alldeles för lite spel med gamepad på steam för att det skulle vara värt det. Tror inte på steam machines för fem öre.

Medlem

För er som är känsliga, trots att detta inte är ett "PC master race", så lade jag det i spoiler...

När jag uppgraderade min dator så fick min gamla dator bli arbetsdator som jag köra via fjärrskrivbord + media + steam streamer till TV. Står i vardagsrummet och trots att den har ett par år på nacken fungerar utmärkt. Ingen mening med dyr konsol eller steambox. Kan spela spel med både tangentbord + mus och handkontroll i soffan när jag inte har lust att sitta framför datorn.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

kommer SM stöda Dx12 eller liknande?


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Inaktiv
Skrivet av WarpGuN:

kommer SM stöda Dx12 eller liknande?

Nej, det är Linux. DirectX finns bara i Windows och därför får vi dras med Microsofts skräp till mjukvara. Synd det inte lades mer krut på OpenGL, då hade Windows varit ett minne blott (förhoppningsvis).

Medlem

Ingen hade brytt sig ett smack om det här om ingen hade tagit upp det som ett problem.

Medlem
Skrivet av robbis:

Jag har inte förstått varför man vill ha en steam machine.. Jag kan köpa att steamlink hade varit bra men ska jag vara helt ärlig så spelar jag alldeles för lite spel med gamepad på steam för att det skulle vara värt det. Tror inte på steam machines för fem öre.

Anledningen till varför jag är intresserad av en steam machine är ju för att PS4/xbone är så otroligt oimponerande, de kan bara göra en sak o de e knappt att de gör den saken bra.
Vill ha en central kraftig burk i hemmet som sköter roller som mediastation, spelkväll i soffa, streamingplatform då sambon vill spela något på hennes avsevärt klenare dator. En enhet som klarar allt.
Sen bryr jag mig inte om det är en steam-machine lr en vanlig dator men jag misstänker att det kommer finnas avsevärt fler olika modeller av microPC's när steam machine släpps, is win win.

k3m
Medlem

Som att ps4 och bone är snabbare då! Hårdvaran suger hårt på de.

Medlem
Skrivet av robbis:

men ska jag vara helt ärlig så spelar jag alldeles för lite spel med gamepad på steam för att det skulle vara värt det.

Och jag spelar ungefär 80% av alla mina spel på Steam med kontroll, finns det kontroller stöd så spelar jag med det i de flesta fall. Jag är tveksam till att jag skulle vara något sorts undantag.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

kommer SM stöda Dx12 eller liknande?

DX12 är väl windows 10 exklusivt.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av kaealy:
Skrivet av robbis:

men ska jag vara helt ärlig så spelar jag alldeles för lite spel med gamepad på steam för att det skulle vara värt det.

Och jag spelar ungefär 80% av alla mina spel på Steam med kontroll, finns det kontroller stöd så spelar jag med det i de flesta fall. Jag är tveksam till att jag skulle vara något sorts undantag.

Så många som 80% ??? Jag spelar nog mindre än 1% med handkontroll Har två fightingspel jag lirar med det...det är allt


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Varför får Linux skulden? Himla konstigt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Seraium:
Skrivet av WarpGuN:

kommer SM stöda Dx12 eller liknande?

DX12 är väl windows 10 exklusivt.

Skrivet av Segas:
Skrivet av WarpGuN:

kommer SM stöda Dx12 eller liknande?

Nej, det är Linux. DirectX finns bara i Windows och därför får vi dras med Microsofts skräp till mjukvara. Synd det inte lades mer krut på OpenGL, då hade Windows varit ett minne blott (förhoppningsvis).

lika bra att hålla sig kvar vid Win10 då


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

.... jag förstår inte riktigt problemet? Starta den en stund innan den ska användas om en 30 sek start tar för lång tid? Okey siffror tagna ur arslet, men borde väl vara något åt det hållet?

Medlem

Meh.

Medlem
Skrivet av HeadlessChild:

Jag antar att du med alla dessa suspends inte har några problem med input-hårdvara, annars hade du väl rebootat varje gång istället?
Ser att du kör systemd också

Inaktiv

Trots det att jag älskar Linux som operativsystem så fördrar jag att spela på Windows av den enkla anledningen att jag prioriterar prestanda över integritet — i alla fall när det kommer till spel.

Medlem
Skrivet av fzusr:
Skrivet av HeadlessChild:

Jag antar att du med alla dessa suspends inte har några problem med input-hårdvara, annars hade du väl rebootat varje gång istället?
Ser att du kör systemd också

Inte min bild faktiskt. Men jag har inte haft några problem alls när jag har kört Linux på min laptop. Hibernation och suspend har fungerat untan problem. Har även haft en trådlös logitech mus inkopplad och den har vaknat av sig själv.

SteamOS är basert på Debian Wheezy (7) som inte använder sig utav systemd som standard (Debian började med systemd i jessie).

Medlem
Skrivet av fzusr:
Skrivet av HeadlessChild:

Jag antar att du med alla dessa suspends inte har några problem med input-hårdvara, annars hade du väl rebootat varje gång istället?
Ser att du kör systemd också

Skulle det vara många suspends för en hel veckas användning?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Varför vill man sitta i en soffa och spela?


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av autograph:

Varför vill man sitta i en soffa och spela?

För att det kan vara avslappnande och skönt att bara relax and game. Du bör ställa om frågan, då "man" inte är ett bra ord.

Låt mig hjälpa "Varför vill jag sitta i en soffa och spela?". - Autograph 2015

Medlem

Jaja, då får det va..

Så mycket för PC Master Race, pfff...

Inaktiv
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Seraium:
Skrivet av WarpGuN:

kommer SM stöda Dx12 eller liknande?

DX12 är väl windows 10 exklusivt.

Skrivet av Segas:
Skrivet av WarpGuN:

kommer SM stöda Dx12 eller liknande?

Nej, det är Linux. DirectX finns bara i Windows och därför får vi dras med Microsofts skräp till mjukvara. Synd det inte lades mer krut på OpenGL, då hade Windows varit ett minne blott (förhoppningsvis).

lika bra att hålla sig kvar vid Win10 då

Ja, det där Steam Machine känns som en ordentlig hög med bortkastade pengar i alla anseenden.

Medlem
Skrivet av k3m:

Som att ps4 och bone är snabbare då! Hårdvaran suger hårt på de.

Min ps4 bootar på 8 sekunder och min dator med rejält mycket kraftigare hårdvara och ssd (inte sshd som i mina konsoler) och den bootar på 6 sekunder.
Skulle jag köra med mekanisk disk skulle båda ha mer än dubbla tiden att boota.

Så det spelar inte så stor roll vilken hårdvara du har bara du har en ssd eller inkörd sshd.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

12
Skriv svar