Robot
Zombi

ZombiU sålde oförtjänt kasst till Wii U. Nu får det en ny chans på pc, PS4 och Xbox One, men så här tre år senare hade nog perma-död varit bättre.

#zombiu, #zombi-3, #dayz, #state-of-decay


Medlem
Zombi

Tro fasen att det känns gammalt när det sprutat ut nya zombiespel om man räknar dom sista 3 åren. Berghård konkurrens alltså.

Detta är kanske för dom som verkligen vill spela det för att dom ville det vid release men har bara PC. Plocka det ur rea-backen på ICA kanske nån gång. 3 år till gör det nog inte sämre.

Medlem

Kan tänka mig att det har åldrats dåligt, men ZombiU var det inget större fel på faktiskt. Spelade det långt efter release och kostade väl 99 kronor eller något sådant.

Medlem

Demon till spelet är bättre än spelet i sig. I demon gick man runt på egen hand och utforskade men i spelet är det en jävla idiot som ideligen säger vart man ska gå och vad man ska göra genom en voicecom.

Jäklar vad de skillde mellan de! Känns ovanligt numera att varje recenserare har sin egna åsikt


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem
Skrivet av Dalthor-san:

Tro fasen att det känns gammalt när det sprutat ut nya zombiespel om man räknar dom sista 3 åren. Berghård konkurrens alltså.

Detta är kanske för dom som verkligen vill spela det för att dom ville det vid release men har bara PC. Plocka det ur rea-backen på ICA kanske nån gång. 3 år till gör det nog inte sämre.

Skulle iofs kalla det redan som rea-spel redan nu, det kostar bara drygt 180kr, och tycker man att det är mycket för ett i mig rätt så underhållande spel så är det rätt enkelt, köp något annat!
Uppenbarligen har dom ju inte haft några större planer för detta, annars hade dom hottat upp det rejält och lagt till coop eller något sånt, och därmed kunnat ta högre pris för det.
Jag gillar det dock fortfarande lika mycket nu som när jag kör det på min Wii U och tycker det är väl värt pengarna.
Hoppas dock att dom kan ta och göra en riktigt uppföljare med coop etc, som var planerad för Wii U (men tyvärr lades ner), för grunden dom lade med detta hade kunnat bli ännu bättre.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Skribent
Skrivet av Dave Lister:
Skrivet av Dalthor-san:

Tro fasen att det känns gammalt när det sprutat ut nya zombiespel om man räknar dom sista 3 åren. Berghård konkurrens alltså.

Detta är kanske för dom som verkligen vill spela det för att dom ville det vid release men har bara PC. Plocka det ur rea-backen på ICA kanske nån gång. 3 år till gör det nog inte sämre.

Skulle iofs kalla det redan som rea-spel redan nu, det kostar bara drygt 180kr, och tycker man att det är mycket för ett i mig rätt så underhållande spel så är det rätt enkelt, köp något annat!
Uppenbarligen har dom ju inte haft några större planer för detta, annars hade dom hottat upp det rejält och lagt till coop eller något sånt, och därmed kunnat ta högre pris för det.
Jag gillar det dock fortfarande lika mycket nu som när jag kör det på min Wii U och tycker det är väl värt pengarna.
Hoppas dock att dom kan ta och göra en riktigt uppföljare med coop etc, som var planerad för Wii U (men tyvärr lades ner), för grunden dom lade med detta hade kunnat bli ännu bättre.

Det håller jag helt med om. Det finns bra idéer här, som hade kunnat utvecklas ordentligt i en uppföljare.

Medlem

Jag köpte det till PC, tycker det är as grymt. Precis den här typen utav riktigt survival jag velat ha väldigt länge. Storyn är fett "meh" och det är inte snyggt för fem öre.

Vad de har lyckats med fruktansvärt bra dock är stämning och balans när det kommer till zombies. 3+ zombies är ingenting man vill leka med, fastnar du i ett hörn är du död. Samt i och med hur de har sitt döds system fungerar så är det definitivt inte något man vill hända. Hämta väskan igen är rätt drygt i sig men också det att man vill hålla sin survivor vid livet.

Hur som helst, jag tycker personligen att det är bra mycket bättre än 2/5.

200 väl spenderade riksdaler enligt mig.

FM-guru
F.d. Sisyr

I min värld oförståeligt hur detta spel kan få 8/10. Men men, smaken är som baken!

Medlem

Hum, och samma spel fick 4/5 av Eriksson när han recenserade. Har dom försämrat spelet, eller hade herr Kilman även gett 2/5 till Zombiu när det släpptes?

Medlem

Jag diggar det verkligen.... kör på PC, absolut inte den bästa porten men skönt spel.

Skribent
Skrivet av Smoo87:

Hum, och samma spel fick 4/5 av Eriksson när han recenserade. Har dom försämrat spelet, eller hade herr Kilman även gett 2/5 till Zombiu när det släpptes?

Svårt att svara på vad jag hade gett spelet när det släpptes, för det var några år sedan nu, men då hade det en tydligare plats i utbudet, kändes fräschare och mer relevant. Idag tycker jag att det känns såsigt och mediokert.

Att jämföra recensioner på det här viset är dock vanskligt. Jag kan bara svara för vad jag tycker, och det står i recensionen.

Medlem
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av Smoo87:

Hum, och samma spel fick 4/5 av Eriksson när han recenserade. Har dom försämrat spelet, eller hade herr Kilman även gett 2/5 till Zombiu när det släpptes?

Svårt att svara på vad jag hade gett spelet när det släpptes, för det var några år sedan nu, men då hade det en tydligare plats i utbudet, kändes fräschare och mer relevant. Idag tycker jag att det känns såsigt och mediokert.

Att jämföra recensioner på det här viset är dock vanskligt. Jag kan bara svara för vad jag tycker, och det står i recensionen.

Det jag förundrades över var skillnaderna i betyg. Spelet är gammalt ja, har kanske inte åldrats så värst väl, men tycker även man ska sätta betyg efter nypriset även, vilket verkar vara lägre än halva priset av normalpris. För den prislappen tror jag ingen förväntar sig högbudgetspel. Jämför du alltid 200 kr spel efter samma principer som 600kr spel?

Edit. För att förtydliga, jag ville veta vad DU hade gett för betyg för 3 år sen, då vi bara har Erikssons betygsättning från den tiden

Skribent
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av Smoo87:

Hum, och samma spel fick 4/5 av Eriksson när han recenserade. Har dom försämrat spelet, eller hade herr Kilman även gett 2/5 till Zombiu när det släpptes?

Svårt att svara på vad jag hade gett spelet när det släpptes, för det var några år sedan nu, men då hade det en tydligare plats i utbudet, kändes fräschare och mer relevant. Idag tycker jag att det känns såsigt och mediokert.

Att jämföra recensioner på det här viset är dock vanskligt. Jag kan bara svara för vad jag tycker, och det står i recensionen.

Det jag förundrades över var skillnaderna i betyg. Spelet är gammalt ja, har kanske inte åldrats så värst väl, men tycker även man ska sätta betyg efter nypriset även, vilket verkar vara lägre än halva priset av normalpris. För den prislappen tror jag ingen förväntar sig högbudgetspel. Jämför du alltid 200 kr spel efter samma principer som 600kr spel?

Edit. För att förtydliga, jag ville veta vad DU hade gett för betyg för 3 år sen, då vi bara har Erikssons betygsättning från den tiden

Vet som sagt inte vad jag satt för betyg när spelet var nytt men jag tyckte bättre om det då än nu.

Vad gäller betyg kontra pris så håller jag inte med sig alls. Jag har väldigt svårt att se hur det ska fungera att räkna in eventuella pris i betygen. Jag ger ett omdöme om spelet. Huruvida du tycker att det är värt vad spelet kostar är upp till dig. Mitt jobb är att bedöma, analysera och försöka ge en bild av spelet och dess kvaliteter/brister.

Det kan absolut nämnas som något positivt i en recension att ett spel kostar lite (eller negativt att det kostar mycket) men för att det ska påverka betyget anser jag att det krävs något exceptionellt, typ ett free to play-spel med en betalningsmodell som förstör spelet. Då ser jag en poäng med det - när priset riskerar att inverka på spelbarheten (pay to win, etc).

Med det sagt - att Zombi inte kostar fullpris ser jag inte så mycket som ett plus utan mer som en självklarhet. Det är inte purfärskt, direkt.

Inaktiv

Jag köpte spelet i går eller i förrgår, och jag begärde pengarna tillbaka efter endast en timmes speltid (som blev beviljat och jag väntar på att få tillbaka dem nu). Jag trodde spelet var bättre, men nej. Allt kändes bara gammaldags och det blev tråkigt i längden. Mycket tråkigt.

- Zombisarna tålde eld och de brann i endast några få sekunder, när de inte var i eld.

- När zombisarna låg ner på marken och man slog på dem med ett baseball-trä, så stod de på alla fyra i en halv sekund, gav ifrån sig något fult stönande ljud och efter en halv sekund igen låg ner på marken igen. Man kunde ibland stå där och slå på huvudet på en liggandes zombie med dessa repetitiva animationerna i säkerligen 30 sekunder, om inte ens längre.

- Varje gång man svingade med ett baseboll-trä, så lät karaktären som om han eller hon skulle skita ner sig eller var livrädd, trots att man inte hade några zombis i närheten.

- Ragdollfysiken var dock rätt rolig. Det hände att de döda zombisarna flög iväg, som om spelet hade låg gravitation.

Tänk på att det här var en liten lista med tråkiga och repetitiva saker som hände i spelet.

Det här är det första spelet jag har krävt pengarna tillbaka, sedan jag skaffade Steam i och med Half-Life 2-lanseringen. Jag försökte även få pengarna tillbaka för theHunter: Primal (som också är väldigt tråkigt), men det hade gått mer än 2 veckor sedan köpet Bah.

ZOMBI (som det egentligen stavas) förtjänar det låga betyget som FZ gav det.

eld
Medlem
Skrivet av nhagyavi:

ZOMBI (som det egentligen stavas) förtjänar det låga betyget som FZ gav det.

4/5 "säkert köp" ?

http://www.fz.se/spel/zombiu

Låter som ett helt annat spel än vad fz recenserade när det först kom ut.

Medlem
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av Smoo87:

Hum, och samma spel fick 4/5 av Eriksson när han recenserade. Har dom försämrat spelet, eller hade herr Kilman även gett 2/5 till Zombiu när det släpptes?

Svårt att svara på vad jag hade gett spelet när det släpptes, för det var några år sedan nu, men då hade det en tydligare plats i utbudet, kändes fräschare och mer relevant. Idag tycker jag att det känns såsigt och mediokert.

Att jämföra recensioner på det här viset är dock vanskligt. Jag kan bara svara för vad jag tycker, och det står i recensionen.

Det jag förundrades över var skillnaderna i betyg. Spelet är gammalt ja, har kanske inte åldrats så värst väl, men tycker även man ska sätta betyg efter nypriset även, vilket verkar vara lägre än halva priset av normalpris. För den prislappen tror jag ingen förväntar sig högbudgetspel. Jämför du alltid 200 kr spel efter samma principer som 600kr spel?

Edit. För att förtydliga, jag ville veta vad DU hade gett för betyg för 3 år sen, då vi bara har Erikssons betygsättning från den tiden

Vet som sagt inte vad jag satt för betyg när spelet var nytt men jag tyckte bättre om det då än nu.

Vad gäller betyg kontra pris så håller jag inte med sig alls. Jag har väldigt svårt att se hur det ska fungera att räkna in eventuella pris i betygen. Jag ger ett omdöme om spelet. Huruvida du tycker att det är värt vad spelet kostar är upp till dig. Mitt jobb är att bedöma, analysera och försöka ge en bild av spelet och dess kvaliteter/brister.

Det kan absolut nämnas som något positivt i en recension att ett spel kostar lite (eller negativt att det kostar mycket) men för att det ska påverka betyget anser jag att det krävs något exceptionellt, typ ett free to play-spel med en betalningsmodell som förstör spelet. Då ser jag en poäng med det - när priset riskerar att inverka på spelbarheten (pay to win, etc).

Med det sagt - att Zombi inte kostar fullpris ser jag inte så mycket som ett plus utan mer som en självklarhet. Det är inte purfärskt, direkt.

Kan det inte vara så att du har spelat dig trött på det, och att fz borde haft en recensent som aldrig kört spelet tidigare? Så egentligen så bör betyget kännas lågt för någon som aldrig kört zombiu, medans en som kört det tidigare kanske skulle lättare kunna tycka det var ett halvkrasst spel, eftersom som ordspråket säger "been there, done that" gäller?

Edit. För att förtydliga ang pris. Skulle du recensera Terraria efter samma principer, som låt oss säga, wildstar? World of warcraft? (Båda dessa kan du slåss mot monster och bygga hus/fort med dina vänner)
Eller skulle du ha det i åtanke att terraria trotts allt är ett billigt roligt tidsfördriv i timtal frammåt

Inaktiv
Skrivet av eld:
Skrivet av nhagyavi:

ZOMBI (som det egentligen stavas) förtjänar det låga betyget som FZ gav det.

4/5 "säkert köp" ?

http://www.fz.se/spel/zombiu

Låter som ett helt annat spel än vad fz recenserade när det först kom ut.

ZombiU var tydligen bra när det väl kom ut, men PC-versionen (ZOMBI) är ett fiasko. De har inte ändrat på mycket sedan 2012.

Medlem

"Stabil PC-port"??
Hur fasiken kan man säga att ett spel som saknar någon form av vettig inställnings-meny är en stabil port??

Skribent

(Blev nåt fel med citeringen, sitter på mobilen)

Spelat mig trött på Zombi har jag absolut inte gjort. Jag spelade det lite till Wii U och tyckte det vad helt okej. Men jag körde aldrig igenom det. Så trött på det var jag inte.

Och nej. Jag recenserar inte World of Warcraft på exakt samma vis som Terraria eftersom de är väldigt olika och kan kräva lite olika ingångar och genrehänsyn. Men inte på grund av priset i första hand. Vad gäller ett MMO kan dock månadskostnad vara just en sån där avvikande prissättning som kan vara värd att nämna i vissa fall. Men huruvida Zombi kostar 200 eller 400 spelar väldigt liten roll för min bedömning av spelets kvalitet.

Grundregeln är att mitt jobb är att anlysera och berätta om spelet, hur bra eller dåligt jag tycker spelet är, och varför. Inte vad jag tycker att det är värt i kronor. Det är som sagt upp till den enskilde konsumenten.

Det är mina två cent om prisfrågan. Vad gäller spelet så tycker jag att det framgår rätt bra i texten vad jag tycker om själva spelet och varför. De som inte håller med kan ju passa på att skriva några rader om varför just ni tycker om det.

Skribent
Skrivet av Stelefan:

"Stabil PC-port"??
Hur fasiken kan man säga att ett spel som saknar någon form av vettig inställnings-meny är en stabil port??

Stabil som i att spelet fungerar som det ska och flyter bra. Spelet är stabilt, helt enkelt. För att det skulle vara en suverän port hade det ju krävts mer.

Moderator | Testpilot

Kan inte tänka mig det kan vara lika kul utan Wii U kontrollen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Det va väl tänkt som snabba cash för Ubisoft.

Det kanske känns gammalt men måste väl ändå se bättre ut än de flesta PC spel som verkar bestå av indie spel.

Medlem
Skrivet av herrkilman:

(Blev nåt fel med citeringen, sitter på mobilen)

Spelat mig trött på Zombi har jag absolut inte gjort. Jag spelade det lite till Wii U och tyckte det vad helt okej. Men jag körde aldrig igenom det. Så trött på det var jag inte.

Och nej. Jag recenserar inte World of Warcraft på exakt samma vis som Terraria eftersom de är väldigt olika och kan kräva lite olika ingångar och genrehänsyn. Men inte på grund av priset i första hand. Vad gäller ett MMO kan dock månadskostnad vara just en sån där avvikande prissättning som kan vara värd att nämna i vissa fall. Men huruvida Zombi kostar 200 eller 400 spelar väldigt liten roll för min bedömning av spelets kvalitet.

Grundregeln är att mitt jobb är att anlysera och berätta om spelet, hur bra eller dåligt jag tycker spelet är, och varför. Inte vad jag tycker att det är värt i kronor. Det är som sagt upp till den enskilde konsumenten.

Det är mina två cent om prisfrågan. Vad gäller spelet så tycker jag att det framgår rätt bra i texten vad jag tycker om själva spelet och varför. De som inte håller med kan ju passa på att skriva några rader om varför just ni tycker om det.

Alltså, jag ville bara ha lite mer info om hur du tänker när du recenserar så man har lite mer att gå på innan man helt avkastar det från intresselistan ;-). Ska se någon video recension oxå så man har åtminstone en mer åsikt och får se spelet in acrion. Men tacksam för att du tog dig tid att svara, trots att jag var kanske lite ofin i sättet, men har svårt att formulera mig korrekt ^^

Edit. Spel jämförelsen var för att enda zombi verkar ha gemensamt med dayz och state of decay är zombies och survival

Skribent
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av herrkilman:

(Blev nåt fel med citeringen, sitter på mobilen)

Spelat mig trött på Zombi har jag absolut inte gjort. Jag spelade det lite till Wii U och tyckte det vad helt okej. Men jag körde aldrig igenom det. Så trött på det var jag inte.

Och nej. Jag recenserar inte World of Warcraft på exakt samma vis som Terraria eftersom de är väldigt olika och kan kräva lite olika ingångar och genrehänsyn. Men inte på grund av priset i första hand. Vad gäller ett MMO kan dock månadskostnad vara just en sån där avvikande prissättning som kan vara värd att nämna i vissa fall. Men huruvida Zombi kostar 200 eller 400 spelar väldigt liten roll för min bedömning av spelets kvalitet.

Grundregeln är att mitt jobb är att anlysera och berätta om spelet, hur bra eller dåligt jag tycker spelet är, och varför. Inte vad jag tycker att det är värt i kronor. Det är som sagt upp till den enskilde konsumenten.

Det är mina två cent om prisfrågan. Vad gäller spelet så tycker jag att det framgår rätt bra i texten vad jag tycker om själva spelet och varför. De som inte håller med kan ju passa på att skriva några rader om varför just ni tycker om det.

Alltså, jag ville bara ha lite mer info om hur du tänker när du recenserar så man har lite mer att gå på innan man helt avkastar det från intresselistan ;-). Ska se någon video recension oxå så man har åtminstone en mer åsikt och får se spelet in acrion. Men tacksam för att du tog dig tid att svara, trots att jag var kanske lite ofin i sättet, men har svårt att formulera mig korrekt ^^

Edit. Spel jämförelsen var för att enda zombi verkar ha gemensamt med dayz och state of decay är zombies och survival

Ingen fara alls. Den som inte frågar får inga svar, som det heter

Medlem

Får hoppas på en modern uppföjare om denna säljer bra.

IGN 7.5/10

Video recension
http://www.ign.com/articles/2015/08/20/zombi-review

"THE VERDICT

Zombi is the textbook example of a game that needs a sequel. Within the trope-ripe grounds of the zombie shooter, it builds interesting NPCs, delivers genuine scares, and makes deaths mean something more than a respawn. With more exciting combat, Zombi might have been a must-own for horror fans. As it stands, it’s a fun game that does most things right, but constantly reminds you of its biggest flaw."

Medlem
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av Stelefan:

"Stabil PC-port"??
Hur fasiken kan man säga att ett spel som saknar någon form av vettig inställnings-meny är en stabil port??

Stabil som i att spelet fungerar som det ska och flyter bra. Spelet är stabilt, helt enkelt. För att det skulle vara en suverän port hade det ju krävts mer.

Nej, för att det ska vara en OKEJ port så borde det krävas grundläggande funktioner som tex en normal inställningsmeny...
När en port saknar de mest fundamentala saker som SKALL finnas i ett PC spel så är det inte en "stabil" eller "bra" port öht.
Då är det enbart ett försök att mjölka konsumenter på pengar.

Att som konsument köpa detta spel visar enbart på att utvecklare kan göra vad fan dem vill.

Medlem
Skrivet av Zerox_no1:

Får hoppas på en modern uppföjare om denna säljer bra.

IGN 7.5/10

Video recension
http://www.ign.com/articles/2015/08/20/zombi-review

"THE VERDICT

Zombi is the textbook example of a game that needs a sequel. Within the trope-ripe grounds of the zombie shooter, it builds interesting NPCs, delivers genuine scares, and makes deaths mean something more than a respawn. With more exciting combat, Zombi might have been a must-own for horror fans. As it stands, it’s a fun game that does most things right, but constantly reminds you of its biggest flaw."

Spelet är ospelbart men den sjukt dåliga FOV'n.
Att ge ett spel som är ospelbart för många en 7'a en sanslöst..

Tacka fan för refunds på steam så att man kan få tillbaka pengarna man la på detta kassa försök till att mjölka pengar.

Medlem

Funkar fint på konsol.

12
Skriv svar