Inaktiv
Betygsättning

När jag skall sätta ut betyg på spel i min spelsamling så kan jag bara använda 6 grader. (alltså 0,1,2,3,4,5 ej 3,5 4,5 halvor)

Går det inte att använda sig av 11 grader längre?

Sen så verkar sidan ha problem att sparas.

Jag använder Firefox 2.0.0.4

Edit: Samma problem med IE.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Dom tog bort det för länge sen. Lite synd.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv

Jag vet inte, vissa personer har lagt halva röster. :/

http://www.fz.se/spel/?id=1802


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Jag vet inte, vissa personer har lagt halva röster. :/

http://www.fz.se/spel/?id=1802

Ja, men det är bara för att de la halva betyg när man kunde göra det, och sen har de inte bytat sen dess.

Antikvitet

Mycket riktigt, halvbetygen är borta. En betygsskala på 0-5 ska vara just 0-5. Ska vi ha halvbetyg hade vi lika gärna kunnat ha 0-10 och det vill vi inte.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Men kan inte vi medlemmar få ha halvor? Våra betyg påverkar ju ändå inte FZ recensionernas betyg.

edit: Och medlemmarnas betyg blir ändå ett genomsnitt som visas med upp till 2 decimaler.

Antikvitet

Nix, ni får lära er ni också.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Usch, kommer bli gråhårig innan jag kommer fram till ett rättvist resultat.

Jaja, men jag förstår.

Antikvitet

Då förstår du snart precis hur svårt vi har det när vi ska sätta betyg vid recensionerna.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

John: Så varför exakt kör ni 5-skaligt ifall både vi och ni finner det jobbigt?

5 är faktiskt för lite, det finns en gräns på hur lite det får vara, och 5 passerar den helt enkelt enligt mig.

Enligt mig går gränsen vid 8 (även om ingen kör det), allt under det blir för avrundat och oexakt.

2 hade t.ex inte fungerat, 3, hade inte heller, 4 hade varit alldeles för lite, vilket gör att 5 hamnar på "otillräckligt, men duger"?

Nåja.. jag förstår inte varför man inte kan köra på halvbetyg.
So what om det blir samma sak som 10? Är ni oroliga för att folk inte kan räkna så högt eller inte kan decimaler eller vad?

Tycker åtminstone ni kan ge oss motivering till VARFÖR det inte kan vara så istället för att säga "Nu är det inte så!".
Annars får jag intrycket av att ni själva inte vet varför det är så, ägaren har gjort så och ni följer bara det.


signatur

Life is too short to remove USB safely.

Redaktör

FZ:s betyg och betygsmotiveringar har hängt med i över tio års tid, så nuvarande ägare har ingenting med det (eller särskilt mycket annat av det redaktionella innehållet) att göra.

Vi tycker att betygsskalan 1-5 (eller egentligen 0-5, men ytterst få produkter får 0) fungerar bäst, den ger en enkel och tydlig bild av vad vi tycker om det vi testar. Vi körde med halvbetyg en period (0, 0,5, 1... 5) men vi tycker att stegen då får mindre värde. Därför har vi sen en tid gått tillbaka till 1-5. Att byta till t.ex. 1-10 är därför inte aktuellt, plus att det skulle förvirra - alla gamla recensioner får ett betyg och de nya ett annat.

I slutändan är faktiskt betyget inte så våldsamt viktigt. Läs texten, det är där vi berättar vad vi tycker om spelet. Betyget är bara en sammanfattning av texten.


signatur
Medlem

Jag syftar inte endast på recensionen, utan mest det som trådskaparen pekade ut.

Precis som honom blir jag gråhårig innan jag lyckas betygsätta spel i min spelsamling och i slutändan ändå inte bli nöjd =(

Ni kan ju behålla 1-5 i recensionerna, men halvbetygen skulle ni kanske kunna lägga till i sin spelsamling igen? Med tanke på att den visar halvbetygen för spel när den beräknar snittbetyget av vadanvändare här på fz satt, så känns det lite som en obalanserad grej här på fz, något som finns men inte går att använda =/


signatur

Life is too short to remove USB safely.

Medlem

Ja, får nog säga att jag också föredrog när det var halva betyg. I recensioner så räcker det med 5-skalig, men när man själv ska betygsätta så tycker jag nog att det är bättre med 10-skalig.


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Redaktör

Som sagts ovan - nej, det blir inte av. Skribenterna och besökarna ska betygssätta på samma sätt, bl.a. för att det annars blir förvirring kring vilket system som gäller.


signatur
Medlem

Nu tar jag och hänger på tåget med.

Citat:

den ger en enkel och tydlig bild av vad vi tycker om det vi testar

Nej, det gör den inte.
Sätter recensenten 3 får i alla fall jag intrycket av att spelet är halvtaskigt trotts definitionen ni ger här. Det är linjen mellan bra och dåligt och när ett spel ligger och svajar där kan det bli ganska kontroversiellt (som med allas vår WotLK).

Edit:
Spånar vidare här; Kan det vara grafiken som lurar en ganske? Hade folk tolererat det bättre om man skrivit ut betyget som text istället? Dvs "Good". Men då skulle man förvisso falla kort på estetiken.


signatur

I'm a snake, follow me!

1
Skriv svar