Två tungt beväpnade ynglingar gripna i samband med Pokemon-VM

Robot
Två tungt beväpnade ynglingar gripna i samband med Pokemon-VM

Om polisen inte yttrade "gotta catch'em all" under arresteringen blir vi besvikna.


Medlem
Två tungt beväpnade ynglingar gripna i samband med Pokemon-VM

Jäkla nötter... också ett bevis på att amerikat behöver se över sina vapenlagar... tur dock att polisen där inte är lika mesiga och handlingsförlamade som här.

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Jäkla nötter... också ett bevis på att amerikat behöver se över sina vapenlagar... tur dock att polisen där inte är lika mesiga och handlingsförlamade som här.

Don't go there...

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Jäkla nötter... också ett bevis på att amerikat behöver se över sina vapenlagar... tur dock att polisen där inte är lika mesiga och handlingsförlamade som här.

Jag argumenterar här varken för eller emot USAs lagstiftning, men dessa hade ju uppenbarligen inte licens vilket innebär att det redan finns en lag de bryter mot. Därmed är det osannolikt att någon ny lagstiftning hade kunnat hindra dem från att införskaffa vapnen.

Medlem

Guantanamo nästa...jävla idioter! Hade vänta mig att se en arsenal besående av 2 luftgevär och 3 fällknivar och en slangbella, inte det där!
När man närmar sig ett socialt evenemang beväpnade på det där sättet ska det vara terroristbrott rakt av, och dom kan skita i rättegången också!

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Jäkla nötter... också ett bevis på att amerikat behöver se över sina vapenlagar... tur dock att polisen där inte är lika mesiga och handlingsförlamade som här.

Jaså du, USA behöver alltså se över sina vapenlagar när det handlar om ett fall där någon bryter mot dem. Kolla på vårt underbara Sverige istället där de enda som är beväpnade är de redan kriminella och resten får stå försvarslösa. Men det är lugnt, vi har ju poliser som gör allt i sin makt för att ta fast ungdomar med trimmade mopeder.

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av mrpijey:

Jäkla nötter... också ett bevis på att amerikat behöver se över sina vapenlagar... tur dock att polisen där inte är lika mesiga och handlingsförlamade som här.

Jaså du, USA behöver alltså se över sina vapenlagar när det handlar om ett fall där några som bryter mot dem. Kolla på vårt underbara Sverige istället där de enda som är beväpnade är de redan kriminella och resten får stå försvarslösa. Men det är lugnt, vi har ju poliser som gör allt i sin makt för att ta fast ungdomar med trimmade mopeder.

Lite omoget resonemang kanske?

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av mrpijey:

Jäkla nötter... också ett bevis på att amerikat behöver se över sina vapenlagar... tur dock att polisen där inte är lika mesiga och handlingsförlamade som här.

Jaså du, USA behöver alltså se över sina vapenlagar när det handlar om ett fall där några som bryter mot dem. Kolla på vårt underbara Sverige istället där de enda som är beväpnade är de redan kriminella och resten får stå försvarslösa. Men det är lugnt, vi har ju poliser som gör allt i sin makt för att ta fast ungdomar med trimmade mopeder.

Jag är glad att du inte är statsminister, that's for sure

Medlem
Skrivet av FelixenS:
Skrivet av mrpijey:

Jäkla nötter... också ett bevis på att amerikat behöver se över sina vapenlagar... tur dock att polisen där inte är lika mesiga och handlingsförlamade som här.

Jag argumenterar här varken för eller emot USAs lagstiftning, men dessa hade ju uppenbarligen inte licens vilket innebär att det redan finns en lag de bryter mot. Därmed är det osannolikt att någon ny lagstiftning hade kunnat hindra dem från att införskaffa vapnen.

Det har du rätt i, men det är enkelheten i att skaffa vapen där som jag argumenterar emot. För så fort någon tar upp problemet så hänvisar de till sin självständighetsdeklaration och att de minsann enligt den har rätt att bära vapen osv... Det är inte fullt lika lätt att skaffa likadana vapen här i Sverige, vilket visar att vi har bättre vapenlagar. Sedan givetvis går det alltid att hitta illegala typer som tillhandahåller illegala vapen, men det är klart svårare än i ett land där du har "Gun's & Beer"-kedjor över hela landet där butiksinnehavaren utan problem ser till att du skaffar vapen fort och billigt.

Medlem

Vapenlagar har väldigt lite att göra med samhällsvård, helst av den här typen. Vore bättre att titta på det sociala skyddsnätet istället i mitt tycke.

De flesta länder har strängare vapenlagar än USA (även om det varierar mycket mellan staterna) och om man vill göra en koppling mellan dessa och våldsnivåer så måste man i så fall förklara varför USA kommer först på 111:e plats i den globala mordstatistiken.

En mer rimlig förklaring till denna nyhet kanske är att vissa människor, exempelvis dessa två ynglingar, är idioter.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Inaktiv
Skrivet av FelixenS:
Skrivet av mrpijey:

Jäkla nötter... också ett bevis på att amerikat behöver se över sina vapenlagar... tur dock att polisen där inte är lika mesiga och handlingsförlamade som här.

Jag argumenterar här varken för eller emot USAs lagstiftning, men dessa hade ju uppenbarligen inte licens vilket innebär att det redan finns en lag de bryter mot. Därmed är det osannolikt att någon ny lagstiftning hade kunnat hindra dem från att införskaffa vapnen.

Hur hade en vapenlicens stoppad dessa ynglingar?

Medlem

Va bra att inget tragiskt ägde rum, tur att de åkte fast.
Hoppas det görs något åt tillgängligheten av vapen och att de tar hand om unga innan de hamnar snett i livet.

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av mrpijey:

Jäkla nötter... också ett bevis på att amerikat behöver se över sina vapenlagar... tur dock att polisen där inte är lika mesiga och handlingsförlamade som här.

Jaså du, USA behöver alltså se över sina vapenlagar när det handlar om ett fall där någon bryter mot dem. Kolla på vårt underbara Sverige istället där de enda som är beväpnade är de redan kriminella och resten får stå försvarslösa. Men det är lugnt, vi har ju poliser som gör allt i sin makt för att ta fast ungdomar med trimmade mopeder.

Jag tyckte oxå det var JÄVLIGT onödigt att de jagade mig när jag körde moppe, men nu när jag har egna småbarn och nån kommer flygande i 70-80 på sin moppe med hjälmen på styret så tycker jag de gör rätt.

Medlem
Skrivet av Ogge75:
Skrivet av kebbe:
Skrivet av mrpijey:

Jäkla nötter... också ett bevis på att amerikat behöver se över sina vapenlagar... tur dock att polisen där inte är lika mesiga och handlingsförlamade som här.

Jaså du, USA behöver alltså se över sina vapenlagar när det handlar om ett fall där någon bryter mot dem. Kolla på vårt underbara Sverige istället där de enda som är beväpnade är de redan kriminella och resten får stå försvarslösa. Men det är lugnt, vi har ju poliser som gör allt i sin makt för att ta fast ungdomar med trimmade mopeder.

Jag tyckte oxå det var JÄVLIGT onödigt att de jagade mig när jag körde moppe, men nu när jag har egna småbarn och nån kommer flygande i 70-80 på sin moppe med hjälmen på styret så tycker jag de gör rätt.

Bryr mig inte för fem öre om ungarna som åker fast på sina moppar, poängen var att polisen lägger större fokus på att jaga dessa samt stå med laser på motorvägen än att hantera handgranatsattacker i Rosengård och skottlossningar varje natt i landets övriga "problemområden". De som står försvarslösa är ironiskt nog de som följer lagen.

Medlem
Skrivet av Raklödder:
Skrivet av FelixenS:
Skrivet av mrpijey:

Jäkla nötter... också ett bevis på att amerikat behöver se över sina vapenlagar... tur dock att polisen där inte är lika mesiga och handlingsförlamade som här.

Jag argumenterar här varken för eller emot USAs lagstiftning, men dessa hade ju uppenbarligen inte licens vilket innebär att det redan finns en lag de bryter mot. Därmed är det osannolikt att någon ny lagstiftning hade kunnat hindra dem från att införskaffa vapnen.

Hur hade en vapenlicens stoppad dessa ynglingar?

Det hade den inte, vilket var min poäng.

Medlem

"Enligt den officiella sajten för Boston-polisen påträffades ett automatgevär av modellen AR-15 (den civila motsvarigheten till M16)"

Varför finns det ens en civil motsvarighet för detta vapen? Missar jag vad meningen är med "civil" i detta sammanhang eller? Varför skulle någon civil någonsin behöva detta vapen hemma? Det är ju knappast för att jaga älg.

Kanske behövs för att skydda sig? Förmodligen endast mot andra som också har detta vapen.

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Jäkla nötter... också ett bevis på att amerikat behöver se över sina vapenlagar... tur dock att polisen där inte är lika mesiga och handlingsförlamade som här.

vapenlagar har dom redan, precis som här. men när det gäller personer som har vapen UTAN LICENS så kvittar det ju hur lagarna ser ut... eller hur? däremot kan man diskutera om att skärpa straffet för olaga vapeninnehav.

Medlem

Det bör nämnas att ar-15 inte är ett automatkarbin. Man man kan bara skjuta halvautomat med den.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av FelixenS:
Skrivet av mrpijey:

Jäkla nötter... också ett bevis på att amerikat behöver se över sina vapenlagar... tur dock att polisen där inte är lika mesiga och handlingsförlamade som här.

Jag argumenterar här varken för eller emot USAs lagstiftning, men dessa hade ju uppenbarligen inte licens vilket innebär att det redan finns en lag de bryter mot. Därmed är det osannolikt att någon ny lagstiftning hade kunnat hindra dem från att införskaffa vapnen.

Handlar väl mer om att vapen är lättillgängliga, just på grund av deras lagstiftning?

Gnällkuk

Måste vara ett outgrundligt hat mot Pokémon om man kör 19 timmar, beväpnade som någon kommandosoldat för att skjuta Pokémon(?)-spelare.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av mrpijey:

Jäkla nötter... också ett bevis på att amerikat behöver se över sina vapenlagar... tur dock att polisen där inte är lika mesiga och handlingsförlamade som här.

Jaså du, USA behöver alltså se över sina vapenlagar när det handlar om ett fall där någon bryter mot dem. Kolla på vårt underbara Sverige istället där de enda som är beväpnade är de redan kriminella och resten får stå försvarslösa. Men det är lugnt, vi har ju poliser som gör allt i sin makt för att ta fast ungdomar med trimmade mopeder.

Ja, för att beväpna resten av befolkningen har ju löst problemet i så många andra länder(Ja, det är ironi om du inte förstår det).

Det enda det bidrar till är vådaskjutningar i mängder.

Inaktiv
Skrivet av Ender:

Guantanamo nästa...jävla idioter! Hade vänta mig att se en arsenal besående av 2 luftgevär och 3 fällknivar och en slangbella, inte det där!
När man närmar sig ett socialt evenemang beväpnade på det där sättet ska det vara terroristbrott rakt av, och dom kan skita i rättegången också!

Det verkar som att vi har en liten fascist i tråden, vad trevligt. Jag håller med dig fullständigt. Det vore perfekt att kunna plantera vapen i bilen på någon man hatar så de blir inlåsta för resten av livet. Utan rättegång och utredning så kommer det aldrig leda tillbaka till en själv.

Medlem
Skrivet av ClockWise:

"Enligt den officiella sajten för Boston-polisen påträffades ett automatgevär av modellen AR-15 (den civila motsvarigheten till M16)"

Varför finns det ens en civil motsvarighet för detta vapen? Missar jag vad meningen är med "civil" i detta sammanhang eller? Varför skulle någon civil någonsin behöva detta vapen hemma? Det är ju knappast för att jaga älg.

Kanske behövs för att skydda sig? Förmodligen endast mot andra som också har detta vapen.

Du kan äga en AR15 i Sverige också...

https://www.youtube.com/watch?v=X-e1-UemY_I

Kalibern går alldeles utmärkt att jaga rådjur och mindre med. Dock är det svårt att få jaktlicens just på en AR15 för att de ser "militäriska" ut. Att få jaktlicens på en annan .223 halvautomat går men det finns ett dåligt utbud på sådana som inte ser just militäriska ut.

I Norge är Mini-14 fortfarande laglig för jakt trots att Breivik använde en just sådan. En Mini-14 är en halvautomat i .223 och kan t om ta samma magasin som en AR15.

Att förbjuda vapen för att de ser elaka ut är lite som att förbjuda bilar som ser snabba ut.

Förövrigt finns det gott om halvautomater i större kaliber för jakt i Sverige.

Medlem
Skrivet av Svartsmurfen:

Vapenlagar har väldigt lite att göra med samhällsvård, helst av den här typen. Vore bättre att titta på det sociala skyddsnätet istället i mitt tycke.

De flesta länder har strängare vapenlagar än USA (även om det varierar mycket mellan staterna) och om man vill göra en koppling mellan dessa och våldsnivåer så måste man i så fall förklara varför USA kommer först på 111:e plats i den globala mordstatistiken.

En mer rimlig förklaring till denna nyhet kanske är att vissa människor, exempelvis dessa två ynglingar, är idioter.

Bra sagt. Tittar man på Vermont som är en av de stater som har mest öppenhet när det gäller vapen så är det också en av de stater med minst våldsam brottslighet.

I Schweiz är det lättare att få vapen än i vissa stater i USA och de har näst flest vapen per capita och har färre mord ratio än vad vi har. Det går att få en helautomat i Schweiz lika enkelt som en halvautomat (varierar beroende på kanton).

I Tjeckien kan man enkelt få tillstånd för att bära pistol på sig i självförssvarssyfte och de har mindre skjutningar per capita än vad vi har i Sverige. Det finns 3-4 andra länder i Europa där man kan få ett sådant tillstånd hyfsat enkelt.

Det betyder givetvis inte att det nödvändigtvis hade funkat i Sverige, men att beskyllda våldet i USA på tillgången av vapen när deras samhällsstruktur ser ut som den gör är bara dumt.

Medlem

Gillar benämningen "civil version av M16" - att det ens finns en "civil" version av ett militärt automatvapen är helt obegripligt!

Inaktiv
Skrivet av MatsDahlgren:

Gillar benämningen "civil version av M16" - att det ens finns en "civil" version av ett militärt automatvapen är helt obegripligt!

Det är inte obegripligt alls, det finns fördelar med en tungt beväpnad befolkning. Även om någon skulle lyckas inta USA, så är det helt omöjligt att ockupera landet. Man skulle inte ha en chans att få bukt på den guerilla-krigföring som skaulle uppstå.

Samma sak om regeringen under tider av trångmål skulle bli totalitär, det skulle vara helt omöjligt att kontrollera befolkningen när den redan är så tungt beväpnad. Det finns ett syfte med de vapenlagar de har.

Medlem

Finner artikelns skämtsamma ton rätt osmaklig måste jag säga.

Medlem

USA alltså, vilket jävla skämt till land egentligen. Trevligt att besöka dock. Skulle aldrig i hela mitt vilja bosätta mig där permanent. Enda anledningen till att vapenlagarna än ser ut som de gör är för att de vill promota militären. låt barn att leka med riktiga vapen när de är små så ökar det nog drastisk chanserna att de går med i militären när de blir äldre, det är syftet, plus Amerikanska vapentillverkarna jublar väldigt högt.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av kebbe:
Skrivet av mrpijey:

Jäkla nötter... också ett bevis på att amerikat behöver se över sina vapenlagar... tur dock att polisen där inte är lika mesiga och handlingsförlamade som här.

Jaså du, USA behöver alltså se över sina vapenlagar när det handlar om ett fall där några som bryter mot dem. Kolla på vårt underbara Sverige istället där de enda som är beväpnade är de redan kriminella och resten får stå försvarslösa. Men det är lugnt, vi har ju poliser som gör allt i sin makt för att ta fast ungdomar med trimmade mopeder.

Lite omoget resonemang kanske?

Nja, det ligger en hel del i det han säger. Inte för att man ska uppmuntra försäljning av automatvapen på ICA, men det är ju ett faktum att enbart kriminella har tillgång till vapen när man kombinerar stränga vapenlagar med inkompetent polis som inte stoppar vapensmuggling.

rav
Medlem

Självklart bidrar USA's vapenlagar till sånt här, til viss del. Fler vapen finns ju i landet pga dessa lagar, vilket gör vapen mer tillgängliga för personer som har dålig mental hälsa.
Men det sanna problemet ligger i just det, människornas mentala hälsa.

12
Skriv svar