Piratkopiering byggde denna vackra kropp.

Testpilot
Piratkopiering byggde denna vackra kropp.

Varning för raljerande och personliga åsikter:

Har nyligen diskuterat piratkopiering en del och det har fått mina tankar att vandra runt lite.

Dels den absurda debatten om förlorad försäljning och idiotskadestånd till den rena debatten om stöld vilken är ganska uttjatad . Piratkopiering är inget som kommer att försvinna även om många önskar det.

Det fick mig att tänka till lite.

Piratkopiering skapade mig!

Utan detta hemska otyg (ironi) hade jag aldrig varit en såpass kunnig och relativt välartad medlem av människosläktet.

Då det började var jag en liten knatte runt 13 bast , då fanns det inget internet och den hemska piratkopieringen bestod av polare som kopierade kassettband i dubbeldäckare och skruvade på tonhuvudet på sin Commodore vic20 bandspelare.
Då jag skrapat pengar till den första datorn , en brun brödlåda vid namn C64 , då kunde man hosta upp pengar till ett , kanske 2 spel som man fick åka till stans enda butik för att köpa.
Man fick använda kodsnurror och bläddra febrilt i manualer för att kunna spela sina spel.

Betänk då lyckan då kompisarna hade band med flera spel på samma band utan detta krångel och man helt gratis kunde ta en kopia av deras band .
Såklart växte detta och vänkretsen utökades då allt fler skaffade dessa undermaskiner , hemdatorexplosionen slog till , de häftigaste killarna var ju de som hade massor med spel , jag swappade spel med brevkompisar över hela världen.

Då tillbringade man all vaken tid framför sin dator och det var i allt detta spelande som datorintresset väcktes , allt man kunde göra med dessa maskiner.

Det var början , efter några år gick man över till nästa undermaskin : Amiga 500
Det var då man lärde sig mer , att skruva i hårdvaran och experimentera med olika andra saker. Man lärde sig nya saker hela tiden.

Då det sedan var dags att välja vad man skulle plugga var ju valet rätt enkelt.
Problemet på min tid var dock att det fanns inga linjer som hade Datorer på schemat , man fick försöka hitta nåt som kanske var användbart.

Men grunden var lagd , jag visste vad jag ville pyssla med , allt detta hade lagt grunden till vad jag skulle bli som vuxen.

Många år senare sitter jag på en bra arbetsplats och jobbar med det jag har som hobby , jag har säkert kopierat så världen gått under enligt de firmor som mäter ”skadan” piratkopiering gör.

Men världen överlevde och frodas.

Se sen på det svenska Spelundret , med otaliga företag som täljer spelguld med kniv.
Tittar man på grunden till dessa företag så hittar man om och om igen samma typ av personer som mig, de som upptäckte datorvärlden med piratkopiering och copy partys som i sin tur blev demo partys som dreamhack mfl.
Jag nickar igenkännande då jag ser namn efter namn på personer som jag växte upp med i demo/spelscenen som nu är framgångsrika inom branchen på ett eller annat vis.

Jag minns knappt då jag piratkopierade ett spel eller program sist och skulle jag det vet jag inte om jag orkar med allt strul som krävs för att då det att fungera.
Samma sak med musik , även om jag inte använder Spotify så är det mesta av min musik numera helt gratis eller nedladdade album man köpt.

Däremot Film&Tvserier , där har inte de kommit ifatt på samma vis som spel och musikvärlden.

Att sitta med Netflix / HBO Nordic och 14 ytterligare tv-tjänster varav flera är pay per view för att inte ens få halva utbudet av det utbudet man har inom räckhåll på nätet är ju patetiskt.
Oatmeal beskriver det rätt bra här: http://theoatmeal.com/comics/game_of_thrones

Såklart gör jag mitt bästa , men då den lätta vägen också är gratisvägen så kommer latmasken att vinna tills det finns vettiga alternativ. Netflix är ett bra förstasteg men det krävs mer.

Så till alla undergångsprofeter , piratkopiering är inget som kommer att försvinna. De som försvinner är de som inte räknar med att de kommer att bli kopierade. De som skyller sin dåliga verksamhet och affärside på piratkopieringen.

Citerar vad Kim Dotcom har sagt (vet ej om det är hans eget uttalande)
How to stop piracy:
1 Create great stuff
2 Make it easy to buy
3 Same day worldwide release
4 Fair price
5 Works on any device

KIRI OUT

#blogg

Medlem
Piratkopiering byggde denna vackra kropp.

En del av de företag som idag gnäller om pirater är i stort sett helt och hållet skyldiga kopieringen sin framgång.

Är det nån som inbillar sig att Photoshop hade varit industristandard idag om alla dessa grafikninjor som piratat det och lärt sig det för att sen kunna det och få jobb skulle ha köpt det? De företag som dragit nytta av dessa personer, vem skulle de ha anställt istället? Samma program, PS, som grafikninjorna också är grafikninja på måste givetvis också användas i deras yrke. Piratkopieringen skapade Adobes framgång.

Windows. Jodutack, utan att windows kunde kopierats hade vi för det första inte haft ens hälften av den datorkraft och utveckling vi har idag. Microsoft vore ett källarföretag om de ens existerat.

Lätt att hata det när man känner att man kanske förlorar nåt på det. Svårt att acceptera fördelarna. Om man jobbar i branschen som utvecklare, försäljare, service så är det förmodligen så att man inte haft det jobbet om folk inte kopierat mjukvara så branschen exploderat.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

phi
Medlem

Man kan nog ganska snabbt konstatera att spelbranschen inte hade varit vad den är idag om det inte vore för piratkopiering.

Hur många 12-13 åringar hade råd att köpa licenser till program som Maya, 3D Studio Max, Zbrush, Unreal Engine, Photoshop m.fl förr i tiden?

Idag finns det ju lyckligtvis alternativ som är gratis eller väldigt billiga men jag skulle med säkerhet kunna säga att 95% (en siffra tagen direkt ur arslet) av alla som idag jobbar med spelutveckling har sysslat med piratkopiering när de var yngre.

De flesta som piratkopierar är väldigt unga och har väldig liten om ens någon inkomst överhuvudtaget. När de senare blir lite äldre, skaffar jobb och får en normal inkomst så slutar de flesta att piratkopiera av väldigt naturliga skäl.

Min åsikt är att om du är +30 år och jobbar med t.ex spelutveckling idag och gnäller om piratkopiering så är du en jävla hycklare.

Medlem

Nej, jag piratar inte längre heller. Inte av ideologiska skäl utan för att jag inte en orkar att leta cracks och skit. Att jag använder en tekniklicens för att kolla upp ett spel innan jag köper händer dock. De vägrar ju släppa demos numera eftersom de vill att du köper grisen i säcken och helst också betalar i förväg. Detta ihop med embargo på förhandsreviews gör att det inte är speciellt långsökt att påstå att de gör det av ren och skär cynism. De vet att de släpper skitprodukter och om spelare hade fått testa en demo eller få se en ärlig review så hade det dödat (med all rätt) deras försäljning.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

- Det finns ingen demo, jag måste ladda ner en olaglig kopia.
Steam Refund tillåter dig att prova spelet i 2 timmar och få pengarna tillbaka om du inte är nöjd. No questions asked. Så fuck this argument! (Åtminstone gällande samtliga spel på Steam, vilket är sjuhelvetes många). Det här rimmar också vääääldigt illa med den förbokningskulturen som verkar råda idag. Vissa vägrar betala för spel om de inte får ladda ner det på Pirate Bay först, men andra kastar med glädje pengar i utgivarens kollekthåv enbart baserat på screenshots och en vertical slice av produkten. Och i vissa fall är de båda samma person som inte riktigt kan bestämma var han står i debatten.

- Spel är dyrt, ett nytt spel kostar 500kr.
Ja, visst. Men (och jag vet att jag sagt det här förr) spel är lyxkonsumtion, inte en mänsklig rättighet. Har du inte råd att bli av med femhundringen ska du inte köpa spelet. Det finns gott om tillfällen när man köper grisen i säcken. När du testar ett nytt vin eller en ny öl, när du byter märke på mobilen, när du går på bio och ser en ny film. Spel är inte annorlunda. All lyxkonsumption innehåller en viss ekonomisk risk, att man inte blir nöjd med produkten och känner att man kastat pengarna i sjön. Välkommen till verkligheten.

- De som laddar ner hade ändå inte köpt spelet.
Varför ska de ladda ner det då? Om ni säger att ni ändå inte tänkte köpa spelet och att det därför inte påverkar försäljningen så skulle jag vilja applicera samma tanke på den statliga skatten. Om staten inte slutar ta skatt på min lön så tänker inte jag fortsätta jobba och då får de inga skattepengar ändå! Alltså behöver inte jag skatta för min inkomst.

- Spel är dyrt. Jag är fattig student/tonåring/arbetslös och har inte råd.
Ännu en gång... Lyxkonsumtion... Och förresten - Spel är inte dyrt. Ska du köpa GTA6 på releasedagen kostar det en slant. Men visa då för fan lite tålamod! Steamrea, Humble Bundle, sommarrea, lagerrensning.. Ord som jag ser väldigt ofta och som kan hjälpa de med liten plånbok.

Testpilot
Skrivet av Bennii:

- Det finns ingen demo, jag måste ladda ner en olaglig kopia.
Steam Refund tillåter dig att prova spelet i 2 timmar och få pengarna tillbaka om du inte är nöjd. No questions asked. Så fuck this argument! (Åtminstone gällande samtliga spel på Steam, vilket är sjuhelvetes många). Det här rimmar också vääääldigt illa med den förbokningskulturen som verkar råda idag. Vissa vägrar betala för spel om de inte får ladda ner det på Pirate Bay först, men andra kastar med glädje pengar i utgivarens kollekthåv enbart baserat på screenshots och en vertical slice av produkten. Och i vissa fall är de båda samma person som inte riktigt kan bestämma var han står i debatten.

- Spel är dyrt, ett nytt spel kostar 500kr.
Ja, visst. Men (och jag vet att jag sagt det här förr) spel är lyxkonsumtion, inte en mänsklig rättighet. Har du inte råd att bli av med femhundringen ska du inte köpa spelet. Det finns gott om tillfällen när man köper grisen i säcken. När du testar ett nytt vin eller en ny öl, när du byter märke på mobilen, när du går på bio och ser en ny film. Spel är inte annorlunda. All lyxkonsumption innehåller en viss ekonomisk risk, att man inte blir nöjd med produkten och känner att man kastat pengarna i sjön. Välkommen till verkligheten.

- De som laddar ner hade ändå inte köpt spelet.
Varför ska de ladda ner det då? Om ni säger att ni ändå inte tänkte köpa spelet och att det därför inte påverkar försäljningen så skulle jag vilja applicera samma tanke på den statliga skatten. Om staten inte slutar ta skatt på min lön så tänker inte jag fortsätta jobba och då får de inga skattepengar ändå! Alltså behöver inte jag skatta för min inkomst.

- Spel är dyrt. Jag är fattig student/tonåring/arbetslös och har inte råd.
Ännu en gång... Lyxkonsumtion... Och förresten - Spel är inte dyrt. Ska du köpa GTA6 på releasedagen kostar det en slant. Men visa då för fan lite tålamod! Steamrea, Humble Bundle, sommarrea, lagerrensning.. Ord som jag ser väldigt ofta och som kan hjälpa de med liten plånbok.

Finns många delar av det hela och skall man anknyta till "hade ändå inte köpt det".

Javisst har du rätt , finns många som sitter där och skenheligt säger så.
Enligt mina erfarenheter har jag mött betydligt fler som aldrig skulle kunna betala för ens en tiondel eller hundradel av de saker de piratat hem om de velat , så mycket har snurrat igenom deras händer.

Ett exempel är hela "scenen" som bygger på helt andra grunder.
Hur många spel/program mfl passerar inte en topsite eller alla traders som sitter hela dagarna och skyfflar terabyte med grejer.
Hur mycket passerade inte gamla tiders BBS på den tiden det begav sig , det var grymma mängder redan då.
Finns många som har samlarmani på piratkopior , som sitter med enorma arkiv av allt de dragit hem på nåt vis , de har samma mentalitet som de samlare som sitter i sina hus med gammalt skräp upp till väggarna fast här i den digitala varianten.

Det är en annan värld , demoparties/copyparties på 80-90 talet ger resultat just nu. om 20-30 år får vi se vad dagens warez-kidz klämmer ur sig .

Medlem

Tycker dom ideologiska resonemangen för att ladda ner programvara är skit, förstår dom inte alls. Om inte internet hade funnits, eller cdbrännare, etc, då hade man varit så illa tvungen att köpa sakerna?

@ Phi, vi har ju anställt en grafiker som laddar ner lite kors och tvärs, för han anser sig inte ha "råd" att köpa indiespelen på Steam som kostar, $2 typ... mycket underligt beteende.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Grejen är väl egentligen att man inte kan dra all piratkopiering över samma kam längre.

Spel är väldigt lätt att köpa och returnera, som Bennii säger. Men jag har inte alltid lust att ladda ner 40gb för att prova ett spel och hade nog köpt fler spel om det fanns demos. Men det är inte köptillfällen som går till piratkopiering, utan jag struntar bara att köpa istället. (Lika jobbigt att piratkopiera 40gb.)
Filmer och tv-serier lider fortfarande av regionala och exklusivitets tillgänglighets begränsningar. Så länge dessa finns kommer nog den piratkopieringen att bestå. Däremot är netflix (och liknande tjänsters) utbud ganska dåligt egentligen. Filmerna kommer sent och så länge som filmen att pirata långt innan det finns ett lagligt alternativ kommer den piratkopieringen att bestå.
Piratkopieringen av musik har (om jag förstår rätt) mer eller mindre upphört.
Jag vet inte hur det är med applikationer? Kan tänka mig att privatpersoner piratkopierar en del, men den stora förtjänsten där är nog företagen, som inte är lika benägna att dra igång torrents för hela jobbet.

phi
Medlem
Skrivet av Hipshot:

@ Phi, vi har ju anställt en grafiker som laddar ner lite kors och tvärs, för han anser sig inte ha "råd" att köpa indiespelen på Steam som kostar, $2 typ... mycket underligt beteende.

Kan ju vara hög tid att tala om för honom att hans beteende mer eller mindre pissar på hela indiebranschen, det ni som utvecklare gör och står för samt det arbete som han gör.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Tycker dom ideologiska resonemangen för att ladda ner programvara är skit, förstår dom inte alls. Om inte internet hade funnits, eller cdbrännare, etc, då hade man varit så illa tvungen att köpa sakerna?

@ Phi, vi har ju anställt en grafiker som laddar ner lite kors och tvärs, för han anser sig inte ha "råd" att köpa indiespelen på Steam som kostar, $2 typ... mycket underligt beteende.

Märkligt då tiden att ladda ner pirat kopian och få den att fungera borde vara totalt sett dyrare än att bara köpa det direkt, när man väl har ett riktigt jobb.

1
Skriv svar