Kritiken mot Star Citizen hårdnar - hotas av stämning

Robot
Kritiken mot Star Citizen hårdnar - hotas av stämning

Nu krävs insyn i företagets finanser för att inte dra det inför domstol.

#star-citizen


Medlem
Kritiken mot Star Citizen hårdnar - hotas av stämning

Nån som har koll på hur många som jobbar på detta enorma projekt?

Medlem

Så jävla rätt.
Sen 4000kr för ett skepp e fan skandal, snacka om att blåsa folk.
Ångrar att jag någonsin backa dessa, samt köpte ett skepp för 2000kr.
Ska se om jag kan få pengarna tebax..


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Stämmer uppgifterna på wikin jag hittade...

http://starcitizen.wikia.com/wiki/Developer_team

... så är det inte så många med tanke på att dom dragit in ca 750 MSEK.

Har själv tyvärr köpt ett skepp (det billigaste).

Testpilot

Lite det som är faran med ett såpass öppet projekt som SC är.
Alla har en åsikt om hur det skall skötas och till skillnad mot andra projekt ser vi alla motgångar och saker som dras tillbaka för att fixas till under projektets gång.

Det är sådana saker vi aldrig sett förut , sådant som dolts inom väggarna för utvecklaren innan detta projekt.

Medlem

Derek Smart borde byta namn till Derek Not"so"Smart

Medlem

Det konstigaste med allt är att Chris Roberts inte bara tar ut så mycket han kan och överger skeppet innan det sjunker ner på jorden igen.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Så jävla rätt.
Sen 4000kr för ett skepp e fan skandal, snacka om att blåsa folk.

Detta gjordes redan 2012.
Helt valfritt att spendera mer än €30.00 EUR så vad är problemet.
Jag förlorade mer pengar i senaste börskraschen om man ska se detta som en investering, men tyvärr kan man inte det. Vi ger pengar till denna vision som många andra ks projekt. Medlemmarna på forumet har hjälpt till att expandera från ett indie game, nu på väg till ett betydligt större äventyr, och naturligtvis tar det längre tid.

Medlem

att sälja luft har aldrig varit så lönsamt.

Medlem

Känns nu ändå skönt att man inte valde att backa spelet. Synd, jag som trodde på ett schysst spel, men there is something fishy going on here

MEG
Medlem

Synd om det skulle visa sig att allt skiter sig


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Jag är glad att jag inte drogs med i hypevågen som gick över det här spelet. Jag hoppas att det kommer att leverera det som lovas, men personligen ser jag det som vaporware fram tils motsatsen har bevisats.


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

Antal anställda på projektet för ett år sedan (ish) var 270+. Har växt en del sedan dess, men en del contractors har blivit klara.

Visst är 750 MSEK en hel del, men räknar vi med en snittlön på 40K SEK är det nästan 10 miljoner i månaden. Alltså ca 5,8 års löner i kassan. Med extra avgifter etc. kanske 4. Och de har ju hållt på ett tag. Gissar på att de har kanske ett år eller två kvar innan det tar slut i kassan. Om de nu inte får fler sålda skepp än vanligt när de släpper nästa modul. Med tanke på andra storspels kostnader är det inte så jäkla farligt ändå tycker jag. Sure, det är astronomiska summor, men tycker inte att det är så mycket skäl att gå på häxjakt.

Sen skulle det ju inte vara negativt med lite statistik över utgifterna, så by all means. Stämning tycker jag dock låter larvigt. Framför allt från Derek Smart då de gett honom pengarna tillbaka och sagt tack men nej tack till honom, vilket de har all rätt att göra. Om någon som faktiskt fortfarande var en backer gjorde det skulle jag vara mer förstående, men Derek har ingenting mer med detta projekt att göra.

Så tycker någon här som är backer att det behövs har ni mitt stöd, det är på sätt och vis er rätt (eller åtminstone upp till en domstol att avgöra. Har ni inte backat är det dock inte mycket ni kan klaga på tycker jag.

Medlem
Skrivet av mattssonhg:

Stämmer uppgifterna på wikin jag hittade...

http://starcitizen.wikia.com/wiki/Developer_team

... så är det inte så många med tanke på att dom dragit in ca 750 MSEK.

Har själv tyvärr köpt ett skepp (det billigaste).

> 200 anställda + frilansande.
4 kontor. Hårdvara till alla utvecklare och licenser för mjukvara.

Backat några tusen mer än tänkt men jag är glad att stödja utvecklingen av ett spel jag längtat efter sedan freelancer.

Medlem

Har inte backat spelet så för min del kvittar det egentligen...

Men är det inte det här som är fördelen/risken med kickstarter?
Ambitiösa projekt som en riktig utgivare hade skrattat åt och aldrig lagt ett öre på att försöka utveckla, för att de vet att risken är så stor att det blir pannkaka av det hela.
Se bara på exempel på enkla spel som Daikatana och Duke Nukem Forever som sket sig rejält i utvecklingsfasen, fast de var bara vanliga FPS.
Om då nån kommer med ett ide på något så stort som Star Citizen? Det är en jävla chansning att de nånsin får ihop allt de pratat om till något som blir ett bra spel.

Om jag hade älskat genren, så skulle jag utan tvekan ha backat och tagit risken dock.
Vill vi ha stora, ambitiösa, underbara spel som bryter ny mark så måste vi ge ett finger åt de stora utgivarna, de kommer inte satsa pengar på de. Men vi alla little people kan gott lägga några hundralappar och gemensamt få chansen att kanske få spela ett sånt här spel. Skiter det sig är det ingen stor förlust. Funkar det, så blir det awesome.

Ja, de har fått mycket pengar. Men de springer iväg snabbt med med 270+ anställda (som nån skrev förut). I Sverige hade en sån anställd kostat minst 50k i månaden med alla avgifter, troligtvis mer. Det är över 160 miljoner i bara lönekostnader på ett år.

Notera även att eftersom de pengarna de fått in är för sålda spel, dvs att en stor del av en eventuell vinst bolaget kan göra på spelet har de redan fått in.

Medlem

Kommer nog bli spelvärldens största flopp.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Efter att ha läst Smarts blogginlägg så tycker jag att han verkar vara en ganska tragisk figur. Hans inlägg dryper av avund över att någon gör det spel han drömmer om men saknar kompetens att göra det själv. Hans egna spel är inte roliga att läsa reviews om.

Det som är mest fascinerande är att hur tusan han orkar investera sin tid i att försöka skjuta ner projektet. Varför inte bara luta sig tillbaka och titta på när båten sjunker? Om detta projekt skiter sig så kommer folk kräva Roberts huvud på ett spjut och han förlorar all kredibilitet som yrkesutövare ändå.

Nej den där Derek Smart har verkligen inte imponerat på mig även om han har några få vettiga frågeställningar. Vi får se vart det landar. Om det går på röven så har folk i alla fall fått sig en dyr kurs om Hypetåg.

Medlem

Jag hoppas något går åt helskotta med det här projektet. Så att hela kickstarter-grejen tyglas och förbättras. Folk får ju skylla sig själva som backar, helt klart. Men det är ju alltid skönt med någon sorts försäkran när det kommer till sina pengar man pyntar in, eller att krav sätts för skaparna.

Äsch, jag vet inte. Blir nog svårt då det kanske räknas som donationer.. men vad vet jag.

Medlem

Hoppas hela Star Citizen-projektet kraschar och brinner samt Chris Roberts åker dit för bedrägeri.

Medlem

personligen finner jag Star citizen projektet mycket seriöst. Att motgångar som att FPS modulen inte är klar och har problem är inget att hetsa sig över allt för mycket att det blir fel i större projekt är inte så konstigt. Inte den bästa parallellen kanske men det är bara och titta på vissa industri projekt. Om man tittar på Chris Roberts merit lista av speltitlar han gjort med så finner jag bara större förtroende.

Quake-konnässsör
Skrivet av kebbe:

Hoppas hela Star Citizen-projektet kraschar och brinner samt Chris Roberts åker dit för bedrägeri.

Varför? Är det inte bättre att hoppas på att spelet släpps och att det kommer vara en helt `fantastisk spelupplevelse, när du ändå spekulerar?

Medlem

Klart att ett sådan här stort och ambitiöst projekt tar lång tid att göra klart. Dom satsar även på hög kvalité och skiter därför inte ut ett halvtrasigt spel på ett par år som så många andra gör


signatur

Game long and prosper

Medlem

Älskar hur folks hajp går över till hat. Att köpa skepp för tusentalskronor till ett spel som inte ens är halvklart *facepalm*
Ni som spenderar dessa pengar som *backers* bidrar till att hela spelindustrin försämras och blir smuttsigare. Kräv lite mer än koncept bilder och korta introduktioner av utvecklare som lovar guld och gröna skogar..

Medlem

Hopp FZ är tydligen nu en skvaller (nät)tidning med Bullshit artiklar om någon idiot som uppenbarligen inte är insatt i utvecklingen av spelet.


signatur

Join Star Citizen at: https://robertsspaceindustries.com/star-citizen
Feel free to use my code and get some free in-game cash(5,000 UEC):
STAR-K3RR-BQ7C

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
"It's better to die on your feet than live on you knees"

Medlem

Jag är alltid skeptiskt mot early access och kickstarter spel. Särskilt när det ännu inte finns en okej spelbar produkt.

Sen är jag också skeptiskt mot projekt och personer som lovar underverk oavsett om det är Elon Musk, Obama eller Star Citizen. Oftast brukar resultatet landa på något okej och långt ifrån den revolution som utlovats.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Litar fullt ut på att de kommer leverera och få tyst på de som inte förstår att spelutvecklare inte alltid lyckas med deadlines.

Medlem

Säger bara: Peter Molyneux och Godus

Medlem

Har väl varit lite tumult runt spelet från start?
Men det är intressant hur folk kan köpa grejer som visas på en bild för ett par tusen till ett spel dom inte har nån aning om kommer vara bra?
Tänk om spelet är helt värdelöst så sitter man med ett skepp för 4000kr?
Hade köpt handeln av skepp om där funnits en hyffsad beta som visat på ett ungefär om vad som skall komma.

Har inte backat de själv så jag har ingen direkt åsikt annars men de känns som de kommer floppa än flippa.
Tror att målet alla har på SC är för högt och sedan "finslipa" ett spel kan man göra i all evighet sen när de väl kommer så kommer de va skit ändå.

Inaktiv

Alltid trott att projektet rent spelmässigt kommer gå åt pipan. De har ännu inte visat nåt som ser spelmässigt intressant ut. Pengar har de ju redan fått. Ska iaf bli intressant när det släpps sådär 2030, ungefär samtidigt som dayZ kommer in i betafasen.

Medlem
Skrivet av SCORPION2000:

Hopp FZ är tydligen nu en skvaller (nät)tidning med Bullshit artiklar om någon idiot som uppenbarligen inte är insatt i utvecklingen av spelet.

Så FZ ska utelämna kritiska artiklar? Vad får vi då för journalistik...
Kom med konkret fakta varför Derek Smart har fel, istället för att kritisera FZ

Skriv svar