Kritiken mot Star Citizen hårdnar - hotas av stämning

Medlem

Personligen skulle jag aldrig betala tusentals kronor för något jag inte kan se eller ta del av till 100%.
Därför skulle jag aldrig backa ett spel som star citizen innan det släpps.

Visst man kan argumentera för att man bidrar till utvecklingen av ett spel osv.

MEN! i dagens spelindustri när spel släpps extremt buggiga och ibland helt trasiga så är jag personligen helt avskräckt på tanken att betala i förväg.
Jag upplever många gånger att spelföretags engagemang minskar så snart de fått in sina pre-order intäkter.

Hoppas såklart att jag har fel, för det är ju alltid kul med ett riktigt bra och kul spel.
Mina pengar får de dock först EFTER de levererat.

Medlem

När ska folk lära sig att inte betala för saker som inte finns?
Så jävla korkat.

Medlem
Skrivet av Trenix:

Litar fullt ut på att de kommer leverera och få tyst på de som inte förstår att spelutvecklare inte alltid lyckas med deadlines.

"Inte alltid"?
Och med det menar du att de typ aldrig håller deadlines antar jag?

ELF
Medlem

Wow, är folk verkligen så negativa till projektet?
Jag ser hellre att det tar tid och blir riktigt bra än att det blir medelmåttigt.

Ser förövrigt fram emot social module som släpps väldigt snart.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

de är väl upp till varje person om han vill backa eller inte de är ingen som sitter och håller en pistol till ditt huvud och säger backa nu.
De klart de är en chansning och kanske blir de något bra eller inget alls.
Vissa tycker att kasta pengar på kickstarter är dumt medans andra tycker de dumt att bränna 500 spänn på en kväll på puben. Smaken är som baken - delad

Medlem

Jag tycker CIG är rätt så genomskinliga om vad som händer med utvecklingen, en snabb titt på deras sida så ser man att den uppdateras 5-6 gånger per vecka med intervjuer, sneak peeks, art concepts osv.

Sen angående Mr Smart, snubben har ju vanföreställningar. Han tycker till exempel att hans "custom engine" som han gjorde till Line of Defense är bättre teknologiskt än UE, U5 och CE. Har ni testat hans spel? Det är lite av S&M i digital form där du är den undergivne.

Jag tror CIGs advokater kommer använda hans lilla brev som skithuspapper...

Medlem

Det mest komiska av allt är att det skapats en sån personkult kring Chris(t) Roberts med lojala fanboys som drar i korståg mot all kritik som förs mot spelet. Kanske blir så när man kastar pengar på ett projekt och vägrar acceptera att det kanske inte blir den där drömmen man hoppades på.

Jag köpte själv det billigaste skeppet redan innan spelet var ute på kickstarter, men är glad att jag inte lagt mer på spelet, känns väldigt osäkert just nu.

Medlem

Även om även jag har mina "concerns" runt hur det här projektet har gått (från den andliga uppföljaren till Wing Commanders som jag backade i oktover 2012 till den mega MMO/FPS/RPG titel dom gjort om det till med alla tekniska utmaningar som kommer därtill måste jag säga att CIG har en poäng i att Smart gör det här enbart för att få uppmärksamhet och trafik till sitt spel och är inte alls den oskyldiga ensamma stackars försvararen för konsumenters rättighet som han vill försöka framstå sig som.

Lagen lämnar jag till experter men han har hittils, offentligt, inte visat på en enda olaglighet runt projektet. Han har bara massor med slutsatser baserat på andrahandsuppgifter och en hel del "mysko" saker som att t.ex Sandi ändrat sin Linkedin profil nyligen och "hans utredare har funnit" saker som att Chris Roberts betalar sin villa med crowdfunding pengar, något en duktig revisor kan trilla bort som "lön".

Om det blir en genomlysning av finanserna återstår att se, men tro inte att Smart är något helgon, det är bara kolla hans historik "på internet" så ser man det. Å andra sidan, det är inte CR heller. Men jag väljer att tro på CRs vision som han vill klara av framför en nejsejare som bara skakar huvudet och säger "det där kan ni aldrig klara av" och sen drar igång en laglig process med det enda slutmål att sätta CIG i konkurs vilket inte skulle göra någon någon nytta - förutom Smart själv!

Dats what I think!

Medlem
Skrivet av vuze2143:
Skrivet av SCORPION2000:

Hopp FZ är tydligen nu en skvaller (nät)tidning med Bullshit artiklar om någon idiot som uppenbarligen inte är insatt i utvecklingen av spelet.

Så FZ ska utelämna kritiska artiklar? Vad får vi då för journalistik...
Kom med konkret fakta varför Derek Smart har fel, istället för att kritisera FZ

Tydligen är ju skorpionen mycket mer insatt

Det är mest bara fanboys som blir lite griniga när inte bara bra saker rapporteras. FZ har en saklig artikel. Det är fakta att Star Citizen inte håller tidsplanen och det hela med frun verkar lite skumt. Nepotism är ju ganska vanligt inom näringslivet men likväl ogillas det skarpt när det hittas.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av MarkeMarke:

att sälja luft har aldrig varit så lönsamt.

Som radiotjänst, netflix, spotify m.m.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

jag har backat ca 2000. dvs det mesta jag lagt på ett spel någonsin.(och då har jag ännu inte fått det).
det kommer bli ett spel, och det kommer bli som Chris har tänkt sig. Det JAG är bekymrad över är att jag tror inte det blir roligt och att jag förmodligen inte kommer spela det. (det baserar jag iofs på alphaversionen som var supetråkigt)

Medlem

Jodå, hype säljer.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Verkar som många här skulle behöva skaffa sig en god man. Lägger flera tusen kronor på ett spel som inte är i närheten av färdigt men klarar inte av att förstå koncepten crowd funding, early access, ja spelutveckling rent generellt.

Ser väldigt mycket fram emot Star Citizen och har följt det mer eller mindre sen dag ett. Har inte lagt en enda krona på det, är inte ens en backer, köper det vid release.

Liten checklista:

-Förhandsboka aldrig spel

-Backa bara spel på kickstarter som du verkligen, verkligen vill se gjorda, och då bara om det ser ut som att dina dollar verkligen behövs. Vad är poängen att backa ett spel som Star Citizen idag som redan fått in 90 miljoner dollar?

-Spela inte alpha/beta/early access om du inte av någon outgrundlig anledning vill jobba gratis som QA åt företaget du redan gett pengar till. För det är vad det är egentligen handlar om, inte i första hand "ha kul". Vänta. Till. Release.

Kickstarter och early access är det bästa som hänt spelindustrin på lääänge. Men jösses, tänk efter lite!

"A fool and his money are lucky enough to get together in the first place."

Medlem

Bra att de tar tid på sig och gör det ordentligt men det känns lite som att det kanske aldrig kommer att bli färdigt...

Sen om det väl släpps så tror jag det aldrig kommer leva upp till förväntningarna... Hypen har ju pågått i flera år.

Medlem

Återkommer till gamla hederliga moddade freelancer, nog tyvärr det bästa vi gamla wing commander-älskare kommer att få. Hoppas fortfarande, och visst kan de ha olika team som jobbar på olika moduler, men att grundspelet inte är i närheten av att bli klart är onekligen oroväckande. Vet inte heller om jag gillar dessa stora, öppna spel.
Ett tight rymd-epos med bra story och lite olika förgreningar (för replay) kan vara nog så bra, eller bättre, om man inte heter Rockstar North och kan det där med gigantisk produktion och öppen spelvärld.
Tror tyvärr utifrån tidigare historia att Chris Roberts, precis som Molyneux behöver en utgivare/ägare/chef som håller *mycket* hårt i honom. Accountability is very important in this line of business.

Medlem

Alla skall hela tiden klaga.

Ni som inte backat spelet: Sluta vara sura för att ni inte har lika kul som alla andra, sluta tjura för att ni inte har ett lika roligt jobb. Väx upp!

Ni som backat men ångrat er: Trodde ni verkligen det skulle vara värt det att köpa ett skepp för 2000kr? Det är klart det inte är värt det. Ni har gett era pengar till någon så att de skall försöka göra det bästa spelet som de kan. Live with it!

Jag har själv backat spelet med 35-45 usd. Jag tycker nästan att Arena commander är tillräckligt för denna summa pengar. Snart kommer Multicrew med större områden och då känner jag att jag har fått valuta för pengarna.

Spelet är redan bättre än launch diablo 3, och det betalade jag 120 usd för.

Quake-konnässsör
Skrivet av arnagath:

Alla skall hela tiden klaga.

Ni som inte backat spelet: Sluta vara sura för att ni inte har lika kul som alla andra, sluta tjura för att ni inte har ett lika roligt jobb. Väx upp!

Ni som backat men ångrat er: Trodde ni verkligen det skulle vara värt det att köpa ett skepp för 2000kr? Det är klart det inte är värt det. Ni har gett era pengar till någon så att de skall försöka göra det bästa spelet som de kan. Live with it!

Jag har själv backat spelet med 35-45 usd. Jag tycker nästan att Arena commander är tillräckligt för denna summa pengar. Snart kommer Multicrew med större områden och då känner jag att jag har fått valuta för pengarna.

Spelet är redan bättre än launch diablo 3, och det betalade jag 120 usd för.

Vi kommer alla ihåg Error 37, och dess förödelser

Medlem
Skrivet av arnagath:

Ni som inte backat spelet: Sluta vara sura för att ni inte har lika kul som alla andra, sluta tjura för att ni inte har ett lika roligt jobb. Väx upp!

Så om man inte har backat spelet så får man inte ha en negativ åsikt om det? Och har man backat det så har man gjort rätt, förutom om man har backat det för mycket?

Låter vettigt.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

När Chris Roberts var fortfarande hos Origin så fick teamet bittra emails från Smart om hur dom "stal hans idé(er)".
Smart visade sin sanna färg för länge sedan.

Medlem

A: Dom har aldrig ljugit kring sin betalmodell, gillar du den inte så betala inte, verkligheten är att inget blivit av i denna skala om dom inte haft den. Take it or leave it.

B: Dom har aldrig påstått att projektet är realistiskt. Det är en dröm som folk satsar på.

C: Klart att det kommer bli problem under utvecklingen. Shockerar det dig så är du fullkomligt orealistisk. Det blir det nästan alltid även för spel som inte är ifrån en helt ny studio som gör ett spel på ett helt nytt sätt som aldrig har gjorts. Så självklart blir inte risken mindre då.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Ursprungliga löftena gällande spelet hade inte varit några problem att hålla men det har växt så förbannat fort så spelet kommer nog inte förrän tidigast i slutet av 2017 om allt innehåll ska med. Det är för många viljor vilket försenar spelet ytterligare. Jag har dock längtat efter ett nytt wing commander så jag hoppas jag blir nöjd i slutändan

Medlem
Skrivet av Preed:

A: Dom har aldrig ljugit kring sin betalmodell, gillar du den inte så betala inte, verkligheten är att inget blivit av i denna skala om dom inte haft den. Take it or leave it.

B: Dom har aldrig påstått att projektet är realistiskt. Det är en dröm som folk satsar på.

C: Klart att det kommer bli problem under utvecklingen. Shockerar det dig så är du fullkomligt orealistisk. Det blir det nästan alltid även för spel som inte är ifrån en helt ny studio som gör ett spel på ett helt nytt sätt som aldrig har gjorts. Så självklart blir inte risken mindre då.

Helt rätt, folk verkar inte förstå hur det går till att utveckla spel, speciellt mastodont projekt som detta.

Spel kostar att utvecklas, ett spel som detta KOSTAR att utvecklas.
Det tar tid att göra spel, ett spel som detta TAR tid att utvecklas.
Det är fritt fram för vem som helst att spendera pengar på projektet eller inte göra det, helt frivilligt.

Jag tror att Mr Roberts vill få spelet att flyta på så bra som de kan innan de släpper spelet, då får det ta tid.

Jag har backat spelet och har inga som helst tvivel på att Chris Roberts och teamet kommer släppa ett grymt spel som kommer att få mig att skippa många nätter med sömn.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Så jävla rätt.
Sen 4000kr för ett skepp e fan skandal, snacka om att blåsa folk.
Ångrar att jag någonsin backa dessa, samt köpte ett skepp för 2000kr.
Ska se om jag kan få pengarna tebax..

Förstår inte vad folk som dig tänker med. Det är totalt frivilligt att spendera så mycket pengar på spelet. Det billigaste alternativet är €30 och då får du ett skepp plus hela spelet... Du behöver inte spendera en krona mer.

Det är samma sak som vilken kickstarter som helst där man kan donera allt från €5-€10 000. Folk som dig är ren cancer för spelcommunityn, som är så jävla snåla och måste dra en refund på €30 för dom är avundsjuka på alla andra som har pengar över till större skepp.

En del människor är rika eller bara älskar sin hobby att spela spel och kan spendera några tusen för att se detta dröm projektet bli verklighet. Men jag hoppas du får pengarna tillbaka din snåla jävel så vi slipper dig.


signatur

One shot One kill [OSOK]

Medlem

Stackars er som backat detta spel och tror att det kommer bli som det är tänkt. Ni har kastat pengar i sjön. Ni får sikta på att det kommer ut om 10 år. Lol.

Medlem

Farhågan som kritiska snubben presenterar, är att Star Citizen inte går att genomföra längre. Snubben har gjort liknande spel länge, och de är otroligt komplexa att göra. Att då ta Crysis och bygga upp allt som SC lovar? Nej det är helt omöjligt med dagens teknologi inom 5 år. Kanske skulle det ta 10-15 år istället, eller om det ens är möjligt. Snubben säger att SC skulle gått att göra, i början, när det var litet. Men nu ska det rymma allt möjlilgt, och det går inte att göra pga all komplexitet.

Elite Dangerous tror jag började rätt. Litet och sen bygger man på. Man levererar lite i taget. När man gör ett mastodontprojekt som ska innehålla allt, så är risken enorm att det bara blir pannkaka. Det är bättre att bara leverera en liten del och sen bygga på. Agil utveckling, Extreme programming. Det är det, som snubben kritiserar.

Inaktiv

Skulle aldrig falla mig in att skänka en krona till ett kick-starter projekt för ett dataspel... Det är som att subvensionera vilken verksamhet som helst. Det säger sig inte självt att pengarna kommer flyga iväg till annat än produktionen av den utlovade varan. Men utan några som helst krav på motprestation, redovisning av budgetar och budgettak så är sannolikheten stor att det blir ett mycket kostnadsineffektivt projekt.

Jag är inte särskilt insatt i starcitizen projektet, har bara hört talas om att man dragit enorma belopp på att marknadsföra projektet. Varför kunde man inte bara startat ett aktiebolag, och krängt aktier till "crow founders" som då skulle vara investerare istället?

Jag vet inte, men spelet kommer inte vara gratis efter release? Varför skall inte då dem som finansierat produkten få ta del av vinsten?

Känns som detta är ett projekt som bygger på att man har kunnat dra nytta av ett communitys emotionella band till en organisation, ett varumärke och en produkt. Det känns ju som det är lite verklighetsfrånvridet att köpa ett sånt här projekt i den formen det lanserats...


signatur

Mohawk

Medlem

Ganska uppenbart att detta enbart är ett endaste stort scam

Medlem
Skrivet av Jarhead:

Skulle aldrig falla mig in att skänka en krona till ett kick-starter projekt för ett dataspel... Det är som att subvensionera vilken verksamhet som helst. Det säger sig inte självt att pengarna kommer flyga iväg till annat än produktionen av den utlovade varan. Men utan några som helst krav på motprestation, redovisning av budgetar och budgettak så är sannolikheten stor att det blir ett mycket kostnadsineffektivt projekt.

Jag är inte särskilt insatt i starcitizen projektet, har bara hört talas om att man dragit enorma belopp på att marknadsföra projektet. Varför kunde man inte bara startat ett aktiebolag, och krängt aktier till "crow founders" som då skulle vara investerare istället?

Jag vet inte, men spelet kommer inte vara gratis efter release? Varför skall inte då dem som finansierat produkten få ta del av vinsten?

Inte ett ord i din kommentar är varken sann eller rätt på något sätt och vis. Nästa gång kan du läsa lite om vad crowd funding är innan du öppnar käften och sprider lögner.


signatur

One shot One kill [OSOK]

Medlem

Smart är inte värd att ta allt för seriöst. Även dårar säger något vettigt då och då. Men mycket av hans kritik mot Star Citizen kommer från att han själv inte lyckades skapa vissa features i sitt egna spel. Läs hans bloggpost och döm själva.
http://www.reaxxion.com/10195/why-star-citizen-is-likely-goin...

Han fick en refund för att han inte följde CIGs regler och promotade sitt eget spel.
"We refunded Mr. Smart’s package because he was using Star Citizen as a platform to gain attention as part of a campaign to promote his ‘Line of Defense’ space game. Our ToS (or in this case, the Kickstarter ToS) allows us to refund troubled users who we would rather not have interacting with the community."
https://forums.robertsspaceindustries.com/discussion/comment/...

Hans svar: "will check with legal in the morning to see if I can decline it. the TOS is crap anyway, and can be defeated by a 1st year law student"
https://twitter.com/dsmart/status/620800662201196545

Man har all rätt att vara kritisk. Men det känns mest som att Smart är kritisk för sakens skull och för att promota sig själv. Googla hans historia. Han har över 10 års erfarenhet av att starta bråk och ljuga om kvaliteten på sina egna produkter.

Inaktiv
Skrivet av Sillage:
Skrivet av Preed:

A: Dom har aldrig ljugit kring sin betalmodell, gillar du den inte så betala inte, verkligheten är att inget blivit av i denna skala om dom inte haft den. Take it or leave it.

B: Dom har aldrig påstått att projektet är realistiskt. Det är en dröm som folk satsar på.

C: Klart att det kommer bli problem under utvecklingen. Shockerar det dig så är du fullkomligt orealistisk. Det blir det nästan alltid även för spel som inte är ifrån en helt ny studio som gör ett spel på ett helt nytt sätt som aldrig har gjorts. Så självklart blir inte risken mindre då.

Helt rätt, folk verkar inte förstå hur det går till att utveckla spel, speciellt mastodont projekt som detta.

Spel kostar att utvecklas, ett spel som detta KOSTAR att utvecklas.
Det tar tid att göra spel, ett spel som detta TAR tid att utvecklas.
Det är fritt fram för vem som helst att spendera pengar på projektet eller inte göra det, helt frivilligt.

Jag tror att Mr Roberts vill få spelet att flyta på så bra som de kan innan de släpper spelet, då får det ta tid.

Jag har backat spelet och har inga som helst tvivel på att Chris Roberts och teamet kommer släppa ett grymt spel som kommer att få mig att skippa många nätter med sömn.

Självklart är det fritt fram att avstå från att slänga sina pengar på kickstarter-projekt... Frågan är bara om det är rimligt att tro att ett kick-starter projekt som nästan låter som en form av ideellt arbetande organisation, skall kunna utveckla det mest komplexa datorspelet genom tiderna?

Vore det inte rimligt att nästa gång ett liknande projekt av samma omfattning lanserades, kritiskt överväga dess finansieringsform och fundera över huruvida alternativa organisationsformer skulle kunna bidra till att underlätta projektets utveckling, göra det bättre billigare och snabbare?


signatur

Mohawk

Skriv svar