Test: 4 GB minne fortfarande tillräckligt för spel

Robot
Test: 4 GB minne fortfarande tillräckligt för spel

16 gigabyte är överkurs, enligt prestandatest.

#gta-v-2, #batman-arkham-knight, #f1-2015


Medlem
Test: 4 GB minne fortfarande tillräckligt för spel

4 GB börjar kännas i underkant för nyare spel, jag tycker att 8 är lagom prisvärt i dagsläget.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

8gb är alldeles lagom. Som max har jag lyckats fulla ut minnet till 65% användning Och då hade jag massor av program på i bakgrunden.

Edit: Det skulle vara bra om ni länkade till källan också. Är det denna mån tro? http://www.techspot.com/article/1043-8gb-vs-16gb-ram/

Sen får ni också tänka på att testet inte verkar ta hänsyn till vlc, firefox, steam osv.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Kan någon ens förklara vad ram minnet gör?

Här har man spenderat år med att uppgradera datorer, flera tusen timmar spenderat framför dem, men aldrig tagit reda på vad ett ramminne gör?!

Medlem

Kör 8GB, räcker gott och väl så som jag använder min PC, som ren spelmaskin utan ett enda program öppet i bakgrunden

Medlem

Visst, sitter du med 4gb, en ren installation av Windows och inga andra program tickandes så räcker kanske 4gb för dagens spel.

Men med tanke på att Firefox med några tabbar slukar upp nära 1gb minne själv om den kan, Spotify 250mb, Razen programvara 150mb, Origin 100mb, Onedrive 80mb, Steam 70mb, Office 70mb och en massa annan skit som utvecklare tycker ska alltid vara igång så drar minnet iväg ganska snabbt. Då kanske det bara finns 1-2gb minne kvar för spelet.

Sen är Windows väldigt bra på att använda RAM-minne istället för att låta det ligga till ingen användning.

Så jag skulle säga att 8gb är minimum nu för tiden. Särskilt när RAM-minne faktiskt är en av de billigare komponenterna. Skaffa hellre 8gb minne med okej hastighet än att spendera dubbla summan på 4gb av något supermärke.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Man behöver minst 32gb med Chrome

Inaktiv

som spelutvecklare kan 32 vara för lite

Medlem
Skrivet av Mabec:

Man behöver minst 32gb med Chrome

8gb, chrome med 40+ tabs = ligger runt 5-6gb i användning

Medlem
Skrivet av totte1015:

Kan någon ens förklara vad ram minnet gör?

Här har man spenderat år med att uppgradera datorer, flera tusen timmar spenderat framför dem, men aldrig tagit reda på vad ett ramminne gör?!

Det är arbetsminnet, dvs minnet som processorn läser ifrån och skriver till. Ett spel ligger lagrat på hårddisken, när vi startar spelet så skickar vi information från hårddisken till arbetsminnet så att processorn ska börja kunna göra beräkningar - t.ex. hp:t i ett spel skulle ligga på arbetsminnet så länge spelet är igång.

Bra att veta är att om du inte använder majoriteten av minnet så finns det ingen större anledning (i de flesta fall) att uppgradera, däremot börjar du använda upp hela ditt minne så måste operativ systemet börja lagra arbetsminnet på hårddisken, vilket gör dator otroligt seg.

Medlem
Skrivet av totte1015:

Kan någon ens förklara vad ram minnet gör?

RAM minne är datorns arbetsminne/primärminne. Helt enkelt är det minnet som processorn har direkt tillgång till och kan arbeta med. Hårddiskar och liknande kallas sekundärminne och för att processorn ska kunna läsa data därifrån så måste det först laddas in i primärminnet.
Kort och gått så lagras operativsystemet, alla öppnade filer och alla program du kör på datorn i RAM minnet.

Medlem
Skrivet av Mabec:

Man behöver minst 32gb med Chrome

Förstår själv knappt hur folk kan sitta där med hundra flikar öppna. xD Jag använder bokmärken istället.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Skrivet av totte1015:

Kan någon ens förklara vad ram minnet gör?

Här har man spenderat år med att uppgradera datorer, flera tusen timmar spenderat framför dem, men aldrig tagit reda på vad ett ramminne gör?!

Det finns tre minnes typer cash minne (SRAM), arbetsminne/primärminne (RAM) och sekundärminne(Hårddisk).

Cache minne är det minnet som ligger närmast processorn och är snabbast. Processorn använder denna för att snabbt komma åt data som den för till fället använder. Cache minnet brukar bara ligga på väldigt lite jämfört med annan minne.

Primärminne är RAM och är inte lika snabbt som cache minnet men fortfarande ohyggligt mycket snabbare än en hårddisk. Här lagrar processorn all data som det för tillfället använder.

Sekundär minnet aka hårddisk är den långsammaste stället att spara information på. Här sparar vi all data som vi för tillfället inte använder men troligtvis kommer att vilja använda. Hårddiskar har fördelen att den är billigare och kan spara data även när strömmen har brutits vilket de andra inte kan.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Jag kör 8 GB och har aldrig haft problem med att det skulle påverka prestandan. Känns som att 8 GB är fullt tillräckligt vid spelande. Har aldrig lyckats nyttja hela minnet.

Medlem

Jag vet själv inte hur stor skillnad det gör, men de hade ju rätt snabba minnen. Hur funkar skillnaden mellan DDR4-2666, som i testet, och DDR3-1600, som jag har? Hade fps-differensen blivit större om de haft lägre hastigheter på RAM?

Redaktör
Skrivet av magma:

Edit: Det skulle vara bra om ni länkade till källan också. Är det denna mån tro? http://www.techspot.com/article/1043-8gb-vs-16gb-ram/

Yes! Tack, missade det.


signatur
Medlem

Men vänta lite nu... allt handlar ju inte om FPS. Tillräckligt med minne kan t.ex. förebygga FPS-droppar eller att spelet låser sig en kort stund för att den behöver ladda in något nytt.

Om man går från att ha lite minne till tillräckligt minne kan det t.ex. sluta hacka när man kommer till nya områden i vissa spel, eller låta bli att frysa till när en ny model ska synas på skärmen.

Back in the days, när man inte ens hade gigabytes med minne, så kunde spel t.ex. frysa till någon tiondels sekund för att någon kastade en granat, även om allt flöt hela tiden annars.
3D-modellen för granaten var väl inte i minnet, och spelet hackade till när den skulle ladda in den/byta ut något annat i minnet med den.
Utökning av minnet tog bort problemet helt för mig utan att nämnvärt påverka FPS:n. Det gjorde att man slapp dö bara för att det hackade till precis när det gällde.

EDIT: Idag sitter väl mer minne i grafikkortet än tidigare också, samt att spel förhoppningsvis har lite mer dynamisk minneshantering.
Har man däremot t.ex. 8GB och utökar till 16GB är det inte säkert att det gör någon märkbar skillnad då det inte är så många spel idag som utnyttjar så mycket av det vanliga minnet.

Redaktör
Skrivet av Mabec:

Man behöver minst 32gb med Chrome

I testet har de ett 70-tal Chrome-flikar laddade.


signatur
Medlem

Finns ju många andra fördelar med att ha mycket arbetsminne.

Medlem

Med tanke på hur billiga minneskretsar är så är det lika bra att ligga i överkant om man köper sig nytt så håller det ett tag.

Medlem

I knew it! När jag byggde min för kanske 2-3 år sen så var informationen att det inte behövdes mer än 4GB men man kunde lika gärna kasta in 8GB för det var så billigt. Så då gjorde jag det. Att 16GB är onödigt har jag vetat hela tiden.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Har 6Gb, när jag körde HotS på Windows 7 så var det tillräckligt för en runda, sen tömde spelet inte RAM-minnet mellan matcherna så man var antingen tvungen att starta om spelet eller spela med ett knepigt problem som såg mer ut som lagg än ram-problem, på Windows 10 så verkar 6GB funka fint i HotS iaf.

Medlem
Skrivet av Ziern:

Men vänta lite nu... allt handlar ju inte om FPS. Tillräckligt med minne kan t.ex. förebygga FPS-droppar eller att spelet låser sig en kort stund för att den behöver ladda in något nytt.

Om man går från att ha lite minne till tillräckligt minne kan det t.ex. sluta hacka när man kommer till nya områden i vissa spel, eller låta bli att frysa till när en ny model ska synas på skärmen.

Back in the days, när man inte ens hade gigabytes med minne, så kunde spel t.ex. frysa till någon tiondels sekund för att någon kastade en granat, även om allt flöt hela tiden annars.
3D-modellen för granaten var väl inte i minnet, och spelet hackade till när den skulle ladda in den/byta ut något annat i minnet med den.
Utökning av minnet tog bort problemet helt för mig utan att nämnvärt påverka FPS:n. Det gjorde att man slapp dö bara för att det hackade till precis när det gällde.

EDIT: Idag sitter väl mer minne i grafikkortet än tidigare också, samt att spel förhoppningsvis har lite mer dynamisk minneshantering.
Har man däremot t.ex. 8GB och utökar till 16GB är det inte säkert att det gör någon märkbar skillnad då det inte är så många spel idag som utnyttjar så mycket av det vanliga minnet.

Det du pratar om är ju VRAM på grafikkortet, om man har för lite VRAM så måste den dumpa hela minnet om det blir fullt och ladda upp ny data, vilket resulterar i frysningarna du pratar om.

Jag kan ha fel...

Medlem

Intressant. Jag uppgraderade från 4 till 8gb förra hösten, då det verkligen kändes som att det skulle bli nya standarden. Men det kanske bara var för att Ubisoft släppte en hel del fullkomligt gräsliga (och RAM-törstiga) pc-portar, som i slutändan inte riktigt visade sig vara representativa för framtiden.

Medlem
Skrivet av DeFeCT:
Skrivet av Ziern:

Men vänta lite nu... allt handlar ju inte om FPS. Tillräckligt med minne kan t.ex. förebygga FPS-droppar eller att spelet låser sig en kort stund för att den behöver ladda in något nytt.

Om man går från att ha lite minne till tillräckligt minne kan det t.ex. sluta hacka när man kommer till nya områden i vissa spel, eller låta bli att frysa till när en ny model ska synas på skärmen.

Back in the days, när man inte ens hade gigabytes med minne, så kunde spel t.ex. frysa till någon tiondels sekund för att någon kastade en granat, även om allt flöt hela tiden annars.
3D-modellen för granaten var väl inte i minnet, och spelet hackade till när den skulle ladda in den/byta ut något annat i minnet med den.
Utökning av minnet tog bort problemet helt för mig utan att nämnvärt påverka FPS:n. Det gjorde att man slapp dö bara för att det hackade till precis när det gällde.

EDIT: Idag sitter väl mer minne i grafikkortet än tidigare också, samt att spel förhoppningsvis har lite mer dynamisk minneshantering.
Har man däremot t.ex. 8GB och utökar till 16GB är det inte säkert att det gör någon märkbar skillnad då det inte är så många spel idag som utnyttjar så mycket av det vanliga minnet.

Det du pratar om är ju VRAM på grafikkortet, om man har för lite VRAM så måste den dumpa hela minnet om det blir fullt och ladda upp ny data, vilket resulterar i frysningarna du pratar om.

Jag kan ha fel...

Samma sak gäller för RAM-minnet med exempelvis ljudeffekter. Är RAM-minnet fullt så måste vissa saker skrivas till disk och det kan orsaka att det fryser till.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Mabec:

Man behöver minst 32gb med Chrome

I testet har de ett 70-tal Chrome-flikar laddade.

Han överdrev några gigabytes

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Mabec:

Man behöver minst 32gb med Chrome

I testet har de ett 70-tal Chrome-flikar laddade.

Jag öppnade just chrome och spammade 30 st Expressen-flikar, tar 4GB.
70 st tomma flikar tar 600 MB.
70 st svenska Wikipedias startsida tar 3GB.

70 flikar säger ingenting.

Jag har 8GB minne och fast jag inte har något igång brukar datorn ligga på 2GB, säkert en massa skit i bakgrunden. Men har man 4GB minne kan man nog inte ha igång något förutom spelet.


signatur

1700X | NH-D15 | GTX 1070 Ti Strix | 16GB DDR4 | 500GB SSD | 2TB HDD

Medlem

Tycker 8GB känns lagom till spel.
Redigerar man film däremot är man ordentligt tacksam för 16.


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem

Hur kan man säga att 4GB är tillräckligt när spelet bevisligen inte hade problem med att fylla ut 9GB?

Sen när är FPS det enda viktiga?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Inaktiv

32GB är det enda som gäller, tyvärr.

12
Skriv svar